{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.057 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

blandings avl, hund vs. hest {{forumTopicSubject}}

lidt inspireret af forskellige tråde både her og på hundegalleri.

Hvad er jeres syn/mening omkring avl af blandingshunde, og avl af blandingsheste? (her tales racer - ikke forbund)

har i samme holdning til både avl af blandingshunde, og blandingsheste, eller er jeres mening stik modsat alt efter om det er hund eller hest der tales om? smiley

Begrund gerne jeres mening, og syn på dette smiley

Jeg har selv en klar holdning til blandingsavl - både mht. Hundeavl og hesteavl - i min verden er det forkert, og uden mening smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  blandings avl, hund vs. hest
  • #1   8. nov 2017 Jeg har (måske) en lidt upopulær holdning, idet jeg selv er ejer af den skønneste blandingshund.
    Jeg tror at hvis man er bevidst om hvad man avler er det ikke noget problem. Altså hvis man kender til racerne/forældrene/sygdommene/ulemper/fordele etc. så har jeg absolut intet imod det - synes dog at det er uansvarligt med folk der blander racer som IKKE burde komme i nærheden af hinden og ikke har styr på hvad de laver smiley


    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   8. nov 2017 KH: Hvis man antager at man virkelig ved hvad man laver ved blandingsavl, har styr på sundhed, gener mm. så kan jeg bedre acceptere det. Det er desværre bare en sjældenhed at der faktisk er noget seriøst over blandingsavl, og sundhed er tit en by i rusland - for blandingshunde er jo sundere en racehunde med stamtavle smiley smiley

    Jeg ejer selv en blandningshund - men det er også den sidste.

    (Meget smuk hund i øvrigt smiley <3 )


  • #3   8. nov 2017 Jeg er enig med KH i, at det er noget der skal gøres med mange overvejelser.

    Jeg har den skønneste lille blandingshund, men avler har ikke gennemtænkt avlen super, og min lille hund har fået løse bagknæ og er allergiker. Heldigvis er hun ikke mærket af de løse knæ, og hvis hun bare får allergikost og intet animalsk protein så er der ikke noget der, men det er jo ting som muligvis kunne være taget i løbet ved ikke at have avlet "uforsvarligt" på blandingshunde. smiley


  • #4   8. nov 2017 Jeg syntes det kommet helt ant på hvorfor man gør det, og hvilke racer man blander.

    Det det blandingsavl hos heste bare fordi man lige vil prøve at have et føl på den der pony på 115 er total meningsløst i mine øjne.
    Heste et svære at komme af med så snart det er blandinger og små heste er bare værre. Så hvorfor avle flere af dem smiley

    Hunde er lidt nemmere at komme af med også blandinger, men man høre tit om at blandes der på tværs af brugsensenskabet f.eks jagthund og hyrtehund så slår det klik. Så igen syntes jeg man skal have forstand på hvad man laver.

    Jeg er dog ikke helt i mod blandinger. For med blandinger kommer de bedre enskaber man søger.
    Det er det mennesket har gjort igennem mange år. Vi har puttet lidt af en race i en anden race for at få en ny race der er bedre egnet til det man vil bruge den til.
    Havde vi ikke gjort dette, så havde vi slet ikke haft de mange forskellige racer vi har Idag.

    Så udelukker vi al blanding så udelukker vi også avlsarbejdet. Eller det gøres i hvert fald meget besværligt det er selvfølgelig ikke umuligt at avle en lidt mere spinkel islænder fremfor dem vi havde før i tiden. Det har man jo gjort ved at fokusere på de mere spinkle og avle videre på dem.

    Men man kan af og til snyde lidt og på den måde springe mange års avlsarbejde over ved at lave blandinger. Vil du f.eks have en plettet islænder, så kan man langsomt over tit tilføje noget knapstrupper. - Det vil dog aldrig komme til at hedde islænder.
    Men så kan man få en race med det rette sind og krop men med den farve man ønsker.
    Det handler om udbud og efterspørgsel på tingene.

    Går du f.eks tilbage i knapstrupperens historie så er den faktisk en god cocktail af lidt forskelligt. smiley


  • #5   8. nov 2017 Jeg har altid haft blandings hunde og de har aldrig haft en syge dag og er gode familie hunde på trods af at de er totalt rundkørsler, til gengæld har alle de hunde jeg kender som har tavle været nogle skravl, som konstant var syge, derfor går jeg altid efter blandinger smiley

    Med heste er jeg egentligt lidt ligeglad, jeg tror ikke at hesten blir bedre af at have rødt pas og ofte synes jeg faktisk at der bliver avlet en masse forfinet lort, fordi de absolut skal have de rigtige papirer.

    Den eneste grund til at jeg har haft renracede heste, er fordi jeg gerne vil have mulighed for at deltage i race stævner, dyrskuer etc.


  • #7   9. nov 2017 Jeg synes blandingsavl er helt i orden, hvis der er gjort tanker om det og ikke bare 'det kunne være hyggeligt'..

    Jeg har selv haft blandingshest og har to blandingshunde.. De er fantastiske.
    Og på rideskolen jeg underviser på har vi både racerene og blandinger, og der er nogle af dem hvor kvaliteterne fra begge racer komplimenterer hinanden..

    Men igen.. Der skal være en tanke bag..

    Billede er af vores berner sennen og vores labrador/berner sennen.. smiley


    profilbillede
  • #9   9. nov 2017 Har overhovedet ikke noget imod blandingshunde, det er jo stadig en hund.

  • #10   9. nov 2017 Jeg mener, at man skal tænke over :

    1) Som menneske, har man det der skal til FØR man avler. Tid, forstand og en dyb nok pung, hvis alt går galt og du får et tæt samarbejde med dyrlægen??

    2) I forhold til dyrene: Er de sunde og raske, versus har de nogle elendige arvelige problemer, som ikke skal bringes videre?
    Hvilke egenskaber ønsker du i afkommet?
    Hvilke egenskaber har forældrene? Fremmer man odds for at få det ønskede, ved de givne forældre dyr??

    Der er masser af racerene dyr, som fødes som resultat af klogt arbejde.
    Og så er der en del, der fødes "fordi dyreunger er nuttede, og dether er da klogt, se de har papirer!"
    Ligesom der er krydsninger, der er resultatet af hul i hækken, andre gange hul i hovedet.
    Men der er også krydsninger, som er resultatet af, at man er ved at fremelske noget nyt. (Fx dansk varmblod, og de fleste hunderacer startede med krydsninger af eksisterende racer. ) Eller, krydsninger, som er skabt fordi man har dyr, med gode egenskaber og så gik man efter det andet forældre dyr skulle have x supplerende egenskab, så man i næste generation får lige det man selv skal bruge.

    Men andre ord.
    Det vigtigste for mig er, at man har tænkt over egenskaber og helbred, hvis det er i orden så ser jeg ikke grundlag for brok.

    Billedet illustrerer min holdning.
    Min hund er valgt efter, at jeg ønskede en middel størrelse samarbejdende jagthund, egnet til apport og allround. Men også med generne til at være glad, social, tillidsfuld og godt præget på børn, med lave odds for arvelig sygdom. Med andre ord en ledsagerske, som jeg også kan tage med på shoppetur på strøget eller til børnefødselsdag, og jagt næste søndag.
    Og Saga er lykkedes over all succes.
    Jeg fandt det jeg søgte, hos en der vil have "golden cocker" anerkendt som race, dvs blanding af golden retriever og spaniels, for at få en god apportør, som er mindre og meget apport stærk med stadig lidt mere allround end ren retriever...

    Men makkeren er mine forældres engelske moppe... Jeg tror, at der var 1 hund i 3 generationer, som ikke er udstilling champion. Men jeg aner intet om helbred, udover at ingen har svær patella dysplasi. Tilsyneladende vidste hende, der havde planlagt kuldet det heller ikke, for hun havde bestilt en udstilling champion - og fik en der tævede hendes gamle hund, fra den lille tæve var 4 mdr...
    Nu er min hund 20 kg tungere og kan ikke flyttes af en overentusiastisk moppe og den lille dame er racetypisk kærlig over for mennesker...

    Men jeg ved godt, hvilke af de to, der var resultatet af mest gennemtænkt avl...


  • #12   9. nov 2017 Saga og Mille

    profilbillede
  • #13   9. nov 2017 Sunde avlsdyre, både mentalt og physisk.

    Jeg fortrækker at der avles på dyr som har været udstillet og brugsprøvet. Det betyder ikke at et dyr der ikke har fået en topplacering på en udstilling, ikke skal avle, men jeg kender dyrets fejl (svage sider).
    At et dyr er udstillet og brugsprøvet, fortæller mig en del om dyret, hvordan opfører det sig når det bliver "presset" lidt, bliver den lidt utryg eller er den upåvirket.

    Så nej, jeg er ikke til tilfældige blandinger.

    Vi har, og har avlet brugshunde. Dog er min hest en "blanding", DV, men han er lavet på kendte forældre, som både er udstillet og afprøvet.

    PS i følge min dyrlæge er der ikke noget belæg for at "rundkørsler" er mindre syge end andre....


  • #14   9. nov 2017 Det kommer an på racen. Vi har haft en "race-ren" hund, man da avls materialet her i landet er meget lille, var den meget indavlet.

    Men vælger man en race, hvor der er mange individer, af den pågældende race, så ser jeg ingen hindring.

    På den anden side, har jeg heller ingen problemer med en blanding, hverken hund eller hest. Oftest vil det være et sundere dyr, da generne er meget forskellige på forældre dyrene. (vi kan så diskutere, hvor køn sådan en blandings hund er, der kan komme kønne hund ud af det, men der kan bestemt også komme det modsatte)


  • #15   9. nov 2017 I modsætning til heste, så synes jeg tit blandingshunde kan være lidt uhåndterbare.. Jeg tror det har noget at gøre med at folk ikke tænker dig om og får blandet nogle racer de ikke burde. Jeg har selv et møgkræ af en blandingshund. Hun kommer fra et hjem, hvor hun ikke havde de bedste vilkår, men jeg tror nu også genetikken har noget at sige i hendes tilfælde.

    mht. heste så har jeg selv trukket det skønneste føl i 2016 på en blandingshoppe. overvejelserne om hingst var grundige og varede over et halvt år. Jeg fik input fra min mor, som har avlet nogle fine ponyer i sin tid og diverse hingsteejere.. Jeg havde kig på så mange fine hingste indenfor diverse forbund og med hoppen som udgangspunkt fandt vi frem til kvolsbæks amazing aqua, som både kunne byde ind med lidt mere højde, en bedre bygning, et godt temperament og den farve som jeg allerhelst ville have smiley
    Da hoppen er halv palomino, gav det mening for mig at kigge hingst indenfor racen og jeg fandt jo heldigvis en som passede perfekt! Det betyder jo så også at min plag er 75% palomino og at han med det modsatte køn rent faktisk kunne være med i palominoforbundet. så Ja han er blandingshest, men planlagt nøje og med gode forudsætninger i livet smiley


    profilbillede
  • #16   9. nov 2017 Jeg er KÆMPE fan af blandinger. Uanset hvad målet for avl er (raceren/blanding) skal den der avler selvfølgelig have tjek på hvad vedkommende gør.

    Jeg har oplevet mange hunde med problemer, da race standarden og kåringerne tager mest højde for udseende, frem for sind. Har bl.a en renracet collie til 15.000 kr som bider fremmede mænd. Avler fortalte senere (da hun foreslog jeg avlede på hende, og jeg afviste det pga hendes tendens til at bide) at det er noget den højtpræmierede hanhund har avlet videre til næsten alle sine hvalpe, og at det ikke ville være sikkert det ville påvirke min hunds hvalpe.. SUK.. Hvorfor avler man så på sådan en hanhund? ...Fordi den er pæn smiley

    Nå men mht heste, er jeg af samme overbevisning. Blandinger er gode, såfremt man ved hvad man laver.
    selvfølgelig ville det være synd hvis alle racer forsvandt, og vi kun stod tilbage med blandinger, men det sker nok ikke smiley


  • #17   9. nov 2017 Ja jeg undrer mig på hvad der er forskellen på at avle en blanding af en Trakhener/Oldenborg/Fuldblod (Dv)
    Og avle andre gennemtænkte heste... Og hunde..
    Jeg er meget imod at avle bare for at avle/få et føl til sig selv eller hvalpe man kan tjene penge på..
    Det er ikke bare bare at avle.. Man skal kende både hoppe/tæve sine stærke og svage sider, og finde en hingst/hanhund der komplimenterer dette. Man skal kigge på sind, indavlsprocent osv.. Jeg kunne selv tænke mig at avle, men jeg vil avle Frederiksborgere da jeg i mange år har været vild med racen da jeg har haft parter og redet flere, racen er truet og har en stolt historie. Men hvis jeg skulle avle skulle jeg have en rigtig god hoppe, og bruge en rigtig god hingst. Hopper der ikke er kåret med 8 i helhed har ikke interesse, og ikke hvis den har 6 taller. Ligeledes ville jeg ikke bruge en hingst der ikke er ligeså god/bedre.. Når man avler skal man avle med hovedet og ikke hjertet!
    Min mand sin søster fik et kuld hvalpe ved en upser.. Vi fik Rocco vores fantastiske hund. Jeg er heldigvis opvokset med hunde så jeg vidste godt hvad det indebærer. Så jeg brugte de første to år udelukkende på lydighedstræning. Og det var vigtigt da hans blanding ikke bare er lige til (halvt labrador, kvart karelsk Bjørnehund og kvart grand danois) han fik sindet efter kareleren, kroppen efter grand danois og madlysten og jagtinstinktet var det eneste han fik eter labradoren.. Så han var/er ikke nem.. Han er den eneste ud af de 10 hvalpe der lever da de andre blev aflivet da deres nye ejere ikke kunne magte de.. smiley
    Også året efter vælger de så at lave et kuld af samme forældre.. Og så står jeg af.. Det er bare ikke okay!
    Man skal IKKE avle for at kun tjene penge.. Man skal avle fordi man vil opnå noget godt.
    Her er vores dejlige familie hund der tror han ejer alt han kan se fra gården, så man får skældt ud hvis man ikke har tilladelse til at komme forbi/gå hvor han kan se. Han er en udmærket vagthund smiley men en stor larmebøtte smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #18   9. nov 2017 Jeg hr altid været glad for blandinger.
    synes det giver en langt mere robust og sund hund og så er jeg vildt imod renracet avl af sygdomme og skavanker.
    sådan har jeg det også med heste. dog er det ikke helt så udbredt blandt heste som med hunde.. Men jeg kan godt lide coceptet at tage det bedste fra 2 racer og lave et mix .. ofte er de meget smukkere og særprægede end de renracede.. Jeg køber aldrig en raceren hund. Men kunne godt finde på at købe en renracet hest


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   9. nov 2017 Mange tak for alle svar med holdning og meninger - hvirkelig interessant læsning, uanset om jeg er enig eller ej.

    Jeg kan se at flere er for blandingsavl, fordi at sundheden er bedre - hvorfor tror man at sundhed er bedre??

    jeg forstår heller ikke at man tror at fordi man blander to forskellige racer/typer, så får man 50/50 fra værd smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   9. nov 2017 Det er også utroligt interessant at se forskellen i svar i forhold til på Hundegalleri.

    jeg ved ikke om forskellen er så stor fordi at mange af brugerne er avlere, og generelt hundemenneske med en ekstrem viden, og derfor også et mere realistisk billede på "sandheden".

    - det er ihvertfald en øjenåbner at næsten 9 ud af 10 her er for blandingsavl, og 9 ud af 10 på Hundegalleri er mod blandingsavl smiley


  • #21   9. nov 2017 fuck det. der røg min lange besked..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   9. nov 2017 øv, den ville jeg gerne havde læst A S smiley

  • #23   9. nov 2017 Jo længere væk to forældre er fra hinanden, jo sundere vil afkommet være rent genetisk.

    jo tættere to forældre er genetisk på hinanden, jo større risiko for fejl.

    Ved grise, kalder man det krydsningsfrodighed, når man blander 2 racer med hinanden, så bliver afkommet, bedre end de to forældre racer er hver for sig.

    Det var hvad jeg lærte da jeg læste avelighedslære.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   9. nov 2017 Dorthe: så tæve med x-antal arvelige sygdomme parret med han-hund med x-antal arvelige sygdomme = Ingen sygdomme.

  • #26   9. nov 2017 Nej - sådan kan du ikke stille det op.

    Men alt andet lige, vil 2 RASKE dyr af forskellig race, give et sundere afkom, en 2 RASKE dyr af samme race = krydsningsfrodighed

    Men har du En race, med en avelige sygdom og denne både findes hos begge forældre, da de er af samme race, og derfor ens avlet. Vil du kunne opnå en sundere hund, ved at tage en hund af anden race, som ikke har denne arvelige sygedom.

    Altså avler du 100 hunde, med ren-racede hunde, hvor begge forældre har en arvelig defekt. Vil flere at afkommet have denne defekt. End hvis det kun var den ene forældre som havde denne defekt.

    Det var bl.a. sådan noget vi sad og regnede statistik på i undervisningen. Altså hvor sandsynligt det var at afkommet havde en arvelig "defekt" eller "fortrin"


  • #27   9. nov 2017 Der hvor mit hoved gør ondt, er, at de gamle racer, der er flere hundrede år gamle er egentlig typer (ofte uden nogen form for registrering af forældrene), og så har man for 100 år siden opfundet hunde udstillinger, og begyndte at fokusere på dokumentation af forældrene.

    Spaniels, schæfere, Berner senen, broholmer osv er gamle racer, som er opstået ved at man havde en god hund og parrede med en af samme evner.

    Resten af diverse hunderacer er opstået via krydsninger af ovenstående, og der er krydset ting og sager ind i de "gamle racer", fordi det giver hurtigere resultater end selektiv avl.

    - Så jeg fatter ikke hvordan man kan mene "raceren" er det eneste rigtige, især når racerne er så nye?

    Det er i mine øjne reflektion, ikke dokumentation der er essentielt


  • #28   9. nov 2017 Og – arveligheden kompliceres yderligere af, at nogle gener over styrer andre. Så hvis mørkt hår overstyre lyst hår. Og afkommet får genet for lyst hår af den ene forældre og genet for mørkt hår fra den anden, vil afkommet blive mørkhåret.

    Men da afkommet er bærer af det lyshårede gen, og dennes ”ægtefælde” også er bære af et lyshåret gen, selvom denne også er mørkhåret. Kan disse to mørkhåret forældre nemt få et lyshåret barn, hvis det lige falder sådan ud, at de to celler, som kommer fra forældrene, begge er med genet for lyst hår.

    Som mere ”unødvendig viden” kan jeg oplyse at hos mennesker kan kromosomerne fra et forældre pr, kombineres på 64 trillioner muligheder. Hvordan tallene er for hunde og heste ved jeg ikke, men det er nok også i den størrelses orden. Så fordi man sætter 2 gode hunde/heste sammen, er det bestemt ikke ensbetydende med, at afkommet bliver fantastisk. Det er en hel del med held af gøre.

    At avle er ikke nemt.


  • #29   9. nov 2017 AMT - selvfølgelig får man ikke 50/50 af forældrene. Det er måske nogle den falder ud på, imens andre er 90/10 osv. Og så af de 90 kan måske 60 være de dårlige/uønskede gener.. Så det er bestemt ikke nemt. Men hvis man vil fremme avlen skal man i hvert fald ikke bruge en hingst der er dårligere end hoppen, så avler man jo baglæns så at sige.. smiley måske man får et godt resultat, men det er et større sats end at vælge en bedre hingst smiley

    Mvh TT


  • #30   9. nov 2017 Jeg er for papiravl indenfor både hunde og heste.

    Mine heste har alle været med rødt pas med undtagelse af en.
    Han var et nøje ovevejet afkom lavet af to kårede dyr, men i hver deres forbund. Dog anerkendte de hinanden, så var han blevet den planlagte hoppe, kunne han kåres og få rødt pas. Sådan gik det desværre ikke, så han lever med sit gyselige lysegrønne pas smiley .

    Vores gamle hund var efter racerene forældre, men der blev ikke lavet stamtavle og forældredyrene havde ikke præsteret alverden. Han var en fin hund, men nogle gener var ikke så fremtrædende, som vi havde håbet.
    Derfor er den nye med fuld stambog, opdrættet efter racens vejledning og efter forældre der har gået prøver og været udstillet. Forhåbentlig gør det det nemmere at træne ham til at blive den jagthund min kæreste gerne vil have.



  • #31   9. nov 2017 Jeg har ikke noget imod blandingsavl, men jegh ar noget imod designhunde, hvor man avler en race i en bestemt retning fordi den så ser sødere ud.

    i forhold til hestene ser jeg ingen mening i at avle blandinger, når der nu i forvejen er avlet så fine racer, der kan hver deres.



  • #32   9. nov 2017 Jeg er ikke sådan i mod blandingsavl mht. hunde. Men jeg ville personligt aldrig selv købe en, da det er for usikkert hvad man får.
    Tænker dog lidt når jeg høre folk sige at racehunde er noget skravl, at der bliver glemt at folk også kan avle på mindre gode hunde selvom de har papire. Man må jo være opmærksom på om avleren man køber fra rent faktisk går op i kvalitet, udover papirene.
    Med heste er jeg egentligt lidt ligeglad. Den jeg har nu er en rigtig sød og fin blanding.
    Men jeg synes f.eks at heste der er blevet forædlet med araber kan være rigtig fine, men kan ikke lide rene arabere.
    Til det jeg har skrevet skal det lige siges at jeg ikke rigtig ved det store om genetik smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #33   9. nov 2017 Doctor Who: Det vil aldrig give mening at blande to forskellige racer, og tro på et bestemt udfald, og at afkom har som i dit eksempel:

    "Min hund er valgt efter, at jeg ønskede en middel størrelse samarbejdende jagthund, egnet til apport og allround. Men også med generne til at være glad, social, tillidsfuld og godt præget på børn, med lave odds for arvelig sygdom. Med andre ord en ledsagerske, som jeg også kan tage med på shoppetur på strøget eller til børnefødselsdag, og jagt næste søndag.
    Og Saga er lykkedes over all succes.
    Jeg fandt det jeg søgte, hos en der vil have "golden cocker" anerkendt som race, dvs blanding af golden retriever og spaniels, for at få en god apportør, som er mindre og meget apport stærk med stadig lidt mere allround end ren retriever..."

    Man ved ikke hvordan hunden ænder ud før at den som min. er født.
    Hvad hvis den slet ikke har noget fra Cocker, og udelukkende er golden, eller omvendt?

    Det findes, hvad, 300-400 forskellige racer, hvad er så pointen i at ville blande, for at håbe på et bestemt udfald?

    Bare det at man vælger at kalde blandingen Golden Cocker, tyder mere på at det bare et et designernavn, til en tilfældig blanding.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   9. nov 2017 Nete: ja, det er som om at folk tror at papirer = uden skavanker og fejl, hvilket bare ikke er relaiteten. Der er skod avl, både inden for div. klubber, og blandt blandingshunde - især de populære racer er hårdt ramt. :s
    Racerne bliver imo usunde, fordi at der finde nogle avlere som ikke gør deres arbejde godt nok, og som tænker mere på udseende, end evne - skide synd.

    Men forskellen lægger helt klart i tankerne bag blandingerne. for ærligt, hvor mange kuld er reelt set gennemtænkte, med testede forældre, bedsteforældre, brugte til havd deres evne er, og generelt bliver solgt med mange tanker bag valg af køber..
    det er vidst begrænset.


  • #35   9. nov 2017 AMT.
    Fra begge sider var der en Jagt interesseret slægt af forfædre.
    Golden retrievers er jo helt bims efter at få lov til at apportere.
    Spaniels er rimelig interesserede i at apportere, men vil også meget gerne bruge næsen og finde vildtet. Især hvis man kan finde noget, der ligner kaniner! Spaniels klør på i ethvert terræn, retrievers kan være pivskider i tornekrat eller bare der er en næsten lodret skråning, du risikerer retrievers giver op her.
    Du har ret - det er ikke identisk, men begge yderpunkter er sympatiske og brugbare, for mig og en del andre jagttosser lægger perfektion midt imellem.

    Begge hunde har hængeørerne, lang pels med fald og skidt falder af når det bliver tørt. Dvs nuttet udseende men let at passe.

    Begge racer bør være sociale, glade, mental stabile og venlige - nogle avlslinier er dog mere nervøse end ideelt.
    Det er dog en ikke den slags hunde Saga nedstammer fra, da man har gået efter temperament og brugsegenskaber, ikke udstilling. Så Saga er født til at please, fra begge sider.

    Idealet med golden cocker er en gyldenrød hund. Saga er, sort sort med sortrød skær.
    Vi fik at vide tævehvalpe burde blive 11-19 kg store - Saga blev bare ved med at vokse, er små 26 kg muskelbundt.

    Jeps.
    Variationen er større i blandinger - men det er ok når mit ideal for perfekt ikke er strammere defineret end "ledsagerske som er egnet til at følge alle steder, og talentfuld jagthund".
    Jeg vidste hvad jeg gik efter, og købte det da jeg fandt det.

    Jeg kunne også bare en måned senere have købt en springer spaniel med fine papirer. Men så skulle jeg have givet køb på hvalpens socialisering. Saga er født hos en børnefamilie med 5 børn, jeg har ikke selv børn men mange søskendebørn mv. Så det var essentielt at jeg fandt en hvalp, der var vokset op med børn - den anden hvalp var født hos pensionister, og den manglende tidlige socialisering var et stort handicap for mig.

    Forældrene afgør det medfødte anlæg - jeg har selv afgjort hvad jeg fik ud af det.
    Jeg havde nok også fået noget godt ud af så meget andet, men her har jeg en soulmate.


  • #36   9. nov 2017 Jeg har egentlig ikke noget i mod blandingsavl som sådan.. Slet ikke hos heste.
    Der, hvor den går galt for mig, er når man blander hunde med forskellige instinkter. En jagthund blandet med hyrdehund er sjældent nogen god kombi.

    Det værste er dog, hvis man som hundeejer synes, at det kan være super hyggeligt at blande sit labrador-look a like med naboens staff, og man så har en blanding, der ligner en fra forbudslisten.. Nu blev sagen om Frigg og Marley jo afgjort, og i gpr blev de to aflivet efter at have siddet meget længe på et internat. Det er altså ikke noget godt hundeliv for derefter bare at blive aflivet, fordi ejeren ikke kunne bevise, at hundene var lovlige.

    Min hest er i øvrigt en blanding - min næste hest skal være renracet med rød stamtavle. Min hund har til gengæld en flot stamtavle og hans far er multi champion indenfor udstilling - og jeg skal aldrig have en blandingshund. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #37   10. nov 2017 bidløse: oh ja, ej at forglemme at vi har en hundelov der har forbudt 13 racer..
    så forstår jeg endnu mindre at folk laver blandingshunde (fra mellem stor, til store hunde).

    jeg skulle nødig rende rundt med en reelt set lovlig blanding, som er faldet uheldigt ud..

    og jeg har endda selv været så dumt at anskaffe mig en blandings hund smiley men han ligner langt fra nogle af de racer som man er mest OBS på..


  • #38   10. nov 2017 Og så er det 13 racer, som er rigtog meget forskellige, så det er jo ikke engang fordi blandingshunden behøver ligne en amstaff-blanding, for at kunne se ulovlig ud. F.eks. Kangalen ser jo helt anderledes ud, men med lidt god vilje kunne en mastiff- eller GD-blanding jo godt nærme sig, hvis man lige lukker det det øje og holder hånden for det andet smiley

  • #39   10. nov 2017 Der er jo altid en risiko ved at avle. Man kan jo risikere at det er alle de dårlige sider der slår igennem.

    Som i Dr. who tilfælde en hund på 30kg, der ikke vil vil arbejde i vanskeligt terræn, ikke gå ned af en bakke. Og som iøvrigt er bange for børn smiley

    Mine hunde er ikke født i et hjem med børn, der er ingen børn i deres hverdag. Men fordi at der er harmoniske, venlige og glade hunde, er de også glade for børn, også de børn som ikke er vant til hunde.
    Det er hunde der er avlet på brugsegenskaber og temperament. Det er jagthunde, og derfor er dressurbarhed en vigtig egenskab.
    Jeg tror aldrig at jeg vil få en hund uden stambog.

    Med den hest jeg har nu, synes jeg ikke at stamtavlen er så vigtig, da han er købt som 10års, og dermed har jeg kunne prøve at ride ham inden køb.
    Ved en rå hest, kigger jeg på afstamningen og ikke mindst på hesten, der er visse afstamninger jeg vil gå uden om, da disse er kendt for noget som jeg ikke ønsker.

    Alle de heste jeg har haft har alle været med papir.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   10. nov 2017 korrekt.

    Jeg har dog den opfattelse af at folk/politiet primært går efter de hunde der ligner pit/amstaff bl., fordi at det er dem folk "frygter", og kender i bybilledet


  • #41   10. nov 2017 Ja, sådan er det heldigvis lige nu. Men hunde - i hvert fald de fleste - lever jo i nogle år, og selvom det er sådan lige nu, så ved man aldrig, om det ændrer sig i løbet af de næste 10 år.. Man kan jo håbe, at det forbliver kun ved pit og amstaff, men man kan aldrig vide,og hvis det ikke gør, så er det pludselig mange hunde, der står for skud.

  • #42   10. nov 2017 AMT og Madsen - Jeg ville ALDRIG have sådan en hund! Altså man skal da også tænke på hunden, de er meget sociale dyr, og kan godt mærke de små signaler mennesker sender også rundt i bybillede.. Tænke sig at gå rundt og mærke at mennesket ikke vil tale med de.. Det må ikke være sjovt.. Bare læg mærke til når nogle kommer med hvalpe.. Nøj hvor er de søde, nusse nusse, og alle er glade for de og vil gerne snakke (en vigtig og god del af socialiseringen) men pludselig bliver de store, og bliver "afskyet" smiley stakkels hunde..

    Karin - nu har vi også de jagthunde der ikke har en særlig god dressur egenskab. Som min desværre har avlet sindet efter (Karelske Bjørnehund) Det er en race der er avlet i Karelen (mellem Finland og Rusland) og har normalt store skovområder at jagte og løbe frit på. Jo han kan da sagtens komme når jeg kalder, og kan alle de normale ting.. Og er generelt en lydig hund.. Helt indtil.. Der kommer noget han skal jagte.. Så er han smuttet.. Han kommer altid tilbage hvor man er, men hans jagtinstinkt er så stort, og han er en meget selvstændig og egenrådig hund, så det er sjældent han får lov at løbe frit. smiley

    Mvh TT


  • #44   10. nov 2017 TT: Det er jo netop det problem, der er med "blandingshunde", du ved ikke hvordan du skal dressere/træne den pågældende race og især en lidt egenrådig race som feks en bjørnehund, hvor jagtlysten er temmelig stor, kan give store udfordringer.

    Nu er mine jo et produkt af over 100 års avlsarbejde, så jeg ved jo hvad jeg kan forvente, når jeg få en hund af den race. Og så igen der er ikke 2 hunde der er ens.


  • #45   13. nov 2017 Blandingshunde er skønne smiley blandingsheste er skønne - jeg har selv overvejet at avle på min renracet hoppe, med en renracet hingst fra et andet forbund - med avl på heste kigger jeg meget på hvad min hoppe har af egenskaber og hvad egenskaber jeg "mangler" i min hoppe - og jeg har også fundet hingsten.

    Ved hunde er jeg skeptisk - pga alt det der køre nu bla på fb med ulovlig hunderaceblandinger - så der skal man passe på, meget.

    Jeg har dog haft en del blandingshunde og jeg har elsket dem lige så meget som min renracet goldenretriver


  • #46   13. nov 2017 Det er én god ting ved min blandingshund.. Der er ikke på nogen måde nogen, der kan forveksle hende med en af de ulovlige racer smiley Med hendes 2,5 kg chihuahua/pomeranian blanding smiley

Kommentér på:
blandings avl, hund vs. hest

Annonce