{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  højde på hingst
  • #1   12. dec 2015 Hvorfor ik bruge en godkendt fjordhingst

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   12. dec 2015 Hvorfor lave blandinger af alt muligt, istedet for at fokusere på ordentlig avl? smiley

    men find en fjordhingst, så passer den i højden uanset hvad smiley


  • #3   12. dec 2015 Min tidligere hest var 50% fjordhest og 25% dv + 25% oldenborger. Skøn hest smiley kun solgt fordi den en periode var lånt ud og låner simpelthen så gerne ville have den, samt jeg havde købt føllet efter min først pony.

    Har også hørt flere sige fjordhest/ oldenborger kombien er god smiley


  • #4   12. dec 2015 Lav dog en fjordhest i stedet for endnu en blanding...

  • #5   12. dec 2015 Nu er føllet jo kun til eget brug så derfor vil jeg blande med noget andet. Du ved jo hvad føl der kommer hvis du smider fjordhest på

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   12. dec 2015 Ved godt at det egentligt ikke rager mig hvad andre gør med deres heste, men der er så mange heste på markedet, så hvorfor ikke købe en i stedet?


    eller i det mindste avle ud fra at få noget bestemt, istedet for det der tilfældighed avl smiley det er trods alt levende dyr


  • #7   12. dec 2015 En varmblodshest vil jeg også sige er en god hest at avle sammen med en fjordhest smiley blandinger er også mindre udsat for genfejler smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   12. dec 2015 bolette: det passer jo ikke.

    bæandingshunde er heller ikke sundere end racehunde


  • #9   12. dec 2015 Virkelig stop. Og så en fordhesteblandning?

    Det lyder overhovedet ikke gennemtænkt. Mere som en spontan ide.
    Der er SÅ mange heste på markedet. Hvis du absolut vil avle, så avl da i det mindste en god fjordhest?
    Der findes jo forskellige typer af dem også. Og hvis du vil have noget andet end, en fjordhest? Så køb dig da hellere til det.. Det bliver du gladere for i længden. Ideen er sjov med et føl. Men de er jo ikke føl særlig længe.


  • #10   12. dec 2015 For det første så er blandingshunde tit sundere end race da de ikke har de samme skavanker som den præciserede avl har givet de racerene.. For det andet så gælder det samme for heste, folk avler efter farve, højde, gangarter mm. Men glemmer at det tit følger dårlige gener med.. Og hvorfor har folk så ingen problemer med at DV'er bliver avlet, de er jo også bare et kludder mudder af racer

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   12. dec 2015 bolette: der er forskel på typeavl også blandings avl.

    racehunde har skavanker ja, laver du seriøst avls arbejde så avler du ikke på dårlige dyr. blander du to forskellige racer som er disponible over for forskellige racerelaterede og arvelige sygdomme, så risikere afkom at modtage sygdomme fra begge racer = dobbelt op på sygdomme.

    som sagt, dv, pinto, mm. er typeavl, men registret avl, derfor ved man hvad der ligger i generne.

    (og der er vel forhåbentligt Ingen tåbe som avler på syge dyr.)


  • #12   12. dec 2015 Arr den holder altså ik at en blandings fjord vil være sundere end en raceren- nu er det ikke just fordi fjordhesten er ramt af de vilde sygdomme. Og slet ik arvelige.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   12. dec 2015 og den med at blandingshunde er sundere er så gammel en myte at det er utroligt at den stadig er holdt i live...

    desuden så er en af grundene til at blandingshunde syner sundere er at ejer ikke får tjekket hunden, ved f.eks. HD, AD, osv - fordi det ofte ses som unødvendigt.
    men ved ordentlige avlsdyr, jamen så er der resultater på dette


  • #14   12. dec 2015 Kludder mudder er de jo så ikke.

    DV er typeavl.
    At sætte en varmblod på en koldblod kommer der ofte et meget underligt resultat ud af.

    Bare se min Alfred. Fjordhest og araber blandning. Har aldrig set en hest der bare minder om ham, og af samme blandning. Og jeg vil da endda gå så lang, som at kalde ham et heldigt udfald af sådan en blanding.

    Men med de rigtige briller på, der ser man en kort og kompakt lille hest. Ikke særligt imponerende gangarter.
    Men en god skovturshest var han da. Og lidt dressur kom han da også til at gå. Men han var ikke en hest man ville anskaffe sig, for at få en god ridehest.


  • #15   12. dec 2015 Det er præcist det raceavl gør, kik selv på hvordan de forskellige racer er blevet værrer og værrer, folk avler på det de vil og ikke det bedste for dyret.. Avler du to racer med forskellige skavanker er der self en lille chance for at det bliver videre givet, men den er så lille i forhold til type avl at det næsten ikke kan måles

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   12. dec 2015 bolette: er man en ordentligt avler, så avler man ikke på skavanker..
    at nogle gør det, tja det viser jo bare hvilke mennesker de er.

    hvor meget er du inde i avl både af hest og hund, siden du er så sikker på din påstand?


  • #17   12. dec 2015 Racerne bliver kun værre når der bliver lukket op for nogle heste der ikke har haft de rette kvalifikationer til kåringerne. ELLER at folk hjemmeavler på lille Lotte og naboens hingst med fejl og mangler.

    Der ud over ændres der på racerne når man ønsker at forbedre dem. Der tænker man også meget nøje over, hvad det er for noget blod man smider i avlen. Det handler om den retning man ønsker at få ridehestene i.


  • #18   12. dec 2015 Line
    Nu er der jo også forskellige meninger om hvad den gode hest er. Hun siger intet om at den skal bruges til høj dressur eller springe S klasser. En varmblod koldblods blanding er en super kørehest og ofte rigtig god til reinning. Self er ikke alle blandinger optimale og det er jo nok også derfor hun spørger om andres erfaring. Og jeg har altså set mange flotte eksemplarer af varmblod koldblodsblandinger


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   12. dec 2015 bolette: det er levende væsner vi snakker om - ergo satser man ikke. smiley

  • #20   12. dec 2015 Af hvad jeg læser mig frem til, der vil hun bare gerne se hvad der kommer ud af det. Det ikke og vide hvad det er.
    Enten vinder man i lotteriet. Eller også taber man stort! Hvilke langt de fleste gør på at lave fjordshesteblandninger.


  • #21   12. dec 2015 Atm
    Hvis du ser på avlen i dag så er det desværre hovedparten af den. Og jeg har fået undervisning i avl og gener og har været med til at forske i de fordele og ulemper der er ved type avl, så jeg har en del viden omkring emnet.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   12. dec 2015 bolette: det lyder ellers ikke sådan når du påstår at tilfældig blandings avl med søde musse og søde bølle er sundere end seriøst gennemtænkt avlsarbejde smiley

  • #23   12. dec 2015 Atm
    I sidste ende er al avl et sats, du kan kortlægge alle de gener du vil og avle mod 100% men i sidste ende så er avl et lotteri og man kan aldrig være 100 på udkommet.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   12. dec 2015 åh gud.... nej selvfølgelig kan man ikke være 100% sikker. men man kan være så sikker som overhovedet muligt.

    kort og godt. Man bør holde sig fra hyggeligt, og lade de professionelle om arbejdet - med mindre man ved hvad man laver og ikke bare gør det for sjov skyld.


  • #25   12. dec 2015 Bolette

    Så har du vel også fået undervisning i at man ønsker at få "udrenset" for alle de der hjemmeavlet "lotteheste" der ikke kan bruges i avlsforbundende.

    Du har vel også hørt om hvor mange heste der er blevet aflivet under finanskrisen? Fordi folk ikke kunne sælge eller havde råd til at beholde alle de der hjemmelavede heste.



  • #26   12. dec 2015 Det er ofte sundere i den forstand at man tit undgår de fejl som renracer indeholder, men ligegyldig hvem du avler på og med er chancen der self.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   12. dec 2015 bolette: det er de ikke nej.

    prøv at spørg på hundegalleri om blandingshunde er sundere end racehunde - der sidder nogle ufattelig kompetente hundemennesker der inde.


  • #28   12. dec 2015 Atm
    Okay hva så med schæfere og deres hofteproblemer, mops'er og deres indavlede snudeform. De problemer kan udredes ved at avle dem sammen med en anden race uden de problemer. Men nu er hundeskavanker noget andet end hestes gen problemer, så man kan ikke helt sammenligne dem med hinanden.


  • #29   12. dec 2015 Jeg vil sige at med hensyn til hunde så kommer det meget an på hvilke hunde man har blandet. For nej blandingshunde er som sådan ikke sundere. For de fleste bliver ikke tjekket for sygdomme og Er nogle meget uheldige blandinger. Men ligesom med hesten er det et spil i lotteriet. Du kan sagtens få en god og sund hund og det kan du også med en hest:) arvelige sygdomme forsvinder ikke nødvendigvis fordi du blander.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   12. dec 2015 bolette: men hvis du blander den med en anden race, så er det ikke længere end mops eller en schæfer.

    hvis du ser hunde avl, så er der står forskel på udstilling og brugshunde, brugshunde er ofte en sund udgave af racen, hvor udstillingshunden, ja, er avlet til at være udstilling.

    Dette har intet med god avl at gøre, med udbud og efterspørgsel.

    hvis man udelukkende avlede udfra brugshunde linjer, så ville sundheden se helt anderledes ud.

    at nogle vælger at skide højt og helligt på sundhed (som folk oftes gør ved blandings avl af hunde), jamen så bliver linjerne selvfølgelig ikke sundere


  • #31   12. dec 2015 Line
    Nej jeg har ikke hørt om en udrensning. Men jeg har hørt at avlsforbundene ikke er tilfredse med at man avler hjemme.

    Ja mange heste blev aflivet, ligesom en hel masse hunde og katte og andre dyr, og det havde intet med race eller avl at gøre, heste er svære at sælge uanset race.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #32   12. dec 2015 bolette: de bliver aflivet fordi folk bliver ved med at avle, fordi det er sjovt og hyggeligt smiley

    stoppede folk med at lave for sjov skyld, så var der ikke så mange aflivningen af heste, hunde og især katte hvert år smiley


  • #33   12. dec 2015 Atm
    Men nu er det jo heller ikke hundeavl emnet vi diskutere er om, så jeg syntes bare vi skal lade den ligge, vi kan ikke blive enige og det er også i orden, sandheden er der ligegyldigt om vi kan blive enige om den eller ej


  • #34   12. dec 2015 Hvis de ikke blev avlet ville alm folk heller ikke have råd til at have hest, så blandinger er vigtig del af Danmarks hestehold. Og har du en statistik over aflivninger af heste, som viser hvor mange heste af hhv hjemmeavl og prof avl der bliver aflivet i Danmark ?

  • #35   12. dec 2015 Jeg synes du skal se nærmere på fjordhest/oldenborg blandinger. smiley Vi har sådan en opstaldet hos os, og det er virkelig en dejlig hest! Den kan både springe, gå dressur og har et dejligt temperement til at ride tur på. smiley Man siger at man ikke skal smide en hingst på der er større end 20 cm på en hoppe.

  • #36   12. dec 2015 Jeg har kendt en fjordhest/araber blanding, og nøøøøj den var bare fantastisk smiley
    den havde en Arabers energi og en fjordhests sind smiley
    jeg tænker at hvis den er til privat brug, så kan du jo altid gå efter hvilken anden race der vil passe bedst til dig smiley


  • #37   13. dec 2015 I hvert fald ikke fjordhest/araber-blandinger... de fleste af dem er totalt gak. Prøv at forestil dig fjordhestens stædighed og araberens nervøse sind, det er bare ikke godt...

  • #38   13. dec 2015 hippie:
    nu har jeg kendt et par stykker, og de var nu altså ikke helt gak smiley


  • #39   13. dec 2015 Nathalie:
    Nu har jeg kendt et par stykker, og de var nu fuldstændig gak...


  • #40   13. dec 2015 hippie:
    mon det så har noget med hingsten at gøre? smiley


  • #41   13. dec 2015 Wauw et emne der kom ud af det.

    Hvis du absolut ikke vil bruge en re Fjordhest, som i mit hoved er det klogeste, så brug en der minder om i type. Det der med bare at bruge en tilfældig hingst fordi det kunne være spændende synes jeg ikke om.. Min unghest et et resultat af sådan noget tilfældigt avl, og hun har været rey heldig bygningsmæssigt. Hun er Tinker/Fuldblod, to racer jeg aldrig ville sætte sammen hvis det var mig.


  • #42   13. dec 2015 Nathalie:
    Mon ikke det har noget med dig at gøre?...


  • #43   13. dec 2015 hippie:
    hvorfor skulle det have noget med mig at gøre?...
    jeg har bare kendt et par stykker der overhovedet ikke var gakke...


  • #44   13. dec 2015 Nathalie:
    Ja og jeg har kendt en hel del som var? Hvad er pointen? Jeg deler bare ud af mine erfaringer, det behøver vi vel ikke at diskutere? Hvad med bare at lukke den her?


  • #45   17. dec 2015 Ka folk ik bare blande sig udenom hva trådstarter har lyst til at lave af føl? Spørgsmålet lød ikke skal jeg lave et ren racet føl eller skal jeg lave en blanding...
    Spørgsmålet var hvor stor (maximalt) en hingst du ville putte på. Er finger reglen ik hingsten kan være 20 cm højere ved naturlig bedækning og hingsten ka være så høj som du har lyst til ved inseminering. Hvad vil du bruge det kommende føl til? smiley


  • Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
    #46   17. dec 2015 Hej smiley jeg havde en nordbagge / hannoveraner super dejlig hest hun blev 155 i stang. Hingsten var omkring 162. Jeg gjorde det fordi jeg ønskede mig en lille hest ??

  • #47   19. dec 2015 Personligt ville jeg heller ikke bruge en anden race.. Men ellers ville jeg holde mig til en der mindede om fjordhesten i bygning, fx haflinger, cob typer, oldenborger (gammeldags type) og lignende.. Så du ikke ender med en hest med bred krop, tynde ben, tynd hals og stort hoved

Kommentér på:
højde på hingst

Annonce