{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.181 visninger | Oprettet:

tænk jer om {{forumTopicSubject}}

Hej alle :o)
Jeg har lige været til et yderst spændene fordrag idag angående tænder.
Der så vi bla. billeder af et par ride heste og et par vilde heste og gæt hvad vi så, vildhestene havde meget bedre tandstilling end vore dags rideheste, fordi - vi avler efter andre kvalitetter end vildhestene, vi alver efter udsende,størrelse og præstation, hvor vildhesten avler på andre primisser, der er det sunde og raske heste, der 100& fysisk iorden. De svage bliver skilt fra folk, det er brutalt, men det er sådan de overlever.

Køb dig en hoppe, så kan altid avle på den, hvis den ikke kan rides. Det siger alle mennesker- men hvor mange kigger på benkvalitet, benstilling og tandstilling? Ikke mange, men det er jo i virkeligheden disse ting vi burde se efter.
Jeg blevet i hvert fald en hel del klogere og kan kun anbefale det!

Så tænk jer om, når i avler! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tænk jer om
  • #1   10. okt 2010 Hvordan ser den bedre tandstilling ud?
    Bare nysgerrig smiley ...

Folk kigger da efter god ben kvalitet / benstilling, det er da alt for omega, at hesten har nogen ordentlig ben smiley

• #3   10. okt 2010 Arret: Der er jeg dog ikke helt enig, de seriøse avlere avlere ikke på en hoppe med fejl og mangler som er avlelige, fordi det koster så mange penge at lave et ordenligt føl nu om dage at det ville falde fra hinanden lyn hurtigt hvis de bruger hopper der videre givere benstillings fejl f.eks.
    Men jeg er tildels enig i at nutidens heste er blevet svagere end vildhestene, men det er jo fordi man avler efter en helt anden type hest end hvad vildhestene er.

• #4   10. okt 2010 Nina: Lige præcis!
    Trine: Folk avler tit på hopper, der har skader.
    Jeg kan se om jeg kan finde et link til det smiley

• #5   10. okt 2010 Sheila: Jeg taler ikke om seriøse avlere, burde nok lige nævnes smiley

• #6   10. okt 2010 trine og figaro - tror det hun mener er at når en hest spiser naturligt så falder underkæben en smule frem så øvre og nedre tænder slides lige. Det sker ikke alltid med den tamme hest. men nu gætter jeg bare

• #7   10. okt 2010 Arret:

giver det ikke lidt sig selv, at hvis du ikke taler om seriøse avlere, så er det jo klart at de avler på heste med måske en ringere benstilling, de jo ikke seriøse, og går derfor nok ikke lige så meget op i det..

• #8   10. okt 2010 jeg vil så sige at skader er ikke det samme som arveligt. Min ene hoppe har skadet bagben og det er jo ikke arveligt, vel. Hun er hovedstambogs hoppe så det er da bare at bruge hende optimalt smiley
    Nina, du har nu heller ikke helt ret. Flere og flere ser på det hesten har mellem ørerne, i forhold til for 20 år siden. Da skulle hesten bare se godt ud og kunne en masse.
    Har avlet i 25 år

smiley Lene

• #9   10. okt 2010 vi avler på en skadet hoppe, men de kan være super gode selvom de er skadet!
    vores skadet hoppe gik fløjhoppe idag, og blev kåret i DH, så de kan være ligeså gode som en ikkeskadet hoppe(-;

• #10   10. okt 2010 Calla: Jo for mig gør det smiley
    Louise: Det var blandt andet det.
    Jeg kan desværre ikke finde et billede, men det skal være sådan, at hvis du kigger fra siden af, det kan du jo selvfølgelig ikke se, medmindre du kigger på et kranie, så skal tænderne passe sammen i ovre og under mund, hvilket jo giver sig selv, der er sek kindtænder i hver side i overmund og undermund og de skal gå i mod hinanden og passe sammen, uden mellemrum.
    For at se om hestens kæbe virker optimalt, skal du når hesten står med sænket hoved, kigge ind til tænderne og så skulle de gerne sidde lige 'overfor' hinanden uden mellemrum, hvis du så løfter hesten hoved, så den står nogenlunde med strakt hals, der skal den få 6-8 mm overbid, så virker kæben som reelt optimalt, det er dog kun en finger regl. Jeg forstod idag vigtigheden i, at få en hestetandplejer til, at tilse min hest og bestiller tid hos ham hurtigst muligt, da vores lokale dyrelæge kun rasper med en fil og ikke kan nå de bagerste tænder og da hestens tænder vokser til de bliver 5-6 år gamle og der efter skyder frem, kan i jo regne ud, hvad der sker, hvis de aldrig bliver raspet. Almindelige dyrelæger rasper heller ikke forstænder og disse er faktisk vigtige. hestetandplejer lever af, at ordne tænder og ved derfor en del mere, har udannelse indenfor områddet og har kvalifiseret udstyr. Vi ville jo heller ikke gå til en ikke faglært tandlæge med vores tænder.
    Håber det besvarede dit spørgsmål en lille smule smiley

• #11   10. okt 2010 Nej ikke alle hoppers skader er arvelige.
    Men det er klart, at hvis men som ikke seriøs avler, køber en hoppe uden, at tjekke benstilling og kvalitet, fordi den blot skal bruges til ridehest og den så en dag bliver skadet og man derfor beslutter sig for at avle på den og hvis hesten aldrig har fejlet noget ridemæssigt, tænker mange folk ikke over, at få tjekket benstilling og avler blot på den og så avler du den dårlige benstilling værre og værre.
    Smeden ser det rigtig ofte ved varmblodsheste, der ikke er avlet til topridning smiley

• #12   10. okt 2010 hej smiley

JA jeg lærte i et fordrag om miniature hesten at hoppen videre giver op til 70 %, så man ska vælge sin hoppe med omhu... også kan man ellers spytte så mange penge i en stor og god hingst, men det er ikke sikkert han videre giver det man havde håbet....

• #13   10. okt 2010 hvis man ikke avler seriøst bør man slet ikke avle.. det er blot min mening.. jeg har aldrig nogensinde været ude for at en seriøs avler har taget en hoppe eller for den sags skyld en hingst i avlen, med dårlig ben kvalitet, hov kvalitet ryg kvalitet eller arvelige problemer med tænderne

• #15   10. okt 2010 Tjah sjovt nok må jeg jo så være seriøs avler, selvom jeg laver papirløs avl..
    Jeg tjekker altid benstilling, hovkvalitet, hesten sind, bisser, ryglinie, bevægelser m.m når jeg går i avlstanker. Og skulle jeg få en imellem, der viser sig, at give nogle dårlige ting videre, som jeg ikke var bevist om, så ville hun ryge ud af min avl med det samme.

• #16   11. okt 2010 Nurit: Jeg mener som ikke seriøs avler, så nej det er ikke noget vrøvl!
    MiTho's heste: Man kan da godt være seriøs avler uden, at man avler med papir smiley Dine heste er super lækre!
    Helle: En dyrelæge er ikke kvalificeret nok til, at tjekke tænder, de ved simpelthen ikke nok om dem.
    Jeg har altså heller aldrig været ude for, at de tjekker tandstilling i hele hestens mund smiley

• #17   11. okt 2010 Nurit: som jeg skrev længere oppe - Nej ikke alle hoppers skader er arvelige.
    Men det er klart, at hvis men som ikke seriøs avler, køber en hoppe uden, at tjekke benstilling og kvalitet, fordi den blot skal bruges til ridehest og den så en dag bliver skadet og man derfor beslutter sig for at avle på den og hvis hesten aldrig har fejlet noget ridemæssigt, tænker mange folk ikke over, at få tjekket benstilling og avler blot på den og så avler du den dårlige benstilling værre og værre.
    Smeden ser det rigtig ofte ved varmblodsheste, der ikke er avlet til topridning af seriøse avlere- altså som blot er avlet af 'almindelige' mennesker smiley

• #18   12. okt 2010 Jeg takker da mange gange..

Ang tænder, så har jeg to dyrlæger, der faktisk tjekker tandstilling og vurdere fremtidige kvaler..

• #19   12. okt 2010
    Vi avler alt for meget efter forbensspjæt og udstråling istedet for hovkvalitet og pelskvalitet.

Hestene kan ikke holde varmen i den danske vinter - ganske dumt lavet. De kan ikke gå uden sko uden at være sko halte og de kan ikke bevæge sig nogen steder uden at være pakket ind fordi ellers slår de sig selv til blods.

Flot avl, flot.
    Hesteavlen er snart så forskruet som hundeavlen.

• #20   12. okt 2010 K Carsten S: Undskyld mig, men hvilke heste avler du? Alle heste på da være ude og vinteren?
    Krikken: Tak for opbakningen!
    MiToh's Heste: Det er meget få dyrelæger, der ved nok om hestetænnder, til at de kan vudere dine hestes tænder, da de ikke har en uddannelse i det og alt de ved, er læst i en bog.

En hest er en hest og det må vi aldrig glemme. Vi ved alt alt for lidt om dem, de har brug for foldtid hver dag, hvis du spørger mig. Vi glemmer, at det er en hest, et oprindeligt vilddyr, vi pakker dem ind i dækken, det er så hvad det er, fordi sådan er det jo blot idag, vi giver dem gamacher på når de skal ud, fordi de er så dyre, at de aldrig rigtig får lov til, at være hest. Hingste kommer aldrig ud, fordi de ikke kan gå sammen med andre hingste, hopper og vallakker, de får fjernet hingstetænder for, at de ikke skal lave overflødige skader på de andre, de bedækker nærmest aldrig naturligt mere - hvad er det for et hesteliv? I hvert fald ikke et jeg ville byde min. Og hvem er vi, der skal komme og lave noget om, som har fungeret i længere tid end vi har kendt til heste? Hingste SKAL ud og de SKAL ud med andre hingste, det er sådan de lærer. Føl kommer på fol med deres mor, på en lige græsmark, men de skal have andre føl, de kan være sociale med, lege med og lære med. De skal ud i bakket teræn, så de får muskle, stærke ben og knogler.
    Hoppen bliver sat i en boks for sig og får egentlig aldrig kontakt medmindre den skal rides eller bedækkes, ag hvem? Af hingsten - næh nej, det er den for fin og dyr til. I en folke lever der hingste og hopper sammen, det er naturligt og hvem er vi så, der vil lave om på naturen - det har fungeret indtil nu - hvorfor skulle det ikke fungere stadig. Ved vild heste er det den stærkste hingst, den sundeste, førehingsten, den kloge, som får lov til at bedække og se hvilke prægtige og stærke heste man får ud af det? Ved vi mere om avl og match end hestene selv?

De gav os deres tillid og hvad har vi gjort misbrugt den? Se hvorden heste har det idag - er det hesteliv?
    Rollkür, sporer, skarpe bid, pisk dagligt - vi misbruger dem på det groveste.

• #21   13. okt 2010 Nej, vores går heller ikke ude om natten.
    Men de er HVER dag mange timer også selvom det er frostvejr og knoldet- hvis de ikke gør er de jo ikke heste mere. Se så er det, at de ikke har et hesteliv mere, når de bliver så meget værd, at de ikke må komme ud fordi de kan brække deres ben, de kan også brække deres ben i boksen? En hest er en hest og det er ikke naturligt for dem at stå inde. Vil i ikke gerne avle stærke heste? Det kræver i den grad, at jeres avlsdyr kommer ud og styrker muskler og knogler.

• #22   13. okt 2010 Det er jo ikke, at passe på den! Det er at udelukke den, fra alt den har brug for.
    Revall er en smuk hest - men han har lige så meget behov for, at komme ud og være social med andre heste som alle andre heste - kostbar eller ej.
    Hvis han er så kostbar for dig, burde du så ikke tænke lidt mere på ham, end dine egne behov.
    Jeg siger jo ikke, at dine heste skal være ude 12 timer om dagen, men de har uanset hvad de bliver brugt til, behov for at komme ud smiley
    Det er ikke en kritik, i er nødsaget til, at behandle jeres heste sådan, hvis i vil være med blandt de bedste.
    Og det er også nogle fine afkom i laver!- så det er ikke dig, der er noget galt med.. Men hele avls verdenen - I glemer, at det er vilde dyr i har med at gøre, i franarer dem al naturlighed. En hest er en hest og de har alle brug for det samme.

Kommentér på:
tænk jer om

Annonce