{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
917 visninger | Oprettet:

Hest med på store hestedag {{forumTopicSubject}}

Er der nogen, som har haft hest med på store hestedag, der kan fortælle mig lidt om hvordan det foregår?
Overvejer at have min unge hoppe med til bygningsbedømmelse, mest for at vænne hende til at komme "med i byen", men det er da også fint at få en vejledende bygningsbedømmelse.
Jeg vil gerne vide lidt om hvordan det foregår når man kommer osv., synes ikke der står så meget om det på deres hjemmeside.
Samt hvor meget man forventes at have styr på sin hest til mønstring, generelt tips til mønstring (hvad er det præcis der foregår)?
Og om der er noget som bare ville være godt at vide? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med på store hestedag
  • #1   20. jun 2018 Det foregår sådan at du får af vide hvilken klasse den skal bedømmes i f.eks fjordhest eller fjordblanding hvis det nu var den race (jeg har ikke kigget på din profil smiley ) Du kan derfra så se hvilken ring du skal mønstre i.
    På selve dagen kan jeg anbefale at komme tidligt. Du skal igennem dyrlægetjek og så ned til staldene med hesten og finde boksen. Du skal derefter orientere dig om hvor din mønstringsbane er.
    Når du kommer derned er i en hel "klasse" der skal ind sammen. I går ind i nummer-rækkefølge. I går rundt til i bedes om at gå ud. Derefter skal i ind en og en. Der traves ind, stilles op, skridtes en lille 3-kant, traves en stor 3-kant, stilles op og så forlader man banen. Til sidst skal alle ind og gå rundt og oprangeres (sådan hurtigt gået over, da der findes en mønstringsvejledning på både st hestedags og roskilde dyrskues hjemmeside smiley )

    Til slut på dagen skal alle heste ind i ring 1 og have deres roset.

    Der forventes hvidt, eller som minimum, diskret tøj. Hesten skal være ren og shinet. Der er ingen der forventer en elitemønstrer derinde, og det er også her at mange prøver kræfter med mønstring for at øve sig.
    Mht hesten, så skal du jo i hvert fald kunne håndtere den nok til at den ikke er til skade for andre, løse heste er generelt ikke velset, men det er hestemennesker og der er fin forståelse derude for, at det jo er noget der kan ske. Jeg havde min rolige vallak med, som endte med at gå mere på 2 end på 4 ben - det kan man ikke altid forudse, men jeg holdt ham fra de andre, således at ingen var i fare for at blive ramt og valgte også ikke at tage ham i ring 1 af hensyn til alle andre - hvis man viser hensyn, så er de fleste ret large omkring det meste smiley Hvis du vil høre mere, så må du meget gerne uddybe dine spørgsmål smiley


  • #3   20. jun 2018 Tusind tak begge! Det hjælper virkeligt meget, at høre fra nogen der selv har været der smiley Har et par nye spørgsmål:

    Jeg tror (hehe) godt at jeg kan holde hende, men hvad med heste der kalder, ved du om folk er ok med det?

    I mønstringen, hvor stort er kravet til at hesten viseer trav (og ikke fx grissepas) i traven? Altså, det er klart at vi ikke vinder det hele hvis hun ikke traver, men betyder det at man bliver disket?

    Ved I om der er nogle specifikke krav til påklædning når man fremviser islænder, eller hvor man kan finde ud af noget om det? Og ved I (eller ved hvor man kan finde ud af), om der er bestemte krav til bid?

    Rosa.: Hvor var du til mønstringskursus? smiley


  • #5   20. jun 2018 Rosa: Tusind tak! Må prøve at finde det kursus, det lyder mega godt. Har man hest med der?

  • #7   20. jun 2018
    Jeg ville spørge i en islænder gruppe, hvad standard er til mønstring.

    Islændere skal også til mønstring kunne vise trav, hvis de ikke kan det og tölter den halve vej rundt, har dommeren ikke rigtigt noget og bedømme ud fra.

    Disket kan du ikke blive, hesten kan bare få lavere point. Min går fx typisk til 21 point istedet for 22 point, fordi hun har en vigende overlinje - den er de ikke fan af. Sådan er det jo så bare - havde det været fordi jeg ikke havde fået fremvist traven godt nok, var det lettere og gøre noget ved.
    Så det er jo hele hesten der bedømmes + dens gangarter som ligges sammen til hvad man får af point.


  • #8   20. jun 2018 Rosa: Det vil jeg helt sikkert! Ærgerligt det ikke er med egen, kunne have været smart lige at have hende afsted og teste hvordan hun reagerer smiley

    Krikken: God idé, kan prøve at høre om der er nogen der ved det smiley
    Jeg skal ikke bruge bedømmelsen til noget, så det gør ikke noget at det trækker ned, hvis hun er for anspændt til at trave på dagen. Tænkte det kunne være at man slet ikke blev bedømt, hvis hesten ikke travede, og det ville jo være lidt øv.


  • #10   21. jun 2018 Jeg gjorde det at jeg tog af sted på forskellige baner og trænede Rocky sidste år op til dyrskue. Således at han lærte at han skulle gøre de samme ting forskellige steder smiley

    Mvh TT


  • #11   21. jun 2018 Også et lille, og utrolig vigtigt tip! Sørg for at du har fået longeret/krudtet af din hest om morgenen før det hele starter. Rocky er ikke vant til at stå i boks, så han var fyldt op med energi. Dette gjorde at han fredag til konkurrencen om skuets bedste vallak begyndte at bukke og hoppe rundt i stedet for at trave smiley jeg nåede desværre ikke at longere ham fredag morgen...

    Mvh TT


  • #12   21. jun 2018 Jeg har været afsted i 2011 og 2012. Min situation er lidt anderledes end de fleste andre, fordi jeg bor på Bornholm, og skal have ankomst og afgang til at passe sammen med færge enten over Køge eller Ystad. I den situation tog jeg kontakt til tovholderen på arrangementet og fik lov at komme ind på pladsen inden dyrlægetjek, så skulle vi bare ud til dyrlægetjek næste morgen i stedet. Alternativet var at hestene skulle have overnattet i traileren efter en i forvejen lang rejse.
    Jeg kan klart anbefale at komme tidligt til dyrlægetjek. Man kommer hurtigere til, og der er ikke så meget tumult som hvis man kommer midt i tidsrummet.
    Mønstringen er som de andre beskriver, så den vil jeg ikke gå i detaljer med. Viser din hest den forkerte gangart trækker det ned i karakteren for netop det punkt, men det påvirker ikke dine øvrige karakterer. Jeg havde ikke racespecifikt tøj da jeg fremviste min mini shetlænder - i den situation havde jeg blot hvid skjorte, hvide bukser og hvide sko på - og fik ros for mit udseende. Hvis du gerne vil fremvise din hest i racespecifikt tøj, vil jeg tro du skal kontakte islænderforeningen - de kan garanteret hjælpe dig smiley En korrekt tilpasset trense KAN trække en smule op i bedømmelsen af hesten, da den så viser sine former bedst muligt. Placering af næsebånd kan faktisk ændre en hel karakter for bedømmelsen af hestens hoved og udtryk.
    Deltager du IKKE ved oprangeringen hvor man får sin roset kan den afhentes et nærmere angivet sted bagefter. Mener at jeg hentede min i INFO-standen det år hvor vi måtte pakke tidligt sammen på grund af færgeafgangen.
    Du skal være opmærksom på at hesten ikke må forlade pladsen før klokken 17 mener jeg det er - der var vi lidt udfordrede.
    Det ene år havde vi selv strøelse og hø med, det andet år var der mulighed for at købe det på pladsen.


  • #13   21. jun 2018 Tusind tak for super udførlige svar og gode tips!

    Er der nogen krav om at hesten skal have hovedøj og næsebånd på, og hvilken slags det er (udover ingen bling)?


  • #14   21. jun 2018 Jeg mener at der var noget med at man skulle have hovedtøj på med næsebånd de år jeg var der, men jeg er ikke 100% sikker på om det var for alle heste, eller om der var undtagelser, fx på grund af alder eller specielle racer.

  • #15   21. jun 2018 Man skal have hovedtøj med bid, dog er der undtagelser for særlige racer, dog er Islænderen ikke en af de. Og der må gerne være bling på pandebånd smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #17   21. jun 2018 Øv, så må jeg ud og købe en pandebånd til lillepigen. Men tusind tak for svar! Og hvor ser Rocky godt ud, Team Tindur smiley

  • #18   21. jun 2018 Mange tak smiley smiley Han blev også udtaget til konkurrencen om skuets bedste vallak smiley

    Mvh TT


  • #19   21. jun 2018
    Der er en del islændere, der ikke har pandebånd på til mønstring. Det er biddet der er det mest vigtige på trensen.


  • #20   21. jun 2018 Krikken: Hov, mente næsebånd da jeg skrev pandebånd smiley Men hvordan er biddet vigtigst? smiley

  • #21   21. jun 2018
    Næsebånd har mange andre islændere heller ikke på.

    Biddet er ofte et krav, medmindre racestandarden foreskriver andet fx Welsh A der vises i en hvid stof grime.


  • #22   21. jun 2018 Okay tak, havdeogså tænkt bare at vise i nakkerem smiley

Kommentér på:
Hest med på store hestedag

Annonce