{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.793 visninger | Oprettet:

Avl på hest med skader {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg har planer om at ifole min ponyhoppe Flower i foråret 2022 - altså om et år, men sidste år (2020) fik hun 2 skader (gaffelbåndsforandringer og en skade i den dybe bøjesene). Hun skal til tjek her til sommer (juli, august), hvor skaderne forhåbentlig er helet bedre. Jeg ved godt, at hun aldrig bliver god igen.

Nu begynder folk at spørge mig, om det dog ikke er dumt at avle på en pony med skader, "da det jo er arveligt". Men svarer det ikke til vi mennesker brækker et ben - det er jo ikke arveligt? Jeg har aldrig været i tvivl om, hvorvidt skaderne var arvelige eller ej, men er pludselig nu blevet i tvivl.

Pony er pt en smule overvægtig, men grundet skaderne har det jo ikke været muligt at motionere hende.


Kommentarer på:  Avl på hest med skader
  • #1   27. maj 2021 Jeg har aldrig hørt om at en skade der kommer med tiden skulle være arveligt ??

    Men lige for at tage en sammenligning så kendte jeg en hoppe der fik en skade i benet, mente det var gaffelbåndet. Hun blev ifolet i 2 år måske enda 3 men husker kun de 2, hoppe føllet fejlede intet og blev solgt til Tyskland som stævne hest, og hingsteføllet er i dag avlshingst og spring hest og skal til USA, hvis den skade var arvelig havde de nok ikke været på stævne banen ??


  • #2   27. maj 2021 Skader kan da umuligt være arvelige, med mindre det er pga svage knogler eller ledbånd (f.eks.). Altså sådan ment risikoen måske er større. Det er da noget fjollet noget at sige. Bare fordi ens mor har brækket et ben, er det da ikke ensbetydende med man selv gør ??

  • #3   27. maj 2021 Jeg synes ikke at det er dumt at lave et føl

  • #4   27. maj 2021 Jeg kan heller ikke se hvordan det skulle være arveligt, med mindre skaderne er kommet af problematisk benstilling som så har gjort hesten mere disponibel for disse skader.
    Når du alligevel skal have hende til dyrlæge ville jeg høre hvad dyrlægen har af meninger til det. H*n kan bedre tage en reel vurdering end vi kan da h*n kan se hesten fysisk og har en større forståelse for skaderne og hvordan de er opstået.
    Vil så sige at hvis et potientielt føl kommer ud med dårlig benstilling så kan meget rettes op ved korrekt beskæring helt fra start så det bliver rettet op inden vækstlinjerne lukker smiley


  • #6   27. maj 2021 Jeg kender flere heste med skader i den dybe bøjescene, som begge skal/har været i fol. Det kan man sagtens. Skader kan ikke være arvelige, men jeg ved ikke om du mener de kan have større risiko for at få de samme skader?

  • #7   27. maj 2021 Det kommer jo an på hvorfor den har fået skaden.

    Hvis det pga forkert bestilling osv lignede ting så er det jo muligt arveligt, fordi føllet måske også får dårlig bestilling = får skaden.


    En anden ting er, kan hoppen tåle at have ekstra følvægt uden at få ondt i sine skader?

    En dame som har haft brækket benet og har dagligt ondt i sit ben efter heling, vil jo højest sandsynligt få mere ondt når hun så skal bære på baby vægt.


  • #8   27. maj 2021 Er skader arveligt??

    Tjae. Tjoe.
    Nogle skader er 100% et spørgsmål om omgivelserne.
    Fx der er et hul i jorden, hesten vrider om. Det er naturligvis ikke arveligt. Der er også nogle ryttere, som "rider heste i stykker" - ikke af ond vilje, men pga nogle uhensigtsmæssige træningsvaner.

    Men, nogle heste har arvelige tendenser, som gør det markant nemmere at få visse skader. Det kan være dårligt exsteriør, tendens til EMS, mv. Så er der skjulte problemer som fx ledmus, der er en kombination af et arvelig element og foder/miljø hos det unge dyr.

    - Om din hest har en grad af arvelighed aner jeg ikke - jeg ved ikke nok om hestens forhistorie til at udtale mig.
    ....

    Den anden ting - hvis hesten ikke kan tåle let ridning er det ikke altid den har det godt med at bære et foster -

    ...
    Summa summarum - I dit sted havde jeg spurgt din dyrlæge til råds, ikke et tilfældigt debatforum.


  • #9   27. maj 2021 Det eneste jeg kunne være bekymret om er den ekstra vægt hesten kommer til at bære, og hvordan det kommer til at påvirke skaden - altså om den ekstra vægt gør hesten (mere?) halt. Men hvis skaden er helet burde det jo ikke være en problem?

  • #10   27. maj 2021 Tro mig, den har vi også hørt mange gange, men nu kan den ene af de ting vores hoppe døjer med også være arveligt ("kan", som i den kan også komme af andet, hvilket er tilfældet her). Men vi tjekker naturligvis inden vi sætter i avl, og ville aldrig avle på en hoppe hvor vi troede der var nogle arvelige gener.
    Min anbefaling er at du har en dyrlæge med ind over, og er du i tvivl får en second opinion fra en anden dyrlæge. Selvom fik vi både grønt lys fra en dansk dyrlæge, en tysk dyrlæge, en kiropraktor og en osteopat, inden vi følte god ro i maven til at gå videre med projekt avl. Idag har vi 2 fantastiske afkom efter vores hoppe.
    Ved benskader (som vores også har), er det vigtigt at finde ud af om hoppen kan holde til at bære føl, og der er det rigtig godt at være i samarbejde ikke kun med dyrlæge, men også en behandler (selv anbefaler jeg en osteopat).

    Held og lykke. Håber resultatet bliver positivt.


  • #11   27. maj 2021 Når det ikke er mus, dårlige øjne, tætsiddende torntappe eller noget i den stil, så ville jeg ikke være bekymret smiley

  • #12   28. maj 2021 Jeg er fuldstændig enige med alle jeres svar. Jeg ville selvfølgelig ikke avle, hvis der var anlæg for at få et føl med større risiko for skader fx arvelige ting som dårlige led m.m. Ponyen og jeg sprang på en ekstrem tør tærrenbane en uges tid inden hun blev halt, og det menes fra dyrlæge, at det er sket via en overbelastning. Tak for jeres svar. smiley Jeg får selvfølgelig tjekket pony fra top til tå inden jeg sætter hende ifol. Hun er mit hjertebarn gennem 11 år, så alt skal være perfekt. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   28. maj 2021 Jeg er lidt skeptisk med at avle, så længe at hesten ikke har arvelige skader.

    For måske er skaden ikke arvelig, men hvordan bliver skaden påvirket når hesten er ifolet?

    Vil det forværre skaden? Måske mindske skaden?

    Og hvornår ved man i det hele taget om en skade er der pga arvelige svagheder, eller uheld?


  • #15   29. maj 2021 Nogen heste får skader igen og igen på trods af omhyggelig træning - ting som benstilling, bevægelsesmønster, hovkvalitet mm har stor betydning for hestens holdbarhed.
    Så ja, jeg er særdeles skeptisk når det kommer til avl på heste med sygdomme og skader.
    Det betyder ikke, at jeg aldrig ville gøre det, det afhænger meget af øvrige skadehistorik, hestens eksteriør, andre kvaliteter mm. Men man bør i høj grad være kritisk med sit avldmateriale, herunder at undlade at avle på dårlig holdbarhed.

    Og så skal man i øvrigt være varsom med at sætte føl (og dermed ekstra vægt osv) på en hoppe med skader.


  • #16   1. jun 2021 jeg ville nok lige tage snakke med din dyrlæge
    vedkommende kender mere til skaderne og derfor er bedre til at give et svar

    men umiddelbart ville jeg ikke afholde mig fra at avle på hende.
    Det er jo skader som er opstående pga overanstrengelser
    så det er jo ikke aveligt.

    noget andet: har hun haft føl før?


Kommentér på:
Avl på hest med skader

Annonce