{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.464 visninger | Oprettet:

Pris for løsdrift hjemme? {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG. smiley

Da jeg desværre står i en situation hvor jeg muligvis bliver nød til at flytte min hest derfra hvor han står nu, overvejer jeg at tage ham hjem og få lavet løsdrift, da jeg ikke har råd til nogle af de andre opstaldningssteder i områder + jeg ikke mener at forholdene er i orden....

Men jeg er meget i tvivl om hvad det vil koste...
At få lavet selve løsdriften vil ikke blive det store problem, da der faktisk bare skal sættes hegn op og skur har vi også, der skal bare laves nogle småting og så er den faktisk heste klar. smiley

Men halm, hø osv, ANER jeg ikke hvad koster...
Så hvad koster det jer at holde løsdrift?
Er der noget man skal tænke på, f.eks med lovgivning?
Andet?

Håber i kan hjælpe mig. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris for løsdrift hjemme?
  • #1   26. nov 2013 Puha. Det kommer jo meget an på hvordan du holder hest smiley

    Men kan da fortælle hvordan JEG gør det - de står godt nok ude, men det er kun mine der står der, så derfor ved jeg jo også hvad jeg bruger af penge smiley

    Jeg giver mine ca 20 kg hø til deling (da jeg har en med EMS), og halm for resten.
    Så jeg bruger ca 1500 om måneden på hø og 200 på halm - altså 1700 for "grovfoder"..
    - Det bliver dog hængt i hønet, så det tager længere tid for dem at spise. De får det en gang om dagen og holder til næste dag. Men lige pt er der også græs. Så når sneen engang kommer og dækker det, skal de muligvis have mere.

    Min løsdrift er strøet med spåner og træpiller, og jeg bruger ca 1-2 sække træpiller om ugen - MAKS. Og det er jo så 200 kroner ca.

    Du skal nok finde en makker, da din hest ellers kommer til at stå alene, herudover tænker jeg at overveje sådan noget som vand på folden i de kolde måneder. Man skal sørge for at det ikke fryser.

    Løsdriften skal overholde målene og have 2 udgange så vidt jeg husker..


  • #2   26. nov 2013 Mange tak for svar. smiley

    Makker har jeg tænkt på, det bliver muligvis en af de andre opstalderes hest, da hun også overvejer at flytte, ellers har jeg kig på en bette shetter hingst jeg længe har været vild med, som er kommet til salg igen. smiley

    Ved du hvad målene er? smiley


  • #3   26. nov 2013 Det står på retsinfo's hjemmeside smiley

    § 8. Ved gruppeopstaldning skal gulvarealet opfylde følgende arealkrav:
    1) For de første fire heste skal der være mindst (2,0 x hestens stangmål)2 pr. hest.
    2) For hver yderligere hest skal der være mindst (1,7 x hestens stangmål)2 pr. hest.


    Du kan læse mere her:
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2661#K2


  • #4   26. nov 2013 Det kommer meget an på hvad pris du kan købe høet til, hvilket meget afhænger af hvor i landet du bor. Da jeg boede i Århus og stod for en løsdrift, så kostede det os ca 75 kr om sommeren for krybbefoder og op til 1100 kr om vinteren (krybbefoder, hø og spåner) pr hest. Hestene havde hø ad lib uden begrænsning af slowfeedernet og nogen blev fodret "meget" med krybbefoder ved siden af (min ældre araberhoppe og en tændt springhest)

    Afhængig af bundforholdene, så skal der måske også noget stabilisering med grus, dræn eller lign til, for at det holder til forår/efterår, som er meget vådt. Afhængig af om du kan nøjes med et læs sand eller to (koster ca 800-1000 kg for et læs) eller skal op og lave reel stabilisering (kan komme op på 30.000 kr), så er der virkelig forskel på prisen af vedligeholdelsen smiley Men man kan komme langt med at fjerne klatter dagligt i området, da hestenes afføring og gammelt hø virkelig kan gøre underlaget smattet og mudret.
    Desuden, kan man gøre meget for velfærden i en løsdrift og lige pludselig tager den ene ide den anden ... Min nuværende gårdejer kan i hvert fald skrive under på, at hun aldrig bliver færdig med at forbedre (=smide penge i lortet smiley )

    Derudover, så er det en god ting at gøde jorden om foråret (for ikke at udpine det, udpint jord kan give glukoseophobning i græsset => risiko for forfangenhed)


  • #5   26. nov 2013 Jeg har 2 islændere, 1 oldenborg og 1 miniature derhjemme, godtnok på boks, men da de var i løsdrift var økononien ikke meget anderledes.

    For de 4 har jeg i runde tal disse udgifter om måneden
    Wrap 500 kr
    Tørvestrøelse 350 kr
    Roepiller 120 kr
    Tilskudsfoder 400 kr

    Så prisen afhænger meget af hvordan man holder hest, og køber ind smiley


  • #6   26. nov 2013 Hm 50kr på halm (1 stor Balle))
    130kr på foder
    50kr på vitaminer
    De får lidt wrap men det betaler vi ikke for og vi får meget billigt halm! smiley
    2 stk fjoller smiley


  • #8   26. nov 2013 Mit budget for en vinter måned ser sådan her ud for 2 islændere, 1 føl og en shetter
    Hø: 250 kr
    Frøgræs halm: 200 kr (hvis jeg skulle betale for det)
    Foder: ca. 130 kr

    Ud over det har jeg en halmballe til at strø med i løsdriften når der er behov for det.
    Du skal nok også sætte ca. 200 kr af til vedligeholdelse af løsdriften og hegn, så kommer der ingen dumme overraskelser.


  • #9   26. nov 2013 Husk også strøm og vand.

    Hvad nu hvis en hest bliver syg, og skal ind i en boks. Har du så muligheden for det? smiley

    Det lyder nemlig ikke som om du har en stald smiley Så du skal tænke på hvordan smeden kan arbejde. Og kan du undvære tag over hovedet, når du skal strigle, sadle op osv smiley


  • #10   26. nov 2013 Mange tak for svar alle. smiley
    Det har givet mig en god indsigt i hvad det vil koste. smiley

    Mht til boks, strigleplads osv, så er det et ret stort skur vi har (har tidligere været brugt som brændeskur) og der er fin plads til at vi vil kunne lave et par bokse hvis de skal ind (f.eks i forbindelse med smed, sygdom eller stormvejr), samt der vil være plads til at have en strigleplads og et sted at stille foderet. smiley
    Mht til underlaget, så regner jeg med at beholde den bund der er nu (bark, flis, savsmuld og kviste), da den er god og stabil og selv her om forår og efteråret hvor det regner en del er der altid tørt der inde og så regner jeg med at smide halm derinde som strøelse. smiley

    SilverFlake: Er der noget gødning man kan bruge, selvom hestene går på det græs der bliver gødet? smiley


  • #11   26. nov 2013 Jeg forhørte mig i sin tid ved en landmand, der er ven af familien, så hjalp han mig med at vælge... Ved det er ikke synderligt specifikt og nu er det 3,5 år siden sidst jeg købte, så jeg kan ikke huske hvad vi brugt. Beklager smiley

    Men held go lykke, løsdrifter er hyggelige smiley


  • #13   27. nov 2013 Selve foderet er ikke så dyrt, han koster mig ca 200 kr i måneden, så det er ikke så galt. smiley
    Så det er mere prisen på halm og hø. smiley


Kommentér på:
Pris for løsdrift hjemme?

Annonce