{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.402 visninger | Oprettet:

Aggressiv over for parter? {{forumTopicSubject}}

Jeg håber i kan hjælpe mig!
Jeg har en part til min hest Rebel, hun har ikke haft part på ham i så lang tid. Mit problem er at Rebel er meget aggressiv overfor hende.
Jeg har oplevet det flere gange med andre parter, at Rebel også er truende over for dem. For eksempel når de vil trække ham ind fra fold, så stopper han op og vil ikke gå fremad. Og hvis man prøver at få han fremad så snapper han ud efter dem og er truende. Han kan også finde på bare at gå sin vej.
Det ikke kun på folden han er aggressiv, det var bare et eksempel.
Med mig så kommer han ofte hen til mig, med ørerne fremme. Så det er helt som en anden hest, når der er andre mennesker, der skal håndtere Rebel.
Jeg kan selv genkende nogen af de ting, han laver med hende fra dengang jeg fik ham. Jeg kunne heller ikke få ham ind fra folden, så let som jeg kan nu. Dengang var han også truende og bed ud efter mig og ville b.la. ikke gå fremad.
Jeg er bare frustreret over at det ikke er den samme søde hest, som mine parter kan hente ind fra folden, som jeg kan. Rebel er bare en hest som knytter sig utroligt meget til sin rytter, og jeg tænker at han har det svært ved, at der kommer en fremmed.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg kan jo ikke selv træne det, for med mig så laver han det ikke. Jeg håber der nogen kloge mennesker, som har nogen gode råd til hvad jeg skal gøre ved det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aggressiv over for parter?
  • #1   9. jan 2014 Mon ikke det er det der med at han knytter sig meget, og skal se folk an og lære dem ordentligt at kende?

  • #2   9. jan 2014 Tænker lidt der er 3 muligheder

    1. Han bryder sig ikke om de parter han har haft og har ikke kemi med nogle af dem.
    2. De skal lige give sig tid til at lære hindanden at kende. Parten skal sætte sig i respekt hos hesten og omvendt. smiley
    3. Han er simpelthen bare en enmandshest og har svært ved at knytte sig til mennesker. Måske på grund af en ubehagelig ting fra fortiden?


  • #3   9. jan 2014 Måske skal du give ham lidt tid og måske skal parten bruge noget tid på at knytte bånd til ham og lære ham bedre og kende så han bliver mere tryg ved hende smiley

  • #4   9. jan 2014 Han lyder som en enmandshest, simpelthen.

    En hest, som kun kan forholde sig til ét fast menneske af gangen, og som er længe om at knytte sig. Med sådanne heste må man nogle gange bare acceptere, at en part/flere ryttere ikke er en mulighed.

    Det kan være rigtig svært at træne væk, fordi det ofte ligger så dybt i hestens natur og personlighed.


  • #5   9. jan 2014 Sacha&Natash: Det kan meget godt være smiley Men jeg forstår ikke hvorfor han skal være så aggressiv?

  • #6   9. jan 2014 Jeg tror også han er enmandshest, men jeg har bare ikke tiden til at være der alle ugens dage. Så jeg bliver nødt til at have en part.

    Jeg vil meget gerne kunne gøre noget, bare så det kunne fungere. Det jo ikke fedt at have part på en hest, som ikke vil ind fra folden.


  • #7   9. jan 2014 Næh.. Men det kan vel være fordi han ikke kender parten så godt endnu? Som du selv skrev, var han også sådan over for dig i starten.

  • #8   9. jan 2014 Måske parten så bare skulle starte som du selv gjorde? lave en masse tillidstræning fra jorden og gennerelt bare være tilstede OM hesten så den også finder ud af at det er trygt og være med her? smiley
    Nu ved jeg ikke om du bruger godbidder? men man siger jo at vejen til hestens hjerte er gennem dens mund.. Hvad man så mener om det er jo op til den enkelte at bedømme smiley


  • #9   9. jan 2014 Han lever vel bare op til hans navn smiley smiley

  • #10   9. jan 2014 Måske skal du finde parten som vil bruge tid på at gøre som du gjorde?:)

  • #11   9. jan 2014 Men tager han skade af nogle ugentlige dage uden ridning? Hvis bare han har venner, foldtid og wrap, skulle han da gerne være glad. Dog er der jo selvfølgelig et problem, hvis han står i selvpas. smiley

  • #12   9. jan 2014 Fjordaraberen & shetlandsponyerne: Jeg kan ikke helt huske hvad jeg gjorde, det også meget mere voldsommere med min part nu end det var med mig for lang tid siden. Jeg bruger godbidder:) Jeg har også fortalt min part alt det, som jeg gjorde dengang, men det virker vidst ikke smiley

    Signe B: Han står i selvpas og han er også en hest, som har brug for at blive luftet hver dag især om vinteren. Om sommeren står han på døgnfold smiley


  • #13   9. jan 2014 Altså jeg valgte og sige ja til at få part på Skalle selvom at jeg ikke kunne strigle ham på hele bagparten, kunne ikke ride ham ordenligt han gik bare i bak.
    Men jeg gav ham tid til at lære mig og kende, måske skal han bare have en part som der tager tid til at lære parten og kende og parten lader ham tid til at lære dem kende i hinanden.
    Lige som du gjorde med ham smiley


  • #15   9. jan 2014 har du prøvet at være derude i mens hun er der? gør han det så?
    ellers prøv det af, hvor du går sammen med dem, tæt på dem, og se om han gør det. start med det, og så træk dig længere og længere væk. fortæl ham at hun er okay smiley


  • #16   9. jan 2014 måske kunne dig og parten mødes og lave nogle øvelser fra jorden af, så kan du hjælpe og give gode råd hvis der opstår problemer.. og så vænne hesten til at du går mens parten er der. giv hesten en godbid inden du går, parten skal være positiv og rose meget mens du er væk, så hesten måske lærer at forbinde det at du går med noget godt.. start med at gå væk i kort tid og så kom igen, så den tid hesten er alene med parten bliver gradvis længere.. smiley

  • #17   9. jan 2014 Josefine: Jeg vil også give dem lige så lang tid som muligt så de kan lære hinanden at kende. Håber bare min part har en stor bunke tålmodighed smiley

    Totten: Haha sådan tror jeg også Rebel har det!

    L&B: Jeg har været der et par gange mens hun er der, men der tog jeg så ham ind. Den ene gang tog hun ham ind og så ville han så ikke gå. Men det vil jeg prøve smiley

    Julie: Det lyder som en god ide. Det vil jeg prøve smiley



  • #18   9. jan 2014 Altså min hest gjorde det sammen da jeg købte ham, med ikke at ville ind fra folden. Det var ren respekt der manglede. Jeg tog en pisk med ud da jeg skulle hente ham og jeg rørte ham ikke med den, men når han stoppede op satte jeg den på siden og gik ham frem på den måde, lidt ligesom man gør når man skal longere hesten. Det gjorde jeg 3-5 gange og derefter har jeg aldrig haft problemer med at få ham ind igen.
    Prøv at tage med parten ud i stalden og gå med hende ud og tage den med ind, og så bare brug tid sammen med parten til at nusse om hesten og hygge. Tag hesten med ind i ridehuset og få parten til at lege lidt med den og evt. lav noget horsemanship. Det kan faktisk virke. Jeg er ikke fan af horsemanship, men det har faktisk hjulpet på min hest da han ikke havde respekt for mig og så lavede jeg bare horsemanship i en kort periode og da han opførte sig helt fint og var rigtig sød, stoppede jeg bare med at lave øvelser. Siden har vi bare hygget og redet smiley


  • #19   9. jan 2014 Hvor kender jeg det dog bare alt for godt! Min hest er helt anderledes overfor andre end min mor og jeg, og man kan bare ikke træne dem fra det, når ikke de er "stride" overfor én selv.. Har dog aldrig haft parter til hende, men hvis staldejer fx skal håndtere hende osv. Hun kan dog finde på at sparke dem smiley
    Med min handler det om, at hest og menneske skal lære hinanden rigtig godt at kende, men det kan man jo ikke forlange af alle, der nærmest bare skal røre ved hende en gang i mellem...
    Men hvis din part er frisk på, at det kan tage tid, så tror jeg sagtens din hest kan få det godt med hende smiley


  • #21   9. jan 2014 Men så må du vel, i mine øjne, træffe valget: Vil du opsige parten og dermed måske selv få en meget presset hverdag med kompromis på den sociale front, eller vil du beholde parten og lade hende (med din vejledning) gennnemgå det hårde, langsommelige og svære forløb det er at vinde en aggressiv hests tillid? Ingen af tingene er jo forkerte, blot forskellige.

    Hvis du vælger at beholde parten (som jeg næsten kan læse mig til, at du gør) så handler det jo om at koordinere al træning med hinanden, være i konstant kontakt omkring hestens udvikling på godt og ondt, og sidst men ikke mindst - at instruere hende ned til mindste detalje om hvilke fremgangsmåder, der har virket for dig. Det kræver tålmodighed fra både dig og din part, men kan forhåbentlig lykkes. smiley


  • #22   9. jan 2014 Min er heldigvis ikke aggressiv, men har også en helt anden opførsel overfor min part end overfor mig smiley
    Får tit at vide af de andre i stalden at han tager p*s på hende, og f.eks. pludselig stopper og nægter at gå. Engang kørte en staldkammerat en trillebør helt ind i måsen på ham førend han gik fremad. Med mig er der intet smiley

    Lidt synd for parten, men hun har da haft part på ham i snart 2 år, så noget må han jo gøre rigtigt når han ikke er en ballademager.

    Hvis han var aggressiv, ville jeg selv være til stede og hjælpe part og hest med at finde hinanden, og få opbygget en måde at kommunikere på som de begge forstår.
    Håber du finder en løsning smiley


  • #23   9. jan 2014 Det er "dejligt" at hører at der er andre der har oplevet noget ligene. smiley

    Signe: Jeg vil ikke opsige parten. Jeg vil først prøve at få det til at fungere, det vil klart være det fedeste. smiley
    Hvis det ikke lykkes, så må jeg så jeg enten prøve med en anden part eller lade ham være enemandshest smiley


  • #24   9. jan 2014 Tror nu heller ikke at du ikke vil give dem tid til at lære ham at kende men mere den kommende part skal have tålmodigheden, lige som du havde smiley

  • #25   11. jan 2014 Tak for hjælpen alle sammen smiley Nu har jeg en ide til hvad jeg gør smiley

Kommentér på:
Aggressiv over for parter?

Annonce