{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.909 visninger | Oprettet:

Fjordheste {{forumTopicSubject}}

Hej hg
Hvad er problemet med fjordhest??

(Uddybning????????
Har en tilsalg pt. Hver gang man læser en søge annonce hvor beskrivelsen passer på min (blanding af fjordhest araber oldenborg nogen siger også en meget lille del fuldblod)
I dem Står der altid ingen fjordhest.
Hvorfor bare fordi det er fjordhest er det da ikke sikkert de ikke kan tændes eller ikke kan nå langt. De eneste der vil have fjordheste er små børn og begyndere hvilket ikke passer sammen med araber
Så det er et næsten umuligt marked
Uddybning ????????)


Hvad synes i om fjordheste evt blandninger
Hvorfor/hvorfor ikke ville i købe dem
Det kunne ligeså godt være tinkere så hvis i har noget til dem er det også velkomment

Bare kom med alt i kan både fjordheste folk og ikke men begrund jeres svar

Så lige et billede af min til sidst (billede er efterhånden gammelt, men pyt)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjordheste
  • #1   13. feb 2015 Jeg vil gerne have en fjordhest. Men hvis jeg skulle købe en, så skal der være rødt pas på den!

    Har set flere gode fjordblandinger, men tror folk stadig lader sig skræmme af "fjordhesteudtrykket" - desværre.


  • #2   13. feb 2015 Jeg elsker fjordheste, tinker og alle koldblodsheste smiley

    Men kender mange der vælger fjordheste fra fordi de er stærke i halsen og stædige og dovne, men det jo ikke sandt om hver evig eneste hest!
    Det kunne lige så godt være hvilken som helst anden race smiley

    Nogen har fordomme, sådan er livet desværre smiley


  • #3   13. feb 2015 Jeg syntes din hoppe er så smuk smiley

  • #4   13. feb 2015 Fjordheste har den belastning, at de er koldblodsheste og er avlet til at trække - ikke engelsk ridning som varmblodshestene.
    De er besværet af (i 95% af tilfældeene) ikke at have gode nok gangarter, tendens til at blive stærke og få underhals, og for at have en snæver ganachefrihed.
    Derfor vælger de fleste seriøse ryttere at styre uden om disse, hvilket egentlig er forståeligt nok, når der jo findes mange andre og langt nemmere racer på markedet.

    Det er dog blevet populært at blande fjordheste med ædlere racer (især araber), for at kompensere for det kolde blod. Disse er faktisk temmelig eftertragtede for ryttere på de lavere plan, da disse ofte har fjordhestens fantastiske temperament.

    Fjordhesten er en fantastisk race, men den er bare ikke avlet til finere ridning. Blandingshestene har det med at klare sig lidt bedre, jeg red f.eks. p-klasser på en fjordhest/DV-blanding.

    Jeg håber at dette klarede lidt op i tingene smiley


  • #5   13. feb 2015 Jeg har selv en fjordhest, han er verdens bedste! smiley

  • #8   13. feb 2015 Jeg syntes de smarte "moderne" fjordheste er ekstremt smukke, men alligevel ville jeg ville købe sådan en, hvis det var den eneste hest jeg havde. Jeg tror også bare at den der fordom om at fjordheste er den der tykke, dovne og stædige rideskolehest, bare hænger ved.

  • #9   13. feb 2015 fjordhesten er da en dejlig hest, om man er til fjordhest eller andre racer handler jo blot om ens temperament. havde selv en fjordhest i pony årene og lillesøsters pony er en blanding af araber/fjordhest. det kommer jo bare helt an på hvad man forventer at bruge sin hest til..

  • #10   13. feb 2015 Jeg er seriøs en rytter så jeg bliver en smule fornærmet når man skriver at ingen seriøse ryttere gider at købe en Fjordhest, det var da en fordom der ville noget må man sige... Der er mange der ikke formår at ride Fjordhesten på en smuk og udtryksfuld måde da de tit er blevet gjort schenkeldøve og trukket ned med tøjlen, og det skræmmer måske mange væk, men hvis man har sine hjerne med sig når man rider så kan man få sig en fantastisk ridehest! smiley


    Jeg forstår godt at folk ikke vil købe blandinger, men de kan være ligeså dejlige, jeg har haft en der var blanding af Holstener og Fjordhest som jeg lige ved ligge et billede ind af smiley


    profilbillede
  • #13   13. feb 2015 Jo nogen vil min har bare på en springbane araberens (fordoms) temperament men dem der er til hidsige/friske de vælger dem lige netop fra da de ikke regner med at de kan være andet end dovne

  • #15   13. feb 2015 Jeg har "selv" 4 fjordheste (to med rødt pas). Og den sidste "jeg" har er halv fjordhest og halv irish cob. Og de bestemt ikke dovne..! smiley

  • #16   13. feb 2015 Jeg synes nu ikke der er så meget koldblod tilbage over fjordhesten. Den nye type er avlet mere spinkel, og har langt mere krop til engelsk ridning end at trække træstammer. smiley Hvis man følger med på diverse fjordheste-sider på facebook vil man kunne se mange der klarer sig fint inden for mange discipliner. smiley Har en veninde der rider LB-LA klasser på hendes, og de klarer sig rigtig godt.

    Jeg vil ikke købe en fjordheste blanding, bliver det en fjordhest jeg en dag køber, så skal den have røde papirer. smiley
    Din pony ser rigtig sød ud, måske den vil blive solgt hvis du sætter den ind på flere salgsider. F,eks. dem der er på facebook. smiley


  • #17   13. feb 2015 Nu vil jeg ikke ligefrem mene din er udpreget fjordhest. Men tror det er fordi folk ikke helt ved hvad de for når de kigger på Fjordhest da de er så varieret.

    Og jeg kan da sagtens forstå at folk kigger efter fuldblodstypen hvis de vil op og springe høje klasser eller ride dressur med de store smiley
    Har selv fjordhest og han er da dejlig springer ubesværet og kan gå LB dressur. Men man for ikke meget foræret, når man kommer fra en connemara over på ham så er der meget at holde styr på smiley

    Kender da godt en fjordhest der går 110 klasser, men det er jo ikke størstedelen.. smiley


  • #18   13. feb 2015 Jeg har en fjordhest som jeg er rigtig glad for. Men må indrømme at skulle jeg have anden hest blev det hverken fjordhest, tinker, haflinger e.l.

    Mit temperament passer bare ikke så godt til en hestetype som kan modstå meget pres når den bliver motiveret for andet.
    Jeg har i hvert fald oplevet med min egen at han FULDSTÆNDIG ignorerer signaler når han pludselig vender rundt fordi han skal se på andre heste e.l. Og det til trods for at han godt ved hvad signalerne betyder.
    En god ting ved fjordhestene er at de er stabile, rolige og ikke så nemt bliver bange. Desværre har min så heller ikke passet ind i det billede endnu, men han er blevet noget mere fornuftig efter han er kommet på magnesium. Så nu skal jeg også bare overbevises om at han er holdt op med at rende over mig, trække afsted med mig osv. når han bliver bange.

    Jeg mener så godt at fjordheste godt kan klare sig fint til stævner. De kan selvfølgelig mangle noget i forhold til gangmaskinerne, men det er da set at fjordheste kan følge med. Alternativt kan man ride fjordhestestævner.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   13. feb 2015 Fordi de færreste fjordheste kan komme langt.

    Fjordhesten er ofte heste i den billige ende (med mindre der er gode papier og resultatet bag), og når den så samtidig er blandet med så anderledes racer, så hopper pænt uden om..


    Jeg kunne selv rigtig godt tænke min en fjordhest, men det er udelukkende med henblik på større klasser og fjordhestestævner.



  • #20   13. feb 2015 jeg har intet imod fjord fræsser:-D men helt ærligt de kommer sq ikke op og går s-springning for heste. Og jeg elsker temperament. jo skøre jo bedre. Men synes ærlig talt man skal holde op med at blande dem med altmuligt. Det er sjælden der kommer et godt resultat ud af det. Så vil jeg hellere have dem rene. smiley

  • #21   13. feb 2015 Jeg bryder mig ikke om fjordheste, jeg synes de er bøvlede, klumpede og trælse. Det er lidt en generalisering, men det bygger bare på min erfaring, nemlig at jeg aldrig har mødt en jeg brød mig særligt om, selvom jeg også har mødt en del af den sporty type. Det er ikke fro at træde nogen over tærerne, jeg synes bare at jeg vil være ærlig. Jeg skal ikke kunne sige om jeg en dag møder en jeg forelsker mig i, det har jeg prøvet engang med en traver, som jeg ellers heller ikke havde så godt indtryk af.
    En blanding derimod er jeg vild med. Araber-fjordhesteblandingen er særligt skøn og dem har jeg mødt en del dejlige eksemplarer af. Problemet kan være at når man avler to modsætninger så er det lidt svært at gennemskue ud fra en annonce om hesten har ramt en god blanding af de to, eller om den har meget fra den ene eller anden side. Man må være dygtig til at beskrive, fordi ellers er der mange der ikke gider gøre sig umagen at finde ud af om den passer på deres ønsker. Hvis teksten er kort og upræcis så går folk bare vidre. Man skal fange folks interesse.
    En vigtig del er også billedet. Det er ikke for at kritisere men for at hjælpe jeg siger det, men hvis du vælger et billede som fx det du har lagt ind her, så ser hesten ret klumpet og usammenhængende ud. Det er bedre at få en til at hjælpe og så lave et flot opstillingsbillede af hesten i trense med bid, uden næsebånd, uden sadel, set fra siden og hvor den står godt på benene og kigger opmærksomt. Altså i fald man ikke har et rigtig godt ridebillede liggende på lager.
    Hvis man ikke er så god til billeder så kan man også lave en video med forskellige små klip af hesten i forskellige situationer.


  • #22   13. feb 2015 Jeg har selv en fjordhest. Men hvis jeg skulle ud og købe en anden hest ville jeg ikke vælge en ny fjordhest. Min vallak er virkelig sød og rar, helt fantastisk på staldgangen og fold og i generelt håndtering. Du kan tage tilløb og løbe hen til ham og hoppe op og han står bare lige så roligt. Han er også super til nusseri og kys på mulen. Mine små brødre som ingen ride erfaring har kan skridte ham uden sadel i skoven. Meeen når man kræver lidt af ham så er han stærk på den ufede måde. Hvis man er en rigtig dygtig rytter med fjordheste erfaring så er han faktisk rigtig god! Jeg har nogle gange en rigtig dygtig pige ude at ride ham, så kan han alt muligt! Bagpartsvendinger, bakke og springer gerne rigtig højt. Men jeg er ikke en god nok rytter til ham, han løber om hjørner med mig og er bare ALT ALT for stærk - og ret ligeglad med hvad jeg prøver at fortælle ham. Så det er faktisk ikke hesten er der noget i vejen med, men rytteren.
    Så det er lidt et paradoks - på den ene side er han en super begynder hest fordi han er så sød og rolig når man sadler op, stiger op osv. På den anden side skal man faktisk være en virkelig god rytter for at ride ham ordentlig...
    Så min konklusion er (baseret på denne ene hest :)) at (i hvert fald min) fjordhest kræver en rigtig dygtig rytter, og de fleste rigtig dygtige ryttere vil altså have en hest med nogle finere gangarter osv. som andre også har skrevet.


    profilbillede
  • #23   13. feb 2015 En fjordhest er tit super stabil og god til turryttere som mig. De er knapt så nemme til at flytte for schenkel og sæde. Jeg elsker dem. Har to men har haft tre andre før det

  • #26   13. feb 2015 Thomine selvfølgelig kan de lære det, men jeg synes bare af de 5 jeg har redet, så har de været knapt så lydhøre overfor et meget let tryk, som de andre jeg har redet har. Men det er jo også fordelen ved dem, at de ikke reagerer kraftigt på hvad som helst. Min haflinger er utrolig lydhør overfor alt og når jeg longerer, så skal jeg bare træde et skridt tilbage, så stopper hun. Det ville min fjordhest ikke lige registrere, der skal i hvert fald en del træning til endnu. Der er helt sikkert nogle, som er mere lydhøre, men jeg vil ikke mene at det er typisk for racen især ikke hvis man sammenligner med en araber f.eks. sådan en ville jeg aldrig købe, da jeg er lidt af en bangebuks, så min fjordhest passer rigtig godt til mig.

  • #27   13. feb 2015 Thomine selvfølgelig kan de lære det, men jeg synes bare af de 5 jeg har redet, så har de været knapt så lydhøre overfor et meget let tryk, som de andre jeg har redet har. Men det er jo også fordelen ved dem, at de ikke reagerer kraftigt på hvad som helst. Min haflinger er utrolig lydhør overfor alt og når jeg longerer, så skal jeg bare træde et skridt tilbage, så stopper hun. Det ville min fjordhest ikke lige registrere, der skal i hvert fald en del træning til endnu. Der er helt sikkert nogle, som er mere lydhøre, men jeg vil ikke mene at det er typisk for racen især ikke hvis man sammenligner med en araber f.eks. sådan en ville jeg aldrig købe, da jeg er lidt af en bangebuks, så min fjordhest passer rigtig godt til mig.

  • #28   13. feb 2015 Min Fjordhest er meget følsom for ben og tøjle. Og er derfor dejlig let at ride smiley

  • #30   15. feb 2015 Jeg vil helst have en fjordhest eller Tinker hvis jeg skulle have pony smiley Elsker deres rolige temperement smiley

  • #31   15. feb 2015
    Fordi fjordheste ikke er dem der ligger lige til højre benet for at komme langt, der skal arbejdes en del mere for det og tingene kommer ikke af sig selv - derfor vælger man ikke lige en fjordhest hvis man vil ride PRI :o).

    Der udover er de ikke altid super motiverede for at komme af med pres, hvilket ikke just er en fordel på en dressurbane. Mange forbinder også fjordhesten med dem de har mødt på rideskolen og sætter alle i bås med heste der fra.

    Men med alle racer i det hele taget, så er der nogen der kommer lettere til tingene end andre og nogle skal der kæmpes lidt mere for tingene med ( fx ved at man ikke vinder meget på gangarter men skal vinde på præcision og stabilitet ).
    Det må folk da helt selv om hvad de vælger :o)


  • #34   16. feb 2015 Jeg ejer selv en super alsidig fjordhest, vi er godt på vej deropad i både dressur og spring, og skal også ride jagt her om lidt. Vi kører også med ham = laver stortset alt man kan med en hest. Han er super super dygtig i både dressur og spring, men det har taget et stykke tid for os at finde hinanden og jeg har kæmpet mere med ham end med nogen anden pony.

    Det gør så at jeg er mere stolt af det nu, men har mange gange været ved at opgive. Skulle jeg ud og købe endnu en hest, ville jeg nok kigge efter noget andet, da jeg ikke har mødt særlig mange som er så talentfulde som Findus (min). Der kommer nogle dygtige nogle ind imellem, og jeg synes at fjordheste er de sødeste og har det bedste sind smiley



  • #35   24. sep 2017 Bare fordi de er store og klumpede er de stadig gode heste og med den rigtige rytter kan de jo være lige så gode som den DV eller Oldenborg der render rundt ude på dressur banerne. Folk ser en fjordhest og tænker på den fede klump af et æsel der lærte dem at ride dengang de var små og alt var hestens skyld hvis der var en fejl. Ejer selv en skøn klumpe dumpe der snart skal tilrides. Han kommer nok aldrig på stævne banerne hvis det står til mig men det betyder ikke at han ikke er en skøn hest alligevel.

    profilbillede
  • #36   24. sep 2017 Jeg tror også at fjollerne har er lidt dårligt rygte, og ja, med en fjoller skal der arbejdes lidt hårdere sadlen inden de samme resultater nås.

    Også er det bare en kæmpe forskel på fjollere, og hvilke typer man har mødt i sit liv.

    Jeg har selv 3. I hver sin kategori. En er 152 høj, næsten lige så bred, med et ben i hvert hjørne, er ret tung, og rytteren skal den ondelyme gøre en indsats hvis han skal være bare lidt elegant? Men han kan godt.

    Også har jeg lige købt en ny 151 høj og ligner en DV'er i form bare han er gul. Lange ben, lang krop og tynd hals, og som har meget let ved at udføre øvelserne. Det er en fornøjelse så hurtigt han lære.

    Personligt rider jeg fjoller fordi jeg kan få en hest med ret gode egenskaber og temperament for små penge, skal jeg have de samme egenskaber hos andre racer, så snakker vi også helt andre priser. Jeg har givet 29.000 tilsammen for dem alle 3. Og en af de går nu LA4-6, min den nye forventer jeg også kan gå LA til næste år og den sidste han er bare god og rar, og hvis jeg havde haft tiden gik han også LA.


  • #37   24. sep 2017 Ja, Fjordheste har ryet og historien imod sig - og så er de bare så enormt racetypiske, at de fleste blandinger er grimme, uanset hvilken race man blander med. Sorry - men sådan er det.

    Når folk skriver "ingen fjordheste", så behøver du ikke at tage det som en personlig fornærmelse - det betyder bare at de hellere vil have en brun/rød/whatever hest smiley

    Hvis jeg skulle købe en ny hest, så ville jeg også frasortere en række hesteracer/-typer - ikke for at fornærme de som ejer en sådan, men fordi mine præmisser er anderledes.


  • #38   24. sep 2017 Ja jeg har det også som Mimre. Personligt er jeg total fjoller fan, og af den grund fravælger jeg mange andre racer, af den simple grund, at de ikke er fjordheste.

    Det er ikke fordi jeg synes de andre er dårlige, jeg synes bare bedst om de gule.

    På samme måde som andre bedst kan lide islændere, DV'er osv. Og nogle ikke kan lide fjollere, ser jeg kun som en fordel, for fik alle de fjordheste-fornægtere (i mangel af bedre ord) øjnene op for denne fantatiske race, så vil prisen jo stige gevaldigt på de gule.


  • #39   24. sep 2017 Jeg tror på, at hvad folk efterspørger, når man taler hestepræferencer langt hen ad vejen fortæller om folks drømme.

    En blanding af fjordhest, araber, oldenborg og fuldblod er racer, hvis fordele og ulemper "stikker i alle retninger". Så racerne siger meget lidt om hvad hesten kan forventes at kunne.

    Men hvis hesten har grundridningen i orden, passer til køber i størrelse og er god på tur og prisen matcher at det er en blanding, så findes køberne derude til en allround hest.

    Vil du sælge din hest, så skriv en god tekst om hvad den kan, hvad den har deltaget i.
    Bevis det med et par gode ride billeder og et billede fra siden uden udstyr, så man kan vurdere eksteriør.
    Sæt prisen realistisk, og du skal nok få den solgt. (De købere, som vil avle køber ikke blandinger. De købere, som vil se på race og/eller stamtavle for at finde ud af hvad hesten kan forventes at kunne, vil ikke købe blandinger. Så du har kun de købere tilbage, som er tilfreds med en beskrivelse af hvad dyret egner sig til.)

    Personlig er jeg ret ligeglad med farve, race med videre (medmindre jeg senere får mulighed for at avle.)
    Grundlæggende vil jeg bare have en hest med et behageligt temperament, cool på tur, grundridningen i orden og i en passende størrelse.
    En hest og rytter er altid et smukt syn, hvis man passer sammen.


  • #41   25. sep 2017 Den her tråd er 2 år gammel, mon ikke hun har fået solgt sin hest. smiley

  • #42   25. sep 2017 Ha-ha Marie - det havde jeg slet ikke opdaget smiley


  • #43   7. okt 2017 Jep tråden er 2 år gammel, Men hun står stadig i stalden?? Sådan blev det nu en gang ??????

  • #44   8. okt 2017 Så fik du den ikke solgt?

    Mvh TT


  • #45   15. okt 2017 Nope ?? Hun står stadig nede i stalden?? Relativt nyt billede

    profilbillede
Kommentér på:
Fjordheste

Annonce