{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
767 visninger | Oprettet:

Er jeg på rette spor? {{forumTopicSubject}}

Jeg har haft min skønne frieser hoppe i ca. 2 måneder. Hun er 8 år og inden jeg fik hende, er der egentlig træningsmæssigt ikke rigtigt gjort noget ved hende.

Jeg har så to problemer:
1. Hun klare det at blive longeret ganske udmærket. Til at starte med gik det rent ud af forfærdeligt, men jeg fandt ud af, at det var min fejl - jeg stod forkert. Nu hvor jeg har søgt og har fundet ud af, hvordan jeg rent faktisk skulle stå, går det meget bedre. Jeg er dog nødt til at stille mig lidt bag hende og jage på hende for at få hende frem. Det fungere også helt fint så længe det er stille vejr. Men ligeså snart det blæser, så vil hun hverken fra eller til. At få hende frem er en by i Rusland. Hun står bare og kan ikke tvinges ud af stedet. Nogen råd?

2. Hun har ikke rigtigt været gået så meget med, andet end at hun er blevet trukket ind og ud. Når vi så skal gå, så kan jeg ikke få hende til at gå lige ud - jeg skal zig-zage hende frem og tilbage hele tiden. Hun småløber og snapper ud efter mig. Når hun gør det, så hiver jeg ned i tovet, taget hende rundt i en cirkel om sig selv og siger ''NEJ'', så hun når at blive paf. Kan ikke give hende en over mulen, da jeg ikke reagere hurtigt nok til det. (Det er nok seperationsangst, da hun ligesom prøver at søge ned til de andre. Lige pt. bruger vi den fjerneste ende af marken, da jeg ikke har mulighed for at komme til ridebane før om noget tid).

Men vil i mene, at jeg er på rette spor eller er jeg helt ude på et sidespor? Nogle råd til hvad jeg evt. kunne gøre anderledes?

Det er første gang jeg egentlig står med en som træningsmæssigt er unghest, så vil gerne gøre det så godt og bedst som muligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg på rette spor?
  • #1   12. okt 2014 1, har jeg ikke forslag til, men 2, der ville jeg, hvis det er seperationsangst, sørge for at træne, at gå væk, du skal træne et skridt af gangen, dvs hvis du kan gå 20m så er det det du gør, når hun begynder at hidse sig op, skal hun lige falde ned, hvorved du belønner hende ved at gå tilbage med det sammen, men først når der er ro på. Hun skal lære at den rolige adfærd belønner sig, så kan du næste dag gå 25m, og sådan gentager du... Hvis hun bider og render, skal du bakke hende væk fra dig, du vil ikke have hende i dit rum hvis hun gør det, det skal du gøre konsekvent indtil hun forstår. ?? har selv en frieser med et strejf af ox araber, og de er dælme så intelligente og egenrådige. ?? jeg bruger en springpisk til pegepind, fx når min skal bakke, tapper jeg hende let med den på bringen, og siger bak. Hvis jeg bare bruger hånden kan hun godt finde på at ' vælte sit hoved/klø' sig op af min skulder, og det er ret irriterende. Hehe.

  • #2   12. okt 2014 Jeanne: Jeg ved faktisk ikke, om man kan sige det er seperationangst, men det er det jeg synes det minder mest om. Hun kan sagtens være væk, fx hvis den anden er i stald, kan hun sagtens være ude. Ud fra hvad jeg sådan har observeret, er det faktisk kun når de begge to er på marken samme tid.

    Men tak for råd (:


Kommentér på:
Er jeg på rette spor?

Annonce