3.083 visninger
|
Oprettet:
Debat: Skal hesten holde fri? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har altid givet mine heste/ponyer minimum én fridag om ugen.
Jeg har dårlig samvittighed hvis de ikke holder den fridag.
Med fridag mener jeg at det holder HELT fri. Alstå de bliver hverken redet, skridtet, gået en tur med, longeret osv. de kommer kun på fold, og så ellers er i boksen.
Men nu er sagen den at jeg har en hest med MEGET energi, men alligevel har han altid haft den fridag.
I dag kom jeg til at tænke på hvad andres holdning til fri er? Hvor ofte holder jeres heste/ponyer fri?
Tænkte dette kunne være et godt emne at diskutere
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.343
feb 2007
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 135 Svar: 934
okt 2013
Følger: 65 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 179
Min får 1-3 fridage om ugen, da jeg pt. er på efterskole
jun 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 181
Synes det er helt ok at give hesten fri - måde for dens skyld, men også for sin egen.
Dog vil jeg mene at hvis man giver hesten fri næsten hele ugen, hver uge at det begynder at blive lidt synd, hvis det slet ikke bliver brugt. Medmindre den går i løsdrift, og bare er hest
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Ser ikke noget problem i at man undlader fridag - så længe man bare træner varieret.
Ps. hvis hesten er energisk - har du så kigget på foderet? :o)
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.844
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Det er vigtigt at hesten har en eller to dage hvor den bare er hest, og en unghest skal have endnu flere fridage
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Jeg vil nok sige det kommer meget an på hesten. Min gamle hest havde det super fint med 1-2 fridage i ugen. Min nye hest har det dog bedst med at blive redet hver dag.
Dermed ikke sagt jeg knokler rundt på den 7 dage i ugen, men 2 dage med løsgørende arbejde og en dag med en skridttur eller i longen.
Jeg får det ikke dårligt over at hun aldrig får fri, da jeg kan se det er sådan hun har det bedst.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Min dyrlæge sagde engang at fridage er for rytteren ikke for hesten, sålænge man varierer sin træning behøves den ikke at have en ugentlig "fridag"
Dengang var lang foldtid også noget der hørte sommeren til, men havde jeg haft en yngre ridehest så ville jeg også bestræbe mig på at træne den hverdag, man kan jo lave mange ting der ikke behøves at foregå på ryggen
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.674
Også hvis vi skal noget
Hos mig er fridag = fri.
De kommer på fold og bliver måske børstet og ellers har de bare fri.
JM
Jeg har ellers engang læst eller hørt at det er godt de har to fridage i træk for at de kan restituerer, men jeg kan bare ikke huske hvor jeg har det fra. Om det er dyrlæge eller en artikel jeg har læst kan jeg ikke huske
jan 2008
Følger: 244 Følgere: 174 Heste: 7 Emner: 132 Svar: 592
Energi niveauet er bare endnu højere efter en fridag.
f.eks. i dag kom jeg i stalden, og hende der skulle lukke min og hendes egen hest ud, havde ikke gjort det, da hun mente der var for koldt. jeg skyndte mig at smide et ekstra dækken på min, så han kunne komme ud i de sidste 30 minutter inden det blev mørkt. Han holdte fri i går, og det resulterede i at jeg næsten ikke kunne ride i dag, da han bare hoppede rundt (Han fik massage for en uge siden, så han har ikke ondt eller noget) de første 10-15 minutter hoppede han rundt, og først derefter kunne vi begynde at ride ordenligt, hvor han slappede bare en smule af.
Det var lidt træls at man skulle have sådan en "dårlig" tur bare fordi han ikke havde været ude så meget og holdte fri dagen før
jul 2007
Følger: 46 Følgere: 158 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 50
de lærer jo sjældent noget af at man dræner dem for energi:-)
En som din ville jeg bruge interval træning på og lave en million milliært overgange og øvelser på så hun skal bruge de små grå og derved bruge energien på at koncentrere sig...det plejer at hjælpe
aug 2007
Følger: 272 Følgere: 270 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 664
Hvis din hest med meget energi ikke er god til den fri dag så træn den, longe eller tur
jan 2008
Kunne være jeg sulle afprøve det, og så mærke efter om han begynder at trænge til fri. Har som sagt altid givet det som en selvfølge, og er derfor ikke klar over om han ville kunne klare ikke at holde den dag fri
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
jul 2007
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
Synes det kommer meget an på hesten. Alle mine heste i løbet af tiden har haft mindst 1 fridag om ugen :).
jan 2008
Men kan se der er mange holdninger til hvorvidt hesten skal holde fri. Tror jeg afprøver kun at give ham "halve" fridage, og se hvordan han tager det
jan 2014
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 274
jul 2007
jan 2008
I dag var problemet så at min veninde ikke havde lukket dem ud, så derfor blev det kun i 30 minutter, hvilket ikke er meget
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Jeg træner nok min 4 dage i ugen. Men lige nu har hun haft fri siden den 23 og til Idag. Det har hun klaret helt fint, men hun går også i løsdrift.
Jeg synes at det er vigtigt at hestene kan bevæge sig døgnet rundt.jeg ville blive sindssyg hvis jeg stod i boks og hestene hat endda mere behov for bevægelse end os mennesker.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Jo, hvis man bare laver sandkasseridning og krævende dressurøvelser 6 ud af 7 dage om ugen, så kan jeg godt forstå det. Men der er jo mange måder at træne hesten på, både på ryggen i ridehuset, på tur og miljøtræning, men også fra jorden.
Er enig med Krikken - formår man at træne varieret, så kan jeg ikke se det vigtige i at den "bare skal være hest"
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Og han bliver trænet tre gange ugentligt. Resten af tiden består af fold-boks
Mvh TT
okt 2004
Men endnu vigtigere er det at led og senere også skal bruge en dag for at komme sig, og dette er også selv om man varrierer træningen
sep 2007
Min veninde der er massør tegnede den her på et tidspunkt. Det at restituere behøver ikke nødvendigvis være fri, det kommer an på hestens kondi og muskler.
Er den i form, kan fri være en skridt tur, træning fra jorden e.l - bare noget hvor den ikke bliver forpustet og sveder.
feb 2015
Følger: 80 Følgere: 35 Heste: 2 Svar: 26
Derudover giver jeg ham normalt yderligere en eller flere ikke fast dag om ugen hvor han har helt fri, og en dag med longering eller skridttur.
Han er også ung, og mangler rigtig mange muskler - så for at restituere får han lidt ekstra dage.
Og så skal det lige siges han går i løsdrift. :))
mar 2009
Følger: 40 Følgere: 831 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 372
Fridag kan være helt fri kun fold eller en strigle nusse tur, hygge.
okt 2004
Men restuering er ikke kun muskler, men også led og sener.
For er der noget jeg ved om så er det optræning af led og sener, folk glemmer bare at disse faktisk er langsommere om at reauterere end muskler - og tager man ikke højde for dette så øges risikoen for skader betydeligt
sep 2007
Well, det er jo op til en selv og vurdere hvad hesten kan kapere :o).
Mht. tegningen så er den lavet i forbindelse med en snak om muskler, hvor mange mente at hesten skulle rides og rides og rides for at sætte muskler men hvor min veninde pointerede at den egentligt har bedst af ridning hver anden dag i forhold til at restituere.
Mht. at have fri så kommer det vel også an på hesten og de forhold den har. Min er dårlig til at være hest og fri for hende er = stå og glo ud i luften på folden, så det er ikke specielt spændende.
jan 2008
Er der nogle af jer der tager på tur her i vinteren selvom der er sne og frost? og er i ikke bange for at hesten glider?
jan 2008
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Hvis hesten ikke har sko på, så glider den ikke - slet ikke i sne, er der spejlblank is ja, så er risikoen er.
Har hesten sko på, så få lavet mordax huller i.
Tur om vinteren er intet problem - pak hest og rytter ind og afsted.
sep 2007
Om hesten står i en boks eller på fold og glor er for mig et fedt :o).
Kan ikke helt se, hvorfor det skulle være hestens måde og hvile på - når det er noget den altid gør, uanset fold, boks, fri, ikke fri, lige redet osv. ;o).
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Det er jeg klar over Tindur - men derfor ser jeg det stadigvæk ikke på samme måde :o) Heste hviler jo hele tiden når de står uanset om det er på boks, fold, staldgang, ridehal osv.
Hun er ikke en hest der fiser rundt på folden nej, men når hun bare står og glor på folden og glor flere timer i træk - så ville jeg egentligt hellere at hun fik motion istedet for at stå der og pynte i flere timer, det hjælper ikke ligefrem på forfrossen hest og hævede ben.
Så nej, jeg ser det ikke som et behov for at hvile - men fordi hun ikke har andet og tage sig til.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Ikke når man er en idiot til at gå sammen med andre heste ;o) Og er super dum til at gå i løsdrift.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Men som udgangspunkt, så synes jeg at den skal have HELT fri en gang om ugen.
okt 2004
Og kender faktisk ikke nogen distance-ryttere som ikke giver deres heste en ægte fri dag
Hvorfor er det så vigtigt at hesten skal lave noget? Er det ikke nærmere for egen skyld, en skridttur er ikke noget hesten har behov for, tror faktisk hellere den vil bruge de timer på folden istedet for.
Krikken: Jeg har så en teori at en hest lære at står den ved leddet - så kommer den ind i sin boks
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Nogle heste har bedst af at gå tit og ofte, andre trives med mere fri.
Men tager du så og opstalder dem under forhold med fx løsdrift, eller 3 timers lille fold - så kan du jo hurtigt få hypeaktive heste, hvis de i forvejen er energiske. Og du kan jo også gøre en lettere sløv hest, mere sløv af løsdrift.
Som Team Tindur er inde på, så er det også rigtig vigtigt at træne sin hest og fodre den, opstalde den under de forhold der gør, at dens energiniveau bedst matcher rytterens tid.
Mine heste får 1-2 fridage om ugen, hvor fridagen så består i at gå på fold i 8-10 timer.
Reste af ugen går de varieret træning - hvilket gør man får sunde heste ud af det, og arbejdsvillige heste.
En dag om ugen går de en 1,5-2 timers skovtur - for at se noget andet end en ridehal, og for at styrke led, ligamenterog sener via det hårde og ujævne underlag. Om sommeren kan jeg finde på at gå turen med dem, når det er dejligt vejr.
Så skal de gerne gå noget bomtræning en gang om ugen, enten i ridning eller i longe.
Så 3-4 gange om ugen går de dressur. Nu som 8 og 9 års er de oppe og træne 1 time pr gang.
Da de var ungheste blev de redet hver anden dag, primært i skov og i dressur, samt lidt løsspring. Som 4 års gik de maks 1 times skovtur og maks 30 min dressur. Som 5 og 6 års 1,5 times skovtur og 40 min dressur.
Jeg har hørt et sted fra, at muskler er 48-72 timer om at restituerer sig efter en kraftanstrengelse, og det at blive redet hver anden dag har fungeret godt for mine heste, de har aldrig blevet trætte og trælse af at arbejde. Men er jo heller aldrig blevet redet ømme, da det hverken gavner muskelopbygning eller arbejdsglæde.
Nu som 8 og 9 års SKAL de op og gå 1 times dressur, og de lange skovture, for at de kan holde til træningen på MA/PSG niveau.
Mvh Charlotte
sep 2007
Går hun på en græsfold, så går hun da og græsser som en hver anden normal hest. Men på hendes fold hvor der er nedbidt græs og grovfoder bliver tiden brugt på at glo, nippe lidt til græs, tygge lidt i høet og gå sin vej fra det for at glo - hun har et ret afslappet forhold til grovfoder, da hun ved det altid er der :o).
Så nej, hun kommer ikke ind fordi hun står ved leddet - hun kommer ind hvis hun fryser eller der alligevel lukkes ind om lidt.
okt 2004
Min den ene står også bare og glor det meste af de 10 timer han er på fold, derfor skal han stadig have de antal timer og sine fridage
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Ved egentligt ikke hvad det er vi diskutere længere helt?
Jeg kender min hest og vurdere at jeg synes det fungere bedst når hun rides hver dag - jeg ville skide gerne, det sker ikke, men hvis jeg kan så gør jeg det :o). Da jeg oplever en gladere hest.
En hest skal ikke absolut bevæge sig på fold, men hvis den insistere på at glo ud i luften - så kan den lige så godt komme ind i boksen, og få noget grovfoder i maven istedet ( trods den har på fold ).
Dermed ikke sagt, at heste ikke skal ud på fold fordi de ikke må stå bare og glo - kræet kommer så mænd på fold. Men at hive hesten ind 1-2 timer før der bliver lukket ind, eller lade hesten stå inde efter ridning når der er 1-2 timer til indluk det genere mig ikke.
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
Den bruges så enten på at holde helt fri, blive striglet, gå en kort tur på en 3-5 km , løsspringe over bitte små spring o.lign. -
Det kommer meget an på hvordan formen er og hvordan stævneplanen ser ud - f.eks. 2 dage efter et militarystævne går vi som regel en tur, mens han mandagen inden et militarystævne som regel bare er blevet striglet og nusset med
jan 2008
okt 2004
Dette læser jeg som om at fordi din hest bare står på folden, så skal hun trænes alle uges 7 dage
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
sep 2007
Jeg ved ikke lige hvordan det skal formuleres andet end; hesten er gladere når den rides dagligt og hvis jeg havde muligheden så red jeg hende alle ugens 7 dage, ikke fordi jeg har noget imod at hesten står og glor på folden, men havde jeg tiden kunne hun lige så godt motioneres samt jeg mener at hesten får mere ud af motionen end og stå og glo.
Forstås det stadigvæk ikke, så ved jeg ikke hvordan det skal forklares.
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
Mine har altid haft 1-2 fridage.
Den jeg har nu er 5 år, så hun skal havd en fridag i ugen.
Hun er i longe 1-2 gange, på tur 1 gang ca. Dressur 2-3 gange og spring 1 gang om ugen.
Og min er kun 5, så hun skal også have en dag med ro i hovedet.
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 635
Jeg tør godt lade min store hest have et par fridage i løbet af ugen, men min pony bliver sindssyg af bare at stå at kede sig i flere dage.
Der vil altid blive dage og endda uger hvor det er begrænset hvor meget man kan nå ride, her får mine heste forlænget foldtid.
Mine heste har 1-2 dage i løbet af ugen, hvor de kommer i longe 10-20 min bare i en grime, det er rart at kunne følge med i hestens bevægelsesmønster og se om der er nogle ændringer. De bliver også trukket en tur 1 gang ugentligt i 30 min op og ned ad bakker og i meget kuperet tærren.
I vintermånederne er det begrænset hvor meget de bevæger sig, selvom de får længere foldtider og bokstiden er måske også lidt længere end i forårs/efterårsmånederne, så der føler jeg mig som ejer forpligtet i at hjælpe min hest med at kunne få rørt sig det hesten stiller krav til.
Som fx en dag som idag, hvor folden var meget ujævn pga frosne og hårde mudderhuller, stod de bare ude på folden og kiggede i mange timer, jeg tror det var dejligt for min pony at komme op i ridehuset og løbe lidt, han skulle ellers bare have holdt helt fri idag
I sommerhalvåret tør jeg godt at give dem fridage, der går de på døgnfold/løsdrift på store folde/enge, så der får de rørt sig en masse, men her i vintermånederne hvor de går på jordfolde, ser jeg dem ikke røre sig meget mere end fra vandspanden til høet, så der får de ikke så mange fridage
jun 2013
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 381
sep 2007
Du kunne formulere det bedre end mig Højstedgaard ;o)
okt 2004
Højstedgaard: Sådanne dage hvor folden er fuldstændig frossen, så kommer mine løs i ridehallen i en halv times tid - uanset om det er en fri dag eller en trænings dag. Ville gerne give dem længere tid, men det kan desværre ikke lade sig gøre
Men nu er der heldigvis ikke frost så mange dage om året, så tager vi en gennemsnitlig vejr dag - så tror jeg ikke det for hesten giver nogen mening at blive taget ind fra fold for at så bare blive trukket en tur. Her mener jeg at den ligeså godt kan få den ekstra tid på folden
jul 2011
Altså mine heste får ikke rørt sig på en dag som idag, nu er jeg så heldig at have hestene hjemme, så jeg kan obeservere dem hele tiden. Min pony løber rundt med sine venner og jeg mener LØBER i mindst 1,5 time om dagen, men idag lavede han ikke andet end at gå frem og tilbage fra vandspanden til wrappen, og han var helt rastløs da han kom ind, så han NØD at kunne løbe rundt i ridehuset og få skridtet godt igennem
Det er jo meget forskelligt fra hest til hest, og ikke mindst fra ejer til ejer, min store hest var nok ligeglad, men min pony er en rigtig gadedreng der behøver at blive aktiveret hele tiden, for det har han været vant til fra helt lille
mar 2011
Mvh TT
okt 2004
Den anden kom en halv time i ridehuset, men han er ved at være så gammel at han ikke rigtigt gider krudte af mere
jul 2011
okt 2004
Jo en hund skal gåes med uanset vejr, ligesom heste skal ud på fold uanset vejr. Men ved ikke sammenhængen i forhold til at give sin hest en trænings fri dag?
Bliver vi ved hunde, så er der jo også hunde som bruges til sport og disse trænes bestemt ikke alle ugens 7 dage - men de kommer da stadig ud og går tur hver dag
jan 2008
Hvorfor er det så vigtigt at hesten skal lave noget? Er det ikke nærmere for egen skyld, en skridttur er ikke noget hesten har behov for, tror faktisk hellere den vil bruge de timer på folden istedet for.
Jeg synes heller ikke det er super vigtigt - og kan sagtens leve med at hesten har 3-4 fridage om ugen
Jeg mener bare at jeg ikke kan se, hvorfor den SKAL have en fridag til at være hest. Jeg synes mange tager udgangspunkt i at den skal have en fridag fordi det ellers er hårdt for den osv., men jeg snakker altså træning som ALT det vi foretager os med hesten - dvs. det kan være at gå en tur med hesten, klikkertræne eller lignende.
Så jeg snakker altså med udgangspunkt i at en dag med "træning" ganske simpelt også kan være et par timer i stalden hvor hesten får den store strigletur osv. - i og med at den her ikke "bare er hest på folden".
Jeg kan virkelig ikke se hvad folk har imod at man trækker en tur med hesten eller fx. øver lidt klikkertræning fordi den af princip bare IKKE skal foretage sig andet end at være hest på folden hver søndag
mar 2011
Mvh TT
okt 2004
jan 2008
okt 2004
Og igen tror jeg ikke det for hesten er vigtigt at blive trukket en tur istedet for at være det længere tid på fold
jan 2008
At hesten får en fridag hvis den er blevet meget udfordret dagen forinden - hvilket jeg godt kan forstå - har jo intet med det at gøre. Der snakkes om at folk af princip vil lade hesten "være hest" på folden, og jeg synes man bør se det i et lidt større perspektiv.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Tindur - men det er noget du mener og tolker og selv mener ;o). Mit dejlige dyr hviler nu glimerende i sig selv, selvom hun er til stævne eller på tur. Hun kan sagtens stå og tage en lur, der er ikke spor travlhed med at holde øje med ting.
jan 2008
Grafik - næ jeg tror da heller ikke at hesten KRÆVER at blive trukket en tur. Men det jeg argumenterer for er, at den nok ikke tager skade af det. Og heraf - at jeg ikke mener at hesten af princip bare SKAL holde fri.
okt 2004
sep 2007
Tror det Fünke ville frem til, at hvis man gør det, så lider den ingen nød - selvom det ikke er nødvendigt.
okt 2004
Men jeg mener nu at heste som er i træning bør have en dag hvor den har helt fri. Og ofte er der jo altid en dag på ugen hvor hesten netop udfordres lidt mere og en fri dag derfor er en rigtig god ide
Men når jeg f.eks har lavet interval-træning eller redet 30km i skoven, så syntes jeg nu hesten skal have lov til at være hest dagen efter. Ligeledes hvis man f.eks har redet en form for undervisning, det vil jeg også give hesten fri den efterfølgende dag
Er hesten bare et hyggedyr som bliver nusset lidt om og redet for løse tøjler i 30 minutter, nej så har den nok ikke på samme måde behov for en fridag. Men tænker at sådan en hest nok vil have en del fridage alligevel
Men jeg kender ikke nogen som er lidt seriøse omkring deres træning og som træner op til konkurrencer - som aldrig har minimum en dag hvor hesten er blevet udfordret enten mentalt eller fysisk
okt 2004
jan 2008
Krikken har ret, jeg er lige præcis enig i at det ikke er nødvendigt at tage den ind fra fold for at gå en tur med den, men gør man det alligevel (ikke fordi man tænker at det bare er super nødvendigt), så mener jeg ikke at hesten bliver overstimuleret mentalt
jan 2008
okt 2004
Jeg mener nu heller ikke hesten bliver overstimuleret at en trække tur, men jeg mener stadig at sådan en trække tur er for egen skyld og ikke for hestens - for hesten vil sikkert hellere blive på folden og æde sit græs
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Du skal arbejde i gennemsnit en time dagligt i vekslende miljø og intensitet.
Din løn består i:
- kost og logi
- komplet roomservice med oprydning, rengøring og redning af seng dagligt
- betalte tandlægeregning og lægebesøg
-pedi- og mani-cure hver 6. uge
- Specialt tilpasset arbejdsudstyr
- Tøj tilpasset alle årstider
- Massage/kiropraktor efter behov
- Og MEGET mere
Hvor skriver jeg under??
Spøg til side, selvfølgelig tænker heste ikke sådan. Men alligevel- det er en times motion/træning og 23 timers fri- hvis bare træningen er afvekslende, både i intensitet og også i opgaver, så hesten får lov til at restituere de enkelte muskelgrupper, så er der intet problem i at træne dagligt.
Vi kan jo fx også sagtens lave styrketræning på arme en dag og løbe dagen efter.
Jeg tror personligt at langt de fleste heste har bedst af at blive holdt i gang hver dag- især dem som står meget på boks. Heste er bygget til at bevæge sig, så har man hest opstaldet et sted, hvor den står mere end 12 timer på boks i døgnet eller hvor folden er lille og kedelig, så hesten hænger ved leddet hele dens udetid, jamen så er der slet ingen tvivl om at daglig motion er det sundeste.
Jeg ved godt, at det langt fra er muligt for alle- og desværre heller ikke for mig. Hvis jeg havde tid/overskud/motivation, så trænede jeg hver dag uden tvivl!
Så trådstarter- hvis du kan, så træn du bare din hest hver dag med god samvittighed!
Mvh Fysiurgisk Hesteterapeut Rikke Thorsen
jan 2008
"men jeg mener stadig at sådan en trække tur er for egen skyld og ikke for hestens" - og det er jeg da enig i.
okt 2004
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 137
På parten jeg har nu, har jeg erfaret at hun i vinter halvåret bestemt ikke egner sig til at have en hel fridag, hvor hun bare er hest, da hun bliver enormt kulret. Så lige pt står den på longering hver anden dag over bomme, og ridning de resterende dage, hvor der afsluttes med en skridttur, og jeg har en afslappet hest igen. Så hun både er fysisk men også mentalt træt.
Og går vi bare en skridttur, er hun også kulret dagen efter, så hun skal rides ellers longers hver dag - hverfald i vinterhalvåret, det kan være at når det bliver varmere at hun så kan få en fridag - som f.eks. en tur.
Hun gider ikke løbe rundt på folden lige pt, da den er mudret, og står bare og glor efter at have spist hø, men derfor skal hun stadig være på fold så meget som muligt i dagtimerne mens det er lyst.
Der er jo delte meninger om hvad man mener betegner som en fridag
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Og med fridag, mener jeg selvfølgelig fri, ikke skridt ture osv. Det er ikke en Fridag i mine øjne
jan 2008
Når man opretter/deltager i debat skal man være forberedt på - og acceptere andre holdninger end ens egen. MEN man skal også være forberedt på at der stilles spørgsmålstegn til ens mening. Desværre ender mange emner ender med den ene eller anden bliver fornærmet
Synes i alle har været så søde, og holdt en pæn tone, samt respekteret hinandens holdninger selvom de var forskellige
Jeg har brugt alle jeres meninger til at danne min egen, da det jo har sat nogle tanker i gang
mar 2011
Mvh TT
mar 2007
Den største fare i mit ridehus er vandslangen, men den kommer dog sjældent efter os.
Hvis hesten er vant til at gå i omgivelserne er der jo ikke noget at være bange for (Dermed sagt at der ikke kommer en løve og æder dem når de går rundt om et hjørne) og det ved hesten jo godt..
mar 2011
Mvh TT
Mvh TT
mar 2007
okt 2004
mar 2011
Mvh TT
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
mar 2011
Mvh TT
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Igen som at køre bil, tingene bliver rutine, så tager i 6 dage om ugen et fast pogram hesten kan på rygraden, om den så skal gøre det 7 dage i træk.. Gør ingen forskel for den. En hygge tur som min er vant til den tænke som fridag, din blir måske langt mere træt og brugt af en lille hygge tur, på din måske tiltænkte fridag, da den pludselig skal bruge en anden del af hjernen, end bare køre muskler og rutine.
Tror heste har godt af en fridag. Men det kommer an på hesten, hvad der er en fridag. Har hesten for meget energi er strørre folde, og mere foldtid altid oplagt at få på ønskelisten.
okt 2012
Følger: 56 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 119 Svar: 416
Jeg har dog en hest der skal aktiveres oftest muligst, så fridage, bliver som regel en go omgang træning i longen. Noget jordtræning i hallen. Sommetider en gå tur, ellers en løsspringnings dag. Min er ikke god til at holde fri, og derfor har den bedst af at blive holdt i gang hver dag. Om det så bare er lidt hygge ridning uden sadel.
Men de 3-4 års heste, giv dem en masse fridage, de bliver trætte i hovedet af alt det de skal lære
sep 2007
Argh - nogle heste er mere vågne af natur end andre og nogle er møghamerende ligeglade uden det har noget med rytteren og gøre.
En hest man sidder på, på første gang og som er fuldstændig kølig har jo intet med og stole på en og gøre - men opdragelse og personlighed.
Er helt enig i, at man godt kan gøre det værre end det er, hvis man sidder på en vågen hest der glor og man så som rytter forstærker hesten så ja kan det blive værre hvis man selv er nervøs.
Men en vågen hest, med rolig rytter - er som den er. Man kan forsøge og fodre sig ud af det, træne miljøtræning og andet. Men nogle heste er bare mere vågne end andre af personlighed og andre er komplet kolde i bagdelen.
Heste der er vågne genere mig ikke, rider bare videre og på et eller andet tidspunkt kommer de nok over det - men at det har noget med rytteren og gøre at en hest er ligeglad med alting, er jeg ikke enig i.
mar 2011
Mvh TT
feb 2014
Følger: 31 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 135
mar 2011
Så forklar mig så hvordan jeg kan opnå den tillid som I mener at han ikke har til mig.??
Mvh TT
mar 2011
Når man går hen og smider sådanne udtalelser der er meget personlige så det mindste man kan gøre er at komme med en forklaring..
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
jun 2011
Følger: 99 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 335 Svar: 635
Det fungere meget godt for min og jeg synes også, at ALLE heste/ponyer fortjener MINDST én fridag om ugen. Om den så er frisk nok til at lade vær, ung eller noget helt tredje, så fortjener den en dag, hvor den bare kan være sig selv uden at skulle noget.
Ligesom vi har fortjener en weekend efter en hård uge i skole/gymnasie.
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 572
Med en fridag kan man godt skridte en tur eller trække en tur med dem, men bare ikke forlange holdning og samling, da musklerne så vil arbejde.
Hos heste har man ikke muligheden for desideret at træne forskellige muskelgrupper hverdag, som os mennesker kan (vi kan fokusere vores træning på ben, arme, mave, ryg, skulder).
Det er vores ansvar som rytter og ejer af heste at den får muligheden for at restituerer musklerne
Dette er min begrundelse for at en fridag eller to er godt for hesten
Håber det gav mening, ellers så skriver du bare bette.
Debat: Skal hesten holde fri?