{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.207 visninger | Oprettet:

Anden race til en islænder? {{forumTopicSubject}}

Hey,
Jeg har en islænder hoppe, som jeg overvejer lidt at få et føl på, men overvejer om jeg skulle finde en hingst der ikke er islænder?
Vil gerne have styrket de tre basale gangearter, så overvejer om jeg skulle finde en friserblanding, eller lign.
Hvad er jeres erfaringer, og hvor stor må hingsten være, når hoppen kun er 1,38m?
Gerne kom med billeder af jeres ismule-blandinger smiley


Kommentarer på:  Anden race til en islænder?
  • #1   2. apr 2020 Min første tanke, var hvorfor?

    Jeg ville finde en islænder hingst, der er stærk i de områder du ønsker at forstærke.


  • #3   2. apr 2020 Jeg ville kigge på Fell da den på mange områder minder om islænder men har 3 gangarter smiley

  • #4   2. apr 2020 Bettemus, noget du har erfaring med? Tror detsværre det ville blive for tungt for mig, men er interesseret i at dine oplevelser med det. smiley
    Kan godt se din pointe, men ville måske også gerne have lidt mere højde på (ved godt jeg ikke har nævnt noget om det i opslaget).


  • #5   2. apr 2020 Jeg tror den mest kendte islænder blanding er en aegidienberger - blanding mellem paso peruano og islænder.
    Pasoen er dog også gangartshest, men dog større, så tænker ikke udmiddelbart de kan styrke de andre gangarter.

    Jeg synes aldrig jeg er stødt på en islænderblanding, der var særligt stærk gangartsmæssigt, for at være ærlig.
    Jeg tror også du får mere ud af, at finde en islænderhingst der er stærk i skridt, trav, og galop smiley


  • #6   2. apr 2020 https://www.hestegalleri.dk/galleri/246643-aegidienberger_bertil


    Blandinger med Islænder er så en race som er kommet til , så at det "svækker" en islænder eller den anden part ved og blande dem er vel som man ser på det og hvad man ønsker selv at få smiley

    Syntes det blevet mere og mere "moderne" at folk blander forskellige racer fordi de ønsker den ene eller anden "fordel" ved et par forskellige racer som de godt kan lide , og flere racer er begyndt og godkende indkrydsning også hvis man blot søger om det inden smiley

    Og grunden til "blandingerne" er jo at folk ønsker sig nogle mere holdbare og styrket afkom end en alt for ren racet som de kan syntes er for "svage" smiley
    - dog så tror jeg desværre ikke at du kan få godkendt og blande med en Frieser , så der skal du jo sige stilling til om du vil lave en op grønt pas smiley


  • #8   2. apr 2020 Nu skal jeg overhovdet ikke gøre mig klog på islændere, men jeg formoder da at hingste kåres og deres egenskaber beskrives?

    Hvis jeg forstår dig ret, så er din hoppe "et fejlprodukt" set med islænder-avl øjne, og så er du samtidig nød til at spørge dig selv om den er værd at avle på?
    For et er at det er en sød og dejlig hest og lige hvad du ønsker dig, MEN der er ingen garanti for at det avles videre, du kan enden med et virkeligt mix-mask, som hverken kan bruges til det ene aller det andet....


  • #10   2. apr 2020 Tak for svar allesammen.
    Er godt klar over man ofte kommer til at svække nogle af gangearterne, og at jeg ikke kan være sikker på at få det ud af det, som jeg ønsker.
    Grunden til at jeg overvejer en anden race hingst er, at min hoppe selv er er stærk i de tre gangarter, men de føl jeg har fået på hende indtil nu har svært ved trav og galop. Synes det er svært at finde en hingst der lever op til mine krav, deraf overvejer jeg at finde en anden race.


  • #12   2. apr 2020 Karin J, tværtimod. Jeg får faktisk mange komplimenter for hende (ikke for at blære på nogen måde). Der er mange der avler efter mere sporty islændere, fremfor den gammeldags tunge. Hvilket egentligt også er ligegyldigt.. Jeg forsøger ikke at avle for at få en mega fed hest til videreavl, jeg vil gerne have et føl på denne hoppe, fordi jeg personligt er helt vild med hende. De hingste jeg har haft på hende indtil nu har bare svækket det jeg gerne vil have styrket. Der er jo ingen der siger at det skal være en top hest, hvilket overhovedet ikke er et krav, da jeg ikke er stævnerytter, og da de føl jeg avler kommer til at blive hos mig. Søgte bare erfainger.
    (skrevet med god undertone) smiley


  • #13   2. apr 2020 Tak, Lisette. Det er bare ikke det jeg ønsker smiley
    Helt fair at der er andre holdninger til det, hvilket jeg 100% godt kan forstå, men søgte bare erfaringer med det og råd til racer, så jeg kunne overveje og se de forskellige muligheder.


  • #14   2. apr 2020 Jeg har en hoppe, der er blandet med islænder.. Det giver dig nok ikke nogle gode svar, det her, i og med at jeg ikke kan fortælle, hvad hun har i sig udover islænder. Men nu svarer jeg alligevel.
    Hun er 3/4 islænder, hendes mor var 1/2 islænder, 1/2 ukendt og far var ren islænder. Jeg kan lige se, om jeg kan lægge et link ind til mors profil her.

    Mini har nogle ikke særligt fede gangarter. Hendes skridt er kort og hun skal have fart på for at træde sådan virkelig ordentligt igennem. Hendes trav er også kort, se billedet. Hendes galop er okay, den er kort og hun er ikke særlig hurtig, men den er bekvem at sidde i. Og så har hun nogle mystiske afarter af tølt og pas, men det er nok primært fordi hun ikke er trænet i det overhovedet. Flere dygtige islænderfolk har ment, at i hvert fald en ren tølt vil kunne findes, hvis hun blev sendt i gangsætning hos en god rytter.

    Hendes sind er til gengæld rigtig dejligt, hun er sød og rolig og er koncentreret, når vi arbejder. Hun er 150 cm høj (måske lidt mere). Hendes mor https://www.hestegalleri.dk/galleri/111776-anden_saerlig_race_fru__madsen


    profilbillede
  • #15   2. apr 2020 Jeg har i øvrigt valgt at ifole hende med en ren islænderhingst, hun har termin lige om lidt. Jeg valgte en islænder, netop for at fremme islænderens træk. Hingsten har en lækker skridt og trav, også galop sådan set. Han kan tølte og passe, men han er ikke redet. Han er til gengæld noget mindre end hende, men det ville klart være det bedste valg at avle videre på islænderen, fremfor at putte noget helt tredje ind. smiley

  • #16   2. apr 2020 Som en anden også skriver så kan en Paso Peruano, måske, være en mulighed.
    Den er dog lidt større en Islændere er flest .
    Der er endda en her på HG, der tilbyder bedækning. Jeg kender ikke ejer, eller har anden interesse i det, men du kan da skrive til dem og se om i kan finde en løsning. Det kan jo være de har billeder og video af nettop din ønskede blanding.
    Jeg mener også de har, eller har haft andre hingste.

    https://www.hestegalleri.dk/den-store-toelter/id-1182668


  • #18   2. apr 2020 #9 Lisette

    Jeg linker til den "blandings race" fordi folk netop skriver man IKKE skal blande en islænder med noget som helst , men der findes jo altså en "Ren race" hvor man blander med andet smiley

    Og fair nok du har din mening om at en islænder og aldrig vil ha sådan en , men nu er der jo en islænder at TS har og som hun er rigtig glad for kan man jo høre , og derfor spørg til om at i fole med en anden race og dette gør nogle jo altså og det da helt op til hende om hun vil det eller ej , jeg kender ikke til hvordan sådan et "blandings forhold" vil være , men blot at det er meget moderne at folk faktisk blander på tværs af racer som man måske ikke lige havde tænkt var helt "aktuelt" men hvor de så rent faktisk får præcist det i den hest / pony de har ønske om , og så det da bare og gøre det hvis man så er lige glad med passet er grønt smiley


  • #19   2. apr 2020 Når du skriver sådan : "De hingste jeg har haft på hende indtil nu har bare svækket det jeg gerne vil have styrket"

    Uden at vide hvor mange føl du har lavet på hende, så er du altså nød til at spørge dig selv, om hun er god nok at avle på, hvis de afkom hun har lavet ligefrem er dårliger end hende.
    Det er nødvendigvis ikke hingsten der har svækket noget...

    En meget klog mand, som ikke var særlig pæn, ville gerne giftes og have børn. Han fandt sig en meget smuk kvinde, som dog ikke var særlig klog, men han tænkte, pyt det gå, jeg får smukke kloge børn, men nej, han har nu en flok grimme dumme unger smiley smiley smiley


  • #21   2. apr 2020 Karin J
    jeg har så til gengæld set verdens to grimmeste mennesker få den yndigste lys krølhårede datter smiley


  • #23   2. apr 2020 Jeg er faktisk enig med Karin og Lisette, jeg ville aldrig blande islænder med en anden race, heller ikke passoen.

    Som skrevet ovenfor så et det et meget sjældent syn at det falder ud til den gode side.
    Samtidig vil jeg også sige at hvis afkom efter samme hoppe og forskellige hingste falder skidt ud, så skal man nok se nærmere på hoppens kvalitet frem for de forskellige hingste.
    For selv om hoppen er super, så er det ikke sikkert at den laver super føl.
    Har til gengæld set den grimme ælling lave både en kåret hingst og Elitehoppe, hvis afkom skal til kåring næste år.


  • #24   2. apr 2020 Lisette
    Det var et par jeg så til noget Open By Night i Grenå for nok 25 år siden.
    Jeg tænkte selv, at det måtte være et forbyttet barn. Men det behøver det jo ikke være. Minus + minus gir jo også +.
    Så intet er umuligt smiley


  • #25   2. apr 2020 #20 Lisette

    Jeg har aldrig noget sted skrevet om det godt eller skidt , jeg linker blot til at folk blander altså islænder med andet - om det så er af den ene eller anden årsag de gør det er op til dem jo smiley

    Fordi du kan ikke bilde mig ind at alle de blandninger der laves udelukkende fremmer islænderens "ekstra" gangarter plus giver mere højde , sådan foregår avlen altså ikke der er virkelig mange ting der spiller ind - og ind imellem vil der med garanti os være nogen som falder ud med "almindelige" gangarter af den race blanding der os , sådan er det bare smiley

    Som nogle os så pænt skriver med grimme eller kloge mennesker , så er det ligeledes med en hest/ pony - du kan altså ikke dukke op med en Maren Malkeko og så bruge verdens bedste hingst og tro der kommer guld ud af røven på hoppen , det kræver meget mere end det smiley

    Og derved vil jeg bestemt også mene at hvis TS ønsker sig noget andet end det en islænder kan give hendes hoppe så er det altså meget muligt at en anden hingst kan gøre det smiley

    Og hvis Biomekanik er noget du går så meget op i , så forstår jeg egentlig slet ikke hvorfor du er imod og blande ?
    - fordi det lyder jo til i din søgen efter pony at ingen ren racer faktisk rigtig har noget "helt" godt men kun halv godt og du selv ønsker at krydse 2 racer for at få noget du kan li , det jo det samme TS her os spørg efter smiley

    Alle racer har da deres "fejl og mangler" man gerne vil undgå , og har man intet og bruge et rød pas til jamen så skal man da ha lov til og blande en race ind på sin hoppe som man godt kan li og håbe på dens styrker så træder igennem der hvor man ønsker det smiley


  • #26   2. apr 2020 Hehe.. Karin J, er vild med dit eksempel. Du dælme fed at "diskutere" med. Det er ikke fordi jeg fik nogle føl der var dårligere end hende, men da de fleste hingste der bruges til avl, bliver redet og avles med fokus på tølt og/eller pas, er det det jeg ser mest i mine føl. De er ikke dårligere end hende som sådan, men da tølten slår meget igennem, har de sværere ved traven.

    Kimi Nielsen er glad for du ser hvad jeg mener. Vil udelukkende kun avle på hende fordi jeg gerne vil have en junior af min elskede pony, der forhåbentlig kunne få en smule mere af hvad jeg ønsker. Farve på pas m.m er fuldstændigt ligegyldigt, og "failer" det, så er det som det er, og så har jeg en hyggehest istedetfor. smiley


  • #28   2. apr 2020 Jeg ville foreslå at blande med Paso Peruano og lave en aegidienberger smiley

  • #29   2. apr 2020 Gangarterne ligger i generne, og enten giver hoppen dem videre eller også gør hun ikke. De kan svækkes så føllet er flergænger, men ikke viser det i så stor en grad, men de kan også blive præcis det samme som hoppen.
    Hvis jeg var dig ville jeg nok overveje at købe et føl der lever op til dine ønsker, istedet for at satse, og muligvis få et føl som du ikke ønsker. Hvis det ender med et føl der er fuld flergænger, skal det så sælges, og vil nogen være interesserede?
    Som jeg læser det, lyder det ikke umiddelbart som om at det er en islænder blanding du ønsker, og dermed ud fra dine kriterier vil din egen hoppe svække afkommet.
    Der er andre muligheder såsom at låne en hoppemave, hvis det er fordi man selv gerne vil lave et føl.


  • #30   2. apr 2020 Hvis du er medlem af gruppen Hesteland på Facebook.
    Så er der faktisk oprettet en tråd med samme emne.
    Eller i hvert fald en der efterspurgte billeder af islænder blandinger og deres oplevelser.

    Der var faktisk en del som havde fået gode blandinger.
    Som selvfølgelig også skrev hvad de havde blandet med.

    Jeg tror chancen for at få svar, på det du spørger om, er større i nævnte gruppe end her på Hg.


    Når det er sagt havde jeg en veninde som havde en blanding mellem en islænder og fjordhest, mener jeg.
    Den havde 3 gode taktfaste gangarter.
    Den kendte intet til tølt og pas. smiley
    Den kunne også hoppe fin højde.


  • #31   2. apr 2020 #27 Lisette

    Det kan meget vel være der er noget jeg misforstår , men når man læser dit indlæg #9 så lyder du jo som lidt af en mirakelmager der jo med din "biomekanik uddannelse kan hjælpe enhver pony / hest" men alligevel mener du at islænderne har for svage gangarter til der er værd at bruge tiden på og "rette den op"

    Derfor konstatere jeg bare ud fra hvad du selv skriver , så må der kunne findes en indkrydsning på islænderen som så kan styrke "de svage gangarter" ( dine ord ) den har , hvilket igen kun leder mig hen på at det netop er et TS gerne vil prøve ved at kombinere med en helt anden race smiley


    Nanna - Har du eventuelt overvejet en Welsh Sec D måske , hvis altså det ikke er fordi det skal være en stor hest ?
    Og med hensyn til hoppens højde og hingstens højde , så er der her os stor forskel på hvad folk tænker og mener smiley

    - kender flere med små Sec A hopper på 115 - 120 i stg som inseminer med DV hingste for at lave Kat I ponyer , og andre der aldrig kunne drømme om og gøre det , så det er vist meget en smags sag om man tør eller ikke tør bruge noget stort på småt smiley


  • #32   2. apr 2020 Jeg mener faktisk at der var en som havde billeder af en islænder/frieser blanding. smiley

  • #34   2. apr 2020 Jeg har også dårlig erfaring med islænder blandinger. Har set en del som er mindre end islændere, kraftigt byggede, meget langhårede, uden islænderens gode sind (altså dovne/i hvert fald ikke fremadgående) og småtgående. Men, her har der nok også været tale om nogle blandinger med noget shetlænder, skal ikke kunne sige hvad man får ud af det med en stor hest.
    Men hvilke hingste har du brugt på din hoppe, og hvem er hun selv efter?
    Genet for pas/tølt er nemlig kortlagt: 5-gængere er AA, 4-gængere er CA og 3-gængere er CC. Så hvis din hoppe eks. er 4-gænger, og du bruger en 4-gænger hingst, har du 75% sandsynlighed for at avle en enten 4- eller 3-gænger, hvor man så må gå ud fra at grundgangarterne vil være stærkere.
    Der er generelt massere af islænderhingste der avler gode grundgangarter, der er bare om at finde den rette, hvis det er dét det handler om. Derudover er der jo efterhånden også massere af (alt for, synes jeg) store islændere, så hvis det også er højden, burde du sagtens kunne finde noget - selvfølgeligt med forbehold, men hvis du vil have en hest på over 155, er det nok smartest at købe en, og ikke forsøge at avle den på en hoppe på 138 smiley


  • #35   2. apr 2020 Anni,
    Hun er 5-gænger, men de basale gangarter ligger stærkt hos hende (i forhold til at hun er en islænder). Indtil nu har jeg brugt 4-gængere til hende, men jeg synes ved de fleste "gode" hingste (dem der lever bedst op til de krav jeg har) Har tølt i fokus. Når jeg siger krav, er det altså ikke at de skal være gode i forhold til ridning, men i sind og bygning (heller ikke at det er først prioritet, men kigger da alligevel lidt efter det). Synes det er svært at finde en hingst til hende, også selvom jeg sætter 'standarderne' ned. Og jo da, ville hjertens gerne have mere højde på, men det er slet ikke alt afgørende.

    ISRH,
    Tusind tak for svar, skal jeg da helt sikkert ind og kigge på! smiley

    Kimi Nielsen,
    Har aldrig sat mig ind i racen, og ved ikke så meget om den. Har kun kigget billeder, og synes helt klart det er en flot race, og ville matche min ismule godt af udseende, så skal helt klar ind og læse om temperament, gangarter osv.. smiley
    Har du selv erfaringer med et mix af racerne?

    Hippie uden hypse,
    Elsker racen, og overvejede også om det bare var det jeg skulle gå efter, men ville lige se mulighederne, deraf opslaget.

    Gemstone Walkin' horses,
    Det ville 100% have interesse, og jeg ville IKKE sælge det, nej. "Failer" det, så bliver det en hyggehest. Ønsker ikke, at låne en hoppemave, da jeg kun vil have føl, fordi jeg er så vild med min egen lille pony. Det var ellers et godt råd smiley


  • #36   2. apr 2020 Nanna :

    Jeg laver selv "blandninger" med Welsh , ( dog Sec C ) netop af den simple årsag at jeg ikke syntes at dsp har noget som passer på min pony hoppe , fordi jeg ønsker og få en 100% ren børnevenlig pony med gangarter der også kan følge med i toppen af sporten smiley
    - som gerne os skal stå knivskarpt i en røntgen os så holdbarheden af ponyen vare i mange mange mange år ( og dette har vist sig og være et perfekt match på min hoppe )

    De har det dejligste sind , og jeg mega glad for den kombi på min hoppe da Sec C har super dejlige meget op af bakke gangarter smiley
    ( jeg har forsøgt mig med både A og B os men det giver ikke det ønskede resultat som jeg gerne vil ha )

    Jeg syntes ihvertfald det super vigtigt man følger sin egen mave fornemmelse af hvad man mener der er godt at bidrage til sin hoppe , og holde ved - alle dsp folk bandlyste Welsh ponyer og jeg ved ikke hvor tit jeg fik af vide at det var den forkerte vej og gå på min hoppe , men jeg kan jo så kun bevise omvendt på mine avlede ponyer ( de tale helt for sig selv i sporten nu , og ikke en har haft en røntgen fejl overhovedet , og har fået kommentaren med fra dyrlægen om at "De er præcist som ønsker efter bogen" ) - jeg lader mig ihvertfald ikke slå ud af at andre har en anden holdning , men det helt ok de har det , men bare fordi man laver en "blanding" så det overhovedet ikke ens betydning med det et dårligt produkt , og slet ikke holdbarhed mæssigt tvært imod i mine øjne smiley


    En god hest har ingen farve , og man rider ikke på papirerne smiley
    - det har altid været mit motto smiley


  • #37   2. apr 2020 Har set en del blandinger. Med jyde, med DV, med sportspony, med tinker, med shetlænder, med connemara, og med andre blandingsheste. Langt størstedelen falder uheldigt ud, især i forhold til gangarterne. Hvis jeg skulle vælge en at krydse med, ville det være welsh cob eller connemara. Men jeg har ikke meget tiltro til projektet.
    Aller bedst ville det være, at få hjælp af en som har forstand på det, til at vælge den rette hingst til din hoppe, især når du ikke tidligere har haft held med dine valg. Eller gå ud og købe det du ønsker dig istedet.
    Jeg er uddannet i islænder foreningen og arbejder til daglig som instruktør på islænderrideskole. Du er velkommen til at sende en besked hvis du vil have min hjælp, så vil jeg gerne se nærmere på stamtavle, bygning osv. Ellers vil jeg anbefale, at du kontakter en erfaren avler. Hildur sigmarsdóttir som har stutteri Frisendal plejer være meget hjælpsom hvis man kontakter hende på facebook.
    Uanset hvad så skal du have held og lykke med det smiley


  • #38   17. maj 2020 jeg ville finde en god 4 gænger hingst MEN hvis jeg skulle blande en islænder ville det nok være med en connemara, måske en stor COB. eller find en hingst som har en meget lignende bygning med din islænder. smiley

Kommentér på:
Anden race til en islænder?

Annonce