{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.759 visninger | Oprettet:

sabbatår? {{forumTopicSubject}}

jeg er en 15 årig pige som meget snart går ud af folkeskolen. Jeg har længe gået og overvejet at tage et sabbatår, grunden til dette er at jeg gerne vil have et år til at finde ud af hvad jeg gerne vil og til at finde mig selv. En anden del af grunden er også at jeg er blevet utrolig "skole træt" det seneste år og det næste sker der mange forandringer som jeg skal vænne mig til.
Så jer der tager sabbatår.
Hvad går i og laver? har i et arbejde?
mine forældre har fortalt at man SKAL have et arbejde hvor man arbejder mindst 30 timer om ugen..
jeg får meget snart et arbejde men det ligger altså ikke på 30 timer (synes også det lyder meget overvurderet ved et sabbatår)
jeg ville som sagt bruge sabbatåret på at finde ud af hvad skal, tage på arbejde og en masse andet. smiley
jeg spørger herinde da jeg tydeligvis er hestemenneske og gerne vil have det fra mine med hestemenneskers synspunkt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sabbatår?
  • #1   22. feb 2016 Sabbatår efter folkeskolen er en dårlig idé. Tag på efterskole et år i stedet. Eventuelt et sted hvor kravene ikke er så store og der er god mulighed for at hygge sig i fritiden.
    Det gjorde jeg smiley


  • #2   22. feb 2016 det er sådan jeg på ingen måde er interesseret i efterskole livet smiley

  • #3   22. feb 2016 Jeg tog sabbatår efter gymnasiet, og det virkede fint smiley Jeg arbejdede fuldtid (37 timer om ugen) + havde et deltidsjob på omkring 10-20 timer om ugen oven i.
    De penge jeg tjente lagde jeg i min hest, og i det år udviklede vi os helt utroligt. Jeg føler ikke at jeg har spildt min tid, og det er det vigtigste for mig.
    Mine forældre ville synes det var ret træls hvis jeg bare havde gået der hjemme, sovet længe og ellers ikke havde fået noget særligt ud af dagen.


  • #4   22. feb 2016 Hvad med højskole? Hvis du har råd til det, har selv været på ungdomshøjskole (højskole for folk på max 19 år). Havde en super tid der, man har jo ikke 'skolefag' men mere kreative fag fx. kunst, musik, dans, idræt, osv. smiley

  • #5   22. feb 2016 Prøv at skrive ned hvad du godt kunne tænke dig at lave, og find nogle forskellige steder at komme i praktik. På den måde får du afprøvet om det reelt er så spændende som forventet. Praktik er dog ulønnet, så regn ikke med at "tjene kassen"
    Jeg vil så lige anbefale at du får taget 10'ende klasse, ellers får du svært ved at komme ind på en uddannelse bagefter.


  • #6   22. feb 2016 Da jeg blev færdig med min niende klasse vidste jeg ikke hvad jeg ville, og tog derfor 10. klasse på en af de lokale skoler - for efterskolelivet har aldrig sagt mig en fis. Da jeg så efter 10. klasse skulle videre, var jeg lidt mere afklaret med hvad jeg skulle, og det blev en HHX, jeg var dog ikke helt sikker, men jeg holdt mig igang!

    Og det gik. De 3 år gik super hurtigt på trods af at jeg var ualmindeligt skoletræt! Jeg var dog stadig på ingen måde afklaret med hvad jeg skulle foretage mig efter HHX og så var det tid for mig at tage et sabbatår.

    Jeg havde fuldtidsjob i min lokale Føtex som servicemedarbejder og ved siden af det underviste jeg en ældre herre + en yngre pige i at ride + jeg havde arbejde ved Odense Bulldogs så jeg var aktiveret og tjente pænt. I det år gik det op for mig hvad jeg ville og jeg fik sparet rigtig godt op, og den opsparing har jeg faktisk levet af i al min studietid, så det vil jeg klart anbefale. smiley
    MEN det er vigtigt at man gør det klart for sig selv at det kun er 1 år! Man kan hurtigt blive hængene fordi man pludselig tjener flere penge end man er vandt til. smiley

    Held og lykke, håber du får taget den rigtige beslutning for dig.


  • #7   22. feb 2016 Jeg ville sådan ønske at eg havde gjort det! I stedet fortsatte jeg på IB - skiftede til HHX efter 1½ måned pga. manglende tid (havde to timer transport hver vej, arbejde der lå 2½ time væk (fra skolen) og 3 heste, som stod 2½ time den anden vej (fra skolen). Derfor var jeg dagligt i 3 forskellige kommuner...

    Efter jeg flyttede kom jeg ind i en rigtig træls klasse, begyndte at få nogle psykiske problemer og valgte at stoppe til påske, for at gå året om.

    Gik i arbejde i 3 mdr - i tøjbutik hver dag fra 9-mellem 15.30-17.30 og lørdage fra 9-14 ca. Derudover havde jeg arbejde i Fakta 2 gange ugentligt i alt 12 timer. Så gennemsnitligt var jeg oppe på 40-45 timer.
    Det er det bedste jeg har gjort for mig selv! Man får noget erfaring og man modnes på en helt anden måde. Dog er det vigtigt at lægge klar for sig selv, hvor længe man vil dette, og så holde fast i det! En god ide er desuden ikke at bruge flere penge pr måned, end man normalt ville gøre, når man f.eks. går i skole. På den måde er det ikke så "hårdt" pludselig ikke at tjene så mange penge - så se det som en opsparing til f.eks at flytte hjemmefra, eller hvis du gerne vil have noget lækkert til hesten, dig selv eller what ever smiley

    Uanset - så mærk rigtig godt efter! Til sidst vil jeg sige - tænk over det, mærk efter som sagt og gør det som DU føler mest rigtigt for DIG! smiley Du bliver så meget gladere i længden, når du følger dit hjerte, end andres "befalinger" smiley


  • #8   22. feb 2016 Jeg har pga. En masse ting, valgt at tage et sabbatår som 22 årig.

    Efter folkeskolen tog jeg 10. - derefter HF, så tog jeg grundforløbet til kok, skiftede til ernæringsassistent - fik lærerplads, var super glad for det! Efter et år i lære bliver kantinen nedlagt, og jeg står uden job. Fik et vikar job et par måneder, valgte så at starte på grundforløbet til dyrepasser - men synes ikke det var mig, så nu står jeg her efter grundforløbet og aner ikke en fløjtede fis om hvad jeg vil; arbejde eller uddannelse-mæssigt. Øv. Samtidigt har jeg kæmpet med en masse personlige ting.

    Ligenu er jeg ansat som Plejehjælper; og det super fedt! Så har valgt at blive i det job, i hvertfald det næste år og se til den tid om det er noget jeg vil fortsætte med evt. Tage sosu-hjælperen eller om jeg vil tilbage til ernæringsassistenten.

    Så mit bud er; følg dit hjerte! Hvis du har brug for et sabbatår nu, så tag det (: det hjælper heller ikke at fortsætte med noget andet skole (fx. 10. Eller gym) hvis du ikke er engageret i det (;


  • #9   22. feb 2016 Kunne ikke være mere enig med Amalie J! smiley

  • #10   22. feb 2016 Hvis du "kun" er ved at være færdig med folkeskolen, kan du som sådan ikke "bare lige" tage et sabbatår.

    Pga skolereformen SKAL du have en uddannelses plan, så du skal snakke med din UU vejleder - du må nemlig ikke bare "smide din fremtid væk".

    Uanset hvad, er det en rigtig god idé at have en nødplan; uanset om det er efterskole, højskole, praktik eller arbejde du kan vise frem, så din kommune og UU vejleder ikke bare vil synes du er doven! Eller dum...!

    Tag 10. klasse på en af de skoler, der tilbyder ridning, det er kun et år mere og så er du lidt bedre rustet.

    Ellers bliver du tilknyttet Jobcentret i din kommune, bliver måske tvangsindlagt til en påtvungen uddannelse, sat til underlige arbejdsopgaver og andet lovbestemt fis! Har været igennem hele møllen med min datter, som nu heldigvis er fyldt 18 og har fundet den uddannelse hun vil have, men kommunen har været meget trælse, træge og tungnemme at samarbejde med smiley

    Held og lykke smiley


  • #11   22. feb 2016 Efter 9 klasse tog jeg på produktionsskole, det kan anbefaldes! Jeg fik rigtigt meget ud af det.Efter det arbejde jeg i stald i et halvt år og tog hjem grundet sygdom ved min far. Begyndte at arbejde med at dele aviser ud om morgen, gjorde jeg 1 1/2 år, startede herefter startede jeg på vuc, var i gang med 10, men blev ramt af kyssesyge og måtte gå ud ??

  • Astrid B
    Astrid B Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #12   22. feb 2016 Jeg gik ud af 9 sidste år, og slutter snart mit sabbatår. Jeg arbejder 34 timer i ugen hos den lokale købmand, og det passer fint. Man har jo ikke lektier eller andet for, så når arbejdet er passet, så er min tid min egen.

    Jeg elsker mig selv for at have taget det valg, og jeg tror virkelig jeg kommer på gym med noget andet end de der kommer direkte fra efterskole eller folkeskolen.


    Skriv endelig hvis du vil vide mere


  • Astrid B
    Astrid B Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #13   22. feb 2016 I øvrigt var det meget nemt at tage sabbatår. Har bare passet mig selv med nogle få opkald fra UU der skulle høre til om jeg arbejdede de 18 timer om ugen som man skal.



  • #14   22. feb 2016 Jeg kan så afgjort KUN anbefale at tage en 10. klasse. Jeg havde en rigtig svær tid i folkeskolen hvor jeg følte mig mobbet og udenfor, hvilket gjorde at jeg ikke fik det optimale ud af undervisningen og manglede rigtig meget socialt, fordi jeg bare daskede rundt for mig selv. Alt dette fik jeg arbejdet med i 10. klasse, som min faglige viden blev større og jeg fik en stor omgang selvtillid smækket i kæften. smiley

  • #15   22. feb 2016 jeg kan klart anbefale at tage et sabbat år efter 9 kl. hvis det er det du har brug for. sidste år tog jeg et sabbatår, lige efter 9 klasse, og jeg havde mange grunde. Bla. fordi jeg ikke vidste hvilken udd. jeg skulle tage, jeg gerne ville bruge tid sammen med hestene også havde jeg brug for penge. Derfor fik jeg fuldtids arbejde i et supermarked, det var okay, jeg havde jo brug for pengene.. smiley Pga det, havde jeg nu mulighed for at komme med på kursus hos ute lehman og Honza. Det er jeg så taknemlig for. I sommers startede jeg på HG, men jeg droppede ud for ca 1 måned siden, da jeg følte at det var spild af tid da jeg intet havde lært på et halvt år. Nu står jeg lidt i det samme dilemma, omkring hvilken uddannelse jeg så skal tage. Men det giver mig meget frihed, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal, så vil jeg prøve det hele! Altså komme i praktik/undersøge de forskellige fagområder som muligvis kunne være noget. Selv sagde folk til mig da jeg afsluttede folkeskolen, at jeg skulle tage 10 klasse. Jeg er så glad for at jeg ikke gjorde det. Min bedste veninde gik i 10 og hun sagde at det var spild af tid og useriøst. Hvis jeg skulle have taget 10 klasse ville det betyde (dengang) 4 timers transport, og nul og niks hestetid smiley Du skal gøre det som du synes er rigtigt, det er helt OKAY at tage sig tid smiley

  • #16   22. feb 2016 Jeg har sabbatår nu, og det er efter folkeskolen.

    Jeg kunne ikke være mere glad for mit valg - og jeg har valgt at rejse ud. Blev invitereret ned til en stald i Portugal, hvor jeg er nu som working student frem til juni smiley
    Min ridning rykker helt vildt hver dag, men det er hårdt arbejde, for mit vedkommende uden løn, min løn er den undervisning jeg modtager, men det er simpelthen bare det hele værd! Så meget værd, at jeg glæder mig til når jeg går ud af gymnasiet og måske har mulighed for at tage et sådan ophold engang til smiley

    Inden jeg rejste, hvilket jeg gjorde d. 3/1-16, havde jeg et arbejde hos Imerco, som jeg også var rigtig glad for - men det tog lang tid at finde et arbejde, så jeg fik desværre 4 1/2 måned uden noget videre at lave før jeg kom ind hos Imerco - og nu har jeg en anbefaling fra chefen der, så når jeg kommer hjem kan jeg ansøge hos en Imerco tættere på min bopæl. Endnu engang - fedt!!

    Men du skal selvfølgelig være helt sikker på, at du er klar til at rejse ud af landet alene, leve selv i 3-6 måneder (typisk working student opholdslængde). For det er hårdt psykisk. Jeg er 17 1/2, og kan sq godt mærke at der er perioder og dage hvor jeg savner min familie mere end andre. Men så er jeg glad for facetime og muligheden for at snakke og stadig se dem. Det er næsten lige så godt.


  • #17   22. feb 2016 Nu kan det sagtens være det vil fungere anderledes når nu det er efter folkeskolen, og man teknisk set stadig er et barn, fremfor efter gymnasiet. Men jeg har nemlig tænkt mig at tage et sabbatår når jeg er færdig med gym, og jeg har nok tænkt mig at arbejde et halvt års tid, og så rejse et halvt år / frivilligt arbejde. Specielt frivilligt arbejde i Afrika har fanget min interesse. Men for at få råd til dette skal man jo lige arbejde. Der ville jeg jo så sige, at det er fuldstændigt op til en selv hvor meget man så vil arbejde.
    Så det kommer jo an på om du vil noget i det år, eller om du "bare" vil arbejde - for det tror jeg også man kan blive træt af. Du kommer jo 'snart' ud i det virkelige liv, og der kommer arbejde til at fylde meget af din hverdag. Synes hellere du skal nyde at du er ung, og har mange muligheder - inden du måske stifter familie, danner dig en karriere, mm.
    Men det er jo bare mit synspunkt - du skal mærke hvad der føles bedst i maven. Hvis du ønsker at arbejde - arbejd! Men arbejd ikke for meget, hvis ikke du vil det. For så bliver du også bare træt. smiley

    Derudover er det jo også blevet en ting, at det er "farligt" at begive sig ud på arbejdsmarkedet efter folkeskolen, da man da bliver 'fanget' af at tjene penge, og derved aldrig kommer videre med sin uddannelse. Bare hvis du vil have det i baghovedet. Det kan jo selvfølgelig også ramme efter gymnasiet, men vil sige det nok er mest markant efter folkeskolen, da det sætter en større barriere for fremtiden, at stoppe der smiley


  • #18   23. feb 2016 Jeg tog en ganske almindelig 10 klasse, uden at være efterskolen!
    Og jeg var fanden også skoletræt, men det var virkelig det bedste år jeg havde i 10 klasse! smiley

    Så efter gymnasiet havde et ufrivilligt sabbatår, hvor jeg arbejde mere end 30-37 timer(personligt valg).
    Jeg har arbejde i mit sabbatår, fordi jeg havde en husleje, forskring, bil o.s.v. Der skulle betales og så skulle der også sparres op til min nuværende uddannelse smiley


  • #19   23. feb 2016 Du skal ikke have et arbejde, men dine forældre KAN i nogle tilfælde få frataget børnepengene hvis du ikke har smiley

Kommentér på:
sabbatår?

Annonce