{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

liseaastorm
liseaastorm
Tilmeldt:
13. jun 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Angst for at springe {{forumTopicSubject}}

Hej smiley Jeg er angst for, at springe højere end 50 cm på min dejlige hest. Har aldrig faldet af ham i sammenhæng med springning, så ved egentlig ikke hvorfor. Tror muligvis det har noget, at gøre med, at han aldrig har sprunget højere med rytter, har ikke turde at sætte springet højere op, selvom han nemt kan springe over 120 cm uden rytter.
Har i nogen tips til, hvordan jeg kan overvinde angsten for at springe højere? smiley
Tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angst for at springe
  • #2   17. jun 2018 Er det angst, eller bare normal nervøsitet, utryghed?
    Pas på inflation i ordene.. Grrr...
    (Angst er et psykiatrisk sygdomsbillede, som der er meget ubehag forbundet med. Ligesom du ikke er deprimeret, bare fordi du er naturligt trist og bekymret i et par dage.)

    Nå, men...
    Det gode ved angst, men også bare almindelig nervøsitet og utryghed er, at det kan trænes væk. (Forskellen er, om man træner til 3.5 km på skolernes motionsdag, eller en Ironman... )

    Prøv at tage et stykke papir, og tegn tre koncentriske cirkler. Inderst inde er de aktiviteter og tanker, du kan udføre til UG, og som du føler dig helt tryg ved. Fx springe 45 cm.
    I den mellemste zone er de ting, som enten er lidt svære - men du faktisk godt kan. Eller som du er lidt utryg ved, det giver sommerfugle i maven.
    Yderst er de ting, som giver hjertebanken og følelse af panik. Eller, som du bare ikke kan, og vil have meget svært ved. Jeg ved ikke med dig, men jeg kan teknisk set ikke synge rent, kan heller ikke spille klaver, guitar mv og vil nok have meget svært ved at lære det. Jeg vinterbader, men ville ikke turde forsøge at svømme nedenunder is på en frossen fjord... Hvis man har en fobi for hunde, kunne det være at træne hunde. Du er derude, hvor kroppens adrenalin blokerer for al indlæring.

    Hvis du skal springe højere, skal du først finde ud af, og vælge om det er vigtigt.
    Og så skal du bevæge dig fra den inderste komfortzone og ud i den mellemste zone, du skal altså vælge at udfordre dig selv lidt. Hvis du holder dig til det, som er let, udvikler du dig ikke.
    For at ændre muligt skal du tre ting:
    - Vide at der er et hvordan. Man gør x, og det virker.
    - Du skal have tiltro til at det er muligt for dig. Og det har du jo.
    - Og så skal du gå ud af din komfort zone og gøre det.

    Meget lavpraktisk.
    Rid en dag. Vælg, at i dag gør du det.
    Sæt bommen et hul op.
    Teknisk set, det er jo det samme.
    - husk og ros dig selv, når du har gjort det. Og så gør det igen.


  • liseaastorm
    liseaastorm Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   17. jun 2018 Tak for hjælpen begge to! Jeg vil forsøge mig ad smiley Jeg er diagnoteseret med social angst, og det er den samme følelse jeg får når jeg rider hen mod spring. Jeg tænker på alt der kan gå galt.

  • #4   17. jun 2018 Jeg turde ikke springe 50 cm da jeg fik min hest 2 måneder med en underviser jeg stolede på og kunne fortælle mig jeg var god nok sprang jeg 120 cm på min lille hest på 152 jeg har generaliseret angst så jeg fik også angstanfald så jeg vil sig med mig virkede det ikke at springe alene og have en der fortalte mig hvor “dygtig” jeg var så jeg kunne blive bedre! Så mit råd vil være få hjælp i form af støtte fra jorden til at bakke dig op på din selvtillid så kommer det nok! smiley

  • #5   17. jun 2018 hvad med at lade en anden springe så du kan se at hesten godt kan?

  • #6   17. jun 2018 Jeg tænker også først at lade en anden springe højere på den og dernæst arbejd dig stille og roligt videre, og tænk på hvor fed en følelse du vil få når du så kommer over springet på 55 cm smiley

    Held og lykke og god arbejdslyst!


  • #7   18. jun 2018 Jeg tænker at du skal have fat i en underviser der kan hjælpe dig og din hest, og give jer begge selvtillid. Så kommer det helt naturligt at springene gradvist sættes op/ned. Så er du også ude over at en anden skal op på din hest, da det også kan give komplikationer hvis hesten begynder at reagere på andre signaler end dine. smiley

Kommentér på:
Angst for at springe

Annonce