{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.478 visninger | Oprettet:

kan en hest være fræk? {{forumTopicSubject}}

Godaften Hg!
Jeg har haft et diskussion med mine veninder, om en hest kan være fræk ;)...?!
Jeg mener ikke selv at den kan, for det er den jo ikke "klog" nok til at være.
Der er jo altid en grund til at den bukker eller trækker i tøjlen osv...
Hvad mener i, kan en hest være fræk? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan en hest være fræk?
  • #3   17. dec 2013 Hesten har faktisk så lille en hjerne at den IKKE kan tænke: Nu vil jeg lige være fræk."
    Såe.. smiley


  • #5   17. dec 2013 Nej de kan ikke være frække. Men de behøver ikke have ondt for at lave unoder. De kan have tillært sig en dårlig adfærd som at græsse under ridning osv. Alt kan ikke tildeles smerter. Som oftest er det rytter fejl eller dårlig opdragelse

  • #6   17. dec 2013 Hvis man som jeg bruger ordet "fræk" når der er tale om en tillært adfærd der ikke skyldes smerter eller ubehag, så ja det kan den.
    Min har fx lært at når han i longen vender sig ind mod mig så får han en lille pause fordi det tager (tog) for længe for mig at komme om på siden af ham. Denne adfærd kaldte jeg for at være fræk, men det er jo egentlig at jeg uden at ville det har lært ham at det gavner sig


  • #7   17. dec 2013 Self. Har de dårlige vaner smiley tak for svar smiley

  • #9   17. dec 2013 Hvad så, hvis man som jeg, har en hest som keder sig rigtig meget, fordi han står skadet lige pt, og derfor er super "fræk", han bider i alt hvad han kommer i nærheden af, bold, snore, jakker, sko, alt.
    Hvad er han så? Bare fuld af energi eller hvad? ??


  • #10   17. dec 2013 Godt at jeg stod fast i min holdning omkring om en hest kan være fræk, håber mine veninder har fået lært noget nyt smiley tusinde tak for svar! Enig totten og regnbugen min ridelære siger også at hesten er fræk, men behandler dem self. ordentligt aligevel! smiley

  • #11   17. dec 2013 Camilla han keder sig og er derfor ikke fræk??? smiley

  • #12   17. dec 2013 Jeg tror at emner som dette bør handle mere om hvad folk definerer som at være "fræk" jeg kan sagtens finde på at bruge ordet om en hest, som vel at mærke ikke fejler noget, men som alligevel nægter at sætte i trav når den med signaler den kender bliver bedt om det. Selvom det jo også her handler om at den har lært at den "behøver" ikke fordi rytter måske er for langsom til at øge presset

  • #13   17. dec 2013 Man kan vel også sige at han er fræk, netop fordi han keder sig?! smiley

  • #14   17. dec 2013
    Heste kan ikke tænke over tingene, de kan ikke planlægge. Så hvis man ligger i ordet "fræk" at hesten planlægger noget, gør noget med vilje for bevist at få en handling fx. smider rytteren af fordi hun er en dum skid der ikke giver nok gulerødder.
    Så kan den ikke det.


  • #16   17. dec 2013 Er enig Krikken, men som jeg siger så vil jeg definere det en smule anderledes. Nogle gange når en hest godt ved hvad den skal, men den fx keder sig og så laver noget andet, så vil jeg mene den er fræk. Så vil du sige at det er fordi den keder sig - ja, men når mennesker er frække har vi vel også en grund til det? Ville dog "behandle" det ved at se på hvorfor den keder sig og undgå det i stedet for at afstraffe den for at være fræk, hvilket desværre tit er det der sker.

    I tilfældet med min hvor han vender sig i longen, så ved han godt han bør fortsætte, men vender sig fordi han har fundet ud af at det giver ham en pause - også her mener jeg det kan kaldes at være fræk. Men det prøver jeg at slippe af med ved at være hurtigere til at få ham sendt fremad


  • #17   17. dec 2013 Det er egentlig ikke et emne, der ligger op til debat - for det er ganske enkelt bare et faktum, at hesten ikke rummer tilstrækkelig med hjernekapicitet til at besidde den egenskab. Det er bevist utallige gange.

    Evnen til at planlægge, beslutte og tænke bevidst er en forudsætning for at kunne være fræk. Den sidder i den del af hjernen, som kaldes frontallappen - og eftersom den hos heste er ekstremt underudviklet, er det fysisk umuligt for arten at agere på en måde, der vil kunne betegnes som fræk.

    Hesten har derfor udelukkende mulighed for at reagere på baggrund af instinkter, motivation, indtryk og erfaringer - men er ikke klog nok til at tage bevidst stilling til sine oplevelser.


  • #19   17. dec 2013
    Nikita - Har aldrig oplevet en hest der kedede sig og derfor begyndte og lave noget andet, så må indrømme at jeg ikke køber den version :o).

    Din hest i longen vil jeg ikke sige keder sig - men derimod, så har den lært den kan stoppe, lært den får pause eller opmærksomhed.
    Men at en hest stopper i longe, kan også betyde en del andre ting. Har fornylig set en hest i longe, som jeg vil vædde med lavede det nummer - denne gik dog ud af longen, fordi den var spændt alt for meget sammen i forhold til hvad den kunne bære.
    Ligesom det kan være smerte mm. at hesten stopper op.

    Hvis vi beder en hest om en ting - om det er stop eller gå frem, så skal den blive ved med det til vi lader være, ellers er det os der har fejlet opdraglesesmæssigt - ikke hesten der keder sig.


  • #20   17. dec 2013 Team Niller læser du hvad det er jeg skriver? Jeg beskriver en ret præcis situation og siger at denne adfærd ville jeg definere som "fræk", fordi jeg lægger noget andet i ordet end I gør.

  • #22   17. dec 2013 Dårlige vaner er ikke der samme som at være fræk..?! smiley

  • #23   17. dec 2013
    En ting jeg iøvrigt altid kommer til at tænke over, med de der påstår at hesten kan være fræk. Så kan den jo så tænke over tingene; men hvorfor kan den kun det på den "sjove" måde?

    Hvorfor pander hesten ikke dens ejer en når hun er voldsom med pisken? Bryder ud af folden? Snyder sig til mere mad?

    Det der gør os mennesker overlegne er at vi kan tænke over tingene; kunne dyr det, så havde vi slet ikke den magt og kontrol over tingene som vi har. Så ville vi ikke være den overlegne art overhovedet.

    De der kommer nærmest er aber, en del aber kan bruge redskaber og lære af andre. Det ses ikke ved andre dyr. De kan lære ved at kigge på deres mor og bruge en sten til at ødelægge en nød fx.
    Men de kan stadig ikke planlægge og tænke over tingene.


  • #24   17. dec 2013 Hør her. Hesten kan, in fact, (og hold nu fast), være "fræk". Men kun fordi det er et ord man bruger når man ikke vil stå ved at ens hest er pisse hamrende uopdragen. For det kan en hest være, ja; uopdragen. At man ikke har formået at lære sin hest ikke at bide, sparke, løbe en ned, bukke, stejle etc. Men den gør det ikke fordi den inde i dens lille hjerne (Med tryk på lille), tænker at den da nu vil smide hende der af, for det har den lyst til.

    Og dem der går rundt og synes heste er hellige og aldrig laver fejl, burde få én på læreren. For heste er levende dyr præcis som os. De kan falde, snuble, fejlbedømme en afstand, se en finger forkert som en gulerod osv osv. Og heste kan også have dårlige dage, præcis ligesom os. Nogle dage må man bare se på sin hest, og være okay med at det måske ikke liige er i dag man skal træne den vandgrav der er problemer med.

    Og jeg er sikker på mange andre vil møve mig ned nu, men jeg er altså af den opfattelse at en hest ikke altid gør en ting 'forkert' fordi den har ondt. Nogle gange er det simpelthen fordi den aldrig har lært andet.

    Så ja, hvis nogen siger at deres hest er fræk, så bare træk på smilebåndet og regn med at de ikke en skid forstand har på hverken hestehjernen eller hesteopdragelse .

    Ooh hvor jeg elsker debatter. Og hvor jeg elsker at man har lov til at have sin egen mening (!)

    Smil, og godnat.


  • #26   17. dec 2013 Sagde ikke at min gør det fordi han keder sig, men netop som du siger fordi han har lært, at han får en pause. Og netop det vil jeg definere som at han er fræk, men vil ikke straffe det som folk desværre tit mener denne frækhed bør takles, men forhindre at han får den pause han jo er vant til. Jeg er jo enig med jer alle sammen, jeg siger bare at den adfærd I andre giver grunde og derfor siger ikke er frækhed, den adfærd ser jeg på samme måde, men vil dog sige at min hest er fræk

  • #27   17. dec 2013 Jeg synes Johanne beskriver det meget godt ^^
    Men det kommer jo også an på hvordan man tolker [i]fræk[/i]..

    Hvis det tænkes som en planlagt ting fra hestens side - bare for at genere/drille.. Jamen så er det fysisk umuligt smiley

    Men er det, som Nikita siger menneskelig indlært uønsket adfærd, jamen så går den. Dog vil jeg så ikke mene, at ordet [i]fræk[/i så] er 'passende' i den sammenhæng smiley


  • #28   17. dec 2013
    nikita - Så definere vi det hele forskelligt også kan jeg godt forstå at det bliver misforstået.

    Googlede lige meningen af ordet fræk:
    " temmelig uhøflig eller hensynsløs i sin opførsel over for andre "

    Når jeg mener fræk, så mener jeg at min lillesøster da hun var lille bevist var en lort over for mig fordi hun syntes det var sjovt.


  • #31   17. dec 2013 Nikita: Det er jo ikke at være fræk i begrebets oprindelige definition. Det er blot en hest, der reagerer på sin motivation i kombination med sine erfaringer. Den er af den ene eller anden grund ikke særlig motiveret for arbejdet i longen, og vil derfor reagere på sit naturlige energisparerinstinkt. Da den har gjort sig den erfaring, at den kan vende i longen hvis den ikke længere vil frem, er det naturligvis det, den gør.

    Men man plejer jo og skelne imellem, om en handling er bevidst udtænkt som led i en plan om at drille eller genere = frækhed, eller om det blot er en naturlig reaktion baseret på instinkter og motivation.


  • #32   17. dec 2013 Nikita, du skriver: Nogle gange når en hest godt ved hvad den skal, men den fx keder sig og så laver noget andet, så vil jeg mene den er fræk.

    Og det er her filmen lidt knækker. En hest HAR ikke en sådan bevidsthed, at den ved hvad den skal, eller hvad der er rigtigt eller forkert. Den gør som den er trænet til, og hvad den er mest motiveret for. Din hest har lært, at den kan få en pause, og er mere motiveret for at få en pause, end at løbe videre. Derfor stopper den i longen. Den har ikke nogen kognitiv bevidsthed om at den "gør noget forkert". Hesten er ikke fræk, den er bare ikke trænet godt nok smiley

    Jeg kalder også min hest for fræk eller flabet nogengange, fordi det er sådan det føles for mig - men jeg ved godt, at det ikke er sådan det egentlig forholder sig. Min hest har for vane at hive ned efter græs når vi går ture. Fordi at det har den fået lov til flere gange. Den er meget motiveret for at få noget lækkert græs, og går derfor efter græsset. Den har ikke nogen bevidsthed om, at "det må jeg ikke", "det er forkert" osv. Som andre skriver, er det ikke fysisk muligt. Den vil bare gerne have græs.


  • #33   17. dec 2013 nej self kan de ik det, det er deres hjerner slet ikke i stand til! smiley de kan kun tænke jeg er sulten, tørstig, træt, glad/frisk, bange, eller være irriteret... osv. de reagere på deres omgivelser.
    så nej de kan ikke være frække og tænke nu vil jeg drille min rytter, eller smide hende/ham af.
    en hest er heller ikke i stand til at elske sin rytter.. den kan godt kende en hvis man er ved den tit eller altid kommer med godbidder, men elske kan den ikke! smiley

    hvis de laver "ballade" så er de fordi der er noget der irritere den, noget den ik vil ha, eller den er "uopdragen" og tror den selv kan bestemme og den er dens egen leder.
    hvis den nu bukker, kan det være af smerte, Stædighed (fordi den ik gider det samme som rytteren) eller glæde.. og som regel syns jeg godt man kan mærke forskel smiley


  • #34   17. dec 2013 Jeg vil nu mene at man godt kan kalde en hest for fræk.. De unoder og ballade de kan lave, kalder vi jo for 'fræk'. smiley


  • #35   17. dec 2013 Det vi ser som unoder og ballade.. det er, ikke at være trænet smiley det vi ser som unoder, er alm hesteadfærd. Set fra hestens synsvinkel gør den bare, hvad en hest nu gør.

  • #36   17. dec 2013 Derfor kalder vi den stadig fræk når den gør det smiley

  • #37   17. dec 2013 Ja, men at vi kalder hesten fræk, betyder jo ikke at den rent faktisk er det - det er jo det tråden handler om, hvorvidt en hest rent faktisk kan være fræk - eller om det bare er noget vi kalder dem

  • #38   18. dec 2013 Nej. Men det er en god undskyldning for mennesker der ikke kan indrømme deres fejl smiley


    Jeg kalder også mine heste frække uden at mene det, bare for at sætte ord på det. Jeg gider jo ikke stå der og sige 'EJ nu tog han posen fuld af guleroder og åbnede den, det gjorde han fordi han kunne lugte posen og har så blot forsøgt at bruge munden til at vifte posen i stykker, for så at spise alle gulerodderne, grundet at fra naturens side er føde = overlevelse'

    Se der siger jeg så bare ' Lol hvor er du fræk, og klog at du kan åbne den skide pose :p'


  • #39   18. dec 2013 Ja dét kan de helt sikkert.
    Da vores hoppe var hingstegal sidste forår, gik hun og struttede rundt foran foldens dreng, som en anden påfugle i parringsdans.
    Det var frække løjer, ingen tvivl om det. smiley


  • #40   18. dec 2013 Haha lykke smiley
    DD ja du har ret i at det er en god undskyldning! smiley


  • #43   18. dec 2013 Den er jo upodragen michele?

  • #44   18. dec 2013 Jeg mener det kommer an på, hvordan man vil definere at en hest er fræk. Jeg mener det er når den gør noget "uden grund" for at slippe for at arbejde. Tag nu min f.eks. hun ved udmærket godt at hvis hun hopper lidt rundt, så holder jeg op med at forlange noget af hende. Det er MIG, der har gjort hesten fræk, så på den måde så ja, jeg vil mene at på den måde kan den godt være fræk.
    Hvis man derimod mener at en hest er fræk når den går og planlægger, hvad den skal gøre fordi sådan og sådan. Så nej. Det er altså et dyr... smiley


  • #45   18. dec 2013 Ja, som TS siger, så er den bare ikke trænet. Den er jo ikke rigtig uopdragen, men uopdraget. Så er det dit ansvar at træne den så den forstår hvad du siger, og så i kan have nogen hyggelige ture sammen smiley

    Mht trådens emne, så mener jeg helle rikke hesten lan være fræk. Men jeg mener nu godt den kan gøre ting vi definerer som værende frækt, men så bare fordi den har lært at det virker (dermed ikke sagt at den er fræk)
    Men når sorte igen har fundet en måde at komme ind i madautomaten den forkert evej, så han kan stjæle fra de andre, eller endnu en gang har fundet ud af hvordan man komme under stødhegnet til græsfolden (han følger efter fårene, som så holder snoren oppe) så kan jeg godt finde på at kalde ham fræk, selvom jeg godt ved han bare har fundet ud af at gør han sådan, så får han mad smiley


  • #47   18. dec 2013 Michelle

    Nej du har bare ikke opdraget på dyret smiley


Kommentér på:
kan en hest være fræk?

Annonce