Angst og at eje en hest på samme tid - Hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har valgt at være anonym under dette forumemne, da jeg simpelthen har for meget angst til at spørge om dette offentligt, af frygt for både at ikke blive socialt accepteret og at blive dømt for at komme ud med usikre spørgsmål og ting jeg ikke forstår.
Sagen er den, at jeg ikke så længe siden blev diagnosticeret med angst, socialfobi og depression. Jeg har ikke super meget erfaring inden for træning og tilridning af ungheste, men jeg ejer en sød og rolig 4 (næsten 5 års) vallak med det roligste sind jeg har kendt længe. Jeg har førhen gået ned med stress og depression, men jeg vil ikke miste ham. Jeg er bare bange for jeg ikke kan fortsætte træningen selv af ham. Han er blevet tilredet udendørs, næsten kun på tur men er også blevet trænet op på ridebane med hjælp fra en underviser. Problemet er bare at jeg har simpelthen så meget angst for at spørge om hjælp (pga en masse ting førhen i mit liv), men jeg vil ikke have det går ud over os to.
Jeg kan mærke at min depression og angst går udover ham, og jeg har ikke været så tit hos ham fordi jeg simpelthen ikke ved hvordan jeg skal komme videre/ikke turde at spørge om hjælp og at jeg er student på SU. Jeg har haft ham lidt over et år, hvor da jeg fik ham, kunne jeg ikke engang rense hove på ham, til at han nu kan rides på tur på 7km i alle gangarter, dog kun med hjælpehest som skal starte alle gangarter.
Jeg kan føle min lyst til at tage ud til ham bliver mindre og mindre, fordi jeg ikke kan komme videre i træningen med ham pga uerfaring og angst. Men jeg er også vokset tæt på ham og han ved at jeg er hans ejer, og jeg vil simpelthen ikke af med ham, men jeg er bange for jeg er nødsaget til det. Samtidig går jeg og drømmer om en rigtig konehest som jeg bare kan smide sadel på og tage på en lang tur uden problemer. Men jeg ved inderst inde at han sagtens kan blive sådan med den rette træning.
Så mit spørgsmål er:
Skal jeg udlåne ham eller beholde ham og sammen med ham kæmpe mod min angst?
Han bliver sendt i træning her om en halvanden måned hvor jeg vil tage ned og besøge ham for at få en ide om hvordan jeg kan fortsætte træningen selv.
Jeg håber I kan forstå min synsvinkel, og at I har nogle ideer til hvad jeg kan gøre, da det her er meget svært for mig at spørge om.
apr 2009
Følger: 172 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 60 Svar: 443
Men hvis ikke du vil gøre noget ved hesten, er det synd at han bare står. Så enden må du tage dig sammen og ride. Eller låne ham til en der vil
jun 2011
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 19
Mit råd til dig er (nu ved jeg ikke hvor voldsomme angstanfald du får), men sørg for at være god ved dig selv og din hest. Hvis du kan mærke at din lidelse hindre dig i, at udvikle dig sammen med din hest, så ville jeg tage en pause - for hestens skyld.
MEN HUSK, du må ikke straffe dig selv på nogen måde, ved at låne din hest ud. Hvis du (ligesom mig) kun har 'fri' når du er sammen med din hest og er hesten det 'eneste' lyspunkt, skal du ikke gøre ondt være og fjerne hesten fra dit liv.
Har selv/er i gang med at tilride en 'unghest', jeg ville også selv forsøge først, men til trods for at have en del erfaring inden for ridning, hestens anatomi ovs. er det at tilride en hest en hel videnskab for sig. 'At ride' og 'at tilride' er i min optik ikke det samme, så jeg ville varmt anbefale, at du fik hjælp - men dog fra en du kender og 'ser op til'
HÅBER jeg forstod dit dilemma
aug 2014
Følger: 25 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 157
Hjælper den dig tværtimod, skal du selvfølgelig beholde den.
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.636
feb 2008
Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.150
Angst og at eje en hest på samme tid - Hjælp