{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DNA
  • #1   12. sep 2019 Det får du din dyrlæge til , alt efter deres takst så koster det mellem en 1500 - 2000 i alt smiley ( incl regning fra DNA kontoret )

    Ca jo , men hvad er grunden for DNA ?
    - Fordi hvis ikke der forligger noget på forældrene så kan man jo ikke se noget smiley


  • #2   12. sep 2019 Kimi - Der ligger en DNA prøve på far i forvejen..
    Jeg ville bare høre hvad det evt skulle koste mig..

    Mvh TT


  • #3   12. sep 2019 Der skal os forligger på mor før at man kan "se" noget , hvis det er i forhold til og vil avle på en hoppe ellers så starter man på en "ny" for at kunne videre tage DNA og finde svar i dem smiley

    Men det alt efter hvad din dyrlæge lige tager for at komme og hive de der 20 hår af og sende prøverne ind - resten ordner DNA kontoret og så får du en regning fra dem derefter når de har udarbejdet prøven smiley


  • #4   13. sep 2019
    Iøvrigt nogen der har erfaring med at få DNA testet en hest for at være Araber ( pris og i det hele taget erfaring ) ? Det har jeg fået fortalt at man kan, så man kan påvise at hesten er Araber, trods den ingen tavle har.


  • #5   13. sep 2019 Du kan selv hive 20-30 hår af, og sende ind til DNA kontoret. Du skal bare sørge for at hive hårene ud med rod (tag fat så tæt ved roden som muligt, hiv og tjek at roden (ligner et flueæg) sikker på).
    Nu sender vi selv til USA, når vi får DNA testet vores, så hvad det koster herhjemme kan jeg desværre ikke sige.


  • #6   13. sep 2019 Gemstone - men hvad tager de i USA? Jeg kan vel også sende til USA?

    Mvh TT


  • #7   13. sep 2019 Af ren nysgerrighed, hvad skal det bruges til? smiley

  • #8   13. sep 2019 Dyrlægen eller sende det til et dna firma

  • #9   13. sep 2019 Hvis man gør det herhjemme så må man bestemt IKKE selv ta hår af til en DNA , alle mine er DNA testet , så har snakket med DNA kontoret , mærkere og dyrlæge om det en del gange smiley

    Havde en DV hoppe hvor SEGES aldrig havde fået den rette indberetning fra avler , der skulle moder hoppen testet for at min kunne få sit røde pas - ( Det var i 2016 ) og jeg måtte ihvertfald under ingen omstændigheder selv tage en prøve , så kan folk jo bare snyde med det , men om der er andre regler når de sendes til USA ved jeg så ikke , men er du i tvivl så ring til DNA kontoret og få en helt korrekt vejledning og hjælp smiley

    De altid venlige til at svare på spørgsmål og hjælpe , det er jo det de os er her for smiley


  • #10   13. sep 2019 Selve DNA testen koster kun ca 500 kr. Men du skal have dyrlægen til at udtage hårprøver, som skal sendes ind sammen med en attest, som dyrlægen udfylder. Prøv at.komtakte din dyrlæge for pris.
    Rigtigt bøvlet bliver det kun, hvis der ikke er DNA på begge forældre til hesten.
    Jeg gjorde det sidste år på mit føl, og der var begge forældre registreret med DNA - heldigvis.


  • #11   13. sep 2019 Ja okay, det vidste jeg så ikke. Vi sørger selv for at trække hår og sende ind i vores avlsforbund, og vi sender det så direkte til avlsforbundet, som får det testet.
    Alle vores heste skal DNA testes for at kunne registreres, og disse bliver så matchet med begge forældre. De skal ligeledes have en underskrift fra hingsteejer på at bedækningen har fundet sted.

    Hvad DNA testen alene koster er jeg ikke sikker på, da vi som sagt sender direkte til vores avlsforbund, og betaler både for DNA og registrering på én gang.


  • #12   13. sep 2019 Karin - Har fået tilbudt en Frederiksborger hoppe på grønt pas.. Ved afstemning på begge forældre men far var ikke kåret.. Og der foreligger en DNA prøve på ham.. Ved ikke om det er noget jeg gider at bøvle med.. Kommer an på svaret fra avls ledelsen smiley

    Mvh TT


  • #13   13. sep 2019 TT : Det lyder spændene smiley

    Sad bare og undrer mig lidt over, hvordan det evt. kunne give værdi at teste på Rocky smiley


  • #15   13. sep 2019 Karin - Rocky bliver automatisk testet til kåringen.. Men nej det havde intet med ham at gøre smiley
    Nana - Nej, hvis det er noget at satse på, så kommer jeg i en periode til at have Rocky + hoppen og en vallak (hendes bror) indtil jeg får solgt vallaken. Men tvivler på at det bliver til noget..

    Mvh TT


  • #17   13. sep 2019 Nana - Jo det var planen, men jeg gik ikke med på den ene klausul der var i kontrakten da det ville koste mig en del penge medmindre det skulle gå ud over hestens ve og vel. Og havde jeg haft en masse penge havde jeg jo bare købt en hest i stedet for at søge lånehest med forkøbsret efter et par år..
    Jeg er utrolig ked af at hun ikke kommer da jeg holder meget af hende smiley smiley

    Mvh TT


  • #18   14. sep 2019 Jeg har givet ca 560kr for dna test i forbindelse med kåring;)

  • #19   14. sep 2019 Jeg skulle sende ind da jeg skulle have kåret min islænder, og det krævede at dyrlægen gjorde det og skrev under på noget attest smiley mener jeg gav omkring 600 for selve testen
    Men da jeg havde irish cobs, der trak jeg bare selv hår ud og sendte til Holland smiley


Kommentér på:
DNA

Annonce