{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.157 visninger | Oprettet:

DEBAT: Aflivning frem for salg. {{forumTopicSubject}}

Er aflivning frem for salg egoistisk?

Kom med jeres meninger.

Dette er en debat smiley Men hold tonen

Min mening:
Jeg ved ikke selv hvad jeg skal synes. Jeg har kort haft Laksen til salg i en lille måned, men fortrød og har nu valgt at beholde hende. Også af frygt for at hun skulle ende som kastebold. Men på den anden side, hvis man har en 100% rask og velfungerende hest, og så vælger at aflive den, fordi man ikke vil sælge den, er det ikke egoistisk? Men på den anden side tænker man også på at hesten netop ikke vil ende som en kastebold. Så jeg er hverken for eller imod. smiley !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DEBAT: Aflivning frem for salg.
  • #3   3. feb 2014 Jeg kunne aldrig finde på at sælge min hoppe. Hun kan ikke rides pga. problemer med ryggen. Så i frygt for at hun skal ende som kastebold, eller ikke få de nødvendige dyrlægebesøg og kiropraktor behandlinger, ville jeg aflive eller slagte.

    Min gamle pony, der var sund og rask solgte jeg til en sød familie, der har ham endnu smiley


  • #4   3. feb 2014 Jeg ville aflive eller udlåne til nogen jeg stoler på med Natash. Aldrig salg. Hun har været de steder hun skal være. Så jeg vil hellere aflive hende end at sælge. Udlån kan komme på tale, men det kommer an på om det er nogen jeg stoler på.

  • #5   3. feb 2014 Hesten ved ikke den er død bagefter. Og en død hest lider ikke.

    Så jeg har faktisk ikke noget imod, at folk hellere vil aflive, frem for at sælge.


  • #7   3. feb 2014 Hvis hesten er sund og rask så jo det er egoistisk. Hvis jeg en dag stod i den situation, så ville jeg i stedet vælge at få hesten ud til nyt-hesteliv, så de kunne hjælpe mig med at finde en "ejer". Det koster selvfølgelig nogle penge, men so be it! Så ved man jo hvor hesten ender og at den ikke ender som kastebold.

  • #8   3. feb 2014 jeg har jo valgt ingen af mine skal sælges så når de skal væk er det aflivning smiley

    jeg bryder mig ikke om at tænke på at mine elskede dyr bliver kastet rundt og tilsist aflivet fordi den ikke har tillid til mennesker mer...

    for to år siden soglte jeg min pony men på allerrede to år har han været ved to ejer og han er altså en gammel pony på 20 år smiley

    jeg fik så tilbudt da han mistede troen på mennesker at jeg måtte købe ham tilbage men uden penge kunne jeg ikke jeg prøvede og prøvede på og samle penge ind til ham men uden hel og til sist gav hun ham til mig

    men da jeg har heste og er for stor til pony står han bare min kærste rider ham af og til på ture smiley

    da han kom hjem igen var han ikke den hyp jeg havde haft i 6 år og brugt alt min enagi på og så kommer han hjem halvejs død og ligner lort! jeg var fandme skuffet han var bange for mennesker og viste ikke hvad vi var han turde ikke knøtte sig og efter snart et halvt år er vi ikke engang nået halvvejs smiley

    så jeg har sagt skal de fra mig er det derses siste ejer!. smiley det kan godt ske jeg lyder eguistisk men jeg tænker bare på hvad der er bedst


  • #9   3. feb 2014 Kan være egoistisk. Hvis det er grunden til man vælger at aflive. Men jo også et valg man har lov at tage når man er hesteejer. Tror dog absolut det er et mikro mindretal der faktisk vælger at aflive fordi ingen andre skal eje deres hest. Men derimod tror jeg rigtig mange tager ansvar og vælger at sige farvel til en god ven. Frem for at sende den ud i uvished, og muligt misfortolkninger stress og måske direkte mishandling... Desværre er det ikke alle der magter at sige farvel, og derfor sender stakkels heste afsted som burde være blevet aflivet, og så igen skal i udredning, for hvorfor den ikke fungere. En aflivet hest lider ikke, så
    Jeg syntes det kan være trist og spild af skønne dyr, men reelt syntes jeg det er ok.


  • #10   3. feb 2014 Jeg forstår ikke hvorfor du vil være bange for at sælge Laksen.

    Jeg synes ikke det er egoistisk at aflive en hest der er sund og rask, hvis der er en reel risiko for at den vil blive sendt rundt, men hvis det bare er en ganske almindelig seperationsangst synes jeg ikke at man skal "udnytte" at man er herre over liv og død for vores kære.

    Jeg aflivede selv en hest i sommers, der godt ville kunne stå på en mark uden at have smerter, men den var skadet så den ikke kunne rides og det var en vallak, men i det tilfælde ville det være egoistisk af mig ikke at aflive den, da den simpelthen ikke kunne håndtere ikke at lave noget i sit hoved og den blev tosset af bare at gå.

    Jeg kan godt forstå at man er bange for at sælge sin hest, for hvad kan der risikere at ske med den, og jeg har da selv været ude for at sælge heste som både fik det godt, og nogle er desværre endt som kastebold.

    Jeg tror at man bliver nødt til at komme sig over det og vælge at tro på det bedste.


  • #11   3. feb 2014 Jeg synes det kommer helt an på situationen og hvilken skade/sygdom hesten har. Nogle ting kan heste sagtens leve godt med, og så synes jeg det ville være synd ikke og give det et forsøg.. Evt. låne den ud og så sælge til låner senere.

    Og andre gange ville det bare være bedre at aflive smiley


  • #12   3. feb 2014 Jeg har aflivet en fuldstændig sund og rask hest. Og gjorde det med virkelig god samvittighed.

    De første 6 år af hendes liv var hun blevet kastet rundt fra ejer til ejer. Juhuu, en traver, den er billig så den køber jeg selvom jeg intet aner om at have hest. Selvfølgelig med det resultat at de så hurtigt gav op og solgte hende igen.
    Da jeg så efter 5 år måtte indse at vi aldrig kom til at fungere sammen og heller ikke helt havde økonomien til 2 heste, valgte jeg at slagte hende. Kunne slet ikke klare tanken om at hun igen skulle risikere et liv som kastebold. Og ja, jeg ved godt at der findes andre gode og ansvarlige hesteejere end mig. Men det er stort set umuligt at spotte dem mellem alle de dårlige, som blot ville have sendt hende videre til nyt hjem - og nyt hjem - og nyt hjem.


  • #13   3. feb 2014 Birgitte - Jeg valgte så godt nok at beholde hende af andre årsager. Men i forvejen var de interessenter der var her, mindre og uerfarne piger, ellers kræsne købere. Laksen er bare speciel, og jeg tror bare jeg selv kan tilbyde hende det bedste sted at være.

    Jeg havde nok gjort det samme som dig, hvis Laksen ikke kunne rides. Hun ville blive tosset af bare at gå. Der er på anden side jo også mange heste derude, som fungere fint som hyggehest, men det ville heste som fx. vores ikke kunne magte.

    Og jeg er sikker på, at Laksen er glad for hun ikke skal et andet sted hen. Hun er lysnet helt op siden.


  • #15   3. feb 2014 Hvis hesten fejler noget fysisk eller psykisk synes jeg det kan være okay at aflive, alt efter hvad det er. Men at aflive en hest der ikke fejler noget, blot fordi man er bange for hvor den havner... Den finder jeg dybt forkert! Som en anden allerede har skrevet, så findes der altså gode mennesker i verden, udover en selv. Og det er da klart man oftest kun hører om de heste der er blevet solgt og efterfølgende blevet kastebold eller ikke blevet behandlet ordentligt. De fleste af os har jo også selv købt vores heste af en anden. Dem ville vi jo aldrig have fået, hvis ikke tidligere ejer turde 'risikere' noget smiley

  • #16   3. feb 2014 Jeg er lidt splittet omkring det ..
    Jeg har selv overvejet at sælge min hest, da jeg simpelthen ikke synes at jeg har lysten til at bruge tid på hende mere. Jeg kan godt have hende økonomisk - det er hårdt, fordi jeg er på SU, men det kan lade sig gøre. Jeg begyndte at overveje salg, fordi der er andre ting jeg hellere vil - starte til håndbold igen. Men økonomisk kan det ikke lade sig gøre, så længe jeg har hest.

    Jeg har nu valgt at beholde hende. For det første fordi at jeg er ret sikker på, at hun ender som kastebold hvis jeg sælger hende. Hun er ikke noget værd pengemæssigt, og kan ikke rigtig rides på. Derud over er hun 16 år - dog frisk, og har ikke nogen skader. Men hun er altså en lidt særlig dame. Det har taget mig ÅR at lære hende og hendes særheder at kende. Dem bliver der så taget hensyn til nu, men det er jo ikke alle der har lyst og/eller mulighed for at gøre det samme. Så jeg har valgt at beholde hende. Jeg har det sådan, at jeg har valgt at anskaffe mig et dyr, så nu har jeg et ansvar for det dyr. Jeg synes at jeg fralægger mig ansvaret af egoistiske årsager, hvis jeg sælger hende - og jeg synes ikke det er ok at være egoistisk når man har anskaffet sig et dyr.
    Jeg vil heller ikke aflive hende, for hun er frisk, og jeg synes ikke man afliver raske dyr.

    Så længe jeg har mulighed for at have hende økonomisk, så kan jeg ikke finde nogen gyldig grund for at aflive hende. Får hun en skade på et tidspunkt der kræver længere tids medicinering eller større og dyre undersøgelser, så vil emnet aflivning blive taget op igen. Hun bliver ikke solgt, så meget ved jeg ihvertfald.


  • #17   3. feb 2014 Sådan har jeg det også Smut smiley

  • #18   3. feb 2014 Lea.
    Det er dejligt at du har valgt at beholde hende. Jeg har hele tiden syntes at hun er en dejlig hest.

    Men hvis du bestemmer dig for at sælge hende, er jeg sikker på at du nok skal finde et godt hjem til hende, hvis du har tiden til det.


  • #19   3. feb 2014 Helt enig med de mange andre.
    Jeg er splittet. Synes ikke man kan sige at alle skal sælges videre eller alle skal aflives, men synes der er en tendens til at man bare afliver fordi man er mistroisk overfor andre. Der findes gode folk ude i verden, men kan også forstå bekymringen.
    Jeg selv har en pony på 24 år, som er rigtig speciel. Man skulle tro han var den perfekte begynderpony, og det er han i den grad fra jorden, men kommer du op på ham, er han virkelig en udfordring. Jeg havde nok kraftigt overvejet aflivning, hvis det ikke var fordi jeg kan beholde ham, og jeg ved hvor han kommer hen, når jeg ikke skal have ham mere, og jeg vil kunne besøge ham altid:-)


  • #20   3. feb 2014 Birgitte - Er jeg også selv glad for. Synes bare den måned hun var til salg i, har knyttet os langt mere nu, og det som om hun synes meget mere om mig, selvom det lyder skørt. Hun er bare speciel, og jeg er sikker på der nok skulle være en der ude der passer til hende, men ja, det vil nok bare tage tid at finde ham/hende smiley

    Margrete&Dominique - Jeg har det også sådan, at jeg er lidt skeptisk overfor dem jeg ikke kender, som fx. skal se på min hest. De kan virke ih åh så søde, og så har de måske en rigtig dårlig side og kan ikke tilbyde hesten noget godt.
    Der var faktisk en pige/dame der ville se på min hest, som ville komme fra Sjælland. Hun skrev til mig, at hun kom i næste uge, og jeg fandt så ud af hun var rigtig overvægtig, og min hest er ok spinkel og "kun" 155 cm. Og flere af mine veninder skrev at jeg ligeså godt kunne slagte min hest, i stedet for at sælge den til hende, fordi den ville kede sig og blive redet helt forkert. Og rigtigt nok, kvinden svarede mig slet ikke på hvornår hun kom, og ville slet ikke snakke med mig. Jeg havde der, intet sagt endnu. Så jeg er glad for jeg valgte at beholde min prinsesse. smiley


  • #21   3. feb 2014 Ja det er egoistisk at aflive et sundt og raskt dyr. Kan forstå det hvis det er meget gammelt ellers ikke. Mener ikke at folk der gør det burde have dyr. (Undskyld min stærke holdning, ved den kan støde nogen).

  • #22   3. feb 2014 Kan også lige tilføje, at jeg selvfølgelig har sørget for at finde en part der gider at bruge tid på min hest. Så min hest bliver selvfølgelig ikke forsømt, bare fordi jeg har mistet interessen.

  • #23   3. feb 2014 mine bliver også aflivet, ingen salg her......

    og dog hoppen kan til nød blive solgt til den pige der har haft part på den i de sidste 6 år, hvis altså det skal komme der til, men jeg foretrækker at aflive også sev om de ikke fejler noget


  • #24   3. feb 2014 Jeg forstår ikke hvorfor at mange åbenbart har den holdning, at der ikke er andre end dem selv der kan finde ud af at passe sin hest.

    Med forbehold for hvis hesten fejler noget...


  • #25   3. feb 2014 Okay nu har jeg lige et spørgsmål mere..

    Altså min hest har haft et brud på hovseneben, men har ingen betydning for brug overhovedet.. Ville I aflive den i stedet for at sælge?


  • #26   3. feb 2014 Birgitte>> hest handler om følelser.

    hestene er mine og det er mine følelser der kommer i klemmer. Mit ansvar og jeg har dem for at behage mig, og derfor har jeg heldigvis også retten til at bestemme hvad der skal ske med dem, så længe pasning er i orden mens de lever og afliving er hurtig og i overensstemmelse med lovgivningen.

    mine dyr = mit ansvar og mit valg.
    uanset andres syn på sagen vælger jeg at aflive


  • #27   3. feb 2014 Lea>> det er din hest og dit ansvar, du kan aldrig vide dig sikker på hestens skæbne, efter salg. derfor skal du vælge det du har det bedst med.

    Da jeg ikke kan garantere mine heste det JEG mener er den bedste måde at holde hest på, vælger jeg at aflive.

    for mig er sagen enkel, jeg har hest fordi jeg ønsker at have hest, og så tager jeg den hest jeg har med alle de udfordringer det end måtte give. jeg tager ikke heste som jeg ikke har i sinde at beholde.
    jeg har få gange købt heste hvor planen fra start af har været at tilride og sælge igen, disse heste bliver solgt og jeg gør hvad jeg kan for ikke at blive følelsesmæssigt bundet til dem, ikke at det betyder at de ikke får masser af omsorg og god pasning for det får de, men jeg holder mig til planen om at sælge igen.

    køber jeg hest til mig, til mit brug, bliver den aflivet såfremt jeg kommer i den situation at jeg ikke kan have den mere.


  • #28   3. feb 2014 Skulle det utænkelige ske at jeg falder død om i morgen, så er det allerede aftalt hvad der skal ske med mine dyr.
    Min pony vil blive solgt. Slet ikke nervøs for at hun ikke skal kunne få sig et godt og blivende hjem. Hun er så god og nem på alle punkter at flere allerede har ønsket sig hende.
    Min traver ville (Hvis ikke jeg allerede selv havde fået hende slagtet) blive aflivet. Travforbundet vil ikke have noget med hende at gøre fordi avleren har lavet gæld i hende. Derved kunne jeg heller ikke få pas på hende, og jo så heller ikke sælge hende lovligt. Bortset fra det havde hun også allerede haft for mange hjem og det var hvad jeg lovede tidligere ejer da jeg fik hende.
    Min hanhund vil blive aflivet pga svage/syge bagben.
    Mine 2 tæver vil blive solgt til nye hjem. Sandsynligvis hver for sig, da de ikke altid er lige gode venner.
    Min gamle kat vil flytte ud til min veninde og bo der resten af tiden. Også hende der har ansvar for formidling af de andre dyr.

    Egoistisk? Nej blot forskellige hensyn at tage til forskellige dyr


  • #29   3. feb 2014 hvis vi taler om at jeg skvatter død om så skal

    vallakken aflives
    hoppen overgå til part så fremt hun har råd
    hundene skal blive ved kæresten og har han ikke mulighed for at have dem pga hans job som rejsene sælger skal e bare aflives, der er tale om hunde der er 11,13 og 16 år gamle.
    kattene kan han gøre med hvad han vil


  • #30   3. feb 2014 Hvis jeg dør, så skal hesten enten blive ved dem hvor hun er opstaldet nu - hvis de har lyst og mulighed for at have hende, eller også skal hun aflives.

Kommentér på:
DEBAT: Aflivning frem for salg.

Annonce