{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.381 visninger | Oprettet:

Kørsel med islænder {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Det har længe været en stor drøm at få tilkørt Mini og komme ud at køre med hende i skoven frem for at ride.
Nu, hvor jeg ikke længere går i skole og er på SU, kan drømmen måske føres ud i livet. smiley

Først og fremmest har jeg aldrig før set en islænder trække sådan seriøst, så jeg kunne godt tænke mig t høre, hvordan islænderen sådan generelt er til at trække? Den er jo avlet til ridning. Selvfølgelig kan alle heste med den rette træning lære at køre, men hvor sandsynligt er det at få en god køre(turs)hest ud af en islænder?

Jeg har lidt kig på en ældre vogn med bremse. Har engang læst, at i vogn med bremse er bagtøj ikke nødvendigt, men jeg vil nu gerne være helt sikker, så hvis det er en "skrøne", så lad os lige få den aflivet! smiley
Udover selen (bringestykke, gjord og bagtøj) samt skagler og vogn, hvad er så mere nødvendigt til opstart i kørsel?
Jeg er selvfølgelig bekendt med, at det er vigtigt at have erfaring i kørsel, når man tilkører en hest - specielt når det ikke er til banekørsel, så det er ikke nødvendigt at nævne smiley

Er der noget, der er vigtigt at have for øje, når man sådan skal ud og have udstyr samt vogn til kørsel?

Jeg er godt klar over, at nogle er af den mening, at man bør have et bid i hestens mund, når man kører med den for vogn. Nu spørger jeg alligevel - men først vil jeg lige nævne, at kommentarer vedrørende bidløs kørsel som en dårlig ting ikke vil blive besvaret.
Jeg har en hackamore-kapsun. For måske at gøre kørslen lidt mere sikker end bare sidepull eller kapsun, kunne jeg tænke mig at høre om erfaringer med kørsel i hackamore? Kan det lade sig gøre? Eller skal jeg bare holde mig til noget uden stangeffekten?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med islænder
  • #1   16. aug 2015 et tømmer ville også være godt til en start.

    Bagtøj er vigtigt hvis du kører et sted hvor det er meget bakket - der er en bremse på vognen ikke nok.

    Jeg har aldrig mødt en islænder for vogn (ihvertfald ikke ren islænder) men er din islænder fornuftig i hovedet overfor nye ting, specielt når det er noget der kommer bagfra, jamen så synes jeg du skal kaste dig ud i det. jeg tror på alle racer er udmærket køreheste, hvis blot hovedet er med.

    Det vigtigste er at dit udstyr ligger ordenligt på hesten og at det er vedligeholdt.

    til bid/ikke-bid diskussionen er jeg splittet. Man kan ikke bremse en hest der går i panik pga. vognen bag, ved hjælp af et bid, men jeg tror man kan koordinere langt bedre. Jeg ville personligt vælge hackamore, fordi der er lidt mere støtte til hesten når den nu skal kører.

    jeg håber mit svar kunne bruges bare lidt smiley


  • #2   16. aug 2015 Hvis du vil se islændere for vogn så se filmen "præriens skrabe drenge" der rider og kører de på/med islændere gennem hele filmen.


  • #3   16. aug 2015 Okay - jamen så skal vi have bagtøj på, for jeg vil køre i terrænet her, og der er bakker nogle steder. smiley
    Hun er meget god i hovedet og kan sagtens finde ud af at der kommer noget bagfra. Vil virkelig gerne kaste mig ud i projektet!

    Tak for begge jeres kommentarer! De var meget brugbare begge to! smiley


  • #4   16. aug 2015 Der er/har været en her i vestjylland der kører 2-spand med islænder.

    I princippet kan alle racer bruges til kørsel, men der kan være individer der ikke er egnede.

    Jeg kan anbefale at du melder dig ind i et køreselskab -de kan både hjælpe med at finde en til at tilkøre/finde en der kan hjælpe dig med selv at tilkøre og du kan få gode råd om valg og tilpasning af sele. Og så afholder de fleste køreselskaber træningsaftener o.l.

    I forhold til vogn, så er det jo lidt afhængigt af hvad man gerne vil. Vil man køre stævner kommer man ikke udenom en 4-hjulet vogn der overholder de regler der nu er for sådan nogen til stævner. En 4-hjulet er osse væsentligt mere behagelig at køre med, særligt hvis man gerne vil køre i lidt mere kuperet terræn. Men sådan en er osse dyrere end en 2-hjulet.

    Du får brug for en hjælper, ikke kun i forbindelse med tilkørsel, men osse fordi man ikke bør køre ud alene, i hvert fald ikke før både du og hesten er blevet mere rutinerede -kørsel er ikke helt ufarligt.

    Skal der køres enspænder vil jeg anbefale at du køber en saletsele og køber du ved en god forhandler (en med forstand på kørsel) kan denne osse hjælpe dig med at få valgt det rigtige og i den rette størrelse


  • #5   16. aug 2015 Ang bid/ikke bid, kan jeg kun sige at jeg aldrig under nogen omstændigheder ville køre uden -heller ikke med min gamle rutinerede vallak, som uden problemer kan rides både med og uden bid eller sågar helt uden udstyr om man vil.

    Man har ganske enkelt ikke adgang til de samme hjælpere fra vognen som når man sidder på hesten.

    Og du vil få svært ved at finde kvalificeret hjælp til tilkørsel og undervisning hvis du insisterer på det skal foregå uden bid


  • #6   16. aug 2015 Ville ikke turde køre med hackamore, dreje signalerne er simpelthen for dårlige når det er på ren tøjle :)! Desuden er trækket i en køreline tssørre end i en tøjle, fordi den skal igennem så mange ringe, og der derfor er større modstand. Så hesten får et ret voldsomt tryk på næseryggen i hackamoren.
    Tilgengæld har jeg gode erfaringer med at "køre" i både grime og sidepull. Ganskevist kun for lange liner, for min pony er ikke helt sikker på vognen endnu.


  • #7   16. aug 2015 Ja, du har ret i, at hackamoren kan være lidt dum at dreje med - men når det jo (på sigt) er med vogn bagefter, er det så ikke lidt lige meget, idet hackamoren primært har problemer ved lidt skarpere sving - det synes jeg i hvert fald. smiley

    Tak fordi du vil dele ud af dine erfaringer, Michelle, dem har jeg taget til mig! smiley


  • #8   16. aug 2015 Ville sige nej, det er vigtigt at kunne dreje præcist, og tror ikke kun det vil være i skarpe sving man møder problemer med dreje signalet. Tøjlen kan jo ikke 'flyttes udad' som ved ridning, og er det samme sted konstant smiley

  • #9   16. aug 2015 Hmm... Jamen min hest er lige så sikker, hvis ikke sikrere, i en sidepull, rebgrime eller almindelig grime. Omend jeg nok ikke ville bryde mig om at køre ud i hverken rebgrime eller almindelig grime.
    Hun er slet ikke vænnet til bid og vil ikke acceptere biddet - derfor er bid ikke en mulighed... smiley


  • #10   16. aug 2015 Så ville jeg tage den løsning der hed, at lade være med at køre med hesten, ville ikke være tryg ved en hackamore smiley

  • #11   16. aug 2015 Kan jo sagtens gøre det i enten sidepull eller kapsun. smiley

  • #12   16. aug 2015 Uden at være 100% sikker så mener jeg Mia med shetlænderen "rynke" lagde en video på facebook hvor hun kører bidløs.

    Har i hvert fald set det et sted


  • #15   16. aug 2015 Haha har lige hørt at min veninde, der ellers er stærk nok ikke kunne flytte en miniature ud i havet, så hvis en shetlænder løber løbsk så kan du heller ikke holde den!

    Men fred nu være med det. Der er så mange holdninger til det her spørgsmål at vi aldrig bliver enige


  • #18   16. aug 2015 Min vil ikke have bid i munden, og det accepterer jeg. Hendes krav for at slæbe rundt på mig dag ud og dag ind på lange ture, hvor jeg bestemmer alt er, at hendes mund er metalfri. Jeg synes det er ok, at hun ikke vil tage imod biddet, og så respekterer jeg altså det. smiley

  • #19   16. aug 2015 Vi har altså selv tilkørt nogle af islænderene på mit arbejde (arbejder på Island) og de har trukket sulky. Og de er ikke avlet til at ride. De var i gamle dage brugt som arbejdsheste, ligesom vi gjorde her i DK. Og er så blevet forædlet, og gjort mere sporty og beregnet til ridning. Men de kan sagtens køre vogn. Og nu er jeg også vægt-klods, bag på en kusk der træner mod konkurrence.. og han siger at der kun er et tryk på 12kg, på hesten hvis det vel og mærket er en sulky eller konkurrence vogn smiley Så held og lykke, og gå du bare i gang med din ismule! smiley

  • #20   16. aug 2015 Melanie -om det er en sulky, en road cart eller noget helt andet er ligegyldigt i forhold til 2-hjulet vogn og vægt i ryggen.
    Det handler ganske enkelt om at vognen skal passe til hesten, så den er i balance. Ved kvalitetsvogne (og ved nogen af de billige) kan man flytte på sæde eller stænger sådan at man kan tilpasse balancen i vognen.

    En 2-hjulet vogn der passer hesten og hvor stængerne er sat fast i rette højde (så den er i balance) hverken trykker eller trækker nævneværdigt i hestens ryg.

    Madsen -kan så sige at osse kørsel kræver skarpe sving -f.eks. når man skal vende rundt pga vejarbejde, et væltet træ i skoven e.l. (for slet ikke at tale om kegle- og marathonkørsel hvis man er til den slags).
    Det er osse ganske farligt ikke at kunne indvirke ordentligt på hesten HVIS den en dag skulle løbe løbsk -et er at man måske ikke kan stoppe hesten på 2 sek, men kan man heller ikke styre retningen, bliver det altså rigtigt farligt.

    En hackamore er ikke egnet -HVIS du insisterer på at køre bidløs, skal du finde en bidløs optømning hvor drejesignalet fungerer, osse selvom indvirkningen kun kan ske ved træk/slip (og altså ikke kan flyttes sidelæns som ved ridning).



  • #21   16. aug 2015 Altså umiddelbart snakker vi primært kørsel i skridt og langsom trav. Det er bare sådan til noget hyggemotion, så ponyen ikke bliver fed og jeg kan få hende brugt, uden at jeg belaster hendes ryg ligesom ved ridningen. smiley
    Ja, optømningen skal jo passe til hesten - jeg hed ikke lige pt., hvad der er bedst til min, hvis jeg skal køre med hende. Umiddelbart må det jo så, efter jeres anvisninger, være sidepull eller kapsun.

    Rebgrime fungerer hun fantastisk i, men jeg tror næppe man kan køre særlig godt i en rebgrime, og jeg vil nok ikke føle mig tryg ved sådan en med en vogn bagved. Jeg må i tænkeboksen - for kan godt se, at et skarpt sving måske er nødvendigt i tilfælde af panik.... Heldigvis er hun typen, der stopper op og planter stængerne solidt i jorden, hvis hun bliver forskrækket eller bange for noget. Så må man trække hende forbi. Hun hverken hopper, løber eller vender om. Også derfor jeg tror på, at hun vil være en god kørehest. smiley


  • #22   16. aug 2015 En sidepull kan sagtens bruges;) du behøver ikke bruge en hackamore.
    Man kan også sagtens køre i rebgrime. Kender en del der køre i rebgrime;)


  • #23   16. aug 2015 Naturligvis kan man kære med en islænder - man kan kære med alle racer, men ikke nødvendigvis med alle individer. Om din islænder er egnet til kørsel, vil ret hurtigt afsløres, når træningen starter, og lad være med at spænde en vogn fast til hesten, før I er sikre på at den hverken er kilden eller bagsky, for man rokker altså ret meget ved det basale flugtinstinkt, når man spænder en væltbar kasse fast bagefter hesten.
    Mht. bidløs optømning, så gider jeg ikke at argumentere for det ene eller det andet - men for din egen skyld vil jeg råde dig til at undersøge hvad din ulykkesforsikring vil sige til din plan om bidløs kørsel.


  • #24   16. aug 2015 Madsen -man kan ikke helt regne med hvordan hesten reagerer normalt når den bliver bange. Som Mimre osse skriver, er det flugtinstinktet man piller ved når man spænder en vogn efter hesten, så bliver hesten bange, kan det at den bliver "forfulgt" af vognen, gøre den endnu mere bange og resultere i at den løber løbsk.

    Netop derfor er forarbejdet afsindigt vigtigt, og lige så vigtigt er det at tingene bliver gjort på en måde så hesten aldrig får en dårlig oplevelse med kørslen.
    En rutineret kørehest med et godt sind, kan sandsynligvis tåle et par dårlige oplevelser uden at det ødelægger den -en urutineret hest kan sjældent. Det er dens helt basale instinkter vi har fat i, og bliver den først bange for vognen, er løbet i reglen kørt.

    Derfor er det osse vigtigt med en hjælper -i en kritisk situation kan det gøre en verden til forskel at man har en der lige kan smutte af vognen og gå ved hovedet af hesten (for kusken hopper aldrig af -når vognen er spændt på, skal der osse sidde en kusk på bukken).

    Med vores "gamle" køreheste kan vi godt smutte en tur i skoven alene -men med den unge bliver der ikke engang kørt på banen alene -han er velkørt og ikke helt ny i faget. Men vi har haft en engang for en del år siden, som panikkede og skred med vogn og det hele. Hun blev aldrig kørehest igen -hun kunne ikek engang gås med i lange liner efterfølgende, fordi hun blev så mistroisk overfor alt der kom bagfra.

    Så selvom du har en fornuftig hest, så sørg for at få den rette hjælp, og sørg for at give dig tid og vær obs på sikkerheden, ikke kun i forhold til optømning, men osse når du skal vælge seletøj, vogn og hvor/hvordan der køres.

    En ung hest der bliver bange for rytteren, kan kaste rytter af, så falder den i reglen til ro -vognen sidder fast. Det er en væsentlig forskel at huske på smiley


  • #25   17. aug 2015 Michelle W..Må ærlig tilstå jeg ikke ved så meget om kørsel endnu, er først lige påbegyndt det og er også med min kusk når han får undervisning, så der også kan rettes lidt på mig. Det med vægten var bare hvad han fortalte, så det er hvad jeg går ud fra.

    Vi får undervisning af en mand der har været Nordisk, dansk mester i plovning. Har deltaget i VM og meget mere. Altså han kan sku hans kørsel smiley så jeg har tiltro, til at de lære mig det rigtigt smiley


  • #26   17. aug 2015 Melanie -det gør han sikkert osse. Min pointe er bare at uanset hvilken to-hjulet vogn man vælger (og de findes altså i mange udgaver) så handler det slet og ret om at vognen skal være i balance smiley

  • #27   17. aug 2015 Michelle w
    Nu skriver jeg jo ikke, at når hun er sød i andre henseender, så kan jeg sagtens køre også. Jeg mener bare, at havde det været en hest, der løb frem i vild, panisk galop, hvis bare et blad bevægede sig, havde det nok ikke været nogen god ide at tilkøre den. smiley
    Alt det med flugtinstinktet ved jeg egentlig ift i forvejen - det er jo vigtigt st vide noget om, inden man kaster sig ud i et projekt som det her. smiley


  • Hanne J
    Hanne J Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #28   22. aug 2015 Ja selvfølgelig kan man køre med en islænder. Vi har altid ønsket at vores heste skulle kunne både rides og køres, og islænderen var absolut lige så god som andre for vogn. Faktisk er det vores indtryk, at vores heste af forskellige racer alle har været gladest for vogn fremfor med rytter. Hilsen Hanne

  • #29   22. aug 2015 Tror gså min vil fungere bedre som kørehest.
    Har i går været ude at kigge på vogn og aftalt at købe samt prøvet et seletøj, men ikke aftalt køb med det, fordi vi er lidt i tvivl om størrelsen smiley


Kommentér på:
Kørsel med islænder

Annonce