Hvornår er det i orden at aflive? {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
Jeg står i den situation at min pony er syg, han har ondt i begge bagben dyrlægen var ude for 2 uger siden og se på ham hvor kan konstateret at han havde en fibersprængning i venstre bagben over knæet og en blod/væskeansaming i højre bagben. Hvor jeg får DMSO som han så skulle behandles med i 7 dage en gang om dagen, da vi så når mandag i sidste uge er fiberspræningen ikke til og se, jeg kontakter dyrlægen og hvor fortæller hvordan det ser ud og han siger vi skal vente 7-10 for at så skulle han begynde at gå rigtigt pp højrebagben og træde helt igennem, nu er det så 7 dage siden og ponyen står nu igen med fiberspræningen og ingen tydelig bedring på højrebagben.
Så havde dyrlægen snakket om blokader i bagbenene for han ikke kan mærke han har ondt.
Dyrlægen er ikke i tvivl hvor vidt venstreben skulle komme sig 100% men han kunne ikke sige noget om højreben.
Det er en pony på 10 år, så han har jo mange år endnu..
Men vi er så småt begyndt at snakke om aflivning her hjemme, af flere årsager for det
1. Fordi han skal ikke have ondt
og så fordi hvis den anden behandling heller ikke virker så er det 5000 lige ud af vinduet, på en pony som faktisk ikke er mere værd end 5000. Og så skal jeg på SU og hvis han ikke bliver rask og skal have mange flere behandlinger så bliver det svært at betale i sidste ende.
Det lyder måske lidt egoistisk
Men jeg ønsker heller ikke at se ham så halt som han er lige nu.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Hvis man har en syg hest, og ikke har økonomien til at fortsætte behandlinger, - som man ikke en gang ved virker - så synes jeg det er helt i orden at aflive.
Det er ikke synd at aflive et dyr, slet ikke hvis det går rundt og har ondt..
Det er trods alt dit liv og din økonomi der er vigtigst..
Så det er bestemt ikke egoistisk at aflive..
Jeg fik selv min aflivet for et lille års tid siden.. Han havde døjet med kolik - RIGTIG meget!.. Det løb bare op i dyrlægeregninger, uden vi vidste hvorfor og kunne ikke helt sige hvad der fremprovokerede det..
En dag kom han ind med en seneskade, og så kunne man så gøre op med sig selv.. Tør man sætte en kolikhest i boksro?
Han var også kun 10 år, og jeg kunne sikkert have fået alverdens kure, medicin osv. men igen... Min hverdag skulle også hænge sammen økonomisk, og det ville den ikke gøre hvis jeg gik i gang med det helt store show.. Så beslutningen blev taget forholdsvist nemt, og han blev aflivet..
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
Blogger
Følger: 237 Følgere: 2155 Heste: 17 Emner: 202 Svar: 2.255
Hvis ikke så kender jeg en der hedder Wayne og han gør virkelig mirakler! Jeg har tlf nr men skriv PB
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
jeg syntes personligt måske det er lidt hurtigt at "give op"
det er jo "kun" en måneds tid hesten har haft ondt og der er kun forsøgt 1-2 behandlings former
du ved jo ikke om den næste behandling fungere
nu har min pony haft 2 måneder i vinters med muk feber og smerter med 3-4 forskellige behandlingsformer
skulle hun være aflivet af det
(jo hun havde ondt)
hun har det helt fint nu og er helt frisk
der stod jeg også på su og det kunne de ikke række til så jeg tog af opsparing
jeg vil høre dyrlægen ad
mener en anden hest i stalden havde en fiber i en måneds tid og så stille og rolig i gang igen
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
står selv og muligvis skal have aflivet endnu en hest.
har mistet 2 heste inden for 1,5 år. og står nu muligvis og skal have aflivet den 3.
den første måtte jeg aflive efter 5 måneders ejerskab, den havde rygproblemer opdagede vi, og det begyndte vi at behandle på, det endte dog med at det blev meget værre og hesten havde ondt bare ved at gå på fold.
nogen måneder efter fandt jeg så den perfekte hest, hende måtte vi aflive efter 6 måneder, hun fik konstant kolik uden vi kunne finde en forklaring på hvorfor, andet end når der var vejr skift, og til sidst opdagede dyrlægen problemer med hjertet, så hun måtte opgive at kunne hjælpe hende mere, både pga hjertet og fordi at hun simpelthen ikke finde årsagen til kolikken, og vi ikke kunne smertedække hende mere til sidst.
købte så min skønne dv hoppe, hun kom ind fra fold med et hævet knæ en dag, og har siden bøvlet med det, og har været halt hver gang hun er blevet ordnet, samtidig med at efter jeg har haft et hav af forskellige behandlere ude fordi hun ikke virkede helt i orden under rytter synes jeg, har vi så opdaget en masse gamle skader som gør at det er smertefuldt for hende at blive redet, å nu forsøger vi at ifole hende, og lykkedes det ikke får hun fred, for hun trives ikke med slet ikke at blive brugt, så bliver hun desværre direkte farlig for andre at gå med, og hun bliver stresset i stalden. hun var super nem da hun lavede noget jævnligt.
aug 2009
Følger: 74 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 52 Svar: 346
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Hvis pengene simpelthen ikke rækker, behandlingerne ikke viser sig at virke 100%, hesten har ondt og dyrlægen ikke er sikker på om det ben bliver ok, hvad er der så tilbage?
Hvis du føler det er det rette for alle parter at aflive hesten, så gør det. En død hest lider ikke.
okt 2009
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 150
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 534
Havde det været mig, ville jeg på ingen måde have givet oo på nuværende tidspunkt. Hesten har fået diagnosen for 14 dage siden - en fibersprængning, hvilket kan være både i mild eller svær grad. Men uanset hvilken, ikke noget man kan forvente er pist forsvundet efter 2 x 7 dage - dog ved man at hesten kommer sig 100% over denne skade.
Det andet bagben står med en væskeansamling - hvad var dyrlægens diagnose på dette? Er det en konpensationsskade mon? Du skriver selv at i har ladet ponyen gå og være halt gennem en længere periode, uden at tilkalde dyrlæge førend hesten til sidst blev stokhalt. Ergo må man også forvente et længere skadesforløb, når man har valgt at gribe skaden sådan an.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
aug 2009
Følger: 74 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 52 Svar: 346
Med hensyn til ponyen værdi for mig er han uvurderlig og derfor har jeg også brugt 10.000 på ham i de hverse regner på tandlæge osv. Men faktum ved det er at han er ikke en eller anden dyr dressur hest som har kostet 200.000 kr. Så ville man nok have råd til at give behandlinger 1 gang om månede for at holde den smerte fri i forhold til at for mange er det bare en pony der er så mange så du har ikke nød at bruge tid og penge på den for du får dem smidt i nakken.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
hestens værdi siger jo også rigtig meget om hvad det er for en type hest, og står man med en hest til f.eks. 5.000 kr. så er det ofte begrænset hvad hesten kan bruges til (ofte er noget skavl).
jeg mener at aflivning af en syg/skadet hest er bedre end at sælge den videre til uvis skæbne..
apr 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 231
Mht. aflivning kan det kun være din egen beslutning, men forstår sagtens det økonomiske aspekt.
Dernæst: mest henvendt til Stald Z: Kan det irritere mig, at de fleste hestefolk ikke tror andre end dem selv kan holde hest. Det samme med hunde. Men man kan altså ikke være enige om alt i denne verden.
Og til TT: selvfølgelig har hestens økonomiske værdi en betydning i vores verden, med mindre man selv er millionær eller virkelig naiv!
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
apr 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 231
Hvornår er det i orden at aflive?