{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.083 visninger | Oprettet:

For og imod føl? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne lave et føl på min DV hoppe om 1-2 år ca.

Men ville høre jeres mening.

Hun har en god stamtavle og ville selvfølge finde en god hingst.
Jeg har haft et føl efter min islænder og et par ungheste, og ved godt hvad det kræver både træning, pasning og dyrlæge hvis hun ikke kan selv.
Hun har haft et eller to føl ved tidligere ejer.

Føllet ville jeg selv beholde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For og imod føl?
  • #1   30. jan 2014 Jeg er altid i mod føl af flere grunde:
    1. der er SÅ mange gode heste til salg for ingen penge - giv en af dem et godt hjem i stedet for at avle flere.
    2. Det er skide dyrt og der er så mange risici ved både at få føl og sidenhen have det gående i 3 år før det kan rides.
    3. Om 3 år når du kan begynde at bruge føllet, er det så stadig sådan en hest du har lyst til at have eller har dine ambitioner og lyst ændret sig i mellem tiden.

    Køber du en ældre hest får du det du vil have, mulighed for at tjekke om der er nogen eventuelle sygdomme (røntgen, handelsundersøgelse osv.), en hest du kan bruge lige med det samme og derfor en hest du kan vælge udfra hvad du vil NU, meget færre udgifter.


  • #2   30. jan 2014 Syntes at hvis hoppen er kåret og du vælger en hingst af samme forbund, så føllet kan kåres, så ser jeg ikke et problem smiley

    Man skal også huske at tænke på om nogle år har vi mangel på gode ride heste smiley fordi folk ikke tør avle mere, så der ville være mangel på heste med stambog med gode papir, fordi folk spare lige der, og tager f.eks en pirat hingst..



  • #4   30. jan 2014 Ja giver Stald Jacobsdal ret smiley ring til dem og hvis du nu har forelskede dig i en hingst men de siger den ikke passer så lyt til dem, det er super dygtige på det punkt og man fortryder ikke og lytte til dem smiley

  • #5   30. jan 2014 Jeg er for - held og lykke smiley

  • #6   30. jan 2014 Tak for rådet med at ringe til DV det hade jeg ikke lige tænkt på smiley
    Planen var at jeg også ville ha´ kåret føllet


  • #7   30. jan 2014 Ja jeg kan ikke se problemet i at lave føl med papire, har alle holdningen at det ikke kan svare sig at avle, ja så er der pludselig ingen gode ungheste tilbage.. og der er intet federe end at følge dem fra helt små! Man får et særligt bånd knyttet til dem smiley

  • #8   30. jan 2014 Ja smiley Elsker at bruge masser tid på mine heste

  • #11   30. jan 2014 Jeg mener det modsatte af den ene grund at herinde er det oftest unge piger der ønsker at avle, og de har for det meste ikke sat sig ind i hverken omkostningerne, konsekvenserne eller hingstene.
    Derfor synes jeg det er hul i hovedet at 'råde' dem til at lave føl når det ikke kommer til at ske på kårede hopper og af folk der der har brugt flere år på målrettet at producere en god linje af præstationsheste og har erfaring i netop det at have føl - folk der ved hvor de er i deres liv om 4 år og derfor kan se fremadrettet hvad de kan tilbyde et føl.

    Avl er for avlere og folk der brænder for det - lad dem tjene pengene!
    Og sikke noget pjat at vi kommer til at løbe tør for gode heste - håber og tror derimod at vi snart løber tør for billige blandings heste der sælges til slagtepris så markedet kan komme lidt i gang igen..

    Selv HG reklamerer for tvangsauktioner af fine heste!


    profilbillede
  • #12   30. jan 2014 Min hoppe er også kåret, og jeg vil selvfølge ikke avle bare for at lave et føl.
    Jeg vil først ha´ pengene i orden, tiden til det og det bliver først om nogle år hvor jeg forhåbelig også har mit eget sted.
    Jeg vil sætte mig ind i helle og søge alle de råd jeg har brug for.


  • #13   30. jan 2014 Har du så set hvilken pris de heste er endt i *griner*

    Jeg er så en af de få der bestemt håber der bliver ved med at være hul i hegnet heste.. Der skal være noget for alle smiley


  • #14   30. jan 2014 Astrid
    Det er skam ikke noget jeg finder på, Alle danske avls forbund har regnet ud at hvis det forsætter med det lave salg i deres kåret hingste, ville der om nogle år være mangle på gode heste med papir, og når dette sker ville der være mangel, og det ville gå nogle år til den næste generation bliver klar til at overtage. Og der imellem ville der heller ikke være så mange kåret hingste hvis kvaliteten at hestene også falder pga dårlig avl, så ville de gode heste heller ikke være så nemme at komme til..
    Problemet er jo også de gode heste bliver ikke i DK de går til Udlandet, så kan vi stå tilbage og vente til de gode kommer igen smiley

    Men jeg er meget imod pirat avl, hvis man ikke kan gøre det rigtigt så lad være, for ja man rider ikke så stambogen, men du kan godt avle den ordenligt så den er ''ønsket'' og der ikke er overflod af dem, for jeg syntes at det er synd og skam at se hvor hvor mange ponyer der er tilsalg smiley og de er pirat avl, og er næsten alle er uden at være avlet til en sportsgren.
    Har da selv haft nogle blandings heste men de var godt avlet med gode forældre og var avlet til et formål Dressur.
    Der skal selvfølgelig være heste til alle selv dem som ønsker en blanding men syntes der er for mange nu..

    Men jeg syntes helt klart at hvis TS ville lægge det rigtige avls arbejde i det så syntes jeg det er fedt smiley og kan kun give en tommel op smiley


  • #16   30. jan 2014 Ville sgu være på sin plads hvis der kom mangel på gode heste, så man igen kunne få en ordentligt pris for dem.
    Udbud og efterspørgsel smiley

    Og bare fordi der avles mindre nu, betyder det vel ikke at der avles dårligere. Tværtimod vil jeg mene, idet de fleste garvede avlere, vel når de vælger hvilke hopper de skal ifole, (når nu de ikke skal ifole dem alle) vælger de bedste smiley


  • #17   30. jan 2014 Tror i bund og grund at vi er meget enige, men nu er der også kommet lidt flere fakta på hesten der er planer om at avle med og *hip hop yasmin* lyder meget velovervejet - jeg synes bare det er synd og skam at sætte heste i verden uden at have en klar plan og et klart budget, for det er immervæk dyrt og lang tid at vente, man skal virkelig vide hvad man går indtil.

    Er ikke decideret imod hobbyavl, men igen med omtanke og gode sunde forældredyr der har vist deres værd. Pirat-avl er ligeledes et fy ord i mit hoved, når vi i dagens Danmark har muligheden for at teste de dyr vi bruger og kigge tilbage i stamtavlen hvorfor så ikke benytte sig af det. Selektiv avl burde vi gå lidt mere ind for - ikke alt skal nødvendigvis avles på blot fordi muligheden er der.


  • #18   30. jan 2014 Det er jo bare det at de gode avler ikke avler så meget som de plejer, for de har ikke råd til at have plage ståene i 3 år til de er klar til salg.
    Og avlerne ville have den pris de ønsker for hesten, og den får de i udlandet, så de gode heste går til alle andre steder end DK.
    Og hvis det bliver ved får vi mangel på gode avles/ride heste, og især hvis avlerne ikke tør at avle..

    Jeg rider heste for en god Avler, og han sagde til mig at han viste ikke om han tur for han syntes det var meget svært lige nu med de priser der er, og fremtiden, og den eneste grund til at han valgte at i fole 5 af hans gode hopper med de lidt dyre gode hingste er fordi jeg sagde at alt andet ville være synd og skam for når føllene har den stamtavle som de får og den opvækst de ville få ved ham ville jeg ikke tøve med at købe en af ham (Hehe som jeg gjorde smiley ) fordi han ved hvad han laver, og han lever af det, og hans føl er ikke en farbrik men en livstil.

    Og sådan noget syntes jeg er super fedt, og det ville være synd og skam at gode avler ikke tør fordi tiden er som den er..
    Og det kun er nogle som avler pirat føl, og gøre det kun med salg for øje og penge, så de køber f.eks. en billig hoppe og finder en billig hingst og har ikke tænk på dyrlæge osv. Men bare at føllet er ''pænt'' så det skal sælges på udseende.


  • #19   30. jan 2014 Ang ham avleren han var til et avler møde og der sagde han også mange af de store Stutteri havde sat en bremse på deres avl, og ville ride nogle af deres heste op og få nogle gode penge for dem i udlandet, og så beholde lidt og avle på, men ikke i sammen mængde da pengene ikke er til at hente i dk.

  • #20   30. jan 2014 Jeg har så oplevet det lidt modsat, jeg rider også lidt for en avler og har ikke oplevet at han har skåret ned i afkom eller de penge han bruger på dem - for som han siger sælger gode afkom og gode heste stadig lige så godt som de altid har gjort. Om det så er i udlandet skal jeg ikke gøre mig klog på. Men ja, avl med omtanke ville være rart, om ikke andet, så for at de få dygtige avlere der er stadig kan leve af at lave gode afkom til os.

  • #21   30. jan 2014 Ham jeg kender der er det de fleste af hans kommet til Tyskland eller USA.. Og det er han lidt ked af, og det kan jeg godt forstå, for hvis det var en jeg havde avlet ville jeg gerne se den gøre det godt på hjemme bane smiley
    Men mangle på gode heste ville komme hvis Dk ikke ville betale.

    F.eks min træner er igang med at finde 50 heste til Kina smiley og det er ikke 50.000 kr. heste, han sagde de par stk han havde fundet til dem lige nu lå ikke under 500.000, men det er noget med de skal starte en masse ride center op derover fordi de gerne ville være med til OL og have vinder muligheder smiley Men det er rigtig mange gode DK heste der skal derover..


  • #22   30. jan 2014 Men så er problemet jo stadig ikke at vi ikke laver gode afkom eller nok af dem i Danmark, men derimod at vi ikke gider at betale for god kvalitet der er problemet. Det bliver kun løst hvis alt det, undskyld sproget, 'skrammel' bliver ryddet fra markedet og folk begynder at åbne pungen og betale det en god hest nu engang koster - ikke ved at lave flere middelmådige heste der sælges for en slik på markedet. Handel skaber mere handel, avl på ligegyldige heste skaber stilstand og overflod.

  • #23   30. jan 2014 Enig med dig, det er så trist at mange af vores gode hingste også går til udlandet, fordi folk ikke ville betale det det koster at holde sporten igang med de heste den kræver på det høje niveau, og mange 'brokker'' sig også over have købt en ''skrammel'' hest og kommer med ''den er ikke god nok til det jeg ville i sporten'' ''den er syg hele tide'' osv..
    Det er så trist at man bare avler på det man har, istedet for at kårer hoppen få den igennem røngen og tjekke den om den har noget arveligt som kan gøre livet trist for dens føl. Og så finde en hingst som har været det samme igennem.

    Men syntes godt nok også nogle blandinger er et stort ? f.eks så en hvor moren var en blanding af fjordhest/traver 145, faren koldblod/dv 170 ????? det er sku noget af en mix ? nogle skal nok have glæde af den, men nøj det er hvad jeg kalder pirat smiley


  • #24   30. jan 2014 Det er nemlig virkelig sørgeligt at vi ikke kan holde gang i sporten herhjemme og konstant går efter de billige løsninger i stedet for at bruge gennemtestede kvalitets dyr i avlen fremfor det der nu lige går ude på marken - vi har alle muligheder for at få gode heste men vi forbrugere vil hellere spare pengene og 'gøre det selv'. Det er så trist at dygtige avlere er tvunget til at slå deres avl ned, sælge til ingen penge eller udlandet for at få det hele til at køre rundt - og også derfor at jeg generelt er imod 'hjemme avl' - man får hvad man etaler for, og bliver vi ved med at avle på uholdbare dyr fordi vi ikke har råd til at teste dem, jo så får vi også flere syge og dårlige individer der netop ikke kan holde til sporten desværre.

    Det er hul i hovedet at avle sådan, men selvfølgelig en 'nem' løsning hvis man lige står og mangler en hest, så kan man altid smide en stor pirat hingst på lille Lotte og krydse fingre!
    Men ja, fuldstændig hul i hovedet!



  • #26   30. jan 2014 Det er Trist smiley Og hvis det bliver ved at gå ned af bakke med gode avler, så får folk noget at brokke sig over, for så er det nemlig kun de rige der kan nå de priser som de gode heste får...
    For man kan jo sige hvis alle holdt op med at avle på hvad der var på folden og satte sig ind i det og lige tog en hingst som er testet ja så så hesten verden nok ikke sådan her ud med syge og heste der er ødelagt i kroppen pga avlen.
    Hul i hegn kan ske, men syntes at Danmarks hegn er blevet meget dårligere her på det sidste smiley


  • #27   30. jan 2014 Ja vi laver gode heste, og der for ville udlandet have dem smiley USA ville rigtig gerne have vores Dv'er og de betaler også det de koster, og de ville lige give det mere end vi ville.
    Og det med vi har de højeste føl priser på aktion, har du set hvem der byder smiley tror de tager den på kortet smiley
    Og dem der køber heste hjem til Dk er nu heller sådan nogle som os, og der er flere heste der kommer ud af landet end ind.


  • #30   31. jan 2014 Ja der skal være heste til alle men, vi har så mange kone hest, hygge & lille lotte
    (kunne ikke lige finde navn på dem) som står tilsalg og har stået tilsalg længe, og så syntes jeg at man skal slappe lidt af med at avle dem, og så avle lidt bedre end til der er balance igen, for det er ikke tit at lille lotte fra folden kommer til udlandet, og den som rider Kür har større chance for at komme til udlandet, og så begynder det at blive som nu for Lotte heste som ikke kan få et godt hjem, fordi der er for mange til hvad folket mangler, men hvor dem der har pengene skal købe heste ind fra udlandet fordi vi har solgt de rigtige god til udlandet.


  • #32   31. jan 2014 Men det er jo et problem når meget få tør købe sådan en hoppe, og avle på den for det er ren udgift i lang tid, og jo hvis mange avler gjorde det så fik vi nogle endnu bedre heste smiley
    Men tror også der går nogle i Dk hvor ejeren bare ikke gider at det kåring, men bare gerne ville hygge smiley

    Men så tal fra kåret hingste holder og tallene er faldet helt vildt meget, for syntes nogle år tilbage var der meget mere balance imellem hestenes kvalitet og priserne var alle fornuftige og de var ikke til salg i over 1 år..
    Det er et problem nu syntes jeg.


  • #33   31. jan 2014 Ja nu har vi stadig gode hestene, og vi har også gode rytter hvis de fik en chance. Men hvis det forsætte med avls tallene har vi ikke så mange tilbage som er dansk avlede om nogle år ti, og det er jo synd.

    Men nu er det så regnet meget på og hvis tallene ikke stiger, så ville danmark få heste mangel om nogle år ti, og det står i hestemagasinet som havde den udtales fra Forbundene (kan ikke huske om det var alle), og hvis du spøger dyrlæger med forstand på avl ville de sige det samme.
    Og tallene er jo kun for danmark kåret hingst & Hopper, så alt pirat avl er ikke med i.


Kommentér på:
For og imod føl?

Annonce