{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.869 visninger | Oprettet:

Er jeg uretfærdig {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
En nylig situation har fået mig til at overveje om min beslutning var lidt uretfærdig.
Jeg har en part til min ene hest, og har haft det siden december. Der har ingen problemer været og føler jeg har været meget fleksibel med at tilpasse forspørgesler fra min part. Men nu hvor vejret har været dejligt og dagene har været lange, red min part kun tur på min hest. Dette resulterede i at hans sko blev meget slidt meget hurtigt (3 uger) og da jeg ganske enkelt ikke har råd til at få smed hver 4 uge, satte jeg kravet om at turridning kun kunne være en gang om ugen. Dette udelukkende fordi jeg også er nød til at træne i skoven med hesten, da jeg rider TREC som jo også foregår ude i naturen.
Jeg syntes jo som sådan ikke dette var noget urimeligt krav da parten kun har hesten 2-3 gange om ugen og altså også har haft fået lov til at ride lange ture på hesten - og dette selvfølgelig stadig ville være på tale. Så syntes jo jeg fandt et rimelig fint kompromis. Nu har jeg så fået besked fra min part om at hun overvejer at opsige, dels pga manglede tid men overvejende pga jeg satte kravet om at kun ride tur en gang om ugen. Jeg ved godt at dette selvfølgelig ikke var noget vi talte om dengang hun startede, men igen har jeg jo også ladet hende f.eks få weekend dage som hun på et tidspunkt spurgte om ikke kunne lade sig gøre. Og dette jo på trods af at det selvfølgelig er weekender jeg selv har haft bedst mulighed for at træne i skoven.
Jeg er selvfølgelig forstående over for hendes overvejelser i og med hun har haft andre forventninger end mig men var det urimeligt af mig at kræve hun kun måtte ride i skoven en gang om ugen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg uretfærdig
  • #1   17. maj 2020 Jeg synes ikke det er urimeligt, det er din hest. Men jeg kan godt forstå hvis hun vælger at lede efter en anden part hvis hun helst vil ride på tur. Så er dit part-tilbud måske ikke det rigtige for hende.

  • #2   17. maj 2020 Næh, jeg synes ikke du er unfair.

    Men hvis hun primært vil ride tur, så er det vel forståeligt at hun overvejer at lede efter noget andet, hvis hun ikke har muligheden for at ride så meget tur på din hest.

    Synes ingen er unfair i denne situation.


  • #3   17. maj 2020 Jeg tænker, hvad hvis du selv havde hesten alle 7 dage i ugen, hvad ville du så have foretaget dig med den, redet tur?
    Vil den ikke slide sine sko lige hurtigt om det er dig eller din part der rider, var det ikke bedre at bede parten så vidt muligt at blive væk fra det underlag der er mest hård ved slidt på sko når parten rider tur.?


  • #4   17. maj 2020 Jeg kan sagtens forstå hun overvejer at skifte, og det er jo også helt fair.

    Anita: Jeg ville nok ride tur 1-2 gange om ugen alt afhængigt af vejr og hvad jeg havde fokus på i træningen. Der vil helt sikkert også være uger hvor jeg ikke rider i skoven. Men parten red så tur op til 3 gange om ugen og kan ikke decideret bede hende om at holde sig til bestemt underlag da det jo er skovstierne som slider på skoene.


  • #5   17. maj 2020 nej du er ikke uretfærdig
    det er din hest

    og hvis parten bare vil have en turhest så skal hun nok lede efter dette i stedet for.
    det lyder til at du jo bruger din hest til noget, og den nok derfor ikke lige behøver at blive brugt så meget på bare turer

    hvis det endelig er, kan du så ikke lave aftale om at hun betaler halvdelen af nye sko?
    hun rider jo det halve af ugen= halvdelen af sko


  • #6   17. maj 2020 Anja n: Havde det ikke været for corona så skulle vi havde været til VM i TREC. Og da jeg i forvejen vidste hun ikke ville kunne betale mere end i forvejen, kom jeg ikke om tilbuddet om tilskud til ekstra sko. Og det havde nok heller ikke været et problem vis jeg ikke havde været ledig,

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #7   17. maj 2020 Jeg har været stort set udelukkende turrytter de sidste mange år - og mine hestes sko har fint kunne holde i det 7-ugers interval, de er blevet skoet i, på et underlag af primært grusveje samt lidt asfalt, og ture på typisk 1-2 timer i alle gangarter.

    Så frem for at være bekymret over økonomien, ville jeg nok snarere overveje, hvordan de pågældende ture foregår, siden de går hårdt ud over skoene - og implicit hesten..?



  • #8   17. maj 2020 Hvis problemet er økonomisk ift sko - så bed hende om enten betale mere - eller rid færre ture.

    Nu rider jeg ikke voldsomt meget tur - men en del af dem jeg kender, som gør, klarer sig faktisk helt uden sko eller kun sko foran.
    - Hm, ja, er det forventeligt at det brug parten bidrager med slider så meget?

    ...
    Hvis hun vil videre, fx pga tiden ikke fungerer, så kan du ikke holde på hende alligevel.


  • #9   17. maj 2020 Det er du ikke. Hvis hun slider mere på hestens sko, så er det jo sådan. Så er det dyrere, og enten må prisen op eller slidet ned smiley

  • #10   17. maj 2020 Dorthe: Det er der også nogen heste som kan, også er der heste som min som slider lidt mere på skoene. Og den skov jeg har til rådighed har en bund som er hård ved skoene, det har den altid været i de 15 år jeg har redet i den smiley

    Doktor who: Ham her kan slet ikke gå uden sko! Han skal endda have såler på ellers bliver han ømtået. Hesten har ikke jordens bedste hove.
    Og det slid der er lavet har primært været min part, jeg har siden de blev lagt på kun selv været i skoven 2 gange.


  • #11   17. maj 2020 Er det normalt at slide sko op på 4 uger??
    Ellers - hvad sker der.


  • #12   17. maj 2020 Det er faktisk ret imponerende, at man kan slide sko op på fire uger, nu du siger det Doktor Who smiley

  • #13   17. maj 2020 endelig ikke
    har mødt flere som har fået skiftet sko hver 4 uge


  • #14   17. maj 2020 De er heller ikke total opslidte, men hesten går normalt 6 uger på sine sko og har dem sjældent særlig slidt. Efter 3 uger kunne jeg så se et tydeligt slid på forskoene og kunne godt regne frem til at vis det ville forsætte sådan ville skoen være papirtynd i tåen ved de 6 uger.
    Det er ikke unormalt for heste som går mange kilometere at slide sine sko hurtigere end andre, da min gamle araber gik top distance fik den 10mm sko på istedet for 8mm da de ellers ville blive slidt op alt for hurtigt.
    Men da jeg er på dagpenge pt har jeg bare ikke råd til at få smed andet end hver 6 uge smiley


  • #15   18. maj 2020 Din hest, dine regler.
    Hvis det ikke passer hendes ønsker, så må hun finde et andet match.

    Få en anden smed? Jeg har redet 86 km i april og smeden sagde at skoene stadig havde 30 km tilbage, hvertfald. Og det var efter 8 uger siden de kom på


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   18. maj 2020 Nej, du er ikke urimelig, din hest, dine regler.
    Men hendes udmelding og også helt iorden, eftersom at en part bør matche ens lyster og behov. smiley


  • #17   18. maj 2020 Rikke: Nej jeg skifter ikke smed, har en knald dygtigt smed og en nærmest umulig hest. Hesten går med special beslag og har bare en tildens til at slide sine sko. Den har også gået 80km og haft metal tilbage på skoene, men jeg mener ikke at en hest skal gå på alt for tynde sko. Og især ikke ham her, da han er meget sart og ikke har de bedste hove.

  • #18   18. maj 2020 Hvad med at undervise din part i, hvordan man skal ride, så hesten ikke slider så meget på skoene?

    Alle mine går uden sko, hvilket betyder jeg er MEGET opmærksomme på hvilket underlag de går på, og hvordan de bliver redet på de forskellige underlag. - og så længe jeg gør det, der der absolut ingen problemer med at lade dem gå uden sko.

    Jeg ser ret ofte, at ryttere alligevel rider på asfalten selvom rabatten er ganske udmærket at gå i. hvilket jo slider en del mere. Og det foregår i alle gangarter. - hvilket jeg ALDRIG ville gøre med mine.


  • #21   18. maj 2020 Dorthe: Dette vil ikke afhjælpe, det er selve skovstierne som er hårde ved skoene.

    Lisette: Nej, det er ikke en mulighed jeg ønsker.

    Nana: Den gang jeg søgte stod jeg med et arbejde og havde heller ikke tænkt at en part ville slide et sæt sko på 3 uger. Dette har jeg ikke engang formået da hesten gik distance


  • #22   18. maj 2020 Det er ikke fordi du er uretfærdig, for det er et dynamisk samarbejde. Men jeg ville synes det var drønærgerligt.

  • #24   18. maj 2020 Sarah: Jeg kan også sagtens forstå min part, men jeg havde heller ikke helt forventet at hele sommeren ville forgå i skoven smiley Og det er selvfølgelig min egen fejl at ikke have 100% fået lavet en ordentlig forventningsafstemning inden, og dette tager jeg selvfølgelig til mig.

  • #25   18. maj 2020 Det syntes jeg ikke, da det er dig der står med udgifterne til sko, som jo bliver fordoblet smiley




  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #26   18. maj 2020 Jeg synes absolut ikke du er urimelig og heller ikke part.

    Jeg må dog tilslutte mig koret af dem der undrer sig over slid på sko. Jeg rider skov og kun skov 6 dage om ugen og har endnu til gode at se dem både papir-tynde eller bare i nærheden. Vi har smed hver 7-8 uge alt efter hvad han vurderer.

    Eneste gang vi har haft slidt meget, er da han havde fået dårlig vane med at skrabe.

    Så jeg ville måske personligt have ventet og set hvad smed siger, før restriktioner. Tænk hvis din vurdering var forkert og det slet ikke var tur-ridning? smiley

    Ellers så er du jo i din gode ret til at bestemme, men forstår hvis parten føler sig lidt snydt også.


  • #27   18. maj 2020 Karen H: Jeg kender nu min hest, har haft den i 8 år - og han er typen som nemt slider sine sko smiley Så det er ikke noget nyt for mig. Da han gik distance fik han også skiftet hver 4-5 uge pga slid. Der er bare nogen heste som har nemmere ved at slide sko smiley

  • #28   18. maj 2020 Også vil jeg også lige sige at hesten ikke har papirtynde sko på nuværende tidspunkt. Men havde slidet forsat så ville de blive meget tynde i tåen. Den er jo gået fra at gå i skoven 1-2 gange om ugen til 5-6 gange da min part jo ikke lavede andet, og jeg selv har været nød til at også træne i skoven. Og syntes jo ikke det som sådan er mig som skal gå på kompromis for at parten kan lave slid på skoene smiley

  • #29   18. maj 2020 Du er ikke uretfærdig. Enten ville jeg gøre som du, sætte restriktion på tur 1x om ugen eller bede parten om at hjælpe med at betale til nye sko. smiley

  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #30   19. maj 2020 Hvem snakker om kompromis?

    Du er helt i din gode ret til at gøre hvad du gør, konsekvensen kan så være en mistet part, alt efter område er det nok forskelligt hvor “ondt” det gør.

    Jeg ville dog også overveje at opsige “din hest” som part, når dette ikke var med i aftalen fra start, især fordi du nu fortæller at du vidste han slider sko hurtigt. Det er ikke negativt ment, men jeg gider ikke selv sandkassen smiley Og når du selv “er nødt til” at træne i skoven, ville jeg som part være endnu mere uforstående overfor problemet.

    Det jeg mente med smeden er at høre ham hvor slemt det reelt var og om det havde negativ indflydelse på hesten at de blev så tynde?

    Min hest skal, når den skal have part, koste 1/2 opstald og 1/2 sko - hvis de har ham 1/2tid, men ellers er sko iregnet. Min egen indtægt eller mangel på samme - kan aldrig hveken ligge part til last og ej heller falder pris, hvis min indtægt stiger. Aner ikke hvordan du har regnet pris ud - men jeg regner også med worst case scenario, så slider hesten skoen- så udregner jeg med pris hver 4 uge- er der så længere imellem er det jo så godt smiley
    Bider ingen på til prisen, ja så må jeg jo sætte prisen ned og æde den selv, ville ikke lave om på aftaler når først parten var fundet, men det er jo nemt for mig at sige (eller ikke helt - gik selv fra at have firma med millionomsætning til sygedagpenge, så om nogen ved jeg hvordan det er)

    Så jeg mener absolut ikke du gør noget forkert - jeg ville bare ikke gøre det samme og synes heller ikke din part er urimelig smiley nogle gange smider livet nogle bomber, dem kommer vi ud af, som vi bedst selv synes smiley


  • #31   20. maj 2020 Karen: Igen jeg kan godt forstå min part, det har jeg hele tiden gjort. Men igen havde jeg heller ikke forventet at hun hele sommer perioden kun ville ride i skoven, det var ikke det indtryk jeg fik fra begyndelsen. I min verden er der stor forskel på om hesten kun går i skov 1-2 gange om ugen til pludselig 5 gange om ugen, derfor havde jeg ikke spekuleret i at skoene ville blive slidt hurtigt igen. Jeg har ikke haft problemer med hurtigt slidte sko siden jeg stoppede med at ride distance hvor hesten netop blev trænet meget ude i naturen. Min pris er ikke særlig høj, da området ikke ligger til en høj part pris. Og igen vis jeg ikke var gået hen og blevet ledig så var problemet egentlig ikke særlig stort, men nu er min situation bare sådan at min konto har nul kroner i overskud - så at betale smed hver 4 uge er bare ikke en mulighed.

  • #32   20. maj 2020 Hvorfor ikke lade hende betale lidt for skonongen så

  • #33   20. maj 2020 Ishesten: Hun kan ikke betale mere end hvad hun gør i forvejen smiley

  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #34   20. maj 2020 Du behøver ikke forsvare dig, og hvis du ikke har pengene - ja så er risikoen at du mister din part smiley uanset dine bevæggrunde så er situationen som den er.

    Der er jo ikke andres løsninger? uanset om vi herinde synes du har ret eller ej, så ændrer det jo ikke at der er 2 (3) scenarier:

    1. Du betaler gildet med ekstra smed - det har du ikke råd til
    2. Parten får restriktioner - du risikerer at miste parten
    3. Parten skal betale mere - det siger du hun ikke kan og du risikerer at miste hende

    Der er bare ikke rigtig nogen god løsning vi kan komme med uanset hvor meget jeg forstår din frustration.

    Jeg havde nok selv forsøgt mulighed 4 at høre smed, evt dyrlæge, hvis jeg risikerede at miste min part på det og parter ikke hænger på træerne i dit område. Men jeg kender ikke din hest og det er derfor blot en tilføjelse af hvad jeg ville prøve.

    Jeg er oprigtigt ked af din situation, men som skrevet: om vi giver dig ret eller ej ændrer ikke din parts følelser og du kan desværre nok ikke bruge det til det store. Håber for dig at I finder en løsning smiley


  • #35   20. maj 2020 Karen: Kan bare ikke se hvad det ville hjælpe at snakke med smeden, jeg ville få samme svar derfra. Og dyrlæge kan jeg slet ikke se hvorfor skal ind i billede, det er jo ikke fordi hesten fejler noget udover at være lidt platfodet smiley Med det er noget som smeden har i fokus.

  • #37   20. maj 2020 Lisette: Det er korrekt at jeg ikke selv har oplevet samme mænge slid på forskoene før. Men jeg tænker stadig det er mængden af skovtur som er årsag. Da jeg red distance var jeg stadig kun i skoven 1-2 gange om ugen med hesten. Boots vil jeg ganske enkelt ikke lægge på hesten, den går med special beslag af en årsag og at pille skoene af for så at bruge boots vil ikke gavne den.
    Men ja vis den havde gået en 80km klasse så var skoene nogenlunde slidt samme mængde som nu.

    Jeg lavede ikke så meget dette emne for at få alternative løsninger, men blot for at få neutrale øjne på om min løsning var uretfærdig som min part lægger det op til smiley


  • Shanne S
    Shanne S Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #39   25. maj 2020 Det må godt nok være nogle elendige sko , hvis de ikke kan holde til det og kun i 3 uger. vores holder 8 uger mindst og nogle gange kan de endda lægges om. Måske skulle du bede smeden sætte nogle stærkere sko på. Der findes jo eigtig mange typer sko, nogle mere slidstærke end andre
    . Ja synes faktisk det er synd og urmligt overfor parten. Du er selvfølgelig i din fulde ret til at træffe de beslutninger som ejer, men som part vil man jo gerne kunme bruge hesten til det man nu selv har lyst til de dage man har den.


  • Familien J
    Familien J Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Svar: 1
    #40   25. maj 2020 Hej Lisette.
    Min hest slider også rigtig meget på skoene. Min smed har denne gang isat søm med en stålkerne. Derved holder de meget længe, og slid på skoen nedsættes samtidig. Disse søm er kun en smule dyrere, og ikke alle søm behøves være med kerne.
    Jeg tror at jeg ville gøre meget for at beholde en part, som hesten trives med, og jeg selv var tilfreds med.
    Måske kunne i dele søm udgift, og se om ikke det lige forlængede skoenes levetid.
    Vh Karin


  • #41   25. maj 2020 Karin: Det er selve tåen hesten slider, og i forvejen har den disse søm i smiley Men parten har sagt op og jeg er ved at lede efter ny.

  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 3 Svar: 7
    #42   26. maj 2020 Jeg forstår, at du er frustreret over, at det går så hurtigt med at slide skoene. Men da du fik parten og vidste, at hun skulle ride 2-3 gange om ugen, havde I ikke clearet, hvor meget, hun skulle ride i skoven, og hvor meget bane/ridehus? Det lyder overraskende, at du, som rider Trec ikke ved, hvor meget det slider at ride lange ture i skoven, og at du derfor ikke har tænkt det ind, da du fik parten? Måske du skal overveje, hvad parten skal koste, så hun også spytter i kassen til nye sko? Min part betaler omkring 900 kr pr mdr, da min hest står i et dyrt område, hun rider 2-3 gange ugentligt og min hest får nye sko hver 5 uge her i sommerperioden, nogle gange hver 4. uge. Jeg har regnet alle mine udgifter ud pr mdr, fundet en ca. pris pr gang og faktisk sat den lidt ned ... det er sindssygt dyrt, at have hest smiley smiley Jeg har ikke nået at læse alle andre indslag, så undskyld, hvis jeg gentager ...

  • #43   27. maj 2020 Trine: Vi havde ikke decideret aftalt et bestemt antal dage. Men det har hele tiden heddet sig at tur var ok som afveksling.
    Og jeg ved da udemærket godt hvor meget det slider på skoene at hesten går lange ture, forskellen ligger jo i at den pludselig gik i skov 4-5 gange om ugen istedet for de 1-2 gange jeg selv gør.
    Men parten har sagt op, og jeg har fundet en ny som primært vil ride dressur på ham istedet.


  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 3 Svar: 7
    #44   27. maj 2020 Godt at du fik det løst;)

Kommentér på:
Er jeg uretfærdig

Annonce