Foder og træning til at tabe kg. {{forumTopicSubject}}
Hej alle hestevenner.
Jeg har en dejlig hoppe der er så glad for græs så hun har helt sikkert fået fyldt depoterne her i sommer, det betyder at vi skal på kur.
Lige NU
Får hun kun lucerne og vit/min til foder også hø.
Hun bliver redet regelmæssigt, men har lige stået med et dumt ben er så er lige ved at komme tilbage på pinden nu, men er tilbage på alm. niveau næste uge.
HVILKE foder midler og trænings former, kunne hjælpe vægttabet lidt på vej? nogle gode erfaringer!
Inden i spørger om hvordan og hvor meget den bliver redet så LÆS, den er næsten tilbage på alm. træningsplan, men pga et spatben kan den ikke trænes ud over det normale.
Tak på forhånd
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 815
Motion ville ride mange lange ture, gerne i skridt, men naturligvis også med trav og galop alt det den kam holde til. Longe eller løs på banen ville også være fint udover alm. ridning.
Du kan evt sætte den på jordfold hvis det er meget slemt og så kun give den halm evt. Blandet med lidt hø på folden.
sep 2008
Følger: 70 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 81
Men pt kan den ikke sættes på anden fold, fordi vi ikke har jord fold, men kun ridebanen, det er noget jeg arbejder på men det er bare meget bøvl, men forstår hvad du mener og det er også hvad mine tanker gik på
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
feb 2005
Følger: 111 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 135 Svar: 1.157
Hold øje med at hesten ikke bliver mere sløv en den plejer, for det er et tydeligt tegn på at den ikke har energi nok og derfor ikke har fået tilstrækkeligt foder.
Når det er sagt, så er jeg også stor fan af hø/stråfoder. Så længe du sørger for at give den vitaminer ved siden af.
Du kan prøve at hente dette dette program: http://www.sundhest.dk/
Det kan give dig en ide om, hvor mange FE (foderenheder) hesten har brug for om dagen. Så kan du i princippet omsætte alle foderenhederne til kg. hø, hvis du kun vil fodre med hø.
Håber du forstår hvad jeg mener
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 376
Foder som beskrevet af Lene H.
Motioner så meget som hesten kan holde til. Gerne en masse skridt men også galop for at få pulsen op og få den til at svede lidt.
Held og lykke med projektet.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
I forhold til hvad den får af foder nu, kan du jo ikke ændre så meget andet, da den næsten ingenting får. Men hvis du vil hjælpe den på vej, kan du tilføre Glucogard fra Hippolyt. Det er godt nok dyrt, men det virker altså! Og man kan godt nøjes med at bruge det i en periode.
Angående dit hø.. Er der analyse på det? Ellers ville det være en god ide at have, for det kan være en kæmpe synder, i forhold til at få hesten til at tabe sig. Og ellers, så sørg for at du i hvert fald ikke har noget fra første slet.
Og for fremtiden, ville det nok være bedst, hvis du passer på med græsset til hesten, når den har tendens til fedtdepoter, for ikke at give den andre skavanker. Det er ikke sundt for den at have elevatorvægt.
Hvor meget og hvor lidt den kan tåle, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men jeg ville være varsom. Hellere en glad slank hest på jordfold, end en fed på græs, med risiko for at blive syg
sep 2008
Følger: 70 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 81
Jeg vil gerne lige sige jeg har haft hesten i 9-10 år så det her er ikke noget nyt! Og kender hende så er klar over hvad den kan tåle osv
Tak for svar jeg forsøger mig
Foder og træning til at tabe kg.