{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.540 visninger | Oprettet:

Alina
Alina
Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 62

Når familien kritiserer hesteinteressen. {{forumTopicSubject}}

Øv hvor er det bare belastende når man altid skal høre på de negative kommentarer om sin hesteinteresse.
Det gælder både på min mands families side og på min.

Både min mand og jeg er nyder glæden ved at have heste og har pt 5 stk. men der er ikke grænser for hvad vi skal høre af kommentarer som at det er for mange, at det koster for meget og mon ikke snart vi kan få solgt nogle.

Selvfølgelig skal vores familie ikke blande sig i det men en sådan kommentar kan jeg alligevel ikke være bekendt at slynge ud specielt til min mands familie. Det ødelægger ligesom den hyggelige stemning.

Så hvad siger man, så man får lukket munden på dem.
Vil gerne have en masse idéer til diplomatiske svar. Der må være andre der har været udsat for dette problem og har nogle gode svar.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når familien kritiserer hesteinteressen.
  • #1   20. apr 2016 jeg ved ikke hvor diplomatisk det er men jeg ville nok have svaret noget med "skal i ikke så snart til at sælge jeres børn så?" for jeg ville fandme ikke finde mig i hvis en kritiserede min heste interesse smiley

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#4   20. apr 2016 Jeg er enig med jer, men synes det ødelægger den gode stemning hvis jeg til min sviger familie siger: "det skal I ikke blande jer i".

Ja vi betaler selvfølgelig selv, har ikke en masse til overs om måneden men vil hellere bruge penge på heste end rejer, nyt tøj osv. Men det er selvfølgelig en dyr hobby.

• #6   20. apr 2016 Tja, de har jo selv ødelagt stemningen til at starte med ved at komme ned sådan nogle kommentarer og personligt er jeg ligeglad, jeg havde bedt dem holde deres mund og passe deres eget liv.

• #7   20. apr 2016 Du kunne jo også prøve at fortælle dem, at det gør dig ked af det, når de snakker negativt om din/jeres store interesse og hobby.
    Fortæl dem hvad det giver jer, at have hestene omkring jer (livsglæde, ro etc.) og sig at de naturligvis ikke behøver at have samme interesse som dig/jer, men at du vil ønske, at de respekterer, at det nu engang er den måde I har valgt at bruge jeres fritid og sparepenge - sig evt. at de ikke skal være bekymret for jer, da I har styr på økonomien omkring det (hvis det altså forholder sig således smiley )

Husk at vi ikke kan forandre andre mennesker, men vi kan bede om det vi gerne vil have.

Held og lykke med det - og nyd hinanden og jeres dejlige heste smiley

• #11   20. apr 2016 Jeg har været i noget ligende da mig og min kæreste skulle flytte sammen i egen lejlighed. Der kom også kommentare om vi nu havde råd når jeg havde heste, hentydninger til at jeg da skulle sælge en af hestene og værst af alt (for mig) kommentare om at nu skulle min kæreste passe på med at jeg ikke bare brugte løs af hans penge! Det endte med at min kæreste sagde fra for hans familie og forklarede at de IKKE skulle blande sig i om jeg havde heste eller ej.

• #12   20. apr 2016 I disse situationer, bliver jeg desværre en møg kælling og siger ærligt at deres pis vil jeg ikke høre på. Og hvis de ikke kan lide hvad jeg går og laver kan de vel for helved lade værd med at være en del af mit liv! smiley

• #13   20. apr 2016 man bestemme heldigvis selv hvad man vil bruge sine penge på, og med tiden tror jeg også at man lærer at blive "ligeglad" med hvad andre siger.

Min mor hører tildels gerne om hestene, men de heste jeg rider nu har hun stadig ikke set, på trods af at jeg snart har leget med dem 1 år og det kun er 5 km. hjemmefra. Min søster siger det heller ikke noget, men hun tager gerne billeder hvis jeg er til stævner.
    Min far er den værste, han gider overhovedet ikke høre dem, se dem eller have noget med dem at gøre. han siger tilmed at jeg er "en af de der åndsvage hestekællinger" Da jeg red jagter, eller hvis jeg var til stævne for den sags skyld, så skulle jeg gerne plage ham 2 mdr. forinden for at han gad køre, de der MAKS 4 gange om året.
    Jeg gjorde det hele klar til han kom med traileren, vi læssede, kørte afsted, han spændte traileren af og så kunne jeg ellers ringe når jeg var færdig.
    Da jeg fik afvide at min gamle hest skulle aflives, sagde han bare at jeg at jo ikke behøvede tude før end at det var sket.

Men okay, det intresserer dem bare ikke, og så fred være med det.
    Jeg har lært abstraherer for de åndsvage kommentarer og ellers svare jeg igen, og så er jeg sådan set ligeglad med om det er min far eller dronningen.

• #14   20. apr 2016 Det får jeg også tit at vide alle mulige steder fra. Jeg siger bare, at hestene er min familie og man ikke kan sælge familie. Jeg bestemmer selv, hvordan jeg vil leve mit liv - men bare rolig, jeg skal skam heller ikke have flere.

Så har jeg aldrig oplevet nogen blive ved med at køre rundt i det smiley

• #15   20. apr 2016 Jeg kører ignorerings løbet.
    Min mor har den idé, at jeg skal have en HEST, som jeg kan ride (og starte stævner på), helst en DV.
    Den eneste af mine heste hun nogenlunde har accepteret var min forrige, da hans far er DV, og han kunne rides.
    Jeg har nu en pony på ca 130, gevaldig rundkørsel, som ikke er tilredet.
    Det passer hende bestemt ikke, men jeg gider simpelthen ikke høre på det, så hver gang det blev nævnt, lod jeg ganske enkelt som om jeg ikke hørte det. smiley
    Til sidst holdte hun op med at kommentere på det. smiley

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#16   20. apr 2016 Gode pointer i alle har. Jeg tænker bedst af alt er at sige "hvad er problemet", som Webster foreslår.
    Tror så bare de vil sige at problemet er at det er åndsvagt at bruge tid og penge på, det er i hvert fald det de har sagt hidtil.
    Synes det er så ærgerligt, de ikke kan respekterer at det gør mig glad.

• #18   20. apr 2016 Jeg plejer og sige når folk begynder-dit problem, blir aldrig mit problem!!

• #19   20. apr 2016 Årh der er ikke noget værre end folk der bare ikke forstår at man brænder for sine heste, og kommer med negative kommentarer om det. For ikke ret længe siden fik jeg en kommentar om at det var da dumt at købe hest nu, da jeg snart er færdiguddannet og måske skal køre langt efter et arbejde, og så ville jeg nok ikke have tid til hest. Og det kom fra en jeg har et fritids job hos, så altid ikke en der var tæt på mig, så hun kunne i princippet være ligeglad. Hun kunne ligeså godt have brugt sin energi på at være glad på mine vejene nu jeg endelig havde fundet drømme hesten. Men nogle mennesker vil bare være negative. Hvis jeg skal køre så langt på arbejde at jeg ikke har tid til hest så må jeg jo flytte eller flytte min hest tættere på arbejdet. Det er ihvertfald ikke umuligt at finde en løsning. Og hvorfor skulle jeg også indrette hele mit liv efter noget der kun måske sker ? Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor folk altid har så travlt med andre, og hvorfor de føler de har ret til at blande sig på den måde. Men jeg har også lært mig selv at være ligeglad, og hvis folk er for trælse omkring det og bliver ved med at komme med negative kommentarer så siger jeg også fra. Som regel er det nok at sige at det er altså vigtigt for mig, også selvom du ikke forstår det. Jeg tænker tit på at man aldrig ville sige til en kvinde som var gravid at det var da en dårlig ide, for det får hun da ikke tid til når hun måske får et arbejde der ligger langt væk f.eks. Det er måske et ekstremt eksempel for nogen, men min hest er altså som er familiemedlem for mig. Og han giver mig en kæmpe livskvalitet som ikke kan gøres op i penge

• #20   20. apr 2016 Jeg synes også du skal sige fra overfor svigerfamilien. Har du snakket med din kæreste om det? Nu når det er hans familie så kunne det være at i skulle snakke lidt om hvad i vil sige til det næste gang i får en negativ kommentar, så i kan stå lidt sammen om det. Kan godt være ser bliver en dårlig stemning i lidt tid, men det synes jeg så også at svigerfamilien selv bidrager til når de taler sådan til jer. Det er okay at sige fra, og stå ved sig selv og sine egene holdninger

• #21   20. apr 2016 ... Jeg er studerende med tre heste. Og kun den ene kan rides. Selv hestefolk kan kigge på mig som om at jeg er sindssyg. Men jeg oplever slet ikke et problem - for jeg gør det ikke til et problem. Når folk "går mig på klingen" så smiler jeg og laver en lille joke - især min pony forstår folk ikke at jeg har. Så siger jeg noget i retningen af "vi købte ham som selvskab / af medlidenhed og han smeltede mit hjerte, så han skulle selvfølgelig blive hos mig". Jeg har accepteret at folk dømmer mig - og sådan er det bare. Så når de siger noget, jamen så lader jeg det prælle af. Jeg har ro med mine valg - og det betyder at det ikke får lov og påvirke mig.

Jeg blev vegetar som 16 årig - og skulle høre på "det er bare en fase" som noget af det mest venlige fra folk. Helt ærligt jeg kan ikke gå rundt og tage mig af hvad folk de tænker og jeg gider ikke gøre stemningen dårlig. Som udgangspunkt svarer jeg folk med er smil og simple sætninger. Når folk siger "jamen du får da ikke protein!" Så behøver jeg ikke give et langt og fornuftigt svar - for vedkommende har besluttet at jeg ikke får nok protein. Derfor et et simpelt "jo" mere end rigeligt. Hvis folk siger "det er da dumt at have tre heste" så har de besluttet at det er dumt og jeg behøver ikke forsvare mig selv. Jeg kan bare smile, trække på skuldrene og sige "okay" - for det er mit valg. Det er ikke min opgave at overbevise andre om mine valg - så længe jeg hviler i mine beslutninger, så er det fint med mig.

... Hvis folk er nysgerrige og stiller ufarvede spørgsmål så vil jeg da gerne fortælle hvorfor jeg har tre heste eller hvorfra jeg får mit protein. Men hvis folk er offensive i deres spørgsmål og tydeligvis dømmer mig - så gider jeg simpelthen ikke gå i dialog. En samtale kan hurtigt lukkes med "okay" eller et simpelt smil. Længere behøver den ikke være.

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#22   20. apr 2016 Min mand er lige så træt af deres kommentatarer men vi er nok lidt konfliktskye begge to. Vi gider ikke sidde og diskutere og skændes over familiemiddagen.

F&F: Synes det er en god tilgangsvinkel, det vil jeg have i baghovedet.

• #23   20. apr 2016 Det forstår jeg godt. Er din svigerfamilie typerne der kunne finde på at gøre en stor diskussion ud af det?

F&F det er virkelig the High Road du tager. Det er så sejt. For mig selv ved jeg ikke om det var nok for mig bare at smile og sige okay, når folk kritisere. Måske fordi jeg helst vil have at de forstår mig, eller hvis det er meget negativt at jeg så har et eller andet behov for at give dem tilbage af samme skuffe. Men du har da fuldstændig ret i at det er sjældent man får noget ud af det. For folk har som du skriver allerede besluttet sig. Men gid de kunne holde deres dumme kommentarer for sig selv

• Alina
    Alina Tilmeldt:
    dec 2011

#24   20. apr 2016 Tror i hvert fald de vil blive meget fornærmet hvis man siger "det skal i ikke blande jer i". Vil hellere finde en måde at glide lidt af på det.

• #25   20. apr 2016 Man kunne også sige: "så er det godt det ikke er jeres penge" den kan man jo ikke rigtig sige så meget til smiley

• #26   20. apr 2016 Skyd da hul i om de bliver fornærmede - det er da ikke dit problem, så kan de bare holde deres mund smiley

• #27   21. apr 2016 Er det OK, at din svigerfamilie gør dig og din mand kede af det?? Nej, vel.

Svigerfamilien mener at det er helt OK, at blande sig i jeres private beslutninger, så er det i min verden også tilladt at svare retur. Og så må de blive fornærmet eller hvad de vil.
    De går over jeres grænser og så kan man godt få et hak i snuden.....

Et svar kunne være. Ja er de ikke dejlige, de giver os så meget glæde hver
    dag smiley

Dem behøver I ikke bekymrer jer om, det skal vi nok selv....

Eller nogle af de andre gode forslag.

• #28   21. apr 2016 Åh ja oplever jeg også. Men er efterhånden meget ligeglad med andres meninger. Dette er mit liv, og vil ikke andre blander sig, i det mere. Så jeg lader det gå ind af det ene øre, og ud af det andet.

Ellers siger jeg bare, det er mine dyr!

Min svigerfamilie hader også mine heste, og hvad så. Sidst vi var sammen skulle de bare slagtes. Spurgte så om jeg bare skulle slagte de 15000kr som stod på marken. Så blev der da stille

• #31   22. apr 2016 Nu vælger man jo ikke sin familie.. Så jeg har lært at holde heste snak på minimum når svigerfamilien er på besøg.. Jeg har heller aldrig haft en mor der stillede op. Men hun har fundet ud af, og lært hvor meget hestene betyder for mig, så hun forsøger at være glad på mine vegne selv om hun helst så at jeg tilbragte mere tid som den "perfekte kone, mor, hushjælp" kvinde hun selv har et billede af at hun er. Så når min mor kommer på besøg løber jeg forstyrret rundt med støvkluden, og når svigerfamilien kommer "gemmer" jeg hestene væk smiley smiley
    Jeg har forsøgt at forklare svigermor at i stedet for psykolog hjælp, og at feks gå til badminton, petang og blomsterbinding som hun gør (- psykolog for hende) så har jeg hestene. Og at min mand har sine veteran knallerter, sin fisking og cykel + hunden. Så hvorfor er det galt at jeg har mine dyr som lidenskab og livsstil? Det kan hun så ikke rigtig svare på.. Andet end at hun synes det er dyrt..

Mvh TT

• #32   22. apr 2016 Haha ja den får man hver gang, den med at det er dyrt. Det er sikkert fordi man er ved at løbe tør for argumenter. Ja gu er det dyrt, men det er da også dyrt at gå til frisør eller i byen hver weekend. Det er vel et spørgsmål om hvad man priorieter. Synes ihvertfald de penge jeg har brugt på at anskaffe og have hest er de peste penge jeg nogensinde har brugt.

• #33   22. apr 2016 Bedste*

• #35   23. apr 2016 Webster: når det kommer til heste, så kan der jo bare alligevel hurtigt dukke uforudsete udgifter op, som dyrlæge, smed, kiropraktor eller et nødvendigt kosttilskud. Det er derfor jeg skriver at hest er en dyr interesse. Også fordi det er dyre end så mange andre interesser folk har. Jeg tror også det er derfor at folk altid bruger det som et argument hvis de har noget imod ens interesse. Det er det eneste argument udover at det er tidskrævende. Og folk forstår bare ikke altid at man er villig til at ofre så meget tid og så mange penge på en hest. De forstår ikke hvor meget det giver tilbage og hvorfor man vælger det. Men jeg er helt enig i at det er jo en prioritet, hvor man så bare må vælge nogle andre ting fra smiley

• #36   25. apr 2016 selv med de uforudsete udgifter behøver det ikke være dyrt, jeg har 3 heste, der koster mig 2400kr om måneden, det er inkl opsparing til gødning, dyrlæge, smed, kiropraktor osv osv osv osv..... det behøver ikke være dyrt.

Alina så længe du gider diskutere din interesse og så længe du reagere på deres kommentarer så længe bliver de ved at tale om din hobby, ignorer det, så stopper det.
    jeg har hele mit liv hørt for min interesse for hestene, og en sjælden gang kommer der stadig en kommentar, men jeg er holdt op med at reagere og nu spørger familien til mine heste med "interesse"

Kommentér på:
Når familien kritiserer hesteinteressen.

Annonce