{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
989 visninger | Oprettet:

For og imod strøgelse - hjælp {{forumTopicSubject}}

jeg har besluttet mig for at jeg vil prøve noget andet i stedet for halm
Men hvad er godt og hvad er skidt?

har prøvet træpillesmuld, og det dur ikke. dels støver det alt for meget og dels så trækker der fugt op igennem mit staldgulv, da det ikke er isoleret.

men hvad er så godt?
Uden at det koster en halv bondegård smiley

Noget andet
lige nu får de hø og så spiser de halm.Byghalm.
ulempen ved at gå fra halm, er at de så kommer til at mangle noget som er i halm - det plejer at gå ud over mine hegnspæle
så ville I stoppe noget halm i net ? eller skal jeg prøve at give dem frøgræs i stedet for?
Og bare rolig de får hø + krybbefoder.
men ved at de plejer at skal have noget med mere struktur (har prøvet det flere gange i de 18 år jeg har haft dem)

jeg vil gerne prøve noget som ikke overbelaster min ryg så meget som ved halm. er nød til at sætte min far til at muger ud, for jeg kan ikke holde til det.
men har den indstilling at det jo er mine heste, og dermed også mit ansvar. så jeg er nød til at prøve noget andet som er lettere
Men er faktisk blevet mere rundtosset af at gå på google, så tænker at I kunne komme med lidt gode ideer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For og imod strøgelse - hjælp
  • #1   26. maj 2020 jeg har ikke selv erfaring med det, men snakkede med en om rapspiller det er noget med det suger fra toppen. det var hvertfald det sælgeren prøvede at bilde mig ind jeg er dog lidt skeptisk for hvordan ved pillerne hvad der er op og ned? smiley de skulle hvertfald have en anden suge evne. om de er billige ved jeg ikke.

    der er også tørv det bruger vi der hvor jeg står i løsdriften som bare er strøet ovenpå jorden. det har virket fint. det ser dog forfærdelig kedeligt ud da det er så mørkt har dog hørt om nogen hælder spåner i for at få det til at se lysere ud. hvor jeg står bliver der bare hældt oven på og muget ud en til to gange om året med minilæsser

    jeg synes i daglig dagen er træpiller, spåner og andet smuld ikke så tungt, men skal man muge i bund er det noget tungere end halm da det pakker sig noget så grusomt, så hvis det skal tages manuelt vil jeg prøve at holde det nede og ryste godt op i det hver dag så det ikke bliver tungt.


  • #3   26. maj 2020 Her begyndte vi på hamp for 1-2 måneder siden, og vi er rigtig glade for det! Grunden til at vi skiftede fra træpiller er, at den ene hest har astma og det blev simpelthen for meget for den her da temperaturen ændrede sig.
    Jeg er rigtig glad for hampen indtil videre. Jeg synes, at ammoniak lugten er ligeså tydelig, som da vi havde træpiller, men støv er der meget mindre af, og selve luften i stalden er blevet frisk på en helt anden måde. Så jeg anbefaler helt klart hamp. smiley


  • #4   26. maj 2020 Jeg er også glad for hamp smiley Min hest er noget af en gris i boks (og boksen er heller ikke den største), så det er ikke fordi det er særlig hurtigt at muge i når hver pølle er spredt i atomer. Men har også haft muget hos min venindes hest, som er meget mere renlig og der tager det kun et øjeblik at muge smiley

  • #5   26. maj 2020 Halmpiller, knuste halmpiller?


  • #6   26. maj 2020 Hm.

    Jeg kender en, der foretrækker halm, fordi det netop er let at muge - med hendes teknik.

    Jeg har ellers plejet at skrabe det tørre af, og muge møg og mørkt af.
    Ender med at køre pokkers meget ud og det er hårdt arbejde.

    Når man muger det øverste, så tager man en grebfuld, og vender, lægger det med bunden opad.
    Fjerner det mørke, og smider resten til genbrug.
    Osv - indtil det nederste, som er rent vådt.
    På magisk vis er der mindre at smide ud, boksen er lige så ren og fin og det er lettere for ryggen.

    Ellers... Arbitrært type af piller.
    Men, hvis smuld kan suge fugt op, kan træpiller, halmpiller osv nok også - det har jo samme sugekraft.
    Eller - mener du at der dannes kondens på det kolde gulv? Så skal der bare et tykkere lag, måske, så lagets tykkelse isolerer?


  • #8   26. maj 2020 Har du stald oven på en kilde, på høj grundvandstand eller løber vand fra taget ind under stalden? Ellers tror jeg ikke helt på den med fugt fra under gulvet. Nogle heste tisser bare mere når de er inde, andre kun når de er ude. Valg af strøelse er noget du må prøve dig frem med. De fleste foderstof forretninger har flere typer og du kan sikkert få forskellige hjem til en go pris, når du køber flere forskellige paller ad gangen. Selv har jeg kun erfaring med halm og spåner. Valget faldt på halm, da det er væsentlig billigere og hestene kan nippe til det.
    Om dine heste mangler noget i forhold til, at gnave i pælene, når de ikke får halm, skal jeg lade være med, at spille klog på, men jeg har læst engang, at heste, der gnaver i træ mangler mineraler af en eller anden art. Om det passer?.. tja vi kan jo ikke spørge dem. Men hvis de får hø tilbudt, så behøver de vel ikke andet? Men der sker vel heller intet ved, at gi dem lidt frøgræs eller halm?


  • #9   26. maj 2020 Jeg synes efterhånden jeg har prøvet meget, men på forskellige heste.
    - Træpiller er ok, men jeg er ikke fan. Jeg er ikke så god til at holde bund med dem. De er ok, jeg har bare prøvet flere andre ting jeg bedre kan lide.
    - Tørv synes jeg er ret fedt, hvis man har mulighed for at lægge det lidt til tørre i et hjørne. Så kan det nemlig genanvendes. Tørv med spåner i forhold 2:1 er faktisk også fint.
    - Spåner generelt: Jeg hader dem som pesten! Det er svært at sortere lorte fra uden at få bund med og spåner sidder fast i ALT og er svære at få af.
    - Easy-strø, fint snittet, varmebehandlet halm. Hvis hesten ikke sviner, så synes jeg rigtig godt om dem. Jeg har dog kun prøvet det med shetlænder og de små lorte er svære at sortere fra, lidt som med spåner. Men på trods af den lidt høje pris, så kunne jeg godt finde på at købe en ny pakke igen, bare til trailer. Fordi de ikke sviner lige så træls som spåner.
    - Halmpiller: Jeg er lige skiftet til halmpillesmuld (i min stald er der krav om halmpiller eller halmpillesmuld). Jeg har kun smuld, fordi at min hest står inde i få timer i spiltov og er lille, så den har svært ved at træde piller ud. Det kan jeg godt blive glad for. Det virker nemmere at muge end træpiller og opfører sig sig lidt anderledes. Jeg tror på et nyt hit her.
    - Jeg har en bekendt der har brugt rapspiller, det var hun også meget glad for. Jeg tror at rapspiller og halmpiller minder mere om hinanden end træpiller.

    Langt udvalg om det jeg føler for i strøelse. Jeg har også stået med halm, og det er klart sjovest med dybstrøelse. Hvis jeg havde mulighed for at have fodrings-halm (vårbyghalm), så ville jeg klart hænge et ekstra hønet op med det. Min får dog også frøgræs, så derfor gider jeg ikke jagte halmen. Men ellers kunne jeg godt finde på at købe små baller, hvis jeg kunne skaffe det.


  • #10   27. maj 2020 Halmpiller fra Pillemadsen kan fås til fornuftig pris, og køber du feks 3 + paller er transporten til at overkomme, og det giver en lettelse i udmugningen og ikke så meget mødding

  • #11   27. maj 2020 Jeg er glad for spåner. smiley bruger 1 pakke om ugen og min hest tisser meget i boks. Prisen svinger mellem 65-75 kr pr pakke

  • #12   27. maj 2020 Jeg bruger en blanding af træpiller og spåner, det giver en super lækker og blød bund.

  • #13   27. maj 2020 Jeg var glad for tørv. Det ser ikke kønt ud, men det virker! smiley

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #14   31. maj 2020 Her bruger vi også tørv; har gjort det de sidste 17 år, og tænker aldrig over hvorvidt det ser kønt/kedeligt/whatever ud - og er rimeligt overbevist om at hestene heller ikke gør smiley - til gengæld sætter jeg stor pris på, hvor godt det fungerer, herunder minimal mødding og ingen ammoniak lugt... smiley

    Og med hensyn til halm - mine har altid adgang til æde-halm, såvel ude som i boksene; her får de nu bare smidt noget ind ved siden af wrappen, men du kan da fint give det i net, hvis du ikke gider rense bundes for spildhalm - det er nok et temperamentsspørgsmål, om man synes det er lettere at fylde hø-net end at rive lidt halm sammen.


Kommentér på:
For og imod strøgelse - hjælp

Annonce