{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.926 visninger | Oprettet:

Sarcoider - erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hej!

Min ene hest har desværre sarcoider - 4 styk. De er flade og tørre. Min dyrlæge har forsøgt at få fat i Xxterra og et andet middel der minder om Xxterra, men uden held.
Hvad gør man så?
Sarcoiderne sidder mellem forbenene/ved gjordlejet. Så hesten er aldrig blevet tilredet, da en gjord vil genere.
Jeg er dog faldet over dette produkt:
http://www.horsehealth.co.uk/essentials/first-aid/lotions-potions/sarcoid-cleansing-salve
Nogen der har erfaring med det?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sarcoider - erfaringer
  • #1   3. apr 2014 Du kan få den skæret af og så få noget creme der tørre dem ind min hest havde en og den forsvandt efter den behanling

  • #2   3. apr 2014 Men hver forsigtig. Det er en yderst aggressiv sygdom der kan 'gå i udbrud' hvis man irriterer den. Lige nu er de måske meget fredelige, men hver altid opmærksom på at de kan 'vågne' op og begynde at brede sig hvis du skærer dem væk, eller begynder en behandling.

    Dog vil jeg mene at du skal spørge din dyrlæge, og hvis det virker, så prøv det, da hesten jo har dem siddende i gjordlejet smiley


  • #3   3. apr 2014 Problemet er bare, at den creme ikke kan købes i Danmark mere, da den ikke er lovlig at bruge mere.
    Mht. operation, så er det ikke noget, min dyrlæge anbefaler, da det i såfald vil være et enormt stort område, der skal skæres væk, og ofte kommer de igen


  • #4   3. apr 2014 Det findes eller så send din adresse og så kan du få mit det koster en formue men virker og det lovligt i dk bare under nyt navn kan se efter hvad det hedder den bedste måde er dog og skære dem først og så smøre og det vil se ulækkert ud i den uge men så falder de af og der kommer nyt hud dog kan de komme igen 15 gram koster 658 kr

  • #7   3. apr 2014 Magdalene N: Gider du uddybe? smiley
    Min hest bliver i forvejen fodret fuldstændig stivelsesfrit (lidt roepiller, vitaminer/mineraler og så hø). Hun har desuden fået noget til at booste immunforsvaret.


  • #8   3. apr 2014 Tia: Det vil jeg lige kigge på. Tak

  • #9   3. apr 2014 Min gamle hest havde det ved ørene, og der var kun en vej og det var at det blev skåret af og syet. Det kom aldrig igen. Har desværre meget dårlig erfaring med produkter i form af cremer.

  • #10   3. apr 2014 stutteri maunsholt: Tak for dit tilbud. Min dyrlæge har bare sagt, det ikke længere kan købes i Dk, og hun har ellers brugt langt tid på at undersøge sagen.

    Pia L: Tak for at du deler din erfaring. Desværre er det ikke en mulighed at skære dem væk, som min hoppe har.


  • #11   3. apr 2014 Min hoppe havde én lige bagved gjorden. Da jeg begyndte at ride med pladegjord i springningen, blev den aktiveret og begyndte at vokse og blive væskende og blødende - temmelig problematisk, og vi måtte stoppe med pladegjorden.

    Jeg prøvede ALT - og jeg mener virkelig ALT, men kunne heller ikke få fat i Exxterra-salven (har dog hørt, at den er blevet lovlig igen i DK?), men så fik jeg et tip om at bruge zinkspray, som man bruger til børn med skoldkopper (fås på apoteket). Det fik den i første omgang til at boble helt op og blive irriteret - sidegevinsten var, at jeg nu kunne binde en stram elastik om, så det gjorde jeg. Efter en uge var størrelsen halveret - efter to-tre uger faldt den af, og der var fin, lyserød hud indenunder. Jeg har ikke haft problemer siden.

    Ved ikke, om det var kombinationen af zinkspray og senere elastik, eller om elastikken gjorde det hele, men den er i hvert fald pist væk, og det er jo hovedsagen smiley


  • #12   3. apr 2014 Palle brink, er ekspert i sarcoider. Han arbejder vist i Malmø nu. Måske han kan hjælpe.

  • #13   3. apr 2014 OBS! Alle dyrlæger, jeg har talt med, siger, at det er sindssygt smitsomt, så hvis man skærer i dem, risikerer man blot, at de spreder sig - og der er mere end 50% sandsynlighed for, at de kommer igen efter at være skåret væk.


  • #14   3. apr 2014 Det er helt lovligt og været det siden 1 januar 2013 det har bare fået nyt navn

  • #16   3. apr 2014 Min hoppe havde 4 sarcoider da jeg købte hende. Tidligere ejer havde smurt den ene med et eller andet hormonsmørelse, men da jeg fik at vide at det ville blive taget som doping til stævner valgte jeg ikke at fortsætte denne behandling på trods af at den ene sarcoid var blevet meget pænere.

    I al den tid jeg har haft hende er hun blevet fodret på havre - men i November blev hun flyttet og fik nu Equsana Special müsli udover havren også.
    I dag er en af sarcoiderne (der sad tre utrolig tæt sammen) fuldkommen væk, den store hun har i hovedet er 75% mindre end da jeg købte hende, den hun havde under maven er knap synlig nu og den sidste er også blevet noget mindre, omend den stadig er der smiley


  • #17   3. apr 2014 Æblecider edike. Du dupper dem og putter lidt i foderet. Når de begynder at blive til sår, holder du pause med at duppe dem og nøjes med at putte det i foderet. Når det er helet starter du op igen med at duppe.



  • #18   3. apr 2014 Jeg har rigtig dårlig erfaring med den omtalte creme. For det første så er det den gør at ætse. Så det er rigtig ubehageligt for hesten at blive behandlet med. For det andet kan det resultere i at sarcoiden spreder sig. Det skete hos min hest.
    Efter min erfaring med den creme, har jeg valgt at lade min hests være ubehandlet og de er nu 3 år efter den første viste sig begyndt at gå i sig selv igen og forsvinde. Men hans har heller aldrig været voldsomt slemt.
    Prøv at læse lidt her: http://www.liv.ac.uk/sarcoids/
    Derudover er der nogle gode videoer om sarcoider på http://epona.tv/development-of-sarcoids, som du kan købe adgang til for ikke ret mange penge. De er helt sikkert værd at se!


  • #19   3. apr 2014 Tak for alle jeres svar smiley
    Min hest er blevet fodret stivelsesfrit de sidste fire år - dvs. vitaminer/mineraler, roepiller og hø. Intet sukker/melasse eller andet. Derudover, har hun også fået æblecider i sit foder over en længere periode - dog overvejer jeg at prøve igen, da det også har en række andre gode egenskaber smiley

    Det lyder interessant med den der zinkspray. Det vil jeg lige kigge nærmere på smiley


  • #20   3. apr 2014 min venindes hest døjede med det.
    hun prøvede alt.
    til sidst havde han 5 i gjordlejet. 2 på bringen og en i hagen. han kunne derfor ikke have sadel på.
    han er nu aflivet


Kommentér på:
Sarcoider - erfaringer

Annonce