{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.312 visninger | Oprettet:

Er din hest uopdragen/forkælet? {{forumTopicSubject}}

Vi har nok alle en mening om, hvordan ens hest skal opføre sig og hvad den må og ikke må - her tænker jeg på unoder. Nogle giver deres heste godbidder på staldgangen, andre gør ikke. Nogle heste kan administrere at få godbidder på staldgangen andre kan ikke, hvilket bl.a. viser sig når de f.eks. skraber på staldgangen.

Jeg har nogle gang fået at vide, at min hest får lov til alt for meget. Selv mener jeg det ikke, da jeg syntes han administrere det fint. Jeg indrømmer dog blankt at han er møgforkælet smiley

Jeg har en dejlig dreng på 23 år, som har været en del igennem i sit lange liv. Knapt så pænt behandlet af en ejer og ellers været konkurrencehest på et højere plan.

Her er hvad min hest må:

Han får godbidder på staldgangen. Han skraber ikke af den grund, men han elsker at pille i mit tøj og nappe forsigtigt. Han ved, hvilken lomme godbidderne ligger i og han er derfor ofte nærgående uden at være voldsom.

Han får lov til at at klø sit hoved op af mig, når vi har været ude og ride. Han gør det kun op af mig og ikke af andre som f.eks. lukker ham ind og ud.

Han må græsse af og til når vi er ude og ride tur. Hvis jeg ikke syntes tiden er til det, så er det mig der bestemmer og jeg skal aldrig kæmpe med ham for at få ham til at gå eller f.eks. til at stoppe med at græsse.

Jeg er klar over at ikke alle heste kan adminstrere "frie tøjle" i den daglige omgang og nogle skal have fastere rammer, men så længe hesten ikke tager kontrollen og magten fra en, så ser jeg intet problem med forkælelse smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er din hest uopdragen/forkælet?
  • #1   13. maj 2016 Mine heste skraber aldrig, og hvis de gør, så siger jeg de skal lade være. Der er i min optik, ikke noget mere irriterende og belastende end en hest der ødelægger gulvet og sine hove, fordi ejeren ikke har sagt nej til den, da den startede på den.

    Men min hest er bestemt også møgforkælet. Det er begge faktisk. De må gerne rende mig i hælene, for de løber mig ikke ned, sådan er de ikke. De kender mit personlige rum, og de elsker at smile på kommando og se søde ud for en godbid.. Altså de tikker egentlig, men ikke på en irriterende måde, og det kun ved min mor og jeg de gør det. smiley

    Deruover gider jeg ikke have min hest skubber eller klør sig op af mig osv... Det ved den også godt smiley


  • #2   13. maj 2016 Jeg er lidt enig med folk - min hest skal ikke græsse under ridning og slet ikke når den har bid i munden, det er en arbejdstime - den kan græsse bagefter.

    Ligeledes skal min hest ikke klø sig op af mig - hun skal respektere mit personlige rum. Hun er en stor og tung hest, der ikke holder øje med hvor hun sætter sine hove. Det er en dårlig vane at hesten får lov til at indtræde vores personlige rum på den måde smiley


  • #3   13. maj 2016 Jeg har en rigtig bandit på 4 år smiley han tror nogle dage at han stadig er hingst og har fuldstændig sin egen mening til tingene, så der er jeg nødt til at være lidt firkantet i dagligdagen smiley han er den dejligste og kærligere hest (overfor sin mor og dem han kender rigtig godt) smiley men han kan slet ikke administrere godbidder andet end i boksen! Han bider og slår med forbenene hvis han først tror han kan få noget ..

  • #4   13. maj 2016 min klør sig op af boksen, græsser/spiser ikke med bid i munden.
    Han får guffer og alt andet, og ved hvor de er og leder gerne efter dem, men han er ikke voldsom med det.
    Han skal stå stille på staldgangen, selvom han ikke har grime på (og han gør det glædeligt). Han slår ikke med ben, kan slet ikke have det smiley

    Den lille kan hverken stå stille, stoppe med at skrabe, og skubber rigtig meget. Han kan ikke rigtig administrere mad på gangen, eller at han ikke er 'center of attention' smiley


  • #5   13. maj 2016 Jeg giver normalt min vallak godbidder når han står på staldgangen, men andre må faktisk ikke - for så tigger han helt vildt, og bliver faktisk rigtig irriterende. Så det gider jeg ikke. Han skal gå ved siden af mig, eller et stykke bag mig når vi går tur, men det er mest fordi han nogen gange slet ikke har en idé om hvor han sætter sine store hove, og smadrer dem direkte ind i mine fødder - det gør ondt! smiley
    Han skal heller ikke klø sig op af mig, og jeg gider ikke at han græsser når han har bid i munden. Måske nogen vil opfatte at jeg er streng ved ham, men det er bare fordi jeg synes det er rarest med nogle klare retningslinjer - især for Pascal. smiley


  • #6   13. maj 2016 Enig med de andre. Hesten skal sgu vide, at arbejde betyder arbejde smiley

    Hun har ikke lov til at klø op af mig, eller at skrabe i gulvet. Så får hun skæld ud. Derfor får hun også kun godbidder for at fremme bestemtadfærd.


  • #8   13. maj 2016 jeg er meget tæt med min hest forstået på den måde at han godt må nusse sig op ad mig og sådan men jeg lader ham ikke græsse på tur men ham må godt efter ridning og mens jeg tager sadlen af ?

  • #9   13. maj 2016 Kunne ikke have sagt det bedre end C. Sværke - har det fuldstændig på samme måde!

  • #10   13. maj 2016 Min skraber kun på gangen hvis hun er meget utålmodig, som sker sjældent.
    Hun får gerne godbidder på gangen, men får også af vide hvis hun gør noget, som hun ikke må. Ikke i form af vold eller noget, men hun får den bestemte tone, og det er nok til at hun stopper.

    Men som Sværke, så har min også regler, som at hun ikke må klø osv.


  • #11   13. maj 2016 Er sådan set enig med Sværke.
    Faste rammer giver den gladeste hest.

    Jeg mener dog at man skal tilpasse disse rammer til den person der har hesten.
    Dvs. Hvis man syntes det er hyggeligt hesten klør sig op af en.
    Jamen så er det da okay. Så skal det bare altid være tilladt. Det er hvad jeg mener med faste rammer.
    Dog har jeg lige så strikse regler for min hest som sværke både med stå. Græs. osv.
    Dog får hun lov at klø hovedet op af min hånd hvis jeg begynder at klø hende. Så får hun ligesom tilladelsen. Men det er også det eneste ellers er jeg ikke en klø-pind smiley


  • #12   13. maj 2016 min Diablo har unoder og har han altid haft. han skraber på stald gangen især når tingene går lidt for langsomt. han klør sig op af en når man har trænet og ved han godt jeg ikk gider. Men man skal jo lige prøve fordi ikk alle siger jo fra.
    Diablo er som han er med unoder han vil ikk være ham uden dem og har prøvet at lære ham fra det i 8 år.

    årh jo når han får striglet hale og man lader være så bakker han fordi man skal blive ved. han elsker at få ordnet sin hale hihi


  • #14   13. maj 2016 Jeg tror faktisk jeg er ret firkantet overfor min hest. Jeg prøver i hvert fald at være det. smiley
    - Græsning er IKKE med bid eller på vej ind/ud fra folden medmindre jeg giver signal til det.
    - Han må ikke tage sin mad uden at have fået lov
    - Skal stå stille i stalden når der strigles, sadles og stiges op og af igen. (Ikke at han altid gør det, men det arbejder vi med)
    - Må ikke gå ind i fodderrummet

    Han kan ikke administrere godbidder, så de bruges kun til udstrækning efter endt træning eller hvis noget nyt skal indlæres.

    Til gengæld forsøger jeg at gøre mig meget umage med at lytte til hans signaler om, at noget går ham på. Jeg synes ikke han er uopdragen fordi han bukker under ridning, for han gør det kun, når noget går ham på eller hvis han er overgearet. Der har jeg som rytter og underviser pligt til, synes jeg.
    Jeg reagere hvis han er sløv eller meget urolig i stalden, fordi han normalvis står stille. Nogen dage er det fordi han ikke magter at lave noget, andre gange glæder han sig bare så meget at han slet ikke kan stå.

    Men jeg tror mange andre opfatter min hest som yderst uopdragen. smiley


  • #15   13. maj 2016 I min verden må folk opdrage/forkæle deres heste som de, så længe det ikke bliver til farlige situationer eller hesten den ene dag må/næste dag må ikke og straffes.

    Jeg er så gammel, så jeg ikke gider særlig meget "bøvl" med mine heste - så jeg har det folk kalder meget velopdragen heste smiley
    Jeg har haft dem siden de var 1 år - nu er de voksne heste på 8 og 9 år smiley

    Men der er ting de gerne må - fx vil min den sorte gerne nulre mig i mit hår, og fordi jeg kender ham, så får han lov. Den brune ligger sit hoved på min skulder for at blive kløet under kæben, det synes jeg er meget hyggeligt. Den sorte hader vand, så det får han lov til at slippe for at gå i. Den brune har lidt svært ved at stå mussestille under strigling, så han må godt bevæge sig lidt en gang imellem, for bedre at kunne kigge efter ting og sager - bare han tager hensyn til hvor jeg står.

    Mine får aldrig godbidder udenfor krybben - men andre må gerne give dem godbidder. De må ikke græsse, når jeg håndterer dem, ligemeget om de er i grime eller hovedtøj. Man må ikke klø hoved på gamacher eller på mig, når man har trense på. Man skal bare gå op i traileren uden bøvl, og kunne stå der uden bøvl. Man skal kunne stå stille på tur eller på banen, uden at begynde at trisse rundt, småhoppe ect. Man bliver ført i snor ind på fold igennem leddet, vender sig med front mod mig, klikkes af rebet, og så må man først "smutte" når jeg siger værsågod. Man må ikke mase sig ind i boksen, men skal stå stille, få taget klokker af, og få sagt værsågod før man går ind.

    Mvh Charlotte


  • #16   13. maj 2016 Jeg synes egentlig ikke at min hest er forkælet. Han får masser af godbidder, men tigger aldrig. Græs under ridning er no go, han kan ikke administrere det.
    Min kære pony har ikke altid haft det så godt, så han er meget følsom og panisk angst for flere dagligdagsting. Det bliver der taget STOR hensyn til, så på den måde får han det på sin måde. Ellers har jeg vidst staldens mest velopdragne hest smiley


  • #17   13. maj 2016 Jeg tænker at alt det med uopdragen og forkælet, det kommer jo an på de "regler" som ejer sætter - en hest kan virke uopdragen for dig, men være velopdragen for mig inden for de rammer jeg sætter.

    Jeg har ét ord jeg beskriver om de faste rammer og faste regler som der snakkes om - konsistens.
    Hesten trives bedst med at man er konsekvent og forudsigelig, og konsekvens har (som ofte misforstået) intet at gøre med at være streng eller hård, men at man altid er forudsigelig og ikke ændrer på reglerne fra dag til dag.

    Så hesten kan jo sagtens være så uopdragen som du nogensinde har set, samtidig med at den har "faste rammer" idet ejer er konsekvent.


  • #18   13. maj 2016 Nogen mener jeg er streng, men jeg synes at de ting jeg forlanger af min hest gør det væsenligt nemmere at have med hende at gøre og derfor også mere rart for hende at være sammen med mig.
    Jeg har som C.Sværke en utrolig klog hest som helst skal holdes lidt i ørerne.
    Hun skal stå stille på alle tidpunkter hun bliver bedt om det, og først gå når jeg giver signal.
    Ved godbidder har hun tildens til at blive voldsom, og hun har derfor lært at hun skal kigge væk før hun får en.
    Hun skal altid følge mit tempo, det vil sige aldrig gå hurtigere eller langsommere end mig. Det betyder at jeg kan mønstre hende i trav uden problemer, og kan gå med hende når jeg bliver en gammel dame uden at hun går for stærkt smiley


  • #19   14. maj 2016 Min part og hans foldkammerat (har samme ejer) er nok nogle af de mest velopdragende heste, jeg har mødt.
    Der forlanges engentlig ikke det store af dem, men det gør det væsentlig nemmere for både mig og ejer.

    Vi holder fast i de faste rammer, som er:
    -Stå stille under strigling, både bundet og fri.
    -Man tigger aldrig og da slet ikk ved at skrabe.
    -Lommen er forbudt område for muler.
    -Man græsser ikke når der arbejdes.
    -Godbidder gives kun når der trænes tricks eller når vi siger farvel.
    -Man går pænt og følger altid med i samme tempo som føren.
    -Alle ben skal hver især kunne løftes ved et peg og ordet "Løfte".
    -Medmindre der er givet tilladelse, så må man ikke klø sig om af nogen ellee noget. (Tilladelse gives når de bliver kløet mellem forbenene)
    -Man står pænt under når man stiger op og ned.


Kommentér på:
Er din hest uopdragen/forkælet?

Annonce