At overvinde angst... {{forumTopicSubject}}
For ca. 4 måneder siden blev jeg smidt af en løbsk hest på den rideskole, jeg går på... Efterfølgende var det ikke noget problem for mig at sætte mig op på en hest igen, da min skulder og mit hoved tillod det (resultatet af uheldet var en forvredet skulder og en mild hjernerystelse), og jeg rider også stadig med den største fornøjelse... jeg ELSKER det og vil bestemt ikke undvære det for noget....
MEN (for sådan et kommer der jo næsten altid) desværre har jeg med tiden fundet ud af, at jeg efter faldet er blevet bange for at "miste kontrollen"... Dvs., at så længe det går godt, og jeg føler, jeg kender og kan stole på den hest, jeg rider på, går det fremragende i alle gangarter, og jeg er ikke det mindste bange... men lige så snart, jeg føler, at hesten begynder at tage magten fra mig, så jeg måske ikke kan stoppe den igen (eksempelvis hvis det er en "ny" hest, jeg rider, som er lidt livlig), bliver jeg bange, hvilket oftest giver den modsatte effekt af, hvad jeg ønsker, fordi hesten naturligvis reagerer på, at jeg spænder op, når jeg bliver ræd for at falde af.
Denne pludseligt opståede angst irriterer mig voldsomt, og jeg føler, den hæmmer mig i min udvikling som rytter. Derfor vil jeg MEGET gerne af med den igen, men jeg ved ikke rigtigt, hvordan...
Er der nogen af jer herinde, der har erfaring med den slags? Og kender nogle gode råd til, hvordan man slipper af med sådan en angst?
Håber, der er nogen, der kan hjælpe?
Mange hilsner fra Louise.
jun 2007
Følger: 109 Følgere: 105 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 358
apr 2006
Følger: 97 Følgere: 107 Heste: 1 Svar: 2.255
så skal have undervisning på et let niveau, for at vænne mig til det igen :=)
maj 2007
Følger: 97 Følgere: 94 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 1.100
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Når bare, jeg kender hesten og stoler på den, er der ingen problemer... Rider p.t. hovedsageligt på en smuk, mørkerød blandingsvallak (han er halv varmblod og halv traver) på "min" rideskole. Han er bare så skøn... rolig, nervefast og stabil, men samtidig opmærksom og arbejdsvillig (lokalt går han under navnet "bedstemorhesten" *gg*), og jeg stoler fuldt og fast på ham, så derfor går det rigtig godt, og jeg føler også, jeg udvikler mig på ham og tør stort set alt. Min mors gamle New Forest kan jeg også ride, selv om han er lidt mere fræk og noget af en kylling, men jeg kender ham jo, da jeg har redet ham i snart 15 år, så der bliver jeg heller ikke bange. Men jeg skal jo også kunne ride andre heste...
Har faktisk overvejet at sætte mig op og ride på den hest igen, som løb løbsk og smed mig af for at se, om det måske vil kunne hjælpe... altså hvis hun nu løber af med mig igen, og jeg får hende stoppet. Men indtil videre har jeg altså ikke rigtigt kunne samle modet til at prøve... *rødmer*
dec 2007
Følger: 46 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 637
At overvinde angst...