{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.427 visninger | Oprettet:

Sarcoider {{forumTopicSubject}}

Emnet her har været oppe at vende i gruppen før, men det er længe siden... så jeg tillader mig at oprette en ny tråd, i håb om at måske er dukket noget ny viden og nogle nye erfaringer op i mellemtiden. smiley

Sagen er, at min højtelskede pony har fået sarcoider. Det startede med en enkelt lillebitte en på venstre forben sidste sommer. Så snart, jeg opdagede den, fik jeg kontakt med dyrlæger mv. Bl.a. havde jeg fat i en dyrlæge - Anders "Et-eller-andet" (jeg har glemt hans navn) - som efter sigende skulle være ekspert på området. Her fik jeg at vide, at i langt de fleste tilfælde, hvor sarcoider forsvinder, er det hestens egen immunforsvar, der slår dem ned, og når hesten først har bekæmpet dem selv, er den immun. Det skulle i øvrigt også være årsagen til, at der er så mange forskellige bud på, hvad der virker mod de der sarcoider.

Nå, men på hans anbefaling gik jeg i gang med en kur, der skulle booste Ponys immunforsvar. Jeg valgte Hippomun og Hesta Plus Zink fra St. Hippolyt, da jeg kun har gode erfaringer med deres foder- og tilskudsprodukter i øvrigt, og jeg i øvrigt også talte med en af deres konsulenter, som også er dyrlæge, og som fortalte, at hun havde haft succes med at bruge denne kur til en af sine egne islændere i forbindelse med sarcoider.

Nu har Pony været på kur efter anvisningerne siden december, men sarcoiden på benet er der stadig. Her indenfor den sidste måneds tid er den endda vokset til cirka tredobbelt størrelse (udad - den er nu cirka 1½ cm lang), og i går aftes opdagede jeg, at han også ser ud til at have fået en sarcoid på sin pung nu.

Jeg har fået en salve (husker ikke navnet, men det kan jeg finde på æsken i aften, når jeg kommer hjem), som skal smøres på sarcoiden 3 x ugentligt i cirka 4 måneder, eller til sarcoiden er helt væk. Der skulle være 80% succesrate på behandlingen, men udfordringen er, at der kommer sår og inflammation, dvs. det kommer til at gøre ondt på Pony. Det er jeg ked nok af i sig selv - jeg har jo ikke lyst til at påføre min hest smerte - men dyrlægen har lovet mig smertestillende, hvis det bliver for slemt.

Min udfordring er den sarcoid, som sidder på hans pung... for der får jeg i hvert fald IKKE lov til at smøre, hvis det gør ondt.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om andres erfaringer med de forbistrede sarcoider.... som er noget en vis mand har skabt, hvis man spørger mig.

Jeg håber, nogen herinde har lidt gode råd. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sarcoider
  • #1   22. jun 2015 er det Jack der har blevet ramt? smiley stakkels lille dreng smiley håber at I får bugt med det.

    Mvh TT


  • #2   22. jun 2015 Ja, det er desværre Jack, der har været så uheldig at få sarcoider. Den lille pony er godt nok uheldig. smiley

    Jeg håber også, vi får bugt med sarcoiderne. De to, han har nu, sidder jo ikke på steder, hvor de udgør et problem i forhold til sadel osv., men jeg er hunderæd for, at de skal sprede sig yderligere og ikke mindst smitte til de andre heste.


  • #3   22. jun 2015 smiley det er jeg så ked af at høre smiley
    Giv besked hvordan det går fremover vil du ikke?
    Mange opmuntrende tanker.

    TT


  • #4   22. jun 2015 Min tidligere havde en sarcoid under bringen, dyrlægen ville ikke pille for meget ved den, da han ikke var sikker på var agressiv den var.
    Han satte en elastik om den, til at stoppe blodtilførslen. Da den var faldet af skulle den smøres med kemo creme, et par gange i ugen.
    Hun fik ikke flere efter den smiley


  • #6   22. jun 2015 Jeg tror også, at det er en kemo creme, jeg har fået til Jack. Aldara, hedder den. Jeg håber virkelig, at den virker.

    Nogen gode ideer til, hvordan jeg får cremen smurt på den sarcoid, der sidder på pungen, uden selv at komme galt af sted? Det går sikkert fint nok i starten (jeg kan i hvert fald sagtens røre ham der), men når det begynder at svie, gætter jeg på, at det bliver en smule farligt...

    TT, jeg skal nok lade dig vide, hvordan det går med sarcoiderne... men kryds lige fingre for, at vi slipper af med dem, ikke? smiley


  • #7   23. jun 2015 Jo selvfølgelig smiley Jeg bliver bare nødt til at sige dette..
    Hvis han begynder at sparke ud efter dig e.l. Så bliver du nødt til at svare tilbage utroligt hårdt! Du gør det jo for at hjælpe ham og hvis du ikke får behandlet ham så kan det måske gå grueligt galt smiley Han bliver nødt til at finde sig i behandlingen!
    Jeg ved at han vil tilgive dig for det hen ad vejen. Det er ikke sjovt, og smerter os.. Men det vil smerte os mere hvis vores dyr ikke er her mere smiley

    Krydser alt hvad jeg har for den lille mand smiley

    Mvh TT


  • #8   23. jun 2015 Det er bare svært at være hård, når man nu godt ved, at staklen reagerer, fordi det gør ondt... Men omvendt kan det også være, at jeg bare lige skal trække vejret og se, hvordan han reagerer. Jeg ved jo endnu ikke, hvor slemt det bliver, men reagerer alene ud fra, at dyrlægen snakker om inflammation, smerter og muligvis smertestillende... Det er jo min lille "baby", vi snakker om, og jeg HADER at skulle gøre noget, der påfører ham smerte... uanset om det er for at hjælpe ham eller ej.

  • #9   23. jun 2015 Sarcoid smitter ikke til andre heste.
    Det er en virus som hesten altid vil have, men man kan være heldig at få bugt med dem der er kommet i udbrud og at de så ikke kommer i udbrud mere.

    Min ene hest havde mellem forbenene, meget blomkålsagtige og blev store.. De blev skåret(opereret) væk af dyrlægen.
    Så var der chance for de kunne komme igen. Det begyndte den ene også på.. Så fik jeg noget salve (xxtera) Der ætser det væk og så er der kun 1 % chance for det kommer igen.
    Det er aldrig (indtil videre) kommet igen..

    Du bliver jo nødt til at få smurt dem uanset at området bliver ømt fordi det skal "ætse" det væk.
    Ellers får du ikke bugt med dem. Og hvis de vokser og vokser, så vil jeg anbefale at dyrlægen skære det væk. Hvis du har sygeforsikring så dækker de også sarcoider.. Min gjorde smiley


  • #10   23. jun 2015 Louise - jeg ved det godt.. Tindur var heller ikke ret vild med mig da jeg skulle give ham sprøjter i fem dage. Eller da jeg brugte Dry Feeten da den er meget kraftig. Men han måtte jo bare acceptere det og han forstod også at det var for at hjælpe ham. Alle vores ture har gjort at han i dag ved at jeg ikke gør ting for at være ond. Men for at hjælpe ham. For et år siden fik han spiserørsforstoppelse. De der ejer stedet hvor jeg står opstaldet var oppe på folden hos ham og de andre for at lukke de over fra græs. Jeg mødte manden da han var på vej tilbage til stalden. Da jeg kom op i nærheden af folden hvor han kunne se mig, så kom der et ynkelig vrinsk og så sank hele hans krop sammen som om nogen stak huld på en ballon. Jeg skynde mig hen til ham og foran ham lå der en grøn slimede klat på Ca en deciliter. Jeg trak ham ned til stalden og han kunne næsten ikke gå, så store smerter havde han. Jeg ringede dyrlægen og hun kom. I stalden stod min hest og græd af smerte, jeg har aldrig hørt en hest græde før, de har stønnede i smerter men aldrig har de grædt.
    Tindur ville ikke vise nogen at han var i smerter indtil jeg kom.
    Det er hvad jeg aldrig nogensinde havde troet jeg betød for ham.. smiley

    Det jeg vil frem til er at jo mere smerter I overvinder sammen, jo stærkere bliver Jack sit bånd til dig smiley

    Mvh TT


  • #12   24. jun 2015 jeg fik noget hedder
    dermequin salve


  • #13   24. jun 2015 Min hest havde en på maven. Fik noget af dyrlægen der hedder noget med XX - det går ind og danner en betændelsestilstand i sarcoiden, hvorefter kroppen frastøder den. Den falder så af og når såret er helet burde den ikke komme igen.

    Efter jeg brugte det har jeg ikke haft problemer med dem smiley .


  • #14   25. jun 2015 Der er nok ikke andre udveje end den salve, jeg har fået. Den hedder Aldara, men det lyder som samme koncept, flere andre har nævnt (salven får sarcoiden til at danne betændelsestilstand). Så jeg må nok bare finde mig i at "pine" min lille pony-mand. Selv om det absolut ikke huer mig... og der ikke engang er 100% chance for succes.


  • #15   25. jun 2015 Du ved i det mindste at du har gjort alt hvad du kunne/kan smiley det bør give en lille smule trøst jo smiley

    Mvh TT


  • #16   25. jun 2015 Det er også rigtigt, TT... men jeg er helt sikker på, at de næste 4 måneder kommer til at gøre mere ondt på mig end på Jack. smiley

    For pokker hvor jeg hader at skulle påføre ham smerte... smiley

    Jeg må bare krydse fingrene for, at han hører iblandt de 70-80%, som salven rent faktisk virker på. Og at han så ikke får flere af de dumme sarcoider. smiley


  • #17   25. jun 2015 min frieser basse havde 5 under maven.
    vi brugte det kemo creme xterra og så fik han æblecider eddike i hans foder


Kommentér på:
Sarcoider

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce