{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.574 visninger | Oprettet:

Risiko ved ifoling og føl? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil meget meget gerne have et føl efter min dejlige 12 års hoppe. Problemet er bare at jeg ikke tør fordi min venindes hest døde sidste år da den folede og i år døde en anden vens føl men hoppen overlevede dog. Folk siger hele tiden til mig at det er sjældent at det går galt men jeg er så bange for at der skulle ske hende noget, men samtidig vil jeg bare så gerne have et føl efter hende. Hvad er jeres erfaringer med folinger?

Bonusspørgsmål: Min hoppe er 155 cm høj, hvor meget størrer tror i føllet ville blive hvis jeg brugte en stor hingst? Er det hoppen eller hingsten der slår mest igennem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Risiko ved ifoling og føl?
  • #1   14. sep 2012 Normalt går det godt...men det kan også gå grueligt galt

    Jeg er måske ikke den ratte til at skrive til dig, som mit "føl år" har været i år
    1. føl død født
    2. føl druknede i foster vandet
    3. føl døde pga dyrlægen
    og så lige en kastning

    men har heldigvis også fået et sundt og raskt føl i år

    i år er det værste år både far og jeg nogensinde har oplevet, for normalt går alt godt


  • #2   14. sep 2012 Der hvor min hest står, har vi mistet 1 ud af 10 de sidste par år smiley

    Det vi mistede var født 1 måned fortidligt og var slet ikke færdig udviklet.

    Mange hopper klare det hele fint selv, men i skal selvfølgelig holde øje med hoppen omkring termin.

    Jeg kender mange avlere og kender ingen som har mistet hoppen. Og generelt sker det sjældent at man mister hoppen eller føllet.

    Du kan roligt ifole din hoppe og os med en større hingst.


  • #3   14. sep 2012 den dag vores hopper foler har vi altid dyrlægen ude for at se til både hoppen og føllet.

    nu når din hoppe er 155 og hvis hingsten er 160 vil jeg umidelbart sige at føllet vil blive mellem 155-160, men det kan også godt spille ing hvor høje forældre og bedste forældre er.
    Og min erfaring er at det er forskelligt hvem af forældrene der slår mest igennem.
    Vi har 2 helsøstre som overhovedet ikke ligner hinanden, den ene ligner sin far både i udseende og personlighed, den anden ligner sin mor.


  • #4   14. sep 2012 Vi har lavet 8 Mustang føl og der har ikke været problemer.
    men vi har også overvågning på og jeg har været der ved de 7 folinger - en smuttede med 10 minutter.

    Var jeg dig, så ville jeg vælge en hingst i samme størrelse, da det altid vil påvirke folingen, hvis føllet er for stort - enten på grund af for godt foder eller fordi man avler større.
    Så vælg en sund og god hingst 155-160cm og se hvordan det går og få lært noget omkring foling og føl.
    Du kan jo også opstalde hoppe, hvor der er specielle folebokse med overvågning og tilknyttet hestedyrlæger, så har du da gjort alt muligt for at det skal gå godt.


  • #5   14. sep 2012 jeg har mistet 1 føl på 15år med avl.

  • #6   14. sep 2012 Hvis du er nervøs for hoppen så lad være med at bruge en større hingst.
    Jeg ved godt at man siger at føllet tilpasser sig efter hoppen, men det er altså kun til dels sandt. Ingen grund til at øge risikoen for at det går galt. Hvis du vil have en større ridehest så køb en istedet.

    Når det så er sagt så går det heldigvis oftest rigtig fint med foling osv.
    Man bør dog gøre sig de forholdsregler at man har konstant overvågnening så vidt muligt, så man kan komme hoppen til undsætning/ ringe til dyrlæge hvis hun får problemer med at få føllet ud selv.


  • #7   14. sep 2012 Min gode ven ifolede forrige år 5 hopper... en hoppe måtte aflives efter folingen fordi det tog 4 timer sammen med dyrlægen at få føllet ud (som heldigvis overlevede men måtte have skinner på forben og flaskes op), en anden hoppe fik fedtlever og kastede føllet til termin, men overlevede med nød og næppe selv. Tredje hoppe folede et fint cremello hingsteføl der desværre var svagt og kun levede 1½ døgn. De to andre hopper var gået tomme.
    Året inden fik hun 5 dejlige føl helt uden problemer.
    Så det er aldrig til at sige hvordan det vil gå.


  • #8   14. sep 2012 Stop nu alle skræk historier, hvis det altid gik sådan ville alle heste jo uddø.


  • #9   14. sep 2012 Jeg har selv haft føl på min hoppe.... det er dyrt og det indebære jo nogle risici... for mig ville det have været billigere at købe et "færdigt" føl... du skal også lige gøre op med dig selv om det er noget bbestemt du vil have. Jeg ville have en sort hoppe men fik en brun hingst... en dejlig en, men ikke hvad jeg ønskede mest. Efter kun at have haft 1 føl selv har jeg personligt besluttet at jeg synes det er for stort et arbejde med, som du selv nævner, risici. Jeg er uddannet dyrepasser med hestespeciale og har været 3 år på skolens gård der avler hvert år på minimum 3 heste, og jeg har kun set 1 dødfødt med overlevende hoppe, og 1 dødfødt hvor hoppen også gik til. Du kan også nedbringe risikoen alt efter om du sover i din varme seng eller om du er ude i stalden hver nat op mod foling så du er der til at hjælpe. Min egen dreng ville have været død hvis vi ikke havde været der, da fosterhinden var for sej og vi måtte bryde den så han kunne få luft...

  • #10   14. sep 2012 jeg vil berolige dig med, de tanker har vi ALLE sammen haft på et tidspunk vedr. ifoling smiley

  • #13   14. sep 2012 få hoppen tjekket godt igennem af din dyrlæge. en go ide at få lavet en svaberprøve. sørg for hun har en fornuftig foderstand. ikke for tynd ikke for tyk. Brug en hingst der er 155-160cm (hvis det er hendes første føl. ellers plejer man at sige max 20cm over hoppens højde) og vælg en avler der kender til bedækning hvor hingsten har prøvet det før.
    sørg for at passe hoppen med det rigtige foder og vitaminer, en foleboks med overvågning eller evt folealarm er altid en fordel.

    vil sige de fleste hopper klare det hele selv uden problemer, så tag det roligt.
    er hoppen sund og rask, hele forløbet igennem bliver det helt sikkert en succes.

    At "lave" sit eget føl ja det er dyrt, men kan bestemt også være ventetiden vær.


  • #14   14. sep 2012 Jeg har haft ét dødfødt føl i den tid jeg har haft med avl at gøre.. Og ét føl der havde tendens til bukkehov.. Men udover det har jeg også haft succes historier.. Jeg kan SLET ikke nikke genkendende til problemer med foling og opdragelse og bortset fra mit dødfødte føl har hopperne klaret det selv..
    Selv min dengang 30årige hoppe folede og opfostrede selv et smukt og velskabt hoppeføl for 2 år siden..


  • #15   14. sep 2012 Hvis du vil lave en ridehest, så køb den i stedet. Heste er et af de dyr med en laveste reproduktions%. På de gode stutterier er den på ca. 60%. Dvs. 60% af alle forsøg ender med et føl. På de stutterier med en høj %. Det er 40%, der ikke bliver til noget. Og hvor mange af føllene, der så ender med at blive noget godt, det er heller ikke så mange.

    Vi regnede ud på mit tidl. arbejde, hvor meget det koster at lave en 3-års fra inseminering til den fylder 3. Det koster ca. 100.000 kr.
    His du ligger alle de penge til side og om 3 år køber en 3-års for de penge, så er du garanteret en ret god ridehest. Man får altså virkelig meget hest for 100.000 kr.

    I vores regnestykke stod plagen i løsdrift med andre føl, fik det foder den nu skulle have osv. Der vr ikke noget ekstra ordinært med. Kun hvad den har brug for.

    Så hvis du vil lave en din fremtidige ridehest, så kan jeg kun anbefale dig, at ligge pengene til side, det kan lang bedre betale sig.


    Min kæreste sagde en gang: Der er kun en måde, hvor på man kan skabe sig en mindre formue på heste avl, det er ved at starte med en større formue.

    Alle de avlere vi har kendskab til, nikker genkendende til den sætning.


  • #16   20. sep 2012 Pernille: det er virkelig voldsomt. Man kan sagtens lave en god ridehest til langt færre penge - og stadig passe hesten til UG. Jeg forstår ikke hvordan det i udgifter løbende kan blive så dyrt.

    Til trådstarter: jeg har stortset kun positive historier om folinger og føl. Ingen hoppe har her været i risiko på nogen måder. Dog har jeg engang indkøbt en ifolet avlshoppe som var mere tynd end forventet og det var noget af et projekt at få i god huld igen.

    Det er en unik oplevelse at lave sin egen ridehest - jeg synes det er det hele værd smiley



Kommentér på:
Risiko ved ifoling og føl?

Annonce