Symptomer uden diagnose. Hvor bærer det hen {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg er i vildrede omkring min ene hest og kan ikke beslutte mig for hvad jeg skal gøre.
Det drejer sig om en 20 år gammel DV vallak. Han har KS der har udviklet sig til spondylose i 3 lændehvirvler, lidt gigt i forbenene og tendens til bøjesenebetændelse.
De sidste 3 ugers tid er han blevet mere tilbageholdende end ellers på folden. Står meget, går forsigtigt (selvfølgelig pga frost men også på plant underlag i stalden), træder ikke rigtig under sig. En del dage spiser han ikke sit kraftfoder, men tager stadig hø og græs. Han løber ikke med ret langt hvis de andre tager en spurter og han flytter sig for de andre i flokken hvor han tidligere har været højt rangerende.
Min dyrlæge der er kiropraktor har tjekket ham og kan ikke umiddelbart finde noget. Tænder er fine, foderstand perfekt, super muskelsætning for en hest der ikke bliver brugt. Han står i løsdrift og trives med at kunne bevæge sig efter behov. Han går med dækken for at holde hans ryg varm og smidig.
Dyrlægen kan mærke at han har gigt i ryggen og låsninger i bækken og lænd. Hun tør dog ikke forsøge at sætte det på plads da hun ikke er sikker på hvor stabile hans rygknogler er.
Han er nu på metacam for at kontrollere om hans tilstand skyldes smerter fra ryggen.
Det jeg observerer er at han går noget bedre, men der er ingen forandring i hans sindstilstand og han spiser stadig kun sit kraftfoder ca hver 3. Dag.
Dyrlægen havde en teori om det måske kunne være en udposning i halsen af der generede, men for at undersøge det skal han indlægges, bedøves og have lavet en skopi. Der er ingen behandling for det og derfor virker det lidt omsonst.
Men helt ærlig, hvad gør jeg???
Lader hesten gå og håber at han selv på sigt viser nogle klarere tegn på hvad der er galt? Erkender at jeg aldrig får svar og afliver ham? Er det måske bare alderdom? Lader ham gå og håber at det snart bliver varmere og at det hjælper ham?
Har nogen herinde set lignende symptomer og har en ide om hvad det kan være?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Havde bare givet den fred, med alt den fejler i forvejen.
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
Den dyrlæge der i sin tid behandlede hans ryg spåede at han ikke ville blive en dag over 7, så han har gjort det over al forventning.
Jeg undrer mig bare over at han ikke responderer bedre på det smertestillende
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
Du kender din hest bedst selv
Men hvis den blir bedre på smertestillende skal den måske ha fred?
Så har den jo ondt uden
okt 2009
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 150
kontakt din dyrlæge og snak om det, i har trods alt behandlet hesten sammen
apr 2008
okt 2009
og det kommer også an på pengepungen, har man pengene til og lægge i hesten. jeg ville nok selv personligt stoppe.
apr 2008
Jeg kører kuren med metacam færdig og så tager jeg en alvorlig snak med dyrlægen efter weekenden
okt 2009
Håber du finder en løsning
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
Pt har jeg et æsel, som er blevet markant trist over de sidste 3 uger. Han plejer altid at skryde når jeg kommer, men nu står han med ryggen til i boksen, der er ikke noget at se på ham, han æder fint, men han virker bare utrolig træt og uoplagt, også ham har jeg fået taget blodprøve på, men alt var normalt, har givet ham ekstra vitaminer, men jeg kan bare mærke at der er noget der plager ham, men vi ved ikke hvad. Så kender det godt.
Gigt og spondylose forværres kraftig under kulde, eller rettere smerterne gør. Kan det være det som plager din hest ? Selvom han har dækken på, har der jo været markant koldere end meget længe.
Kan det være at din hest reagere på smertestillende, men at det stadig ikke er nok til at smertedække ham ? Metacam har desværre skrappe bivirkningere og ingen har mine hunde har kunne tåle af få metacam, de blevet meget syge i maven af det. Kan din hest have fået bivirkninger af det ?
Du kender din hest bedst og hans måde at være på, så du kan bedst afgøre om han trænger til fred, eller om det blot er en fase, hvor du måske kan se tiden lidt an.
apr 2008
Jeg har fået taget prøver på ham for jeg havde jo håbet at finde noget så kedeligt som jernmangel eller lignende. Alle værdier er fine.
Så noget tyder på at han måske bare er blevet gammel og træt
Jeg hader at se ham være sådan en hængemule
Jeg er simpelthen så svært ved at vurdere hvor dårligt han reelt har det
apr 2008
Kan heste blive deprimerede? Og hvorfor gør de i givet fald det?
mar 2011
Mvh TT
apr 2008
Hesten kom glad i galop for at få sit foder, slugte det uden at blinke med øjnene og mosede sig forbi 2 andre sure krikker for at komme i skuret og få hø.
What to do??? Er det fordi han er smertedækket? Jeg er mildest talt forvirret
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
apr 2008
sep 2006
Følger: 61 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 57 Svar: 262
Jeg ved godt at det ikke er det samme men da jeg hørte hvor meget han fejlede gjorde jeg den bedste beslutning at aflive ham jeg troede jeg kunne gøre noget godt for ham igen men det hele blev meget værre end hvad jeg frygtede og se hvordan jeg i april månede kunne ride lidt til juni hvor han stejl gik ned af bakke med total forbud mod at ride osv
Det er ikke det vær du skal huske og opleve ham som er og ikke en på smertestillende og indlæggelser osv
Det er ikke værdigt for ham eller dig at gå og tænke over hvad kommer jeg ud til idag og have alle de frustrationer
Hvis jeg var dig ledte jeg ikke efter en diagnose men en som ville hjælpe dig med at sende din gode ven pænt afsted hvor du stadig har gode og raske minder om ham
Det var min aller bedste beslutning for min ven i gennem 10 år den er hård og kedelig og sørgelig men du vil være glad for det efter et stykke tid
Det er jeg blevet det har taget mig lang tid næsten 6 måneder jeg har også fået så meget lettelse nu fra mit sind selvom jeg tænker og tuder meget over at han ikke står i sin boks
Håber du finder din bedste løsning
Nu har du et råd fra mig til dig
apr 2008
Hesten kom igen i galop til fodring men da han efterfølgende gik ud for at rulle sig kunne han dårligt komme op på bagparten igen og da det lykkedes stod han noget tid efterfølgende før han kunne få benene ordentligt med sig igen.
Konklusionen må være at hans ryg er blevet for dårlig og jeg forbereder mig på at dyrlægen har en tid til at sende ham herfra i løbet af næste uge
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg har haft heste de sidste 20 år snart, og jeg har lært en ting - man skal ikke holde et dyr i live, fordi man selv synes det er svært at sige farvel.
Min første hest blev aflivet som 25 årig, han var frisk ind til et halvt år før aflivning, så blev han halt og dyrlægen kunne ikke hjælpe ham - men i stedet for at aflive, så lod jeg ham have en sommer....og det har jeg lært af.
Min smukke gamle hest tabte sig, blev syg med kværke og begyndte at trække sig fra flokken, fordi han ikke kunne følge med...... Jeg har lovet mig selv ALDRIG at vente så længe næste gang - fordi jeg var jo lige ulykkelig da han blev aflivet, men jeg havde trukket ham igennem et halvt år som ikke var værdigt.
Den næste hest jeg får aflivet var en 2,5 års plag med tarmslyng - og jeg kunne se hvor meget han led, så om end jeg var dybt ulykkelig, så var jeg ikke i tvivl om at jeg reddede min plag fra en forfærdelig naturlig død, ved at aflive ham.
Og min sidste hest jeg fik aflivet blev 17 år, og havde haft ham i 9 år. Han fik en alvorlig foldskade som 14 årig, og endte de sidste år som førerhest på folden, da han blev halt under ridning. Da han begyndte at vige for min 4 års vallak der udfordrede ham, og da han begyndte at blive stående tilbage, når resten af flokken tog en fræsertur på fold - så blev han aflivet, mens han stadig var chefen, så godt ud.
Så du er ude i de rigtige overvejelser mht din gamle hest - som formentlig er smertelindret pga han kan galoppere, men er ved at være svag af alderdom stadigvæk.
Mvh Charlotte
apr 2008
Jeg ringer til dyrlægen igen mandag
apr 2008
Det er med en blandet følelse af sorg og lettelse. Jeg hader at skulle undvære ham, men lettet over tanken om at han er et bedre sted.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
Han er nu blandt de bedste
mar 2011
Mvh TT
Symptomer uden diagnose. Hvor bærer det hen