{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

Angst for at ride tur... {{forumTopicSubject}}

Jeg er bange for at ride på tur alene smiley

Jeg ved ikke hvor min angst stammer fra, for jeg har ikke haft dårlige oplevelser med det i mange år. Det værste er, at jeg tror at min hest faktisk er helt OK med det. Han er ret ung, men ikke særligt tændt eller spooky. Vi har redet tur nogle gange med en anden, og der har han været helt fin.

På banen er jeg 100% OK. Til stævner er jeg 95% OK.

Men bevæger jeg mig udenfor matriklen på min hest og han så meget som pruster eller glor på noget, så får jeg en knude i maven af angst, og har mest lyst til at hoppe af. Jeg nyder det i al fald ikke.

Jeg forstår det ikke helt selv - men vil gerne finde ud af hvordan jeg kommer ud af det.

Nogen idéer til hjælp eller selvhjælp?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angst for at ride tur...
  • #1   18. feb 2021 Jeg kan kun sige, at jeg har det præcis på samme måde. Den eneste måde at gøre det bedre på er at ride en masse ture. Jo mere du gør det, jo nemmere bliver det. Jo mindre du gør det, jo større bliver angsten smiley

  • #2   18. feb 2021 Jeg har selv haft en angst for at ride ved vejen, hvilket irriterede mig utrolig meget, så jeg begyndte at arbejde på det stille og roligt.

    Jeg bor omkring mange marker og fin natur som jeg altid har redet ved, så tur er helt normalt for mig. Jeg startede ud med at ride der hvor jeg var meget tryk hvilket var banen og vores egen ridemark. Derefter red vi nogle meget små turer til sidst i træningen, kun i skridt. Derefter begyndte jeg at skridte tæt på vejen, men stadig på marken hvor jeg var tryg. Derefter øgede vi langsom tempo og afstand til vejen.

    Jeg kan stadig mærke angsten, men det er forbedret meget. Tænker at du kan benytte dig af samme teknik. Langsomt udvide der hvor du føler dig tryg, og hvis det hjælper så ha en med vedsiden af som du kan støtte dig op ad smiley


  • #3   18. feb 2021 Jeg har det på samme måde. Men sikkerhedsmæssigt er det nok også bedst at have nogen andre med... Jeg rider aldrig ud alene, heller ikke selvom min hest godt kan smiley

  • #4   18. feb 2021 Hvad havde du sagt til en veninde, som er tryg ved at ride ud, men hesten spooker??

    Du havde sagt "træn ham gradvist op, udvid gradvist hans komfort zone.
    Angst i let grad er uhyre almindeligt. Øv.
    Det gode er, at man kan træne sig ud af det.

    Så, forestil dig...
    Nej, tag et stykke papir og tegn.
    Inderst den mindste ring. Derinde er du 100% tryg og føler kontrol, det du gør er let. Er denne ring blå? Jeps blå, fordi jeg kan lide blå.
    Udenom den er en ring, lad os sige en fed, tyk lyserød ring. Det er der man gør noget, man er en smule utryg ved, det er lidt svært eller du kan tabe den fulde kontrol. Men, det er der du udvikler dig.
    Yderst er en ring. Skal vi sige sort? Er det helt sort, så er man bange, det er sværere end man kan finde ud af og man har ingen kontrol. Der skal du ikke ud, fordi det er der ikke gavn ved.

    ..
    Du skal bevæge dig ud af den trygge zone, derud hvor at det kilder lidt i maven - men når man bliver i lyserød zone opdager man at det skete der faktisk ikke noget ved. Og så holder det op med at kilde.
    Gradvist bliver den trygge zone, den blå cirkel større. Den lyserøde lidt udfordrende zone rykker sig udad.
    smiley

    Det er naturligvis tricks. Fx gør noget, der kræver koncentration. Vi bruger en del af hjernen til at være bange, men andre dele af hjernen til at tænke rationelt.
    Vi kan ikke begge dele, sindet må vælge - angst eller kloge tanker?
    Derfor, træn dressur på tur, øv dig i barndommens sangtekster eller træn dig selv i at huske træarter.
    Det hele virker.
    Og så


  • #5   18. feb 2021 Er du lige så utryg ved at trække med hesten alene? For så ville jeg starte med at trække nogen ture, og så kan du jo hoppe op, når du føler dig lidt tryggere.

  • #6   18. feb 2021 Jeg ville, som dok. who også skriver, træne mig ud af det!
    Start med at rid Hvor du er tryg, og nøjes med det, fx. efter baneridning, så skridt af på tur, hold dig til hvor du er tryg og og så forlæng turen en smule efterhånden som du bliver mere tryg. Og hvis du bliver nervøs, så er der ingen skam i at hoppe af og trække et stykke!
    Det tager laaaang tid at få angsten væk.

    For 15 år siden fik jeg rideangst, jeg var så nervøs når jeg skulle op på en hest, hvilken som helst hest.
    Så fik jeg en 6 års pony, til låns, som ikke var tilredet, hende var jeg helt tryg ved fra jorden og begyndte at tilride hende, og var ikke bange. Jo i visse situationer kunne jeg godt blive lidt nervøs, men hun var altid rolig så det hjalp mig. Her efter red jeg på nogle forskellige heste på det opstaldningssted jeg havde hende, hestenes ejere spurgte mig om hjælp da de havde nogle problemer, og fordi jeg havde en opgave, så dæmpede det angsten.

    Jeg kan stadig, 15 år senere, være bange, men det er meget sjællent når jeg stoler på den hest jeg rider på.
    Jeg har det så lige omvendt, jeg er mere nervøs når jeg rider sammen med andre. er det bare mig og hesten så er jeg mere rolig.

    Du kan også snakke med din hest, synge en sang, repetere noget du har/Skal lære så distraherer du sig selv fra angsten. Det virker! Jeg har brugt det meget!
    Og folk der kender mig ved om jeg er nervøs, for jeg snakker enormt meget med hesten så, ikke med de andre jeg rider med smiley


  • #8   19. feb 2021 1000 tak for jeres feedback smiley Angst er en mærkelig størrelse - særligt når man ikke kan finde ud af hvad den udspringer af.

    Jeg har tænkt meget over hvorfor jeg er bange for at ride tur på Alex, og en helt klar grund er at han er ung og at jeg ikke stoler nok på ham. Jeg er også bange for at min angst skal smitte af på Alex, så det hele bliver unødvendigt kørt op.

    Jeg synes der er mange ting i jeres opslag som jeg kan bruge smiley

    At udvide mine tryghedszoner gradvist. At trække ham indtil jeg føler mig tryg ved at sætte mig op (underligt nok er det når jeg er inde i skoven). At tale/synge/reinfirme mig selv.

    Jeg vil så gerne opleve foråret fra hesteryg, og det er jeg sikker på at min hest også gerne vil. Så der er ikke andet end at stille og roligt at forsøge sig frem smiley


  • #9   19. feb 2021 Det er en myte, at angst nødvendigvis udspringer af noget.
    Jeg så engang en veludført videnskabelig undersøgelse, hvor man i den efterfølgende artikel konkluderede at mennesker i gennemsnit har to episoder om året med angstanfald lignende symptomer.
    Årsagerne kan være hvad som helst.
    Og som regel ignorere folk, hvis de har bundet lidt i toget, vågner og har hjertebanken og er tør i munden. "Who cares, der havde jeg vist et mareridt? "
    Men, af og til forbinder folk deres tilfældige ubehag med hvad de nu lavede, mens det skete. Og så bliver de utrygge ved S-tog, ridning, eller hvad nu det var.

    Det skal håndteres ved at man gør det, man er lidt bange for. Blive i opgaven til man opdager "der sker jo ikke noget", så nervesystemet spænder af.
    -Lidt forsimplet. Men ja. Der er ikke nødvendigvis en årsag. Du kan sagtens komme af med angst.


  • #10   19. feb 2021 @Doctor Who
    Det er da sygt at det sådan kommer af ingenting! Men måske skal man forsøge at ikke blive i tanken og puste problemet større end det er. ved at gentage at man er angst vil man jo uundgåeligt forstærke det smiley


  • #11   19. feb 2021 Præcist. Eller - det er netop ikke sygt, det er bare sådan det er.
    En del af naturen og pisse besværligt, ligesom haglvejr, når man er på skovtur.

    Vi kan ikke ændre dårligt vejr - men angst kan vi træne til at følelsen svækkes...


  • #13   19. feb 2021 Det er godt at vi har kunne hjælpe dig til at komme igang og ja, bare start hvor du er tryg og så gå derfra, fx. med at starte med gåture og få et godt forhold til ham, det kan du også styrke ved jord arbejde på banen, lave tillids øvelser og miljøtræning, det vil gavne dig meget på tur.
    Og hvis din hest er rolig, hvilket det lyder til, så prøv om du kan stole på at han er der for dig, selv om han er ung.
    Min tidl. hest avlede jeg selv, og pga. en slem seneskade kort før han skulle tilrides, blev det jo selvfølgelig udsat, hvor Efter vi startede genoptræning fra jorden, og siden hen begyndte jeg at ride on/off på vores ture, men da han kun måtte gå på fast underlag foregik alt på vej, og vi var altid alene, men vi havde et super bånd og stolede på hinanden, så på ham var min angst der kun meget lidt, og kun når vi red sammen med andre, alene, var den der aldrig.
    God arbejdslyst og held og lykke, er sikker på i nok skal komme på nogle smukke og skønne ture sammen!


  • #14   19. feb 2021 jeg tror vi er mange som har det på den måde
    jeg bryder mig hellere ikke om at ride turer. Men så fik jeg lov til at ride en totalt cool fjordhest og det hjalp mig meget

    jeg bryder mig hellere ikke om at ride uden sadel. Noget som stammer fra da jeg var 7-8 år og røg af en hest i fuld galop.
    først da jeg var 22 kom jeg på ryggen af en hest uden sadel igen.
    det skal lige siges at denne hest var en som jeg passede i et år. han var blevet mishandlet, så da han kom til min rideskole valgte min ridelære at han skulle have et år fri, så han kunne falde til ro. Og det blev så min opgave at hygge om ham. noget jeg havde gjort flere gange før for min ridelære. Hesten blev dog efterfølgende solgt, men blev stående på rideskolen. En veninde fik lov til at passe den, og der var derfor jeg skulle prøve en tur
    Men til trods for at jeg var p.. bange så foregik turen helt roligt. For han passede jo godt på mig. rundt i svingende gik han musseskridt.
    det skal så siges at når jeg stod i ridehuset ja så var han totalt umulig at ride. For han skulle stå ved siden af mig hele tiden

    så selvom at man er nervøs så behøver hesten ikke at blive det.


  • Charlotte S
    Charlotte S Tilmeldt:
    jan 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #15   26. feb 2021 Tror angst handler meget om tillid, eller mangle på tillid.. At trække ture med hesten er en rigtig god ide, og grundarbejdet med hesten er virkelig vigtigt. Du kan øve med tomme fodersæk sat fast i stigbøjlerne, og bruge longe eller træktorvet. Du kan lade fx en presenning ligge på hesten, eller noget som knitrer og lære den at det ikke skader den. Du kan lægge brædder og paraplyer ud på banen og lære hesten at de ikke kommer efter den , men at den kan stole på at du har tjek på situationen. Øv eventuelt med en lang pisk med en plasticpose og væn hesten til at du berører den alle vegne og at det er ufarligt. Aftal med en der har bil at de skal starte motoren, køre langsomt forbi, køre hurtigere forbi osv evt dytte. Aftal med en der har hund at de træner med dig så hesten vænner sig til hunden. Lær hesten at du er leder og at den kan have tillid til dig, og når hesten har tillid efter god og grundig “groundwork”, så tror jeg at du selv vil være mere tryg, for du ved at du har øvet alt muligt og at hesten har været disponeret og ikke har reageret. Mvh Charlotte

  • #16   27. feb 2021 Jeg havde det på samme måde med min gamle, jeg reagerede meget på hendes lyde, Det eneste der hjalp mig var en anden type hest, nu er jeg ikke bange for noget som helst smiley

Kommentér på:
Angst for at ride tur...

Annonce