{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.422 visninger | Oprettet:

Hvornår er det i orden at aflive? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg står i den situation at min pony er syg, han har ondt i begge bagben dyrlægen var ude for 2 uger siden og se på ham hvor kan konstateret at han havde en fibersprængning i venstre bagben over knæet og en blod/væskeansaming i højre bagben. Hvor jeg får DMSO som han så skulle behandles med i 7 dage en gang om dagen, da vi så når mandag i sidste uge er fiberspræningen ikke til og se, jeg kontakter dyrlægen og hvor fortæller hvordan det ser ud og han siger vi skal vente 7-10 for at så skulle han begynde at gå rigtigt pp højrebagben og træde helt igennem, nu er det så 7 dage siden og ponyen står nu igen med fiberspræningen og ingen tydelig bedring på højrebagben.

Så havde dyrlægen snakket om blokader i bagbenene for han ikke kan mærke han har ondt.
Dyrlægen er ikke i tvivl hvor vidt venstreben skulle komme sig 100% men han kunne ikke sige noget om højreben.

Det er en pony på 10 år, så han har jo mange år endnu..

Men vi er så småt begyndt at snakke om aflivning her hjemme, af flere årsager for det
1. Fordi han skal ikke have ondt
og så fordi hvis den anden behandling heller ikke virker så er det 5000 lige ud af vinduet, på en pony som faktisk ikke er mere værd end 5000. Og så skal jeg på SU og hvis han ikke bliver rask og skal have mange flere behandlinger så bliver det svært at betale i sidste ende.
Det lyder måske lidt egoistisk
Men jeg ønsker heller ikke at se ham så halt som han er lige nu.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår er det i orden at aflive?
  • #1   4. jul 2016 Jeg synes ikke man kan sætte en alder på hvornår man må aflive en hest.
    Hvis man har en syg hest, og ikke har økonomien til at fortsætte behandlinger, - som man ikke en gang ved virker - så synes jeg det er helt i orden at aflive.

Det er ikke synd at aflive et dyr, slet ikke hvis det går rundt og har ondt..
    Det er trods alt dit liv og din økonomi der er vigtigst..

Så det er bestemt ikke egoistisk at aflive..

Jeg fik selv min aflivet for et lille års tid siden.. Han havde døjet med kolik - RIGTIG meget!.. Det løb bare op i dyrlægeregninger, uden vi vidste hvorfor og kunne ikke helt sige hvad der fremprovokerede det..
    En dag kom han ind med en seneskade, og så kunne man så gøre op med sig selv.. Tør man sætte en kolikhest i boksro?
    Han var også kun 10 år, og jeg kunne sikkert have fået alverdens kure, medicin osv. men igen... Min hverdag skulle også hænge sammen økonomisk, og det ville den ikke gøre hvis jeg gik i gang med det helt store show.. Så beslutningen blev taget forholdsvist nemt, og han blev aflivet..

• #3   4. jul 2016 Det er iorden at aflive lige så snart ejer beslutter sig for det

• #4   4. jul 2016 Har i prøvet at behandle fibersprængning med en behandler?

Hvis ikke så kender jeg en der hedder Wayne og han gør virkelig mirakler! Jeg har tlf nr men skriv PB smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #5   4. jul 2016 Man må aflive lige når man vil smiley

• #6   4. jul 2016 jeg vil høre dyrlægen ad hvad han mener hvad er chancerne for 100 procent rask hest

jeg syntes personligt måske det er lidt hurtigt at "give op"

det er jo "kun" en måneds tid hesten har haft ondt og der er kun forsøgt 1-2 behandlings former

du ved jo ikke om den næste behandling fungere

nu har min pony haft 2 måneder i vinters med muk feber og smerter med 3-4 forskellige behandlingsformer

skulle hun være aflivet af det
    (jo hun havde ondt)

hun har det helt fint nu og er helt frisk

der stod jeg også på su og det kunne de ikke række til så jeg tog af opsparing

jeg vil høre dyrlægen ad
    mener en anden hest i stalden havde en fiber i en måneds tid og så stille og rolig i gang igen

• #7   4. jul 2016 når man ikke føler det er fair for hesten mere.

står selv og muligvis skal have aflivet endnu en hest.

har mistet 2 heste inden for 1,5 år. og står nu muligvis og skal have aflivet den 3.

den første måtte jeg aflive efter 5 måneders ejerskab, den havde rygproblemer opdagede vi, og det begyndte vi at behandle på, det endte dog med at det blev meget værre og hesten havde ondt bare ved at gå på fold.

nogen måneder efter fandt jeg så den perfekte hest, hende måtte vi aflive efter 6 måneder, hun fik konstant kolik uden vi kunne finde en forklaring på hvorfor, andet end når der var vejr skift, og til sidst opdagede dyrlægen problemer med hjertet, så hun måtte opgive at kunne hjælpe hende mere, både pga hjertet og fordi at hun simpelthen ikke finde årsagen til kolikken, og vi ikke kunne smertedække hende mere til sidst.

købte så min skønne dv hoppe, hun kom ind fra fold med et hævet knæ en dag, og har siden bøvlet med det, og har været halt hver gang hun er blevet ordnet, samtidig med at efter jeg har haft et hav af forskellige behandlere ude fordi hun ikke virkede helt i orden under rytter synes jeg, har vi så opdaget en masse gamle skader som gør at det er smertefuldt for hende at blive redet, å nu forsøger vi at ifole hende, og lykkedes det ikke får hun fred, for hun trives ikke med slet ikke at blive brugt, så bliver hun desværre direkte farlig for andre at gå med, og hun bliver stresset i stalden. hun var super nem da hun lavede noget jævnligt.

• #8   4. jul 2016 Det er ikke kun 1 månede den har været halt, det har den over en længere periode det er først nu da den blev stok at dyrelægen kom ind over. smiley

• #9   4. jul 2016 Man skal ikke lade en hest leve hvis den ikke kan blive smertefri.. Der hvor jeg får en ond smag i munden og står af, er den sætning "på en pony som faktisk ikke er mere værd end 5000." At måle sin hest sit liv ift. Hvad kroner og øre siger. Er fuldstændig horribelt i min verden. Og gør mig vred... smiley

Mvh TT

• #10   4. jul 2016 Hvis din mavefornemmelse siger at hesten skal aflives, så afliv..

Hvis pengene simpelthen ikke rækker, behandlingerne ikke viser sig at virke 100%, hesten har ondt og dyrlægen ikke er sikker på om det ben bliver ok, hvad er der så tilbage?

Hvis du føler det er det rette for alle parter at aflive hesten, så gør det. En død hest lider ikke.

• #12   4. jul 2016 Aflivning har ikke en alder, man afliver når man ikke kan gøre mere for sit dyr eller ikke føler der er behov for flere behandlinger. Men gør hvad du føler bedst, det er trods alt dig som skal smide pengene på bordet, og lyt til din hest.

• #13   4. jul 2016 Det vil i mine øjne altid være et moralespørgsmål, og her har vi sikkert alle vores egne meninger. Hvis du som ejer synes det er i orden at aflive, så er det en beslutning som du har taget og følt var den rigtige, og i sidste ende er det dig der bestemmer.
    Havde det været mig, ville jeg på ingen måde have givet oo på nuværende tidspunkt. Hesten har fået diagnosen for 14 dage siden - en fibersprængning, hvilket kan være både i mild eller svær grad. Men uanset hvilken, ikke noget man kan forvente er pist forsvundet efter 2 x 7 dage - dog ved man at hesten kommer sig 100% over denne skade.
    Det andet bagben står med en væskeansamling - hvad var dyrlægens diagnose på dette? Er det en konpensationsskade mon? Du skriver selv at i har ladet ponyen gå og være halt gennem en længere periode, uden at tilkalde dyrlæge førend hesten til sidst blev stokhalt. Ergo må man også forvente et længere skadesforløb, når man har valgt at gribe skaden sådan an.

• #14   4. jul 2016 jeg vil hellere vende den om, og sige- hvornår er det iorden, at holde liv i en hest ?

• #15   4. jul 2016 Grunden til at han gik inden dyrlægen kom på var fordi at han havde haft smed og der kan de godt blive øm så vi ville se om det gik over, det gjorde det men ikke 100 % der efter kom dyrlægen væskeansamlningen er i knæet så det er det der gør han har ondt, dyrlægen kunne ikke sig hvad der var "hønen og ægget" i den her samhæng men han mente at ponyen har løbet også er knæet låst som når de står og sover og så da han lander på benet har det givet sådan et stort tryk i knæet at blod og væske er begyndt at samle sig.

Med hensyn til ponyen værdi for mig er han uvurderlig og derfor har jeg også brugt 10.000 på ham i de hverse regner på tandlæge osv. Men faktum ved det er at han er ikke en eller anden dyr dressur hest som har kostet 200.000 kr. Så ville man nok have råd til at give behandlinger 1 gang om månede for at holde den smerte fri i forhold til at for mange er det bare en pony der er så mange så du har ikke nød at bruge tid og penge på den for du får dem smidt i nakken.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #16   4. jul 2016 bob: der er intet galt i at tage hesten værdi i betragtning når man har tanker omkring aflivning/videre sygdoms forløb.. smiley

hestens værdi siger jo også rigtig meget om hvad det er for en type hest, og står man med en hest til f.eks. 5.000 kr. så er det ofte begrænset hvad hesten kan bruges til (ofte er noget skavl). smiley

jeg mener at aflivning af en syg/skadet hest er bedre end at sælge den videre til uvis skæbne..

• #18   4. jul 2016 Først og fremmest:
    Mht. aflivning kan det kun være din egen beslutning, men forstår sagtens det økonomiske aspekt.

Dernæst: mest henvendt til Stald Z: Kan det irritere mig, at de fleste hestefolk ikke tror andre end dem selv kan holde hest. Det samme med hunde. Men man kan altså ikke være enige om alt i denne verden.

Og til TT: selvfølgelig har hestens økonomiske værdi en betydning i vores verden, med mindre man selv er millionær eller virkelig naiv!

• #19   4. jul 2016 Tindur sin værdi har intet at sige for mig ift. De penge jeg lægger i ham! Om han var gratis eller kostede en million så ville jeg ikke lægge mindre penge i ham end hvad jeg har gjort. Det er en begrænsning, og det er min økonomi. Jeg kunne aldrig finde på at lægge mindre eller mere penge på behandling af mine heste selv om de har forskellige "værdier". Hvis jeg lagde mere penge i behandling af den hest med højest pengemæssig værdi så burde jeg skamme mig og fratages retten til at holde heste. For et hesteliv er et hesteliv ligemeget prisen!

Mvh TT

• #20   4. jul 2016 TT, ja i en utopisk verden hvor alt og alle var lige og havde lige mange penge, men sådan er verden desværre bare ikke. Jeg ville heller ikke bruge 20.000kr i dyrlægeregninger på en hest der ikke var mere værd en 5.000. Det ville jeg ikke have råd til. Derfor har jeg selv købt en ældre og billigere hest, som,hvis uheldet er ude, ikke ville blive brugt flere tusinde på at redde. Det er mit valg, fordi jeg gerne vil have hest, men jeg er ikke millionær og ville heller ikke kunne forsvare overfor min familie at bruge mange tusinde kr, til måske intet resultat, når pengene kunne gå til familien istedet. Men vi prioriterer alle forskelligt, og det er helt fint med mig smiley

Kommentér på:
Hvornår er det i orden at aflive?

Annonce