{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
712 visninger | Oprettet:

At overvinde angst... {{forumTopicSubject}}

For ca. 4 måneder siden blev jeg smidt af en løbsk hest på den rideskole, jeg går på... Efterfølgende var det ikke noget problem for mig at sætte mig op på en hest igen, da min skulder og mit hoved tillod det (resultatet af uheldet var en forvredet skulder og en mild hjernerystelse), og jeg rider også stadig med den største fornøjelse... jeg ELSKER det og vil bestemt ikke undvære det for noget....

MEN (for sådan et kommer der jo næsten altid) desværre har jeg med tiden fundet ud af, at jeg efter faldet er blevet bange for at "miste kontrollen"... Dvs., at så længe det går godt, og jeg føler, jeg kender og kan stole på den hest, jeg rider på, går det fremragende i alle gangarter, og jeg er ikke det mindste bange... men lige så snart, jeg føler, at hesten begynder at tage magten fra mig, så jeg måske ikke kan stoppe den igen (eksempelvis hvis det er en "ny" hest, jeg rider, som er lidt livlig), bliver jeg bange, hvilket oftest giver den modsatte effekt af, hvad jeg ønsker, fordi hesten naturligvis reagerer på, at jeg spænder op, når jeg bliver ræd for at falde af.

Denne pludseligt opståede angst irriterer mig voldsomt, og jeg føler, den hæmmer mig i min udvikling som rytter. Derfor vil jeg MEGET gerne af med den igen, men jeg ved ikke rigtigt, hvordan...

Er der nogen af jer herinde, der har erfaring med den slags? Og kender nogle gode råd til, hvordan man slipper af med sådan en angst?

Håber, der er nogen, der kan hjælpe?

Mange hilsner fra Louise.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At overvinde angst...
  • #2   26. feb 2008 Husk på at du ikke må blive bange/ eller begynde at blive nervøs, når du mærker hesten prøver at tage magten, hvis den gør det? og det ikke bare er dig der føler det:) Det smitter jo tydeligt af på hesten og det er måske årsagen til at den også bliver lidt vanskelig at styre, fordi du viser nervøsitet og samtidig bliver hesten også nervøs?

• #3   26. feb 2008 Ja nu er det så et år siden at jeg faldt af og brækkede hånden, og det er først nu at jeg kan mærke at jeg ikke er helt tryg ved at ride...
    så skal have undervisning på et let niveau, for at vænne mig til det igen :=)

• #4   26. feb 2008 der er ikk andet at gøre end at blive ved , måske kan du få lov at ride nogen andres heste. de reagerer måske ikk lige med det samme sådan som du vil have, men du finder ud af at der ikke sker noget alligevel. ved ikk om det var til at forstå?

• #6   26. feb 2008 Hm... havde håbet på, at der fandtes en mirakelløsning... jeg ved ikke... noget psykoterapi, hypnose eller hvad ved jeg. Jeg er frisk på at prøve det meste for at komme angsten til livs, for jeg føler den virkelig som en belastning og en hæmning for min udvikling som rytter.

Når bare, jeg kender hesten og stoler på den, er der ingen problemer... Rider p.t. hovedsageligt på en smuk, mørkerød blandingsvallak (han er halv varmblod og halv traver) på "min" rideskole. Han er bare så skøn... rolig, nervefast og stabil, men samtidig opmærksom og arbejdsvillig (lokalt går han under navnet "bedstemorhesten" *gg*), og jeg stoler fuldt og fast på ham, så derfor går det rigtig godt, og jeg føler også, jeg udvikler mig på ham og tør stort set alt. Min mors gamle New Forest kan jeg også ride, selv om han er lidt mere fræk og noget af en kylling, men jeg kender ham jo, da jeg har redet ham i snart 15 år, så der bliver jeg heller ikke bange. Men jeg skal jo også kunne ride andre heste...

Har faktisk overvejet at sætte mig op og ride på den hest igen, som løb løbsk og smed mig af for at se, om det måske vil kunne hjælpe... altså hvis hun nu løber af med mig igen, og jeg får hende stoppet. Men indtil videre har jeg altså ikke rigtigt kunne samle modet til at prøve... *rødmer*

• #7   26. feb 2008 - jeg faldt også engang af og brækked hånden, nomalt skal man jo op på hesten igen lige efter man er faldet af med når der sker sådan noget kan man jo ikke. men efter min hånd var ok igen var jeg så bange for at ride på den hest, gjorde alt for at slippe for det. så om op og ride på en anden, det fik ligesom min selvtillid tilbage og efter noget tid ture jeg ride stille på den igen (: så ja, man skal bare blive ved og prøve at slappe af. selvom det er SÅ meget nemmere sagt end gjord.. (:

Kommentér på:
At overvinde angst...

Annonce