{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.657 visninger | Oprettet:

bliver han skimmel eller stikkelhåret {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt et føl smiley han var frederiksborg rød da han blev født . han er nu mørke rød /brunrød men en masse hvide hår. hans man er ved at blive sort/brun . hans mor er sort/brun hans far er skimmel ( jeg har læst at alle med skimmel far bliver skimmel . men den holder ikke for min datters sorte hoppe er efter en skimmel hingst) har i nogle bud


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bliver han skimmel eller stikkelhåret
  • #1   7. jan 2019 hans hale er meget lys

    profilbillede
  • #2   7. jan 2019 Jeg ser en rød hest smiley har den briller? man kan ofte tydelig se om de skimler hvis de har briller smiley

  • #3   7. jan 2019 ingen briller

    profilbillede
  • #4   7. jan 2019 hvornår ser man brillerne han er nu 6 måneder (dette billed er han ikke så gammel)

    profilbillede
  • #5   7. jan 2019 Smuk fuksfarvet smiley ville jeg sige.... nu er jeg ikke ekspert i farve genetik, men mener man ret tidlig kan se om de skimler smiley

  • #6   7. jan 2019 min kunne man allerede se ved fødslen smiley men ja nogle skimler senere end andre !?

    Uanset så er den smuk smiley


  • #7   7. jan 2019 men man ser tydligt at han har et hvidt hår for hver 4 røde hår når man kigger tæt på

    profilbillede
  • #8   7. jan 2019 jeg syntes at han er jordens smukkest og dejligst dreng uanset hvilken farve han har eller får og han er valgt ud fra sind ikke farve smiley men har aldrig haft en som skiftede farve i den stil smiley jeg glæder mig til foråret for at se hvor hvor meget de hvid hår får af indflydelse smiley


    profilbillede
  • #9   7. jan 2019 Så længe en af forældrene er skimmel, er der chance for at føllet også bliver det. Det er ikke betinget af om det er moren eller faren :).
    Umiddelbart ser han rød ud for mig.


  • #10   7. jan 2019 Min Milan gik fra rød til mudder-sort, da han skiftede fra følpels.

    Jeg vil mene din forbliver rød stikkelshåret smiley


  • #11   7. jan 2019 Min var født helt rød uden briller, men skimlede ret hurtigt fra da han fyldte 1 år smiley

    profilbillede
  • #12   7. jan 2019 Vil mene han forbliver stikkelhåret, min havde også mange hvide hår mellem de røde, men han var rød smiley

    Det samme så vi med min søsters ene hoppe, hun blev mere og mere stikkelhåeret med alderen med forblev også rød smiley


  • #13   7. jan 2019 Jeg vil mene, den "bare" er rød. smiley (En smuk smuk mørk rød) Hvide hår ind i mellem er meget normalt.
    Stikkelhåret er jeg ret sikker på, er et andet ord for roan, men her skal den have gener for det, og ud fra det, jeg kan læse mig til, har din nok ikke. smiley

    Men er du i tvivl så spørg i facebook-gruppen Equine Color Genetics - Her får du svar fra folk som har styr på farvegenetik. smiley


  • #14   7. jan 2019 hans pels når man soomer ind

    profilbillede
  • #15   8. jan 2019 uden at vide meget om farve genetik vil jeg mene han er stikkelhåret smiley

    om han kan skimle kan jeg desværre nok ikke svare på.
    min er rød, var meget mørk da jeg købte ham, med tiden er han blevet lysere og har efterhånden fået mange hvide hår overalt, vi mener også han blot bliver stikkelhåret til trods de fleste i hans linje er røde eller brune (meget få skimler langt ude) men mindes også hans lillebror var stikkelhåret smiley


  • #16   8. jan 2019 Ved du hvilken farve farens forældre er?
    Da det ikke er ofte folk krydser to skimler, vil jeg tro at faren er heterozygot, dvs. at han kun bærer 1 skimmel gel og der er dermed 50% chance for at han nedarver skimmel til sine afkom.
    Umiddelbart kan jeg ikke se nogen tegn på skimmel pt., men det kan stadig nå at komme. Nogen skimler senere end andre. Et typisk kendetegn er, at et føl der skimler ofte er meget intens i farven som spæd, men dette kan man dog ikke regne med 100%

    At pelsen er grå indvendig, eller at hesten har mange stikkelhår betyder ikke nødvendigvis noget. Mange heste får en grålig underuld, når de får vinterpels og mange røde og brune heste får hvide hår i pelsen, samt hvide og sorte pletter, som vist på billedet her. Ingen af disse to er skimler.


    profilbillede
  • #17   8. jan 2019 Da han er et Hul i hækken far er skimmel og mor sort brun jeg har læst at skimmel ikke kan springe et led over men mor har tavle og hun er ren sorte / brune smiley

  • #18   8. jan 2019 Daniella / Sally
    Det er korrekt at skimmel ikke kan springe et led over. For at få en skimmel skal min. én af forældrene være skimmel. Grunden til at jeg spurgte er fordi hvis begge faderens forældre er skimle (hvilket ikke sker ofte), så er der en chance for at faderen er homozygot (= han har 2 skimlmel gener - 1 fra hver af sine forældre).

    Heterozygot = 1 gen og giver 50% sikkert genet videre.
    Homozygot = 2 gener og giver 100% 1 gen videre.
    (som med de fleste farver, skal der kun 1 skimmel gen til for at hesten skimler)

    Ved ikke om dette gav mening, men så længe det er en hul-i-hegn hest, så er det ikke nemt at sige. Det er et spørgsmål om tid. De skimler indenfor de første 2 år, og de fleste indenfor det 1. Ellers kan du få det testet via en hårprøve, hvis du gerne vil vide det snarrest.


  • #19   8. jan 2019 Har hørt at man kan få det testet hvor gør man det syntes det kunne være sjovt ??

  • #20   8. jan 2019 Jeg ser ingen tegn på skimmel.
    Skimler fødes oftest hyperpigmenteret, da skimmelgenet egentlig er en "pigmentsygdom" der forårsager melanocytterne (pigmentcellerne) til at overproducere melanin, hvorefter de langsomt brænder ud og dør.
    Hesten vil normalvis begynde at vise tegn på at skimle under det første pelsskifte, hvor de første tegn ses i hovedet som "briller". Nogle begynder dog først rigtig at skimle senere. Alle skimmelforløb er individuelle fra hest til hest.
    Skimmel er en dominant egenskab hvilket vil sige, at en at forældrene skal være skimmel, for at få et skimmel afkom. Det er fuldstændig ligegyldigt om det er moren eller faren. En heterozygot vil have 50% chance for at få skimmelt afkom, mens en heterozygot vil have 100%. Krydser du to heterozygote skimler vil du få 25% ikke-skimmel, 50% heterozygote og 25% homozygote. zygositeten har dog intet af sige om, hvor hvid hesten ender med at blive, men forskning tyder på at homozygoter har en tendens til at skimle hurtigere.

    Dit føl vil beholde sin røde grundfarve.
    Almindeligvis er det første pelsskifte det mørkeste og du kan derfor ikke forudsige noget om hestens endelig nuance - men rød det forbliver den smiley
    Hvad angår stikkelhårene, er det helt normalt. Man har dog ingen genetisk forklaring på fænomenet, da det ikke er noget der er blevet forsket specielt meget i (manglende interesse fra forskernes side smiley )

    Hvis du vil teste kan jeg anbefale UC Davis eller evt. Animal genetics, men jeg ser ingen grund til at teste her. Hvis moren er sort? (sort/brun er ikke rigtig genetisk korrekt, da den enten må være brun eller sort) hvis moren er sort ved du afkommet er eea-gg (moren må i såfald være Eeaa) (hvis hun er brun, kan vi ikke sige noget om føllets agouti status når vi ikke kender mere til forældrenes baggrund)


Kommentér på:
bliver han skimmel eller stikkelhåret

Annonce