{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.001 visninger | Oprettet:

KIssing spines {{forumTopicSubject}}

Da jeg har et stort øje for en lille hoppe til salg, med kissing spine, har jeg derfor også nogen spørgsmål omkring det.. Har søgt meget på nettet, men synes ikke rigtig jeg har fået svar nok. Har også spurgt herinde, men synes ikke rigtig jeg fik nok.

Hesten her har KS mellem T15-T18 i grad 1-3. Hun er fylder 3 til maj, så det er jo heldigvis opdaget tidligt - da både søster og mor har det.
Min underviser har sagt at hun aldrig vil kunne komme til at springe mere end en halv meter, selvom det lige nu kun har klinisk betydning for hende.. Det er ret dårlige odds når jeg er springrytter ??

Hvordan klarer din kissing spine hest ridning? Hvad bruger du den til, og hvor tit?
Og hvor sidder dens KS henne og i hvilken grad?
Er din blevet opereret? Hvis ja, hvilket niveau gik den på før, og nu?
Bonus Info er også velkomment ??
Er især interesseret i at høre om springheste.


Kommentarer som ,,hold dig fra sådan en hest, find en du kan bruge til noget" osv, frabeder jeg mig fra. Har selv trænet hesten de sidste 3-4 måneder, hun var rå da jeg tog hende til mig. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KIssing spines
  • #1   11. mar 2015 du skriver det pt. kun har klinisk betydning?? Det betyder den er generet af det??

    Min egen har to tætsiddende torntappe, og har sprunget med det i mange år uden at være mærket af det, plus blevet "B hest" i military og gennemført CNC100 et par gange uden fejl...

    Kissing spines er der jo MANGE heste der har, uden at være generet...


  • #2   11. mar 2015 Klinisk betydning betyder at det er på røntgen billedet, men har ikke fysisk betydning som det ser ud lige nu. hun er lige knap 3 år så har ikke haft rytter på endnu smiley

  • #3   11. mar 2015 ville ikke turde det, også fordi den ikke er redet.. man kan sige sig selv at det vil få betydning, når det "gnider" sig op ad hinanden.. der bliver i hvert fald meget at tage hensyn til, og ville ikke turde at satse på en spring karriere smiley Har selv en vallak med en lille bitte skævhed i krydset- det får ingen betydning sagde dyrlægen til handelsundersøgelsen for 11år siden - og det har simpelthen ikke haft andet end betydning, og været dyrt i diverse behandlinger igennem årene..
    desuden forstår jeg ikke at man vælger at avle på en hoppe med kissing spine, og slet ikke når den har fået 1 føl med det.. det er jo en bygnings fejl :S


  • #4   11. mar 2015 Min hoppe Magie fik det konstateret i 2012.

    Jeg har valgt at pensionere hende fra dressurens svære kunst, hun har det i mild grad, men kunne i takt med at vi påbegyndte de mere samlede øvelser som piaf, passage samt changementer/galoppiuetter, mærke at hun var begrænset- hun blev mindre gående og viste nogle mærkeligt tegn med at tage hovedet til siden og ligesom "pege" op med hendes rygnår hun kunne, f,eks, i parade stod som en gravhund (for en frem, bagben tilbage) og for at være fair mod hende valgte jeg at det var det., (der havde været genoptræningsperiode og blokader uden effekt..
    Hun viste tydelige tegn på hendes måde.. Heldigvis kom vi ikke derud hvor det var stejl/buk for at komme væk fra det.

    Jeg turde ikke købe en med det, efter hvad jeg har erfaret, hvert fald slet ikke når jeg ikke kender den, eller hvilke reaktioner der måske kommer når hesten skal i gang og have rytter på..

    Ved Magie viste det sig først da hun var 10år (har redet hende siden hun var 3år) fordi der først var i de sværere øvelser hun ikke kunne være med..

    Blot min erfaring.

    Der er selvfølgelig heste som går med det uden problemer smiley


  • #6   11. mar 2015 Nu ved jeg godt du ikke vil have den her kommentar, men helt seriøst jeg ville gå langt uden om! Muligt den ikke har haft problemer med det førhen, men den er jo altså heller ikke blevet redet førhen. Jeg rider på en hest som der lææænge har været problemer med i traven, han blev endelig røgten fotograferet og havde forandringer ned mod de sidste hvrivler, dog i mild form og noget vi sagtens bør kunne træne os ud af.

    Jeg har siden Jul lavet intensiv træning med ham fra jorden, lange gåture i skov med bakker, samt en masse jordarbejde og longering, jeg kan efterhånden se forbedring i hans måde at bevæge sig på, men det går desværre nok længe før jeg kommer til at ride ham. Dog er han i det hele taget en stor mundfuld og har i lang tid inden jeg startede med ham været låst, deraf kommer det så oveni, at jeg i det hele taget har skulle vænne ham til at det er okay at gå afslappet.

    Måske er det fordi der har været så meget oveni hans problemer med ryggen, at det tager mig så lang tid med "min" Men jeg ville ikke gøre det igen.


  • #7   11. mar 2015 Jeg går ind for biomekanisk træning så det med at det tager laaaang tid, har jeg skam intet imod. Hellere lidt for langsomt end for hurtigt smiley

    Tusind tak for jeres svar!

    Også lige til det med at avle på sådan en hoppe. Hoppen fik konstateret KS, efteråret for halvandet år siden, og blev aflivet et halvt år senere. Der havde hoppen allerede fået de to føl. Det ene føl fik det konstateret i sommers, og det sidste føl (hesten her), fik det konstateret for en lille måneds tid siden. Så der er ikke bevist blevet avlet på en KS hest smiley


  • #8   11. mar 2015 Jeg kræver ikke en stor og vild spring karriere men bare så der kan startes lidt spring, jagt, military og sådan noget.

    Jeg tænker bare at spring i flyve perioden er vel godt for ryggen, da den får strukket ud der. Men i landings perioden trækker den jo ryggen sammen, og det er vel knap så godt, når den har kissing spine, selvom det ikke har nogen betydning fysisk.. Ved ikke om det bare er mig eller om der er noget om sådan noget??


  • #9   11. mar 2015 Jeg har heller ikke andre krav end lidt dressur+spring på klubplan samt jagter, vi har været i gang i over et år nu, og jeg må ærlig indrømme, at jeg er ved, at være der, hvor jeg faktisk slet ikke tror på, at vi når, at komme ordentlig i gang før jeg starter uddannelse til september, hvor jeg formentlig må flytte. Jeg har heller ikke noget i mod at det tager lang tid, det var jeg indstillet på da jeg gik i gang, andet kan man vist ikke forvente når man går i gang med at tilride en hest på 9 år. Men u efter 14 måneder havde det ærlig talt været rart hvis jeg havde redet fremfor hele tiden at tulle rundt fra jorden af.

    Dog ved du det jo fra start af, og ved derfor hvad du har med at gøre, men jeg ville mene det er et stort sats, at købe en hest med ks, når man endnu ikke har set den under rytter.


  • #10   11. mar 2015 Så længe du er klar over, hvad du har med at gøre og tager hensyn til dette. Du vil jo fx ikke kunne avle på den, og jeg ville nok passe på med at bruge den til højere springklasser.

    Er den tilredet? Det kan jo være, at den bliver generet under rytter. Det er svært at vide, og så kan man ride så biomekanisk rigtigt som muligt smiley


  • #11   11. mar 2015 Nej hun er ikke tilredet, og grundet at hun vokser som ind i helvede vil hun også først være klar til næste år smiley
    Håber dog alligevel på at jeg skal derop og sidde lidt til sommer.
    Jeg har arbejdet med hende på daglig basis siden midt oktober, og når hun først bliver klar til rigtig tilridning til næste år, så har vi 1,5 års jordarbejde bag os.
    Jeg har af erfaring været ude for at det er meget sværere at skulle tilride en ældre hest end en ung hest. Mine to tidligere heste var ikke rigtig redet så meget men var i 7-8 års alderen, og de to viste sig at være meget større mundfulde end den her unge (hvis vi ser bort fra hendes meget dominerende og voldsomme personlighed..) hest. Derfor regner jeg med (læs, håber stærkt på!) at når det er tid til tilridning at så er der lagt nok arbejde i hende til at hun er tryg ved det hele, med mindre hun har ondt i ryggen.
    Hun arbejder rigtig fint under longe, og bruger ryggen i små momenter af gangen (vi har vores problemer i longen pt..). Hvis jeg ikke vidste at hun havde KS, var det endnu ikke noget der ville have haft faldet mig ind smiley . Selvfølgelig kan det ændre sig når der kommer rytter på, men regner stærkt med at hun viser tegn inden der kommer noget på ryggen smiley


  • #13   12. mar 2015 Det har jeg ikke endnu, men kigger på det når jeg får fri og har været i stalden smiley

    Kunne din hest springe da den blev smertefri? smiley


  • #15   12. mar 2015 Tusind tak smiley !

Kommentér på:
KIssing spines

Annonce