{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ridning af hest efter foling ??
  • #1   30. apr 2010 Jeg begyndte at ride min hoppe lidt en uge efter, at hun havde folet.
    Red bare stille og rolig let dressur på marken, så den lille kunne være med ..

• #2   30. apr 2010 vi plejer at vente 1 måneds tid efter foling inden vi går igang igen... og starter selvfølgelig stille op...

• #3   30. apr 2010 Jeg tror, I skulle tænke lidt på Jeres hopper.

Når en hopper har folet har store dele af hendes krop været udsat for en ekstrem stor belastning. Samtidig med at hun inden fødslen bliver slap i bagparten for at kunne gennemføre fødslen.
    At begynde at ride efter kort tid er rent dyrplageri.
    En hopper er først helt "normal" efter 5-8 måneder, så prøv at tage hensyn til hoppen - den har jo ikke valgt at blive bedækket. Giv den tid til at være mor og får sin styrke tilbage.
    Hvordan skulle en hoppe få den ekstra energi fra, det kræver at blive redet, når man samtidig skal opfede et føl.
    Tænk på hoppen og stop med at være egoister, der bruger heste som legetøj - heste er et levende dyr og skal behandles derefter!

• #4   30. apr 2010 Henrik H
    Tal for dig selv.
    Du har ingen ret til at kalde os for dyrmishandlere, når du aldrig har set nogen af os træne vores hopper og dermed ikke ved hvor tit og hvor "hårdt" de bliver redet.

Du skulle skamme dig for en sådan udtalelse, helt ærligt.

• #5   30. apr 2010 Det har intet med hvordan du rider, men AT du rider. Ganske simpelt.
    Prøv at sætte dig ind i, hvad hoppen bliver udsat for i 11 måneder. der er faktisk skrevet ret mange artikler om emnet og der er inget tvivl om, at den belastning hoppen udsættes for ved ridning, klart er skadelige i perioden efter foling.

• #6   30. apr 2010 Henrik H
    Så er det godt ikke blev redet ret meget smiley
    Men har skam læst en del om både tiden før og efter foling, det ville jo nok være lidt dumt, at lave et føl uden at vide noget om det.

• #7   30. apr 2010 Ja ikke, det er dumt ikke at sætte sig ind i sagerne.
    jeg kan forså, at nogle perosner bliver fristen til at ride på deres hoppe efter 2-3 måneder, for så virker hoppen helt klar og der er ikke umiddelbart synlige problemer - men efter én uge..............
    Hvis det ikke må kaldes dyrplageri, hvad er det så? kærlighed?

• #8   30. apr 2010 Henrik H
    Jeg tror ikke vi bliver enige i denne diskution.
    Min hoppe har absolut ingen skade taget af de små ture jeg tog på hende, tværtimod nød hun det, så jeg fortryder intet,

• #10   30. apr 2010 Så snart hoppen virker klar smiley Og så følel med som håndhest, eller skridt på marken

• #11   30. apr 2010 at være gravid er ikke en sygdom og det er en fødsel heller ikke.

rid hesten allerede nu, men vær opmærksom på at den ikke misbruges og at den selvfølgelig får foder nok til at holde huld og samtidig have energi til føllet.

• #12   1. maj 2010 Prøv at læse jeres egne indlæg og prøv af forstå hvad der står.
    Hvad har løb på mark med ridning at gøre?
    At nogle heste går op til 60 miles pr. døgn, har INTET med ridning at gøre.
    Når man rider en hest, så sidder man faktisk på den! Det giver en ekstra belastning på normalt fra 40-100kg. Når man så samtidig har en ryg og bagpart, der pga foling er blevet ekstram slap og fleksibel, hvad tror I så, der sker med den ryg?

Igen, stop med at være egoister, der kun rider for egen skyld. Der er en grund til af de fleste følhopper ikke bruges som rideheste.
    Hvis man kun har én hest og man vælger at bedække den, så er det ikke længere en ridehest, men en følhoppe! og skal behandlse sådan. Kan man ikke det eller ønsker man forsat at ride, så vinder egoisten over hesten.
    At påstå, at en hest, som blive redet en uge efter foling ikke tager skade, er en gang øvl. Du tror, du ikke laver skade, men her er det vist igen egoisten, der taler...
    Graviditet er bestemt ikke en sygdom, men skal behandles som en tilstand. Mine Mustangs er på mange områder stærkere end tamheste og jeg vil bestemt ikke ride en Mustang hopper før tidligst 5-8 måneder efter foling. Man se jo ikke en rytter på en vild Mustang, så hvad er naturligt for en hest? Ridning eller foling??

• #13   1. maj 2010 Jeg er helt enig med Henrik ! Lad dog de stakkels hopper være de første måneder og så begynd på skridtture 5 mdr efter! De skal jo ha lov til at passe på deres føl og styrke deres moderinstinkt! Se også på mennesker - du sender jo heller ikke en kvinde på arbejde 1 uge efter fødslen vel ? Nej, der venter nogle sgu da næsten et år !

• #14   1. maj 2010 Nej men du sender dem ud på gårture smiley

Man skal helst ikke sidde stille efter man har født, der skal man træne op igen..

Grunden til man ikke arbejder er ikke for kvindens skyld, men fordi barnet har brug for sin mor, derfor tager man barnet med når man går tur, og følle kan derfor tages med når man rider

• #16   1. maj 2010 en hest tager INTET skade af, at blive redet kort efter hvis man tager det i hestens tempo. det er noget vrøvl, at de ikke kan holde til det! slut prut. de fleste heste nyder det, og er det ikke synd at tage den glæde fra dem?

• #17   1. maj 2010 Camilla - ja og kvinder kan også holde til at arbejde efter fødsel smiley Grunden til de ikek gør det er pga barnet, ikke dem

• #18   1. maj 2010 prøv nu for hele hule helv*** at sætte jer ind i de fysiske ting der sker med hoppens sener og ligimenter ved foling.... Henrik har ret... at begynde overhovedet at sætte sig op på en hoppe der lige har folet burde belønnes med en røvfuld de første 2-3måneder... derefer kan man måske skridte 5 til 10 min et par gange om ugen.

syntes der er en kæmpe tendens til at alle der har en ridehoppe skal lave føl på den... og vupti pupti så skal den dælme igang med at rides igen.

I smadre hoppens krop ved det!

OG LAD DOG VÆRE MED AT SAMMENLIGNE HOPPER DER HAR FOLET, MED DAMER DER HAR FØDT.... EN DAME RENDER IKKE RUNDT MED 40-100KG SIDDENDE OVENPÅ SIN LÆND NÅR HUN LIGE HAR FØDT GØR HUN!

• #19   1. maj 2010 Nej, men nu vejer heste heller ikke 60-80 kg smiley

• #20   1. maj 2010 Tanja:
    Der er et ordsprog, der siger:" Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves".
    Spørg en heste dyrlæge. Hopper udsættes for en ekstrem belastning, som først langsomt kommer på plads bagefter. Du ævler bare omkring vægt, kvinder osv. hvad har det med en foling at gøre?
    Drægtighed og foling skal foregå på hoppens premisser - ikke dine løse teorier. Man ser ingen vildheste samle sten op fordi de nyder ekstra belastning efter en foling. Hvis dine teorier skulle holde, så havde heste nok gennem årtusinder udviklet en motode at bære sine føl - som aber, men det ser man pussigt nok ikke - hvorfor mon?

• #21   1. maj 2010 helt enig!

• #22   1. maj 2010 Henrik - Nu er det ikek dumhed jeg har men logik smiley

En kvinde der føder kan sagtens gå ud og lave trænning en uge efter, hun vil faktisk også godt kunne genoptage sit arbejde..

Det er kun hvis hun har haft en kompliceret fødsel at hun ikke kan det..

Nu var det ikke mig der startede på det med kvinder og vægt, men at sige kvinden skal have 60 kg på ryggen, Fordi hesten har det giver jo ikke meget mening

En hest vejer vel komkring de 350 kg, og så skulle bære 60 kg, det er mindre end hvis en kvinde på 60 kg skulle bære et barn på 5 kg..

• #23   1. maj 2010 altså min dyrlæge, siger at der ikke sker noget ved at ride hoppen stille og roligt 1 måned efter den har folet, hvis folingen er forløbet normalt... den har faktisk rigtig godt af at komme igang... for så går det hurtigere for det hele om at komme på plads...

• #24   1. maj 2010 der er jo stor forskel på at ride stille og roligt og så tro man rider stille og roligt!

tror ikke du kan finde en eneste dyrlæge som syntes det er i orden at brgynde at træne en hoppe ej heller stille og roligt efter kun en uge som en siger i denne tråd.

og syntes personligt at en mdr stadig er for hurtigt, for selv om det har været en ganske ukompliseret foling, er sener og ligimenter ikke klar til rytter+ samling+ bæring.

men rid... gør det da endeligt... så kan i se hvor mange år jeres hopper holder... for det er bevist at det nedsætter hoppens holdbarhed væsentligt!

• #25   1. maj 2010 Tanja. Du skal vist har dine skolepenge tilbage. Igen din sammenligning er fuldstændig uholdbar - man sammenligner ikke forskellige arter og din beregninger understøtter slet ikke din påstand.
    Hest 350 kg - rytter 60kg = 1/5,83
    Kvinde 60kg - barn 5kg = 1/12
    Altså dobbelt så stor belastning for hesten.
    Hvordan er det nu kvinder føder? Det tager vel fra 3 - 15 timer.
    En hoppe bruger vel 15 - 25 minutter, da hele dens krop har forberedt det hele, så den ikke skal være sårbar i længere tid end nødvendigt. Samtidigt, så er en heste foling vel en af naturens mest eksplosive fødsler, hvor der er enormt tryk på. Man har vist ikke set kvinder sprænge hele underlivet eller rykke tarme med ud.
    Så stop den sammenligning og fokuser på problemet. Hvornår kan man ride på en hoppe, der har folet?

• #26   1. maj 2010 Undskyld jeg spørger, men hvad har DRF med dyrevelfærd at gøre? Er det ikke i den anden grøft. De har jo i mange år lukket øjnene for mange ting, som bestemt ikke er dyrevelfærd. Men det er jo også nemmere end at ændre tingene ved at tage kampen op. Hestene brokker sig jo ikke som medlemmerne...........

• #27   1. maj 2010 Er fuldstændig enig med Henrik H.. HVorfor have så travlt?? :S
    Min fik sidst i marts og jeg er ikke igang, og venter længe endnu.. Godtnok virker hun frisk, men kroppen kan da ikke holde til at blive reden på endnu..
    Ridning er og har aldrig været "naturligt" for en hest.. ::)

• #28   1. maj 2010 * Stald Zederkof * en skridt tur på 10-20 min 1 gang om ugen efter 3 mdr ser jeg ikke som dyreplageri.

ser dog L klasser efter 4 mdr som dyreplageri.

en gennemsnits bedækning varer ca 1 min... så det er ikke længe hun udsættes for hingstens vægt... mange hopper ser jo i disse tider aldrig den hingst som skal være far til deres føl.

• #29   2. maj 2010 islænder eller belgier en gennemsnits bedækning tager stadig 1 min fra hingsten er hoppet på til han hopper af.... nogle går hurtigere, få går langsommere.

så er du jo også først begyndt at ride efter6 måneders pause... og med ro i 6 måneder + 5 måneders genoptræning vil hun da sagtens kunne gå sølle 20 km... det har du jo redet på 2 timer uden at ride stærkt... vil vove og påstå at enhver sandkasse hest som kan holde kondition til 45 min -1 time dagligt kan gennemfører op til 45km distance UDEN nogen form for speciel træning.

min gamle XX startede jeg 68km på uden anden træning end hans normale dressur og springtræning... han har vundet flere klasser, og altid gennemført i god tid med puls 44. Islændere har dog tit problemer med pulsen, da de har svært ved at komme af med varmen... men kroppen på din hest bør sagtens kunne holde til 20km efter 11 måneder.

• #30   3. maj 2010 * Stald Zederkof * jeg tror det er fordi du skriver 2 mdr fred øverst i tråden... det syntes jeg personligt også er for lidt, når man ved hvad hoppens krop har været udsat for.

• #31   17. maj 2010 Nu har vi en hoppe som lige har folet (føllet døde desværre), og vores dyrlæger sagde det var helt fint at begynde at ride (lige så forsigtigt selvfølgelig) efter 4-5 dage?

Og kom nu ikke og sig, at det bare er fordi vores dyrlæger ikke har forstand på det.

• #33   17. maj 2010 Camilla: Mener det er i Equipage.. Fra enten december eller starten af i år smiley

• #36   21. aug 2010 maibritt U: Du kan sagtens træne din hest, indtil en måned før forventet foling, og så skære ned og ride ture i stedet smiley
    Det er sundt for din hest at være i form op til folingen - det forbedrer fødselsforløbet smiley Det er hvad jeg har hørt smiley

Kommentér på:
ridning af hest efter foling ??

Annonce