{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

Hvordan skal jeg skille dem ad? {{forumTopicSubject}}

Jeg står med to vallakker der har gået sammen i ca 3 år nu, og de har altid været vant til at ride sammen eller ride ved siden af hinanden (hvor den ene står på fold, mens den anden rider ved siden af). Sagen er nu at de skal til at ride hver for sig, og de bliver nervøse og urolige bare de ikke kan se hinanden når den anden fx bare bliver striglet.
Jeg vil meget gerne at jeg kan tage min hest med ud og ride og ja bare kunne strigle uden at han bliver helt panisk og nervøs og kalder på den anden.
Når jeg rider min uden den anden er til syne går han fuldstændig amok (altså har ikke smidt mig af og bliver heller ikke bange e.l.) og ved ikke hvad han skal gøre af sig selv fordi at den anden begynder at kalde og han er uden en anden hest.
Hvis den ene bliver taget væk fra den anden går de fuldstændig i chok og aner slet ikke hvad de skal gøre (de prøver b.la at gå efter den anden, men de kan jo ikke komme væk pga tovet eller fordi man rider og tror også det har noget at gøre med at de bliver helt paniske - de kan jo ikke som sådan gøre noget uden at det rammer rytteren/personen der er sammen med dem...).
Jeg ved godt at det selvfølgelig kræver en masse tid og øvelser, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, hvor jeg skal begynde eller hvad jeg skal begynde med.
HJÆLP!!!
- Nogen der har nogen form for forslag for hvad jeg skal/kan gøre?
Det skal være en mild og rolig start der ikke bliver for overvældende for hestene!!..

Alle forslag er velkomne, men det er ikke en diskussion!! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan skal jeg skille dem ad?
  • #1   8. aug 2015
    Det tager lang tid og tålmodighed med seperationsangst.

    Tag hesten væk, den der står tilbage må så ikke nå at blive bange/panik - måske man kun kan fjerne hesten 10 meter, også er det tilbage i stald, fold e.l hvor man nu er. Men det handler hele tiden om ikke at presse hesten/e ud hvor de bliver nervøse og går i panik fordi hesten så bare sætter "flueben" ved den adfærd og at det er rigtigt at være bange, at det er det den skal.

    Så starter man måske med kun at kunne komme 10 meter væk, næste uge kan du måske komme 20 meter væk.

    Det er en langsommelig process :o)


  • #2   8. aug 2015 Ja det er jo en meget langsommelig proces, men jeg var lige sådan lidt..
    Men tror du ik det er fint fx at tage den ene hest ind i stalden i ca 5 og så tage den ud igen? Det er jo en start, og hvis man så bliver ved og ved med at træne som du også siger så kommer man jo længere og længere som tiden går smiley


  • #3   8. aug 2015
    Det kan du godt - men hvis den panikker inde i stalden, så lære du bare hesten at det er den rigtige reaktion, at det er rigtigt at være bange.

    Ville ikke gå over hestens grænse for hvad den kan kapere - uanset om vi taler minutter/sekunder eller meter. Så start med noget den kan kapere.


  • #4   8. aug 2015 Men hvad? På folden kan jeg godt gå rundt med dem uden at den anden siger noget.. Har ikke rigtig andre muligheder.. Kan måske trække dem rundt om et hjørne, men er ik sikker... Må finde ud af noget smiley
    Tænkte måske også nogle tillidsøvelser (de skal kunne stole på mig og de skal vide at det er ok når jeg er der...)


  • #5   8. aug 2015
    Find ud af hvor grænsen er for hvor lang/hvor lang tid de kan skilles og tag udgangspunkt i det :o). Ikke andet for.


  • #6   8. aug 2015 Grænsen går når de ikke kan se hinanden længere... Jeg må prøve mig frem... Tak

  • #7   8. aug 2015 Heste ser ikke mennesker som deres flok, så at de har tillid til dig hjælper ikke på separationsangsten.
    Det Krikken siger er også den måde jeg ville gøre det på.
    Du kan ikke sætte tid på (5 min i stald), for hvis hesten panikken efter 2 min og derpå bliver trukket ud til den anden, så har den lært at panik er den rigtige reaktion.
    Gå langsomt frem og forøg gradvist, men altid i hestens tempo (og hvis det kun betyder 10 meter væk og retur på fold, så er det der du starter).
    Held og lykke med det smiley


  • #8   8. aug 2015 Nå det med 5 min var bare ment som at hvis det var hestens tid så var det så lang tid smiley - Ikke noget bestemt tidsinterval!!
    Men forstår ikke helt hvordan jeg så skal gøre det hvis han ikke må blive trukket ud til den anden? Altså så jeg skal lade den panikke? Så går det vel ikke i hestens tempo? Ja undskyld, men er rimelig forvirret nu..
    Tak smiley


  • #9   8. aug 2015
    Hesten skal retur til den anden inden der er panik fra nogen af dem.


  • #10   8. aug 2015 Den må slet ikke nå at panikke, så den skal retur inden den bliver bange.
    Det vil sige du trækker ud og rilbage inden hesten bliver nervøs. Derpå forøger du komfortzonen dag for dag. Dvs du kan måske trække 5 meter væk første uge og 10 meter næste osv., afhængig af hvor stærk separationsangsten er smiley


  • #11   8. aug 2015 Nååå.. Nu er jeg med!! Tak! smiley

  • #12   8. aug 2015 Tag din hest ind i stalden, giv godbidder og ud igen.. Gentag efter 10 minutter på fold.. Hvis du kan mærke din hest bliver nervøs før du kommer ind i stalden.. Stop den, lav en øvelse, giv godbidder og tilbage på fold. Men hvis den kan kapere at komme ind i stalden uden at blive nervøs så er det det bedste. Den skal lære at stalden = hygge og godbidder. Øv dette tre gange daglig. Gerne med begge heste således at den ude på folden også forstår at stalden er hygge og at den der kommer ind ikke bliver spist men kommer tilbage smiley

    Mvh TT


  • #13   8. aug 2015 Det vil jeg bestemt gøre - det vil de vist blive glade for til sidst! smiley Tak!

Kommentér på:
Hvordan skal jeg skille dem ad?

Annonce