{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en hest være fræk?
  • #1   17. mar 2014 Det gør de heller ikke smiley De prøver ikke rytteren af på den måde eller bevidst. Jeg tror på at de tester grænser, som de også gør i naturen, men tror ikke de kan decideret prøve en rytter af. Og heller ikke være frække! smiley

  • #2   17. mar 2014 Det gør de heller ikke, det er bare en ofte brugt undskyldning for mange ryttere hvis de ikke kan ride hesten med det samme de sætter sig op smiley

  • #3   17. mar 2014
    Hesten prøver heller ikke rytteren af - der ligger andre årsager blandt. Som signalforvirring, smerter, diverse instinkter osv.


  • #4   17. mar 2014 Heste kan heller ikke prøve ryttere af.

    Heste kan ikke rationalisere, altså udtænke en handling for at opnå noget, dette har man testet på flere måder på mange dyr, og for at et dyr kan rationaliser / være fræk / prøve af, skal dyret kunne følgende:

    - Kopiere en ikke indlært handling fra en anden hest (f.eks skal heste kunne lære at neje ved at se en anden hest neje)

    - Hesten skal kunne løse en omgave i første forsøg ved at tænke sig til den (F.eks kan jeg jo gå hen til en bokslåge og tænke mig til hvordan jeg åbner den, dette skal hesten også kunne)

    og disse overstående ting kan heste ikke. Heste kan forsøge at komme væk fra press, altså noget de ikke bryder sig om. F.eks bukke når der sparkes til den fordi den fortæller den ikke bryder sig om det - det er ikke fordi den prøver af, den prøver at fortælle den ikke kan lide det. Det frontale cortex (lobus frontalis) hos hesten er væsentligt reduceret, og det er derfor heste ikke kan disse ting. Heste lever her og nnu, og reagere her og nu. Ikke over ting de har tænkt sig til elle fundet på, men fordi de føler det lige nu. Også derfor man ikke kan skælde dem ud når skaden er sket, for de forstår det ikke.

    Og et godt ordsprog til sidst: "En hest gør altid KUN en af to ting. Enten så gør den hvad den tror den skal - eller også gør den hvad den tror er nødvendigt for at overleve".


  • #5   17. mar 2014 Alle heste er unikke og forskellige og de er motiverede af deres naturlige instinkter som er:

    (De 5 F ér)


    flugtinstinkt
    flokinstinkt
    fodermotivation
    frihed fra smerte
    formering

    Hestes hjerne kan ikke udtænke planer for at irritere os og være udspekulerede. Den adfærd heste viser er naturlige instinkter, medfødt temperament og alt det, de har lært af omgivelserne og os, enten vi har været bevidst om det eller ikke.
    (fra Blueberryhill)


  • #6   17. mar 2014 Hesten har slet ikke hjernen til det. De mangler pandelappen, der gør at man kan ræsonnere. Og man skal kunne ræsonnere (tænke over sin handlinger/konsekvenser) for at kunne være fræk, prøve af, være stædige, planlægge osv.

    Men heste gør kun hvad der kan betale sig, og de forsøger hele tiden at finde ud af, hvor din grænser går. Så på den måde kan man godt sige, at de prøver en af - eller med andre ord, så prøver de at finde ud af hvor grænsen går, og dermed hvor meget de behøver at lave. Det er også derfor heste nogle gange kan virke fx stædige - men det skyldes simpelthen at de enten ikke er tilstrækkeligt motiveret, for det man vil have dem til, eller at den har lært at det ikke er nødvendigt at gøre hvad du siger. :o)

    At man opfatter den som fræk, kan også skyldes, at den siger fra overfor noget, som den ikke kan lide eller som gør ondt på den. Når heste fx bukker, skyldes det ikke at den er fræk, men at den fx har ondt.


  • #7   17. mar 2014 Håber du forstår budskabet:) :
    http://www.youtube.com/watch?v=dFMIIe7jY4M&list=HL1395043223&feature=mh_lolz


  • #9   17. mar 2014 Den kan godt være frække. Jeg gider ikke engang diskutere det med folk længere herinde. smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley

  • #10   17. mar 2014
    Gå nu væk med den popcorn smiley, det er så dybt umodent og useriøst som noget kan blive. Opfordre på ingen måde til faglig og saglig debat overhovedet.
    Samt understreger nærmest at man mangler argumenter.


  • #11   17. mar 2014 Laura - Du er jo nødt til at argumentere for din sag. Du får overhovedet ingen overbevist på den måde. Du lyder mere som om, at du er en af dem der bruger "den er bare fræk!" undskyldningen, når din pony bukker eller hopper.
    Når det er videnskabeligt bevist, at heste ikke kan være frække på den måde, skal der lidt mere end et 'min mening bum basta!' indlæg til.


  • #12   17. mar 2014 nej heste kan ikke være frække, som de andre også siger, men ja det er da en sød tanke, som jeg da til tider også kommer til at sige smiley

    - men en hest er jo et flokdyr, som lever i hierarki, den stærkeste er øverst, og det er den der bestemmer slagets gang. Når du træner en hest, er det dig der skal være øverst i hirakiet, for at hesten ønsker at lytte til dig, netop fordi den stærkeste passer på flokken. En hest i en flok vil tider tider "prøve" flokkens leder af, for at se om hun stadig er den stærkeste, er hun ikke det, vil denne hest derfor tage et skridt op af trappestien, og på denne måde komme højere i hirakiet.
    Hirakiet hos heste kommer ikke fordi hesten ønsker at være øverst, der er ikke så mange tanker bag det, andet end at den stærkeste bestemmer, netop fordi de andre heste stoler på denne hest, og derfor føler sig tryk den dens beslutninger.

    obs. når vi taler om den stærkeste er det ikke den med flest muskler, eller den største, men den mentalt stærkeste.


  • #14   17. mar 2014 vil lige indskyde, at når en hest bukker, stejler mm. er det oftest på grund af smerte eller irritation, og har ikke noget med hieraki at gøre smiley

  • #15   17. mar 2014 Birkelund: giver dig helt ret i dette smiley

  • #16   17. mar 2014 Helt enig med Birkelund! smiley

  • #17   17. mar 2014 Okay, nu begynder det nok på en slags "dabat" nu?

  • #18   17. mar 2014 det er en debat, det er da fra det øjeblik du opretter emnet;)

  • #19   17. mar 2014 Laura

    Er det så ikke fantatsisk du ikke behøver diskutere noget er er fysisk umuligt, ligegyldigt din mening?


  • #20   17. mar 2014 Jeg tror tit at vi ikke tænker over hvad vi siger, når vi beskriver hestens adfærd.. Jeg kan da sagtens se at man kan sætte "at prøve grænser" = "at være fræk", og jeg må indrømme at det gør jeg også tit ...

    Og jeg har det også sådan lidt "HVAD SÅ?!" - det kan da være fuldstændig lige meget om du siger din hest er fræk/strid/whatever, så længe at du bare tænker over; det er et dyr, så hvorfor gør den det? og kan den have ondt?
    Altså jeg har det sådan lidt det er bare et ord, også bliver jeg ærlig talt ret træt af, at få slynget den der i hovedet "det kan en hest altså ikke være!" - nej, det ved jeg godt, men det er det bedst beskrivende ord, som jeg lige har på tungen ..


  • #21   17. mar 2014 Jeg tænker mere: for i alverden ikke forholde sig til noget som ER BEVIST rent videnskabeligt??
    At tro hesten kan ræsonnere, svarer til at man vil, lærer en hund at flyve.. men ligemeget hvor ufattelig mange gange du kaster den op, vil den ikke gøre det.
    Netop fordi den mangler den fysiske struktur.

    I må gerne tro at hesten kan have devise tillægsord, men i gør det kun sværere i jeres træning, ved ikke at ankende hvad hesten i virkeligheden er.

    det er en sød tanke at tro at hesten kan ræsonnere ganske vist, og vi mennesker er stolte selv at kunne det -> men også en farlig tanke, hvor de værste egenskaber som had, vil kunne finde sted - skal vi så have en ret for når dyr, når de begår en forbrydelse ahahahhaxD


  • #22   17. mar 2014 Birkelund - Er der da nogen der siger, at heste ikke kan alle de ting?

    Selvfølgelig kan heste da læse mennesker. Det gør de konstant, hvilket jo også er grunden til, at de reagerer så hurtigt på vores sindstilstand. Selvfølgelig kan heste da kommunikere. Det gør de hver eneste dag med hinanden - og med os. Nogle heste kan også lære uden endeløse gentagelser og klikker. Men gentagelser skal der til - det skal der også hos mennesker. :o) Om hesten kan have empati - jeg har endnu ikke set nogen forklaring eller bevis på dette. :o)

    Men nu er det jo sådan, at der er lavet flere undersøgelser og forskning i hestens hjerne, og derfor ved med en del (ikke alt) om hvordan hestens hjerne fungerer. Som sagt ved man ikke alt, ligesom man heller ikke ved alt om menneskets hjerne. Og der kommer hele tiden nyt til. Men man kan med ret stor sikkerhed sige, at heste ikke kan ræsonnere.


  • #23   17. mar 2014 Sarah - Hvis man selv ved hvad man mener, når man siger at hesten er fræk - så er det jo også ok. Det bestemmer man jo selv. Problemet opstår, når man siger det til andre, og de så opfatter det som, at hesten rent faktisk ER fræk. Så opstår der jo misforståelser, der kan ende helt fatalt.

    Hvorfor kan vi ikke begynde at kalde ting, ved rette navn? Er det ikke bedre, at vi øver os på at bruge de rigtige ord, i stedet for at lade sproget forfalde, ved at være ligeglad med hvad man kalder ting? Det gavner ingen, at man ikke kan/vil bruge de korrekte betegnelser. :o)


  • #24   17. mar 2014 Heste er ikke en kødklump og heste er ikke et menneske. Jeg arbejder selv udfra at heste er kærlige, forstående, sensitive og meget opmærksomme dyr, der som os kan føle glæde, sorg og smerte.

    Så at du bare antager at fordi det er bevist at heste mangler en del i hjernen, at jeg så ser heste som nogen der intet kan - det er da godt nok at putte ord i munden jeg ikke har sagt :).

    Vi mangler også dele i hjernen som hesten har, f.eks er vores indre kompas og tidsfornemmelse helt i hegnet i forhold til heste, tilgengæl kan heste ikke rationalisere. Hvis du har en hest du mener KAN rationalisere så er jeg sikker på en masse forskere gerne vil se nærmere på den :).


  • #27   17. mar 2014
    ... Hvordan kan det være gætværk når kræet mangler den del af hjernen det kræver den kan ræssonere - hvilke ikke kræver andet end at åbne op for hjenen og kigge? Det må jeg lige hører nærmere om.


  • #29   17. mar 2014
    Kan du ikke smide noget af alt den skønne info ind du lader til og have? Så jeg kan læse med og se hvor du kommer fra :o)

    For mig er det ret simpelt - at vi kan ræssonnere sidder i en bestemt del af hjernen, hvis hesten mangler denne del er det for mig logisk den ikke kan.

    Jeg kender godt de artikeler og undersøgelser om dyr og empati - har dog endnu ikke fundet en jeg finder troværdig eller skelsættende.


  • #30   17. mar 2014 Nu kan jeg ikke komme med lange og videnskabelige beviser for eller i mod om en hest kan være fræk, men i de mange år og 1000 vis af timer jeg har brugt sammen med de kære dyr, har jeg set ting ske, ting som de "5 f'er " ikke får hestens opførsel til at give nogen mening..
    - jeg har kigget og tænkt, nej det er nok ikke fordi den har lyst til at formere sig når den vælger at lave flyvende og meget sjældent set øvelser i luften når den er et bestemt sted på banen ( det pågældende sted kan flytte sig fra dag til dag ) - sulten burde den jo heller ikke være, flugt.. Narh.. Ikke efter den er helt pjattet med at komme derhen hvor den udføre disse øvelser, smerter.. Giver heller ingen mening, da den så skulle reagere andre tidspunkter, og ikke ha' så travlt med at komme derhen, flokinstinkt... Giver heller ingen mening smiley
    - muligt jeg er en af dem der tillægger heste noget de ikke kan.. Men ind imellem møder jeg altså heste der ikke passer ind i den videnskab der er lavet smiley


  • #32   17. mar 2014 Ja jeg kan kun sige hvad jeg TROR....
    Jeg tror at hestene er primært styret af sine instinkter (5 F´er) men jeg tror også de er meget mere komplekse end som så. Jeg tror ikke de kan tænke langt frem i tid og planlægge, men mere at de fornemmer ting og reagerer ud fra hvad de kan lide/ikke lide...
    Tage feks. at man siger hesten er fræk/prøver rytteren af what ever. Jeg tror ikke at når de ser rytteren så siger den, aha, den skal jeg prøve af... Men hvis hesten ikke bryder sig om rytterens udstråling/de signaler den sender så viser den måske dette ved at modarbejde rytteren... Og andre gange er det også snak om indlærte fejl hvis feks hesten lærer at hvis den bider ud efter rytteren så slipper den arbejdet fordi rytteren bliver bange.... Jeg tror hesten er klogere end hvad vi giver den kredit for. Men jeg tror ikke den tænker frem i tid. Dens reaktioner kommer af det den føler i nutiden og dette kan skyldes oplevelser den har haft i fortiden... smiley
    Mvh TT


  • #33   17. mar 2014 Birkelund - Modsiger mig selv? Hm.. :o)

    Altså hesten mangler jo den del af hjernen der gør den i stand til at ræsonnere. Længere er den vel ikke. :o) Og nu er det jo ikke den eneste form for forskning der er lavet i det. Der er andre undersøgelser der underbygger det.
    Jeg har forskning på min side - hvad har du på din, der gør, at dine argumenter holder?

    Jeg finder det desuden ekstremt problematisk at du har den holdning, at man ikke kan bruge undersøgelser til noget. Hvis vi alle havde den holdning, ville vi ikke have udviklet os så langt, som vi har nu. :o) Så det er vidst heldigt nok, er vi er et flertal, der er åbne overfor forskning og undersøgelser. :o)

    Selvfølgelig skal man ikke ukritisk tage imod at forskning. Men det betyder jo ikke, at man slet ikke skal lytte til det. Var det ikke dig selv der nævnte, at man ift. heste ikke skal sige enten/eller? Hvorfor skal man så det i dette tilfælde? :o)


  • #36   17. mar 2014
    Jeg vil super gerne læse det - netop for bedre at forstå hvor du "kommer fra".

    Det er da skønt generaliserende at jeg finder noget troværdigt bare fordi det er fra en BBH instruktør. Ved ikke hvor du har det fra? Hvis det er med den tone - nej så gider jeg ikke diskutere overhovedet. Ligesom jeg ikke gider diskutere hvis vi er nede på" hvis du ikke er enig og forstår mig, så er du dum " - som lidt har været hvordan du har fremlagt tingene i andre debatter fx den med frem og ned. Ved ikke om det er den du henviser til.

    Så kan jeg godt undvære den viden.

    Vil gerne diskutere og hører nærmere, læse - men det skal foregå hvor jeg også får accepteret min mening og bliver anerkendt - ikke talt ned til fordi jeg ikke nødvendigvis forstår hvad du mener.


  • #37   17. mar 2014 Tindur - Jeg er lige nødt til at høre...

    Du skriver at heste kan indlære ting, og bagefter skriver du, at hesten er klogere, end vi giver den kredit for at være. Skal det forstås sådan, at vi ikke giver den kredit for at kunne indlære ting? :o)

    For jeg tror da vi alle meget hurtigt kan blive enige om, at heste i aller højeste grad kan indlære ting (nogle hurtigere end andre). :o)


  • #38   17. mar 2014 Birkelund - Hvad af det du skriver, læser jeg ikke? :o)

  • #39   17. mar 2014 Ja nemlig smiley ville gerne ha en videnskabsmand eller dame for den sags skyld, med mig rundt i det daglige, er uden tvivl sikker på jeg ville blive klogere, men mon ikke de også kunne få lidt stof til eftertanke? smiley

  • #40   17. mar 2014 NOG - Hihi, jeg tror vi alle har haft sådan en (mange!) oplevelse med hesten. :o)
    Selvom jeg går ind for at heste ikke er så komplekse som nogle gerne vil gøre dem til, så skal vi også passe på med at sige, at de KUN reagerer på de 5 f'er. Heste har jo også følelser, til en vis grad, hvilket gør, at de fx kan være kåde og springe rundt uden grund.

    Når min hest får sådan nogle flip, som du beskriver, så er det min erfaring, at hun den første gang er blevet forskrækket for noget. Ikke nødvendigvis noget, hun før har været bange for - det kan være en lyd, en lugt, en bevægelse eller noget jeg gør. Måske noget jeg ikke selv opdager. Og så kan hun gå helt i selvsving over det, og hver gang hun kommer forbi det sted, så laver hun et hop. Dagen efter er det fuldstændig glemt, og da er det måske et nyt sted. Men gentagelserne kan også skyldes, at jeg giver en reaktion, som hun gerne vil have igen. Fx aer jeg hende på halsen for at berolige hende, snakker roligt til hende, fjerner presset eller hvad det nu er. Så finder hun hurtigt ud af, at hendes handling udløser min reaktion. :o)

    Og det har jo ikke umiddelbart noget med de 5 f'er at gøre, det har bare noget at gøre med, hvordan heste lærer. :o)


  • #42   17. mar 2014 Ja så måtte den være vild med klap i r*ven smiley - men hvem ved, måske nogle heste ligefrem kan li den slags smiley

  • #43   17. mar 2014
    Jeg dropper den her. Ønskede virkelig og forstå dig, læste teksten 117 gange men forstod ikke hvordan du fik det ud af teksten du fik - hvorfor jeg bad dig forklare og uddybe, men det gad du ikke.

    Fred være med det.


  • #44   17. mar 2014 CTS - Nej du misforstår smiley Vi giver den kredit for at vi lærer den ting. Men jeg tror den er klogere end hvad vi giver den kredit for.. Vi lærer den en masse ting..Gode som dårlige.. Men den sanser en masse ting vi ikke har mulighed for, så jeg tror bare den er klogere end hvad vi tror/har fundet ud af smiley

  • #45   17. mar 2014 NOG - Skal det forstås som at du slår din hest, for en reaktion, du ikke ved hvad skyldes? :o)

  • #46   17. mar 2014 Tindur - Okay, godt nok - det andet lød da også helt mærkeligt. :o)
    Men helt enig, heste mærker og sanser ting, som vi ikke kan.


  • #48   17. mar 2014
    Smid en PB hvis du vil diskutere videre, ser ingen grund til og gøre det her.


  • #49   17. mar 2014 - forstå det sådan at ja den fik et klap i rumpen over at springe rundt som en tosse smiley
    - og nej har stadig ikke forstået hvorfor den gør som den gør... Eller jo, på min helt egen måde og i min verden er den " fræk "


  • #50   17. mar 2014 - som du selv skriver cts, så lære den jo hurtigt.. Og hvis jeg valgte at klø den bag øret og lige give den en godbid som tak for flyveturen, mon ikke jeg endte ud med en lavtgående jetjager på 4 ben så? smiley

  • #51   17. mar 2014 En hests opførsel (dårlig som god) skyldes ofte træneren/rytteren smiley

  • #52   17. mar 2014 NOG: så kan vi jo komme ud i en "slå eller ej" diskution smiley

  • #53   17. mar 2014 smiley

  • #54   17. mar 2014 Jeg tror jeg ender med at diskutere med mig selv og Tindurs popcorn smiley

  • #55   17. mar 2014 Jeg har meget på smiley angående de ting men er på vej i seng så at starte en længere diskussion orker jeg ikke smiley Men du kan da oprette et emne om det i morgen så er jeg nok frisk smiley

  • #56   17. mar 2014 Haha ja, jeg tror jeg opretter en i morgen med "slå hesten eller ikke", hvis jeg lige for tid ;))

  • #57   17. mar 2014 Ork ja smiley slå eller ej debat... Det er vist en uendelig debat smiley har desværre ingen popcorn hjemme, så hopper under dynen, god aften de damer smiley

  • #58   17. mar 2014 God nat HG smiley

  • #59   18. mar 2014 Jeg synes der mangler en ret vigtig faktorer mht. om hesten virker samarbejdsvillig eller ej.
    Jeg giver dig helt ret, Team Tindur, jeg tror også at hesten kan mærke en hvis form for udstråling/sindsstemning der gør om den er mere eller mindre samarbejdsvillig og nemmere at komme til.
    Men det er her det vigtige der lige falder mig ind, for at man går til en måske sensitiv hest med succes i træningen: Softness!
    Jeg har, efter egen erfaring erfaret mig i, at hesten tit giver meget mere modstand og reagerer mere voldsomt, hvis man er hård i sine signaler.
    Jeg har f.eks. et godt eksempel idag fra min longetræning, min hest var MEGET ukoncentreret, blev forskrækket over rigtig mange ting og opførte sig egentlig som en unghest på 3 og ikke en vallak på 9 smiley
    Nå men, jeg bliver jo helt automatisk mere tydelig i mine signaler, f.eks. når jeg vil holde ham inde i volten, så han ikke kigger ud i volten - hvilket resulterer i endnu mere modstand og endnu mere 'tovtrækkeri'. Jeg tæller lige til ti og trækker vejret dybt, så jeg lige kommer tilbage til min tilstand, hvor jeg er helt soft og meget blød i mine signaler, og vupti - han er pludselig langt mere samarbejdsvillig og vil ikke gå og kigge ud ad hele tiden.

    Noglegange kan vores kropssprog og reaktioner godt blive meget agressive og spændte, hvis vi arbejder med en hest, der selv er spændt. Det hele ender lidt i en ond cirkel - den ene hiver, den anden hiver den anden vej og det bliver nemt til følelsen af at hesten er usamarbejdsvillig.
    Softness er virkelig noget, der i mine øjne, er ekstremt undervurderet. Vi glemmer tit HVORDAN vi holder om longetovet(f.eks). HVORDAN vores følelse i longetovet føles - osv osv.

    Så er der sikkert nogle der vil mene, at dette jo bare er en form for pres, som der er formindsket og som bliver øget ved ingen reaktion - men det er egentlig ikke helt det samme. For vi kan sagtens øge et pres, men stadigvæk have softness med os.
    Skal lige informerer om, at en mand der inspirerer mig, som gør sig meget indenfor dette er en træner som eksempelvis Mark Rashid. Jeg kan ihvertfald mærke en kæmpe forskel på den måde, min hest håndterer pres på, når jeg selv husker, at være helt soft og give efter. Når jeg er soft, har min hest ikke noget at læne sig op ad, men noget at reagerer på.

    Jeg håber det giver bare LIDT mening smiley Jeg ved bare, at mange folk ikke tænker over dette, og når man så gør det, så får man en langt mere samarbejdsvillig hest.


  • #60   18. mar 2014 Jeg mener en hest godt kan være stædig (mindre samarbejdesvillig), men aldrig fræk smiley


  • #62   18. mar 2014 Eva - Man er da hjertelig velkommen til at have et andet syn en flertallet smiley Man skal bare kunne dokumentere for sine påstande hvis de går imod den viden der allerede er ift. hestens biomekanik, indlæring og kognitive formåen smiley

  • #63   18. mar 2014 Håber i bliver klogere:) ^

  • #64   18. mar 2014 Jep, det vil jeg sige, eller i hvert fald kan den få selvstændige idéer, der fra menneskets synspunkt kan opfattes som frække. For eksempel får min hest nogle gange, når vi rider i skoven, en idé med, at det da kunne være sjovt, at løbe ud over dén der meget indbydende mark, selv hvis jeg protesterer. Og det kan ikke forklares med nogle instinkter, for hun løber ikke hjemad, hun er ikke bange, og hun løber væk fra de andre heste, der er med på turen. Jeg tror, at hun kun gør det for sin egen underholdnings skyld. smiley

  • #65   18. mar 2014 Aaa i - lyder i mine ører som en ganske normal indlært adfærd du har lært den. Også selvom det kan være ubevidst smiley

  • #66   18. mar 2014 Jeg er bare så træt af den diskution. Jeg gider ikke engang argumentere for min holdning længere. Nej jeg bruger faktisk ikke den undskyldning.

    Og lige igen(på ingen både barnligt, synes det er sjovt, at du bliver ramt af en skide smiley Krikken) smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley


  • #67   18. mar 2014
    Jeg bliver ikke ramt, jeg finder det forstyrrende og useriøst i en debat der gerne skulle gå på faglige dokumenter der er velargumenteret og ikke folk med en popcorn smiley der forsøger at lave sjov og provokere.


  • #68   18. mar 2014 Man skal passe på med at gøre hesten kompliceret. Omgang med hesten er "enkelt", forstået på den måde man ikke skal ligge for mange snørklede tanker ind i sin træning og almene omgang.


    Og så er den popcornsmiley bare virkelig irriterende smiley


  • #69   18. mar 2014 Uendelig lang debat smiley .... tænk at jeg har oprettet den smiley



  • #70   18. mar 2014 NOG - Siden hvornår blev det enten slå hesten når den gør noget den ikke må, eller at rose den for det? Mon ikke der findes en mellemvej, hvis man tænker sig lidt om. :o)

  • #71   18. mar 2014 Eva - Nu hvor du er så sikker på, at heste kan være frække, på trods af at de mangler den del af hjernen, der gør dem i stand til det - kan du så ikke lige komme med noget dokumentation for det? Det kunne da være meget spændende at læse, når nu du er så sikker. :o)

    Og også til jer andre - smid da lige lidt links, nu hvor I er så sikre på, at hesten kan være frække og har en kompliceret tankegang. :o)


  • #74   18. mar 2014 Eller at hesten er motiveret for noget andet end det vi er.

    Jeg har et eksempel fra idag. Min part fik undervisning af mig, og min hest var klart motiveret for at komme ned i den ende, hvor han kunne se de andre heste gå.
    Når hun vil dreje ham på volten, vil han den anden vej - dette er jo ikke fordi han er fræk, men blot fordi hans motivation er, at komme ned til flokken.

    Med lidt justering af signalet, eftergivenheden og belønning, og vupti, han drejer den vej vi vil have ham.

    Det vigtige i ens træning er jo, at man bruger hestens motivation som belønning. Idag var det f.eks. flokken, der var min hests motivation. Derfor kan han få lov til at komme ned i den ende han gerne vil, når han gør noget rigtig godt, som belønning.

    Der er hovedsageligt 5 forskellige ting, hesten er motiveret for:

    Frihed for smerte/pres
    Foder
    Flokinstinkt
    Flugtinstinkt
    Formering

    - Hvis man bare sætter sig ind i dette, og altid arbejder med hesten udfra dens stressniveau og motivation, hvor man sætter kravene herefter, står man næsten aldrig med en ''fræk hest'' - som nogle vil kalde det.. Det er ganske enkelt bare meget forskelligt, hvad heste er motiverede for. smiley


  • #75   18. mar 2014 Hvor er det her spændene! Elsker bare nogle af HG's debatter smiley
    Folk kommer med nogle rigtige gode agumenter, og man lærer noget nyt smiley Forsæt folkens! smiley


  • #76   18. mar 2014 Nej, en hest kan ikke tænke "I dag gider jeg ikke, så jeg laver ballade" el. lign. Men for at man overhovedet kan omgås en hest, skal den have tillid til én, men den skal også se én som leder - ellers bliver det farligt, da de er store og stærke dyr. Og på den måde kan en hest godt en gang imellem forsøge at sætte sig lidt op mod dette, hvilket man vel godt kan kalde "at prøve grænser af".
    F.eks. har min hest - ligesom de fleste andre - lært, at når jeg trækker med ham skal han gå pænt ved siden af mig og ikke forsøge at rive sig løs, og at han skal vente på, at jeg slipper ham, når han bliver lukket på fold, før han løber.
    Det gør han også langt de fleste gange, men det sker da alligevel, at han en gang imellem begynder at prøve at løbe fremad, før jeg har sluppet ham. Og nej, det er ikke fordi han er bange. Det er ret let at se forskel på en bange hest, der forsøger at flygte, og en hest, der bare er utålmodig og gerne vil løbe på folden.
    Men han ved jo godt, at han ikke må - alligevel prøver han en gang imellem. Så på den måde KAN heste altså godt gøre ting der ikke er i overensstemmelse med vores ordrer, uden at det er fordi de er bange, stressede, har ondt el. lign. Hvis ens hest har et tilbagevendene problem, når man omgås den eller rider på den, bør man selvfølgelig finde ud af, om der er noget galt, og selvfølgelig skal man ikke bare straffe hesten, når den ikke lige gør som man beder den om. Men alle sætter vel grænser for, hvad deres heste må og ikke må, da det ellers kan være farligt at omgås dem, og disse grænser kan heste altså godt finde på at teste nogle gange - det har jeg virkelig set mange gange!
    Så de er ikke så dumme endda smiley


  • #77   18. mar 2014 Katinka -
    Igen igen, er det jo 'blot' fordi din hest er motiveret for noget andet end dig. Her kunne det f.eks. være det grønne græs på folden (fodermotivation) eller at komme ud til de andre heste (flokinstinktet). Ikke noget med at prøve grænser af, blot en helt naturlig motivation, som hesten har.
    Vi skal huske det ikke er robotter, men levende dyr smiley


  • #78   18. mar 2014 Sofie og Plethesten: Ja, selvfølgelig er det en motivation. Men derfor kan det jo alligevel ikke nytte noget, at han bare får lov til det (det ved jeg godt, du heller ikke siger, pointerer det bare :)) Selvom heste er styret af deres instinkter, kan de godt lære at lytte til os mennesker, før de agerer på dem (i hvert fald i visse tilfælde). Det er vel lidt ligesom dit tidligere eksempel, med hesten, der gerne ville ned i den anden ende, som I alligevel fik til at gå pænt, der hvor I ville have det.

    Men jeg er sådan set enig med dig. Jeg mener bare, at man på trods af, at man ved, at heste har en anden motivation end os, er nødt til at sætte grænser for den, og på den måde ved hesten jo også godt, at den ikke bare må stikke af, selvom det er det, den har lyst til. Det kan selvfølgelig være svært for den altid at overholde dette, fordi dens instinkter tager over, det er jeg helt med på, og sådan er det jo bare, når man har med levende væsener at gøre smiley


  • #79   18. mar 2014 Det er selvfølgelig klart noget andet, når hesten går i panik. Så kan den selvfølgelig ikke "tænke over", om den må løbe eller ej smiley

  • #80   18. mar 2014 Jamen, jeg elsker den smiley orker ikke være seriøs - ikke i dag! smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley

  • #81   18. mar 2014 Laura Pedersen - bekræfter mig blot i du ikke har noget holdbart argument for, at hesten godt kan være fræk.

  • #82   19. mar 2014 smiley <3 smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley *popcorn* smiley

  • #84   19. mar 2014 Laura Pedersen: jeg hopper med på din idé; smiley smiley

  • #85   19. mar 2014 Selvfølgelig kan en hest være fræk, ligesåvel som os.
    (Kommer self an på hvordan man betegner ordet **fræk**)


  • #86   19. mar 2014 Sofie - Hvordan vil du da betegne ordet 'fræk', når du siger at hesten kan være det? :o)

  • #87   19. mar 2014 Katinka du skriver, at fordi din hest er et stort og farligt dyr, så skal du være dens leder. Hvorfor er der nødvendigt, når du bare kan være dens ven? Du siger din hest nogle gange løber, når du afleverer den på fold, hvad har du gjort, for at stoppe den adfærd? smiley

  • #88   19. mar 2014 HVIS man smider "Hesten er fræk" Kortet er det fordi man ikke er en god rytter nok til at sige sandheden! smiley Nemlig hesten har ondt, forvirret stresset osv. smiley

    Jeg har som sådan aldrig brugt/ment ordet fræk når jeg endelig brugte det ord.. For jeg så altid en anden grund til en hest gjorde som den gjorde? Jeg har nu mere brugt det ord som "Hesten skal vidst lige lære mig bedre at kende" Eller "Hesten har ikke tilliden til mig endnu" Hvis hesten bukkede eller stejlede osv. smiley


  • #89   19. mar 2014 Molly Thomsen: Som jeg skriver, så skal hesten OGSÅ have tillid til sin ejer, for at man kan håndtere dem, så selvfølgelig ser jeg også hesten som en ven - bruger meget tid sammen med ham, også på mange andre ting end at ride, og jeg er helt sikker på, at han også har tillid til mig og ser mig som en ven. Men en hest er da stadig nødt til at lytte til dig, for at man kan omgås den og det kræver respekt. Ellers tror jeg at flere heste f.eks. bare ville mase ind i boksen med én, løbe fra én el. lignende, fordi de ikke har nogen grund til at "være sød" ved mennesket, medmindre de har en vis respekt for det... Men hvis de har det og også stoler på, at mennesket ikke gør dem noget ondt, så lytter de til mennesket, før de gør sådan noget - selvfølgelig medmindre de bliver bange; så kan alt dette hurtigt forsvinde og flugtinstinktet trænger igennem.

    Min hest løber ikke før jeg har sluppet ham så ofte, at jeg ville anse det for værende et problem. Som jeg skriver går han umådeligt pænt langt de fleste gange. Men når det sker, at han prøver, stopper jeg ham (såfremt jeg kan gøre dette uden det bliver farligt), roser ham, når han står stille og så får han jo belønningen ved at blive sluppet smiley


  • #90   19. mar 2014 Jeg kan godt finde på at sige at hesten er fræk.. Dog ved jeg ikke den er det... Det er bare et ord der sidder på rygraden og i mangel på bedre ord er det, det ord der bliver brugt.. Hvis min hest prøver at trække af sted med mig kalder jeg den fræk selv om jeg VED dens motivation er foder (det dejlige græs) en af de 5 F´er og at den ikke kan være fræk... Kan i komme med et bedre skældsord jeg kunne tage i brug da jeg irriterer mig over at jeg kalder den fræk smiley
    Mvh TT


  • #91   19. mar 2014 Tindur - Jeg plejer bare at sige at hun er irriterende, at hun irriterer mig eller at hun er uopdragen smiley

  • #92   19. mar 2014 TT: Plejer at kalde min for en møgunge når han gør sig fortjent til det smiley

    Heste er ikke reflektoriske væsener. Det betyder ikke de bare er "kødrobotter", de er levende væsener med instinkter, følelser og en særdeles god hukommelse (som alle nok har set når hesten f.eks. ikke vil ind i stalden når de ser dyrlægen).
    Det gør dem imidlertid ikke til rationelle væsener der er i stand til at reflektere over deres oplevelser. Kunne de det, ville f.eks. dyrlægen ikke være forbundet med dårlige associationer, da de ville vide, "ja hun stikker mig, men det er en lille pris at betale fordi jeg ved at de andre gange hvor hun har gjort det har jeg fået det bedre dagen efter". Det kan de ikke, for heste kan ikke forbinde to ting der foregår med for stor afstand i tid. Hvilket også er en rigtig god grund til ikke at straffe en hest efter den er stoppet med den uønskede adfærd smiley


  • #93   19. mar 2014 Det med at straffe hesten efter den er holdt op er noget der gør mig virkelig vred smiley Det gør man ikke... Hvis det ER NØDVENDIG at straffe en hest så er det i det sekund hvor den gør det forkerte! BUM! smiley

  • #95   19. mar 2014 Eva - ?? smiley a hvadfornoget?? Jeg siger jo at du gerne må have din egen mening og holdning! Men du kan jo ikke bare lukke øjnene for videnskaben/facts bare fordi det IKKE passer dig! smiley

  • #96   19. mar 2014 Jo Tindur, det kan man åbenbart godt. :o) Videnskab er åbenbart noget man bare kan vælge til eller fra som det passer en - det er jo bare gætterier det hele. :o)

  • #97   19. mar 2014 Godt hun ikke skal på universitetet så... smiley

  • #98   20. mar 2014 Tja jeg kalder da gerne mine heste 'frække' men det er egentlig bare for at menneskeliggøre en handling de foretager, hvor jeg finder det sjovt.

    F.eks smider de en spand ned 'Puha frække hest'. Jeg VED det er UMULIGT at de er frække såsom os, men ordet er jeg ikke bleg for at bruge i humoristisk sammenhæng.
    Måske det er der den går galt for mange? At vi benytter ordet forskelligt og nogle overtolker, og andre er virkelig uvidne? Hvem ved smiley

    Ligesom jeg selv kan skrive 'lorte hest' til mine, hvor andre skriver 'søde putteput pony musen' skriver nogen vel bare 'du er da fræk' i stedet for 'denne handling blev forårsaget af grunde som blablabla'.:)


  • #100   21. mar 2014 Birkelund - Hvem er det helt præcist, at jeg lægger ord i munden på? :o)
    Det kunne da være meget interessant at høre, for det har jeg vidst ikke skrevet noget om. :o) Nu er det vidst dig der lægger ord i munden på mig. :o)


  • #101   21. mar 2014 DD - Jeg tror lige præcis, at det er når folk bruger ordet forskelligt, at vi misforstår hinanden. Hvis du nu kommer til at sige at din hest er fræk, til en der ikke ved, at den ikke kan være det - så tror vedkommende måske, at det rent faktisk er fordi den driller dig og er fræk. :o)

  • #102   23. mar 2014 Problematikken er for mig, at vi lærer små børn, at hestene kan være frække, når vi bruger udtrykket.
    Små børn forstår jo ikke ironien der måske kan ligge i det, og de tager det altså til sig. Derfor gror det sig nemt fast hos mange, fordi de simpelthen bare er oplært med, at hesten kan være fræk.
    Derfor bruger jeg ikke udtrykket. Det er f.eks. bedre at bruge uopdragen, for det er jo tit det de er, når de er ''frække'' smiley


  • #104   23. mar 2014 Birkelund - Jeg kan ikke lige finde det, så kom med et eksempel?
    Og nu var det du skrev vidst heller ikke henvendt til tidligere kommentarer, men derimod denne:

    "Jo Tindur, det kan man åbenbart godt. :o) Videnskab er åbenbart noget man bare kan vælge til eller fra som det passer en - det er jo bare gætterier det hele. :o)"

    Det er jo den kommentar, du mener er umoden og den hvor du mener jeg lægger ord i munden på andre. Så sig da hvor jeg gør det. Berig mig med din enorme viden og indsigt. :o)


  • #106   23. mar 2014 Uden at jeg gider pløje hele Web of Science og andre lignende kilder igennem for forskningsartikler, så vil jeg mene, at det er veldokumenteret, at hesten ikke er i stand til at være fræk.

    For at hesten skal kunne besidde denne egenskab så skal hestens eksekutive funktioner være stærkt udviklet, hvilket de ikke er.
    Det betyder, at den del af hjernen, der gør at hesten kan overveje en handling meget kraftig og ræsonnere over denne og konsekvenserne af denne skal være til stede. Disse funktioner er ikke til stede i hestens hjerne.

    Dette gør ikke hesten uintelligent, dum eller ubegavet .. hesten besidder ikke denne funktion.

    Det samme gør sig gældende for stærkt autistiske mennesker.
    Denne funktion er hos dem også langt mindre udviklet end hos "normale" mennesker.

    Det gør at hesten udelukkende tænker "Motivation - eller ikke motivation" i forbindelse med en given handling.

    Heste er dog meget følsomme, intelligente og ufatteligt skarpsindige dyr men de har altså meget svært ved at sige "jeg har lyst til at være på tværs og derfor gør jeg det ikke ..."

    ... og uden at gå fuldstændig i detaljer om hestens læringsteori, motivationsfaktorer, så man sagtens konkludere, at hesten ikke kan være fræk.

    ...dermed ikke sagt at heste ikke være svære at forstå, de er bare ikke frække - eller gør noget bevidst.
    Det er tillægge hesten egenskaber den ikke besidder ... eller forstår.


  • #107   23. mar 2014 Birkelund - Jeg kan ikke se, hvor jeg skulle lægge ord i din mund. Jeg har kigget efter, men jeg kan ikke se det. Det har sgu ikke meget med informationssøgning at gøre. ;o)
    Nu du snakker om skolen. I dag lærer man at argumentere for sin sag, i stedet for at lade andre gøre det - men det lærte I måske ikke dengang du gik i skole? I lærte måske heller ikke at læse hvad der står skrevet? - det må jeg næsten gå ud fra, at I lærte, derfor må jeg også bede dig om at læse hvad jeg skriver. Jeg skriver nemlig ingen navne, og nævner derfor heller ikke hvem den besked er henvendt til. Derfor lægger jeg heller ikke ord i munden på nogen. Det gør du derimod. Dobbeltmorale så det vil noget. :o)

    Meget muligt at min sarkastiske tone er uklædelig og ikke fremmende for noget som helst. Men til din information, er din debatform dælme heller ikke særlig klædende eller fremmende for noget som helst. Igen, så svømmer du i dobbeltmorale. :o)

    Hvad er det jeg brokker mig over?


  • #108   23. mar 2014 Birkelund:

    Hvis man foretager det, som jeg betegner som en valid informationssøgning, så anvendes der videnskabelige kilder ... eller noget tilsvarende.
    Wikipedia, Google og lignende betegnes i den grad ikke som valide kilder omend den engelske Wikipedia kan give en fin introduktion til et emne, som man ved meget lidt om.

    Nu læser jeg en del om klima, da det interesserer mig en del ... og her henvises både til videnskabeligt dokumenteret litteratur og til videnskabelige artikler som standard i en bog, hvis den er skrevet af en forfatter, der har en ide om hvad vedkommende foretager sig.

    Det er det, som jeg kalder informationssøgning ... i hvert fald på det uddannelsesniveau, hvor jeg befinder mig på.

    ... Forskellige hjemmesider giver som regel meget ringe oplysning om deres kilder, derfor må man nødvendigvis gå tilbage tilbage til de oprindelige kilder .. som i øvrigt altid har mange kildehenvisninger !


  • #109   23. mar 2014 Klog beslutning Birklund - du får intet ud af at diskuttere med CTS, hvis du ikke deler hendes holdning - det er vi efterhånden nogle stykker, der har måtte sande smiley

  • #110   23. mar 2014 Jeanne - Kan man forklare sig, argumentere og dokumentere, er der skam intet problem. :o)
    Det er der desværre bare ikke ret mange der kan. :o)

    Men du får sgu lige en udstemme for udhængning.


  • #111   23. mar 2014 Nej CTS, det ved vi jo begge godt ikke passer. Man kan være nok så velargumenterende, det er slet ikke godt nok, hvis det strider mod din holdning.

    Jeg har ikke udhængt nogen - jeg konstaterer blot, hvad jeg (og mange andre) har erfaret, nemlig at så snart vi ikke deler din holdning, så "læser vi ikke, hvad du skriver", vi er dobbeltmoralske - og så en masse grimme ting, jeg ikke vil citere..... Som sagt er det ikke udhængning, blot erfaringer fra andre debatter, du har deltaget i.


  • #112   23. mar 2014 Jeanne - Pas nu på med at udtale dig om hvordan jeg er - det ved jeg vel bedst selv. :o) Frøken "jeg vil have ret". :o)

    Hvis folk er dobbeltmoralske, så får de det at vide. Hvis folk forvrænger mine ord, så får de det at vide.

    Men det er sgu lidt sjovt, hvordan det nu er dig der absolut vil have ret. Du vil have ret i hvordan jeg er, hvordan jeg tænker, hvad jeg føler. Men det er en af de ting, du aldrig kan få ret i, netop fordi du ikke aner ret meget om det. :o) Så pas nu på med at beskylde mig for en hel masse, du selv har gang i lige nu. :o)

    Og det er lige netop udhængning. :o)
    Når du skriver om noget, der er sket i tidligere - så er det udhængning.


  • #113   23. mar 2014 - syntes nu altså hun har ret smiley - så er jeanne N ikke den eneste der deler den mening - og smid du bare en udstemme hvis det er udhængning smiley

  • #114   23. mar 2014 NOG - Jeg ved godt, at Jeanne ikke er den eneste af den holdning.
    Men det ændrer nu altså ikke på, at det ikke er muligt for nogen af jer, at udtale jer om hvordan jeg er som person eller hvordan jeg tænker/føler/whatever. Det er ikke muligt for jer at vurdere. :o) Jeg tvivler desuden på, at I følger mig i alle de tråde jeg deltager i (i så fald, burde I få jer et liv), så I kan kun udtale jer om hvordan jeg er i enkelte tråde - og så kan man jo undre sig over, hvorfor I mon færdes i lige netop den type tråde, for det er sjovt nok den samme type tråde hver gang. :o) Så hvis I baserer vurderingen af hvordan jeg er, ud fra den type tråde, fordi det er det eneste sted I ser mig - så siger det nok alligevel mere om jer, end om mig. :o)

    I kan synes at jeg er på en bestemt måde overfor nogen, men I kan aldrig sige, at jeg er på en bestemt måde. :o)


  • #115   23. mar 2014 CTS: Hvor har jeg skrevet, hvordan du er som person?? Hvor har jeg skrevet, jeg vil have ret i, hvordan du er, hvad du tænker, hvad du føler? Jeg har kun skrevet, hvordan du er at diskuttere med. Endnu engang lægger du ord i munden på folk.......

  • #116   23. mar 2014 Jeg lægger skam ikke ord i munden på dig. :o)

    Når du siger at jeg vil have ret - så har det jo netop noget at gøre med, hvordan jeg er som person, hvordan jeg tænker og hvad jeg føler. :o)

    Men igen - at du mener jeg altid er sådan, siger nok mere om dig end om mig. For så er der nok en bestemt type indlæg du færdes mere i end andre, siden du ikke ser mig i andre tråde. :o) Hvis du så mig i andre tråde, ville du også vide, at det du skriver ikke passer.


  • #117   23. mar 2014 CTS: Vi prøver igen: Hvor skriver jeg, at du vil have ret? Hvor skriver jeg, at du ALTID er sådan? Lad nu for pokker være med at lave dine egne konklusioner og tolkninger hele tiden!

  • #118   23. mar 2014 (pyh, dyb indånding...)

    Hvis dette ikke betyder, at du mener jeg altid vil have ret, hvad betyder det så?
    "du får intet ud af at diskuttere med CTS, hvis du ikke deler hendes holdning"
    "Man kan være nok så velargumenterende, det er slet ikke godt nok, hvis det strider mod din holdning."

    Og ja, når du skriver at man intet får ud af at diskutere med mig - så går jeg ud fra, at du mener man intet får ud af at diskutere med mig. Så går jeg ikke ud fra, at det kun er nogle gange du mener det. :o) Derfor konkluderer jeg, at du mener jeg altid er sådan i en diskussion.


  • #119   23. mar 2014 Det betyder - som jeg allerede har skrevet en gang: at du fortæller folk, at vi ikke læser, hvad du skriver, at vi er dobbeltmoralske osv.

    Jeg skrev ikke, at man ikke får noget ud af at diskuttere med dig. Jeg skrev, at man ikke får noget ud af at diskuttere med dig, hvis man ikke deler din holdning. Det er lige med at læse, hvad folk skriver smiley
    Men lad os nu stoppe her, det gør jeg i hvert fald.


  • #120   23. mar 2014 Ah ok, tak for uddybning. ;o) Selvom du nu godt nok ikke før har skrevet, at det er dét det betyder. Meeeen... HVIS man læser hvad jeg skriver, og HVIS man ikke er dobbeltmoralsk og alt det der - så skriver jeg det jo heller ikke. Så passer det jo heller ikke hvad du skriver. :o)

    Mht. hvis man ikke deler min holdning - Hvordan skal jeg næsten forklare det, så du forstår det..
    Du skriver at man intet får ud af at diskutere med mig, hvis man ikke deler min holdning - jamen diskuterer man ikke kun, hvis man er uenige (altså ikke deler min holdning)? Det bliver da ihvertfald en noget kort diskussion, hvis man er enige. :o) Så det må vel stadig betyde, at man intet får ud af at diskutere med mig (hvis man ikke deler min holdning) - hver gang man diskuterer med mig, netop fordi man jo kun har en diskussion, hvis man er uenige. Ifølge dig, ihvertfald. :o)

    Det er da en værre gang flueknepperi det her. ;o) Lyder fint at stoppe her.


  • #121   24. mar 2014 LOL.. CTS, jeg tror vidst du er sådan en man enten hader eller elsker, i et forum som dette smiley
    Skal gerne indrømme jeg normalt elsker dine indlæg og er meget enig med dig smiley


  • #123   24. mar 2014 Sofie - Tja, det er muligt. :o)
    Eller også er der bare nogle brugere, der kun færdes i en bestemt type tråde (tråde som fx denne) - eller ihvertfald kun lægger mærke til mig i den type tråde - hvor jeg typisk er på en bestemt måde, og så konkluderer de, at sådan er jeg nok altid når jeg diskutere. :o) Hvilket jeg altså ikke er. ;o) Kun når det kommer til ting, der er videnskabeligt bevist.
    Men tak for støtten. :o)

    Birkelund - Jeg forventer intet. :o) Hvad forventer du at få ud af det måde du skriver på?
    Hvor skriver jeg, at alle andre end mig er dobbeltmoralske og ikke har argumenterne i orden? Det skriver jeg vidst intet om. :o) Jeg skriver bare, at HVIS folk er dobbeltmoralske, så får de det at vide - jeg forventer da også, at folk fortæller (og forklarer) mig, hvis de synes jeg er dobbeltmoralsk. :o)


  • #124   25. mar 2014 Guys ....
    Prøv nu for en gangs skyld at være voksne ... og respekter at vi er forskellige og gør tingene meget forskelligt.
    ... det kommer man meget langt med.

    Det handler om gensidig respekt. Vi er forskellige, vi gør tingene forskelligt og tænker forskelligt.

    Nogle gange er hesteverdenen altså meget lidt rummelig...


  • #125   25. mar 2014 Kia - Præcis.

  • #127   26. mar 2014 Birkelund - Prøv at læse mit svar, som det står, i stedet for hvad du gerne vil have der står. Mit svar ændrer sig ikke, af at du spørger igen. Derfor er mit svar stadig: "Jeg forventer intet. :o)"
    Hvorfor vil DU ikke svare?

    "du går i forsvar og smider et eller andet tilbage i hovedet på folk hver gang de stiller dig et spørgsmål" - Hvorfor generaliserer du sådan? Følger du mig i enhver tråd jeg deltager i? Næppe, for så ville du vide, at denne generalisering er forkert. Så når du nu ikke følger mig overalt, hvordan kan du så generalisere mine handlinger?

    Det er desuden ikke korrekt at sige, at debatten altid ender det samme sted. Den ender ofte det samme sted, når det er en bestemt type debat, med en bestemt type mennesker - men det er altså ikke hver eneste debat jeg deltager i, der ender sådan. Det ved jeg godt, at I meget gerne vil have, men det er altså ikke korrekt. :o)


  • #128   26. mar 2014 Tillader mig at poste et indlæg fra en mand som trods alt har en pH.d. i hestens mentalprocesser smiley


    Hesten forstår ikke, hvad du vil

    Australske Andrew McLean er adfærdsbiolog med ph.d. i hestens mentalprocesser. Han har rehabiliteret tusindvis af problemheste, og tager udgangspunkt i hestens måde at lære på. Et af de problemer, han ser mest af, er stejleadfærd. "Når hesten stejler, er det typisk fordi den misforstår rytterens signaler," forklarer han. "De fleste ryttere bliver bange, når hesten begynder at småstejle, og læner sig frem, så tøjlerne bliver slappe. Det er normalt en belønning for hesten. Det er sådan, man gør, når man vil vise den, at den har gjort noget rigtigt. Derfor lærer hesten hurtigt, at den skal rejse sig på bagbenene i visse situationer." smiley Det betyder ikke at hesten er fræk, understreger Andrew McLean. Hesten kender ikke forskel på godt og ondt. Den gentager bare den adfærd, du belønner den for.
    http://www.hest.no/blog/?blid=745713


  • #130   26. mar 2014 Eva - På universitetet gælder forskning og forskningsresultater, så hvis man vil klare sig igennem uni så kan man ikke lukke øjnene op for det forskningen beviser smiley Derfor er det godt du ikke skal på uni siden du mener du bare kan lukke øjnene for forskningsresultater fordi de ikke passer dig smiley Og hvis du skal så får du det hårdt hvis du ikke accepterer forskningsresultaterne og de facts det frembringer smiley

  • #132   26. mar 2014 Birkelund - Hm, gad vide hvem det mon så er, der ikke kan tåle at blive sagt imod. :o) Lige nu er det vist dig.

  • #133   26. mar 2014 Birkelund: Jeg tror nu ikke, det er dig, der er en alien, der ikke forstår jordbo´sk smiley Mon ikke kommentaren: "frøken jeg-vil-have-ret" blot var ren provokation og et behov for at retfærdiggøre og booste sig selv? Det er jeg ret sikker på smiley

  • #134   26. mar 2014 Jeanne - Ikke desto mindre, så bliver den gang på gang bekræftet, idet du jo tydeligvis ikke vil acceptere hvad jeg skriver, men i stedet holder på, at din egen opfattelse er sandheden. :o) Det er da ærgerligt, at man har sådan et behov for at gøre sig klog på andre, at man endda vil påstå, at man ved mere end personen selv. Hvad får du mon ud af det? :o)

    Jeg synes nu også denne debat bærer præg af, at det ikke kun er mig der kan være grov. Hvorfor har du så sådan et behov for at højne dig selv, når du ikke er meget bedre? Er det ikke noget med, at man skal feje for egen dør, før man fejer for andres?


  • #135   26. mar 2014 CTS: hvis de andre skal være velargumenterene skal du da også? Eller er der andre regler? smiley

  • #136   26. mar 2014 Ada - Selvfølgelig. Hvor er jeg ikke velargumenterende? :o)
    Så vil jeg da meget gerne gøre det bedre.


  • #137   26. mar 2014 Spændene hvem der får det sidste ord smiley

  • #138   26. mar 2014 CTS: hvis du vil være velargumenterene skal du stortset have kilder = links til alt du siger, sådan ser jeg ihvertfald på "velargumenterene" smiley

  • #139   26. mar 2014 Ada - Det er jeg klar over, ja. :o)
    Det har jeg skam også, jeg har bare ikke linket til noget her. :o)


  • #140   26. mar 2014 He he, CTS - det er sjovt, som du kan klandre alle andre for alt det, der kendetegner DIG. Hvor skriver jeg, jeg ikke vil acceptere, hvad du skriver? Hvor er det, du mener, jeg højner mig selv? Nej, jeg har ikke "behov for at gøre mig klog på andre" - men nu er dine provokationer altså ikke til at tage fejl af. Hvad får jeg ud af det? Intet - jeg svarede blot på Birkelund´s indlæg.

  • #141   26. mar 2014 CTS: næh, men så må du vel lige som du så fint selv siger "feje for egen dør" før du kommentere andres måder at argumentere på smiley

  • #142   26. mar 2014 smiley smiley

  • #143   26. mar 2014 Ada: Du har ret i det med links - men man skal blot huske, det skal være pålidelige kilder smiley Dog kan man ikke linke i en personlig diskussion smiley

  • #144   26. mar 2014 Tindur med sine popkorn xD Det er ret genialt Tindur!

  • #145   26. mar 2014 Ada - Hvis nogen beder om dokumentation, skal de da nok få det. :o) Når jeg beder andre om dokumentation, er det ikke altid jeg får det (fx i denne diskussion). Det er forskellen. Så hvor kommer det med at feje for egen dør først, ind i billedet? :o)

    Jeanne - Mht. at klandre andre for det der kendetegner en selv - kan kun sige i lige måde. :o) Jeg har det nemlig på akkurat samme måde med dig.

    Mht. ikke at acceptere hvad jeg skriver: når jeg fx skriver, at jeg intet får ud af at skrive sådan, og du så siger at du er ret sikker på det er for at provokere - så ser jeg det som et tegn på, at du ikke vil acceptere hvad jeg skriver. Det ses også i det du netop har skrevet: "men nu er dine provokationer altså ikke til at tage fejl af". Igen, så antager du at din egen opfattelse af mig må være mere korrekt, end hvad jeg siger. Så er det jeg undrer mig over, hvorfor du tror du kan gøre dig klog på andre - for det er lige nøjagtig det du gør her.

    Jeg mener du højner dig selv, ved at nedgøre mig.


  • #146   26. mar 2014 CTS: jeg mener blot at før du begynder at sige til andre at de mangler dokumentation skal du selv ligge det du har ud, hvis man vil have en god debat med kød på skal det efter min mening være uden beskyldninger, personlige nedgørelse, dobbelt moralskhed og andet i den dur. Jeg siger ikke man altid skal have links, men man skal ikke være dobbelt moralsk, så hvis man vil have de andre skal uddele links skal man også selv gøre det smiley

  • #147   26. mar 2014 wauw. Læsestof.

  • #148   26. mar 2014 Ada - Som sagt, hvis nogen beder om det, vil jeg gerne lægge det ud. Men det er der ingen der har gjort. :o)
    Så der er skam ingen dobbeltmorale herfra. :o)

    Jeg har valgt, at jeg ikke fra starten lægger det ud, da det simpelthen fylder for meget. Hvis nogen spørger, lægger jeg det altid ud.


  • #149   26. mar 2014 CTS: var da dejligt at du synes du har dit på det rette, men jeg mener alligevel du gør det i den forkerte rækkefølge. Sådan er vi jo alle sammen så forskellige, og der skal være plads til alle her smiley

  • #150   26. mar 2014 CTS: Jamen så forstår jeg da slet ikke, hvorfor du skriver de ting, du gør, hvis det ikke er for at provokere, støde folk og/eller booste dig selv? Hvorfor så?

  • #151   26. mar 2014 Ada - Egentlig mere fordi jeg så mange gange har oplevet, at folk ikke er interesseret i at læse det, og så gider jeg ikke bruge tid på at finde det frem, eller fylde tråden med det. :o)
    Så hvis nogen spørger, skal jeg nok linke, men ellers gider jeg ikke bruge tid på det. Jeg forventer det samme af andre. :o)

    Jeanne - Læs hvad jeg skriver. Du får ikke et andet svar, af at spørge flere gange.


  • #153   27. mar 2014 CTS: Det regnede jeg heller ikke med - for hvordan forklarer man lige at man kalder folk grimme ting, hvis ikke hensigten er, som jeg skrev i tidligere indlæg.

  • #154   27. mar 2014 Så fik jeg kæmpet mig igennem. Sådan føles det altså at stå på sidelinjen og ikke selv diskutere haha

  • #156   27. mar 2014 Hov ....jeg havde ikke set det var HG junior, jeg ved en fejl er kommet ind på..... I må hygge jer smiley

  • #157   27. mar 2014 Jeanne - Jamen hvorfor spørger du så? :o)
    Du er dælme en spøjs person.

    Birkelund - Det er helt fint at du griner - det har jeg skam også gjort flere gange herigennem. :o)
    Mht. at blive sagt imod, så ender det jo altid samme sted, når man ikke giver dig ret. Der kommer en kæk bemærkning, i stedet for et svar. Du er god til at feje for andres døre, men der må dælme være beskidt foran din egen. :o)

    Ismulerne - Du har fuldstændig ret. Det her ER vist junior-HG. :o) Men det er sgu ret underholdende.

    Hav en god dag alle sammen.


  • #158   27. mar 2014 Nu siger I, at I efterlyser kilder .. jeg orker altså ikke lige bøvle med Web of Scinece, for det er sådan set et af de eneste pålidige steder jeg kender... og dyrt er det også.

    Men Andrew McLean har lavet rigtig meget forskning omkring hestens hjerne.
    Det samme har Angelo Telatin, som er en af de dygtigste jeg kender. Han er virkelig imponerende ... og begge optræder iøvrigt på Epona.TV

    Andrew McLean har skrevet flere bøger, en findes på dansk.

    Andrew har lavet en masse god forskrning inden for læringsteori ... men jeg bliver aldrig enig med ham i mange ting .. han er simpelthen for hård ved sine heste til jeg bliver enig.
    Men dygtig ... uden tvivl.

    Det er i hvert fald gode kilder til læringsteori og hestens hjerne ..
    ... hvis I vil have mere så må I selv gå på jagt i forskningsmateriale ...



  • #159   27. mar 2014 CTS:Jeg spurgte såmænd fordi, du jo siger, du mener, du er så velargumenterende - men det den glippede vist lige her smiley

  • #160   27. mar 2014 CTS: jamen der kom den med beskyldningen om at Birkelund "er god til at feje for andres døre, men at der dælme må være beskidt foran hendes egen", husk nu også at kigge lidt på din egen dør når du går og fejer for de andre. smiley

    Vi er sgu så skide gode til at beskylde hinanden for en masse ting herinde, istedet for at komme med sin egen viden, kilder og meninger, har folk det med at komme med de andres meninger istedet, og det for vi ihvertfald ikke så meget ud af desværre. smiley


  • #161   27. mar 2014 Jeanne - Jeg har skam argumenteret. Det var bare ikke det argument, som du ville høre. :o) Det nytter jo heller ikke noget, at jeg sidder og finder på noget, der ikke passer - i stedet for at sige det, der rent faktisk passer. :o)

    Ada - Det er egentlig bare for at fortælle hende, at hun ikke skal være sådan efter mig, når hun selv er på samme måde. :o)
    Det er ikke fordi, jeg ikke godt ved jeg selv kan være slem. :o)
    Så det handler egentlig ikke om, at jeg ikke 'fejer for min egen dør', jeg husker bare hende på, at hun ikke er meget bedre selv, så der er ingen grund til, at hun er sådan efter mig. :o)

    Og nej, vi får dælme ikke meget ud af at komme med andres meninger i stedet for vores egen - men det er der da heller ingen der gør her, er der? :o)


  • #162   27. mar 2014 CTS: Det er ikke velargumenterende at svare: "jeg forventer ikke at få noget ud af at kalde nogen frøken-jeg-vil-have-ret", så er det jo blot temmelig overflødigt at skrive. Det er provokerende at kalde folk mindre pæne ting, det håber jeg så sandelig, du selv kan se (men det kommer ikke bag på mig, hvis du ikke kan).

  • #163   27. mar 2014 Jeanne - Jeg ved godt det er provokerende, og det siger jeg heller ikke, det ikke er.
    Jeg siger bare, at jeg ikke forventer at få noget ud af det. :o)
    Hvis det er svaret (og argumentet), hvorfor er det så ikke velargumenteret? Er det ikke bare fordi, det ikke er det argument du vil høre?


  • #164   27. mar 2014 CTS: Når man bevidst provokerer, er det normalt for at få en reaktion, men åbenbart ikke for dig.
    Nu spørger du igen, så må jeg jo svare igen: Det er ikke velargumenterende at svare: "jeg forventer ikke at få noget ud af at kalde nogen frøken-jeg-vil-have-ret", så er det jo blot temmelig overflødigt at skrive.


  • #165   27. mar 2014 Jeanne - Hvor skriver jeg, at det er en bevidst provokation? :o)
    Jeg skriver at jeg godt ved det er provokerende, ikke at jeg gør det for at provokere.

    Det er da velargumenterende, hvis det er dét der er argumentet?
    Den eneste grund til, at du ikke synes det er velargumenteret, er fordi du ikke er tilfreds med argumentet. Men det er nu engang sådan argumentet er - så det KAN ikke blive mere velargumenteret.
    At du synes det er overflødigt at skrive, har vel intet at gøre med argumentet for at skrive det.


  • #166   27. mar 2014 CTS: Det har du ikke skrevet. Jeg går blot ud fra, du ved, at når du skriver sådan, så vil det virke provokerende. Men det kan da godt være, du bare slyngede det ud, for først at kunne se senere, at det var provokerende.

  • #167   27. mar 2014 Tror altså det er " IKKE " der skal fremhæves, hvis du vil understrege eller fremhæve sætningen : - så det KAN ikke blive mere velargumenteret. smiley

  • #169   28. mar 2014 CTS: nu er det slet ikke for at være efter dig men, men men... Jeg tænker lidt at hvis det bare er for at sige til hende at "hun ikke skal være sådan efter dig" og du godt ved det er lidt dumt, hvorfor gør du det så? Man kan godt fortælle folk på en venlig måde at du synes det er ubehageligt at hun siger dit og dat som du siger er belastende, det er jeg næsten sikker på at hun ville tage godt imod smiley


  • #170   29. mar 2014 Jeanne - Præcis.

    Birkelund - Selvfølgelig går jeg da i forsvar, når du og andre skriver den slags ting til mig. Det er da logisk. Det gør du jo også selv.
    Jeg ved ikke hvad det er for nogle spørgsmål du ikke mener jeg svarer på, så det kan jeg ikke rigtig komme mere ind på. Du må være mere konkret så.
    Som jeg lige kan se det, er det ikke mig, der begynder med hvem der er hvad osv. - det er faktisk dig.
    Jeg har ikke andet at sige, end at jeg simpelthen ikke er enig i hvad du skriver.
    Og jo, jeg finder dig meget dobbeltmoralsk. Du gør selv det, som du kritiserer mig for at gøre - og det er at være dobbeltmoralsk.

    Ada - Ja, man kan godt fortælle folk det på en pæn måde. Selvfølgelig kan man det. Men når jeg får en grim besked, så svarer jeg ikke nødvendigvis pænt på den.
    Hvis du har prøvet at føle dig forfulgt på den måde, som jeg føler jeg bliver, så vil du vide hvad jeg mener. :o)


  • #171   30. mar 2014 Beskeden var i princippet til alle, vi skal tænke over hvad vi skriver nu hvor CTS føler hun bliver forfulgt smiley

  • #172   30. mar 2014 Ada: det er altid vigtigt at tænke over, hvad man siger/skriver, og ikke mindst hvordan man ytrer sig. Men hvis man føler sig forfulgt gentagne gange, når man deltager i debatter, bør man - som jeg før har skrevet til CTS vende blikket indad. Man skal ikke være den, der starter med at angribe folk, for så at føle sig tøsefornærmet, og vende den til, at den er en selv, der bliver forfulgt smiley

  • #173   30. mar 2014 Jeanne - Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det igen: Jeg ved godt, at jeg ikke altid skriver pænt til folk. Jeg tror ikke, at jeg har givet udtryk for andet.

    Men når du, uden at have noget med min og Birkelunds diskussion at gøre, skriver sådan her:
    "Klog beslutning Birklund - du får intet ud af at diskuttere med CTS, hvis du ikke deler hendes holdning - det er vi efterhånden nogle stykker, der har måtte sande"

    Så føler jeg mig sgu forfulgt. Jeg synes ikke det kan være rigtigt, at fordi vi har haft en diskussion engang, så har du ret til forfølge mig i andre diskussioner og skrive den slags om mig til andre - og så passer det ikke engang, det du skriver.

    Der er ikke noget af det jeg har skrevet til dig eller andre, der giver dig ret til at hænge mig ud på den måde. Det får mig til at tænke over, om jeg mon er den værste her. For uanset hvilken diskussion jeg har haft med nogen, kan jeg ikke finde på at forfølge dem i andre tråde på den måde, som du gør det her. Når jeg går ud af en diskussion, så visker jeg (som regel) tavlen ren, og for mit vedkommende er det glemt til næste gang. Det tror jeg der er nogen i denne tråd, der kan nikke genkendende til.


  • #174   30. mar 2014 CTS: Når jeg skriver, som jeg gjorde til Birkelund, er det fordi, jeg flere gange har oplevet, at du går til angreb på folk, når de ikke deler din holdning, og det synes jeg, er ret usmageligt. Når du nu siger, du godt selv ved, du ikke altid skriver pænt til folk, forstår jeg ikke, hvorfor du ikke lige tæller til 10, før du poster et indlæg, så er jeg sikker på, du vil få nogle pæne svar tilbage - og så slipper du for følelsen af at føle dig forfulgt.

  • #175   30. mar 2014 Jeanne - Når folk lader være med at forfølge mig, så slipper jeg for følelsen af at blive forfulgt. :o)
    Uanset hvad du har oplevet, er det ikke ok at hænge mig ud i offentligt forum. Det er der ingen grund til, og det viser bare, at du måske ikke er bedre end mig.

    Jeg ved godt, at jeg ikke altid svarer pænt. Men at du flere gange har oplevet det, betyder altså ikke at jeg altid gør sådan - så ikke nok med, at du hænger mig ud i offentlig forum, så hænger du mig ud for noget, der ikke passer. Og dét er virkelig usmageligt, hvis der er noget der er.

    Jeg vil igen lige påpege, at det er en bestemt type indlæg - oftest indlæg om noget, der faktisk slet ikke står til diskussion. Og ja, så vil jeg gerne indrømme, at det pisser mig gevaldigt af, at folk ikke tror på forskning. :o) Igen vil jeg dog understrege, at det LANGT fra er hver gang, at jeg går 'til angreb' på folk - og der skal også mere til, end at folk ikke deler min holdning.

    Så igen - at sige, at jeg altid er sådan, er en direkte løgn. Jeg har dog desuden ret svært ved at tro på, at hvis jeg svarer folk pænt, så vil folk som dig ikke forfølge mig - for det GØR jeg skam (skriver pænt til folk). Alligevel bliver jeg forfulgt, så det har tydeligvis ingen effekt. :o)


  • #176   30. mar 2014 CTS: Jeg siger det gerne igen: Du er ikke blevet udhængt! Jeg skriver blot, hvad jeg gentagne gange har oplevet med dig. Alle kan jo frit gå ind i de tråde, og læse, hvad du har skrevet.
    Det kan godt være, det pisser dig af, når folk ikke tror på forskning - men hvorfor så ikke bare droppe at deltage i disse indlæg, i stedet for gang på gang at deltage - og ende med at føle dig forfulgt? Man er nødt til at acceptere, at folk er forskellige, og har ret til at have deres holdninger - uanset hvor forkert du synes, det er.
    Og så vil jeg gerne understrege, at hvis folk taler pænt til mig, taler jeg også pænt til dem.


  • #177   30. mar 2014 Jeanne - Jo, det er udhængning. At man kan gå ind og finde det, ændrer ikke på, at det er udhængning. :o) Uanset hvad, er det ikke ok at skrive sådan om nogen, især ikke, når det ikke passer!

    Du har ret i, at vi skal acceptere at folk er forskellige og har forskellige holdninger. Det gælder jo også dig. Det må vel betyde, at du må acceptere, at jeg er forskellige fra dig og reagerer anderledes end dig - men det har du jo tydeligvis meget svært ved. Hvis jeg har lyst til, at debattere noget, har jeg vel lov til det, uanset hvad du eller andre synes om det. Og jeg skal vel forhåbentlig have lov til at debattere det, uden senere at blive forfulgt. Jeg deltager i de emner, fordi jeg gang på gang håber på, at nogen vil komme med en fornuftig argumentation, der rent faktisk kan dokumenteres. Det er der desværre ingen der formår. Jeg har i sinde at deltage i de diskussioner, indtil nogen kan finde ud af det. :o)

    Uanset hvad, er der INTET der giver dig ret til, at forfølge mig på den måde og hænge mig ud for tidligere uoverensstemmelser. Igen, det viser mig bare, at du ikke er meget bedre selv - og når du ikke er det, har du så overhovedet ret til at kritisere mig?
    Jeg finder det en anelse komisk, at du åbenbart mener det er helt ok at forfølge mig på den måde - det virker næsten som om du mener, at jeg selv er skyld i det.

    At du skriver pænt til folk, der skriver pænt til dig, er vidst blevet modbevist i denne tråd - det er ikke pænt, at opføre sig overfor nogen, som du har opført dig overfor mig. Og det er endda uden jeg har skrevet noget til dig.


  • #179   30. mar 2014 Eva - Jeg har INGEN steder skrevet at du IKKE skal gå på universitetet! Men hvis du kommer til, så får du det hårdt hvis du nægter at acceptere den viden forskningsresultater og statistikker viser når du i #61 har den holdning at hesten er fræk til trods for at forskningen går imod dig! Og da du nægter at acceptere forskningsresultater er jeg sikker på at du ikke går på uni da der vægtlægges forskning og statistikker samt at man er kildekritisk. På mellemlange og lange videregående uddannelser er der INTET med at bruge sine personlige holdninger og følelser..Det er ikke valid og så kommer man ikke ret langt. Derimod forskningsresultater hvor man forholder sig kritisk, det giver pote og så bliver man taget seriøst og opnår anerkendelse og points smiley
    Det er synd du ikke vil acceptere facts, og når nogle (mig) påpeger det så går du til angreb.. Jeg har skrevet at du gerne må have din mening, men du vil altid få at vide at din mening ikke er valid hvis forskningen viser noget andet..Dog er den valid for dig da du har lov at have din mening men det er kun noget personlig noget der ikke vægtlægges betydning..
    Mvh TT


  • #180   30. mar 2014 CTS: For 3. gang: jeg har ikke udhængt dig. Jeg har heller ikke kritiseret dig - jeg har - og nu gentager jeg igen igen: Jeg har blot skrevet, hvad jeg (og andre har erfaret adskillige gange).
    Jeg accepter skam, at folk - også dig, har andre holdninger end mig.Men jeg accepterer ikke, at folk jorder andre, blot fordi de har en anden holdning, og det er dét, jeg reager på, når du gør. Så det var ganske enkelt for at bakke Birkelund op - ikke for at forfølge dig. Hvis du føler dig forfulgt af mig, ja, så mener jeg bestemt, du selv er skyld i det. Igen: hvis folk taler pænt til/om mig, taler jeg også pænt til/om dem.


  • #181   30. mar 2014 Jeanne - At det er noget du har erfaret, ændrer ikke på at det er udhængning og kritik.
    Er det så heller ikke udhængning, hvis jeg opretter en tråd om dig, og skriver nogle grumme ting om dig? Det er det vel ikke, for alle kan jo gå ind og finde det i andre tråde? Men ifølge HG's regler er det udhængning, og min tråd ville blive slettet af en HA'er. Derfor er det du skriver også udhængning. At man kan gå ind og finde det, har intet at gøre med, om det er udhængning eller ej. Du skriver nogle grumme ting om mig, som ikke er fundet sted i denne tråd = udhængning. Simple as that.

    Hvis det du skriver til/om mig ikke er kritik, så ved jeg sgu ikke hvad det er. At det er en erfaring, ændrer ikke på, at det er kritik.
    Du accepterer ikke at folk jorder andre - men det er ok, at du jorder mig? Det kan jeg ikke lige se pointen i.

    Man kan ALDRIG selv være skyld i, at man bliver forfulgt. Grum tankegang, at mene sådan. Prøv at se lidt indad, inden du kaster dig over mig. Der er vist lidt at tage fat i der.

    Mht. at tale pænt, kan du skrive det så mange gange du vil. Denne tråd beviser, at det ikke passer. Jeg har ikke skrevet et ord til dig, og alligevel taler du rigtig grumt om mig.

    Jeg smutter nu, det her er simpelthen blevet for ækelt, til at jeg vil være med længere. Nu ved jeg da, at dig skal jeg holde mig langt væk fra i fremtiden. Magen til dobbeltmorale, skal man godt nok lede længe efter.

    Kan I alle sammen have en god aften/nat! :o)


  • #182   30. mar 2014 CTS - Denne tråd handler ikke om dig (selv om du er medskyldig i at have vinklet den til det) og Jeanne har ikke oprettet den... Og konstruktiv kritik har hun/de (Jeanne og Birkelund) givet og det burde alle som færdes på nettet kunne tage...Det har du selv sagt til mig smiley Hvis ikke burde jeg ikke færdes på nettet sagde du.. smiley kremt kremt smiley

  • #183   30. mar 2014 CTS: Fint vi stopper den her. Jeg tror ikke, det er muligt at trænge igennem til dig. Du vil føle dig forurettet - selv om det sjovt nok er dig selv, der starter hver gang..... SUK.

  • #184   30. mar 2014 Team Tindur - Jeg har ingen steder skrevet, at det her handler om mig, eller at Jeanne har oprettet tråden? Ved ikke lige, hvor det kommer fra, det har da intet med noget at gøre. :o)

    Konstruktiv kritik kan jeg godt tage - men ikke fra nogen, der ikke selv kan følge det. :o) Og slet ikke, når det meste af det ikke engang er konstruktivt, og endda direkte løgn.

    Hvad jeg ikke kan tage, er at blive forfulgt, hængt ud og løjet om. Og det foregår her. :o)


  • #185   30. mar 2014 Jeanne - Arh, det var så ikke mig der startede den - men faktisk dig, med din fine kommentar til Birkelund. ;o) Så den kan du sgu ikke tørre af på mig.

    At trænge igennem til mig kan man godt - men ikke hvis man lægger ud med så grim en kommentar, som du gjorde. For jeg har det nemlig som dig - jeg taler ikke pænt til nogen, der ikke taler pænt til mig.

    Jeg har det på præcis samme måde med dig, som du har det med mig. Så længere er den jo ikke. :o)


  • #186   31. mar 2014 CTS: Det er jo fuldstændig lige meget, hvad vi andre siger. Du vender den lige 180 grader, og sender det den anden vej......

Kommentér på:
Kan en hest være fræk?

Annonce