{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grovfoder analyse.
  • #1   21. jun 2016 Vi har fået lavet hos DLG/Equsana gennem flere år. En analyse inkl. mineraler og sukker koster 875 kr.



  • #2   21. jun 2016 Hvis du køber færdiglavet wrap, så skal du vælge nogle som allerede har analyse.

    Du kan ikke tage prøverne når de er pakket ind. Desuden skal du huske at analysen ofte kun er et gennemsnit for et slet med forskellige baller.


  • #3   21. jun 2016 Du kan først analysere wrap, når det har været pakket ind i minimum 2-3 uger, da processen i ballerne først skal være færdig. Lige når ballerne er pakket ind, skal de gerne "puste" sig op, da der skal ske en ensilering. Efter et stykke tid vil plastikken igen lægge sig helt ind til ballen.

    Jeg afleverer prøven til en landboforening i nærheden. Det koster omkring 1.000-1.300,- kr. incl. mineralanalyse.


  • #4   21. jun 2016 Troede man tog prøverne inden, hvordan taget du prøverne efter de er pakket ind?

  • #5   21. jun 2016 Vi tager prøverne inden ballerne presses og wrappes. Det giver en lille usikkerhed mht sukkerindhold, da der forbruges sukker under ensileringen. Det er det Equsana abefaler.

    Man kan også udtage prøver med spyd af de færdige baller. Det kræver dog virkelig omhyggelig lukning af hullet bagefter, hvis ballen ikke skal tage skade.



  • #6   21. jun 2016 Ja det er nemlig lige det jeg tænker. At man så formentlig ender med at smide de baller ud hvor der er taget prøver. Det kan jo blive en dyr affære hvis man skal have prøver nok til at lave en analyse som giver et ordentligt gennemsnits billede på hele slettet.

  • #7   21. jun 2016 Hvorfor kan man ikke bare tage en prøve fra en balle når man åbner den?

    Jeg påtænker at få lavet analyse i år og har da bare tænkt mig at tage en prøve af den første balle, så får jeg en ide om hvad ballerne indeholder. Skal man være sikker på et præcist resultat skal man alligevel tage af hver balle.

    Jeg er dog usikker på hvor jeg billigst og nemmest kan få lavet en analyse smiley


  • #8   21. jun 2016 Hvis du kun tager analyse af en balle får du et meget usikkert resultat, især hvis den mark ikke er 100% jævn og ensartet i græsset.
    Og hvad vil du desuden bruge analysen til hvis du allerede har besluttet at bruge wrappen? Hvis det så viser sig der er et skyhøjt sukkerindhold eller lille tørstofsprocent?


  • #9   21. jun 2016 Vi går på tværs af skårene og insamler, så vi får fra hele marken. Herefter klippes det i mindre stykker og blandes, så vi er sikre på at prøven indeholdet et godt gennemsnit af marken.

    Hvis man skal udtage af de færdige baller, skal man tage af adskillige baller for at det bliver repræsentativt.

    Vi bruger analysen som vejledning for hvad vi skal tage højde for ved valg af foder.


  • #10   21. jun 2016 Jeg vil da gerne vide hvad jeg stopper i min hest!

    Det er for mig ligegyldigt hvad sukkerindholdet er, jeg er ikke sukkerforskrækket. Det er tørstofprocent og proteinindhold jeg har brug for.

    Min hest har muligvis problemer med at tåle for meget protein så jeg vil meget gerne have et overblik over hvor meget den får.

    Hesten er yderst kræsen hvad angår grovfoder så det er hesten der bestemmer om det er godt nok eller ej, det er ikke analysen smiley


  • #11   21. jun 2016 Selvfølgelig det vil vi vel alle sammen tænker jeg smiley

    Hvis prøven så ikke viser det ønskede går du så også ud og køber en sæsonsbrug af nyt wrap?


  • #12   21. jun 2016 Jeg er ved at have lært at jeg ikke skal købe for meget før jeg ved om hesten vil æde det -.-'

    Jeg vil kun bruge en analyse til at se hvad der er i så jeg kan få et overblik over hvor meget, især protein min hest får.

    Skal jeg køber fra flere steder igen i år, må jeg jo få lavet flere analyser...


  • #13   21. jun 2016 Okay på den måde.

    Jeg forstod din første besked som om i lavede det selv og når du tog hul på den første balle så lavede du en prøve. Det lød nemlig lidt mærkeligt, for hvad så hvis du stod med et helt slet wrap som ikke levede op til det som det skulle smiley


  • #14   21. jun 2016 Så giver det god mening smiley

    Hvis jeg selv en gang skal lave wrap, må jeg hente hjælp af en som har prøvet det før og som muligvis kan hjælpe mig med at få det som hesten vil have det. Hvis det så viser sig at være håbeløst at få i hesten må jeg jo sælge det og købe et andet sted fra -.-'
    Men til den tid har jeg sikkert flere heste som så kan æde det ham jeg har nu ikke vil æde


Kommentér på:
Grovfoder analyse.

Annonce