{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget fylder et lammeskind under sadlen?
  • #3   18. mar 2016 Min erfaring, når jeg har haft heste, der har haft særligt gavn af lammeskind er at de underlag i tyk, ægte kvalitet kan ændre bommen med ja op til en størrelse, hvilket er værd at huske, når man vil smide underlag under en sadel der allerede passer.

    -det må vel i teorien kunne gælde omvendt, men jeg ved det ikke i praksis. De gange jeg var i Polen på rideferie gjorde man meget i tilpasning med forskellige underlag til de forskellige sadler/heste, og trods min modstand og danske tankegang virkede det tilsynladende godt for dem og deres heste. De skulle modsat os trods alt leve af deres heste. og sadlerne lå samme sted når vi kom tilbage fra lange kvikke ture i de store skove. (jeg lurede ikke deres teknik helt, da det logiske ville være ekstrem stram sadelgjord, men det syntes jeg ikke de var).

    Når det er sagt anbefaler jeg da, at man får den rigtige sadel fra start af. Jeg tænker dog, at når du spørger, har du dine grunde til at overveje netop denne løsning lige nu?


  • #4   18. mar 2016 Lad være at købe en sadel der ikke passer.
    Den kommer alligevel aldrig til at ligge godt, selvom der er lammeskind under.

    Få en sadelmager ud, som kan rette sadlen til, eller køb en gennemsadelmageren, som passer. smiley


  • #5   18. mar 2016 Jeg har allerede en dressursadel som mine forældre har betalt.

    Men jeg vil også gerne have en springsadel, men den skal jeg selv betale. Og en 14 årig pige har ikke sådan mega mange penge. Så derfor mangler jeg en billig springsadel. Den skal bruges en gang om ugen, plus minus, til spring. Måske en gang imellem til tur.
    Jeg har ikke råd til at få en sadel tilpasset, det koster måske over 3000 kr plus sadlen pris.


  • #6   18. mar 2016 Tak Kilden smiley

  • #7   18. mar 2016 Så må du jo spare op :). Det kan blive langt dyre end sadlen + sadelmager at ride med en sadel, som ikke er tilpasset ;).

  • #8   18. mar 2016 Nogen der kan svare på hvad en helt normal lammeskindspad fylder under sadlen? smiley

    Dem der hedder Medilamb.


  • #9   18. mar 2016 Hvorfor ikke bare købe en sadel der passer?

  • #10   18. mar 2016 Rikke: Kig længere oppe smiley

  • #11   18. mar 2016 Men hvorfor så ikke spare op til en GOD sadel som ligger GODT FRA STARTEN AF på hesten? Det gør alle vi andre da, sparer op til det vi gerne vil have :b.

  • #12   18. mar 2016 Det er en dårlig grund.

    Det er din hest, du har ansvaret for at den har det godt, så må du også tilsidesætte dine behov indtil du kan opfylde dit ønske, uden din hest tager skade af det smiley


  • #13   18. mar 2016 Tak for rådene, men jeg ved det godt. smiley

    Men måske passer sadlen næsten perfekt, men er bare for bred?
    Alt jeg spørger om er bare: hvor meget fylder en lammeskindspad under sadlen?


  • #14   18. mar 2016 Men det at den er for bred gør stadig ondt i ryggen på din hest, også med Lam under. :). Så meget kan et lammeskind heller ikke gøre. Det kan ikke få sadlen til at ligge perfekt.

    Mit råd til dig vil være at spare op smiley


  • #15   18. mar 2016 Jeg tænker også bare, hvad med Wintec sadler? De kan ikke tilpasses, men alligevel er de alle vegne. smiley

  • #16   18. mar 2016 Wintec sadler er alle vegne fordi folk ikke ved bedre. De kan nemlig ikke tilpasses, men de bliver også kasseret så snart en sadelmager, dyrelæge osv får et kig på det smiley

    Wintec sadler er penge ud af vinduet.


  • #17   18. mar 2016 Hvis du ikke har råd til en sadel der passer hesten, så har du heller ikke råd til alle de behandlinger, den får brug for når ryggen er ødelagt pga en dårlig sadel.

    Gør dig selv og din hest den tjeneste at vent med spring sadlen, til du har råd til en som passer.


  • #18   18. mar 2016 Rikke: Tak, det var egentlig også planen, men nu fandt jeg bare lige en der så ret lækker ud og ikke kostede en bondegård smiley
    Jeg har bare hørt at man ikke skal tilpasse sadlen til vesten og så proppe lammeskind under da det fylder. smiley


  • #19   18. mar 2016 Man skal heller ikke tilpasse den også komme lam under, når den et tilpasset behøver du ikke lam. smiley

  • #20   18. mar 2016 Hvis man endelig vil ride med et lammeskind under, så skal sadlen tilpasses så der er plads til det. Ellers kan du bare gøre ondt værre, og det er jo synd for hesten c:.

  • #21   18. mar 2016 Den skal bruges ca 1 gang om ugen, måske somme tider 2.

  • #22   18. mar 2016 Det er også rigeligt til at ødelægge ryggen smiley

  • #23   18. mar 2016 Hvis det kun er bommen der skal rettes, ved jeg de fleste sadelmagere tager omkring 1500,- for dette.
    Og hvis den hele skal tilpasses, så nok 2000-2500,-

    Køb en god sadel fra start, du fortryder hvis din hest får av i ryggen. smiley


  • #24   18. mar 2016 køber du sadlen, så betaler du for sadle, og lammeskind, og med tiden behandlinger for din hest som ender med smerte i ryggen fordi du ikke fandt en anden sadle der passede fra starten af, og hvor mange penge ville du så ligge i de behandlinger? smiley

    eller du kunne vente med at købe en springsadle, til du finder en som passer hesten, og derved spare lammeskind og behandlinger, som er billigere i det lange løb smiley


  • #26   18. mar 2016 Det er jo (desværre) ikke nok at bommen passer, der er så mange andre facetter i en sadel, som alle skal passe til hesten smiley
    Har du snakket med en sadelmager om, hvilke sadler der kan passe din hest? Så er det jo at lede efter disse, velvidene om at der ikke skal rettes meget i den, før den skal passe, derved også billigere i det lange løb smiley

    I øvrigt vil jeg lige komme med et pip angående Wintec sadlerne. Jeg rider i Wintec m. cair, og at sige at de ikke kan tilpasses, det er ikke korrekt. Foruden at bommen kan ændres, så er der små, indlæg ligende ting, man kan få til sadlen. Min er tilpasset af samme sadelmager, som de bruger på Ask, og han havde intet dårligt at sige om sadlen - andet end at da den kom passede den ikke smiley Men efter ændring af bom + indlæg i pudderne, så lå den korrekt.


  • #27   19. mar 2016 Mange sadelmagere kasserer også Wintec fordi de jo tager levebrødet fra dem.

  • #28   19. mar 2016 Mine heste går med Wintec sadler både i dressur og spring - op til MA på c-plan i dressur.

    Men har mødt mange dyrlæger og kiropraktorer, som bliver noget overrasket over, at mine heste, som har så fin muskulatur går med Wintec sadler.

    Jeg har tidligere brugt Wintec sadler til distance, og her gik mine heste fint igennem dyrlægetjek hver gang med topkarakterer.

    Hos beridere har hovedparten af hestene heller ikke "privat sadel" - her er der sadler som passer til smal, medium og bred bom - og så smides der lammeskind e.l. under for at justerer.

    I min verden så er det dårlig ridning som giver dårlig ryg - og ikke om sadlen er det ene eller det andet mærke.

    Mvh Charlotte


  • #29   19. mar 2016 Tak smiley

Kommentér på:
Hvor meget fylder et lammeskind under sadlen?

Annonce