Kommentere på andres sikkerhed {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Jeg var ude at ride her til aften, og jeg mødte en dame med sin datter. De havde åbenbart også hest.
Nå, men jeg snakker lidt med dem, og damen siger så pludselig: "Og I har reflekser på.. Det er rigtig godt! Man ved jo ikke, hvornår det bliver mørkt." eller sådan noget i den stil.
Jeg kom så til at tænke på, om I egentlig kommenterer på andres sikkerhed - eller mangel på samme? Jeg har nemlig set rigtig mange på nettet, som også kommenterer på det.
Jeg selv rider altid med hjelm og vest (21 år gammel), men jeg kommenterer aldrig på andre folks sikkerhed. Hverken "nej hvor godt, at du har hjelm på, selvom du var til photoshoot" eller "hvorfor har du ikke hjelm på på billedet??"
Hvad gør I? Og er der mon sammenhæng mellem hvor meget sikkerhedsudstyr, man rider med, hvor gammel man er, og om man kommenterer på andres sikkerhed?
Kommenterer I på god sikkerhed, manglende sikkerhed eller begge dele?
dec 2014
Følger: 42 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 293
Siger også noget når min mor siger : Og det er så fint du kan styre ham uden bidsel.
Min mormor er også godt forundret. Jeg rider aldrig med vest. Sidder langt bedre fast uden
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Men jeg kommenterer ikke, hvis folk har billeder på deres profiler hvor de ikke har hjelm på, eller hvis de ligger et billede op som på ingen måder handler om sikkerhed. Det er spild af tid, for de fleste der ligger de billeder op ved godt, at det kan virke provokerende på andre. Min erfaring siger mig, at man alligevel ikke får noget ud af, at påpege en manglende hjelm i disse tilfælde.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg kommenterer rent faktisk også gerne andre folk's ridning, HVIS det er noget som jeg synes er "godt" - en god måde de taklede en bange hest på, en god måde de red sig ud af et problem, hvis jeg har set ekvipagen over tid og de er blevet bedre ect.
Alle mennesker vokser af at blive rost - og det er rent faktisk også dejligt at rose andre
Det er meget sjældent jeg kommenterer negative ting - så skal det virkelig være en utilstedelig måde at afstraffe hesten på, eller fx at ride uden hjelm når der er børn til stede.
MVH charlotte
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.753
Jeg rider aldrig med vest. Smider gerne hjelmen for n fotoshoot og leger gerne rundt med min hest i sandaler.
Og er træt af andre tror de skal opdrage på mig
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
og hvis en fx kommer og viser nogle photoshoot billeder uden hjelm og spørg mig hvad syntes du
så kommer jeg også med en kommentar fx de er fine men hvorfor har du ikke hjelm på
dec 2006
jul 2015
Alle mine billeder tages for MIN skyld. Ikke for at du skal syntes det er pænt eller grimt.
Så når folk siger (Bla mig selv) at jeg fravælger hjelmen på billeder fordi jeg syntes det er pænere. Jamen så er det fordi JEG syntes det er pænere. og jeg kigger helt sikkert på de billeder mange flere gange end du gør.
Så syntes faktisk det er vigtigere at JEG er glad for billederne og syntes de er pæne. End at tilfredsstille andre og derved selv syntes sine billeder er knap så gode
dec 2006
jul 2015
Super. Jamen så er vi jo total enige
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
Og jeg synes det er død irriterende når jeg gang på gang får smidt i hovedet at det er uansvarligt at ride uden hjelm når jeg skridter tur. Det er mit eget valg at jeg stoler nok på min hest til at ville ride uden.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Jeg kommenterer faktisk på folk uden styrthjelm på scooter/motorcykel, men cykler selv uden cykelhjelm.
Ja, det var helt klart fordi hun ville være venlig. Det var også venligt sagt. Jeg tænkte bare på, hvor mange der egentlig kunne finde på at kommentere - både om dem, der kan så også kommenterer positivt, men også om nogle kun siger noget positivt.
dec 2012
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg forventer da, at hvis jeg kan gøre noget smartere, klogere, bedre - jamen så vil jeg altså altid lære mere.
Hvis jeg et halvt år senere står i en situation, hvor jeg selv opdager den dybe tallerken, så går der ikke længe før jeg tænker "jamen, så smart kunne jeg da have gjort det hele tiden hvis nogen havde sagt noget og delt fiffet!
- Jeg er lidt grådig, vil gerne lære.
Siden det er sådan at jeg kan lide det, så er det også sådan jeg opfører mig overfor andre.
Jeg siger det hvis jeg tror at folk kan gøre det endnu smartere, hvis de kan opnå noget godt så skal de da have alt godt?
I virkeligheden er vi nok alle mere jævnbyrdige end vi bilder os ind. Så der er ikke så mange kommentarer at give.
mar 2011
Mvh TT
dec 2012
Dog roser jeg ikke folk for at køre med sikkerheds sele etc da eg tager det som en selvfølge
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
Jeg vil mene at jeg er lige så sikker når jeg tage en stille skridt/trav tur efter en omgang longering, som så mange andre der springer, jorder og rider utilregnelige heste. Det er flere hundrede kilos dyr vi sætter os på nakke af, så uanset hvor meget man vender og drejer den og uanset hvor meget vi pakker os ind så kan uheld ske.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
men er det sådan noget som ikke at ride med hjelm, cykle uden cykelhjelm mm. så kommentere jeg det ikke, da personen højst sandsynligt har fået det samme kvalmende lange fordrage om hvor dumt det er..
jeg gider hellere ikke at folk kommentere på mine valg - jo de nærmeste, men ved alle andre går det ind af det ene øre og ud af det andet
hvis en fremmed rytter kom ridende fordi og kommenterede på at jeg ikke bar ridehjelm, ville de nok få en "få dig et liv, og noget bedre at tage dig til"-lignende kommentar smidt tilbage i fjæset..
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Jeg har også taget imod henvisninger om sikkerhed. Sidste efterår, da jeg red hjem fra undervisning, mødte jeg naboen i bil, som stoppede mig, og sagde, at vi var svære at se i starten af skumringen. Personligt synes jeg ikke der var mørkt, men når hun synes det, var der nok andre der også synes det, så jeg fik min refleksvest på.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 431
Har oplevet ting nok, der giver mareridt, har ikke behov for flere fordi folk ikke vil passe på dem selv. Hårdt sagt, men passer på mig selv, også mit sarte sind.
jul 2015
Altså jeg ved godt at der står i færdselsloven osv. Men hvordan kan det være til skade for nogen. Jeg rider tit i den forkerte siden (rider altid inde i rabatten og aldrig på asfalten), især når der er køer på folden langs vejen, så er mest sikkert at jeg rider i den anden side af vejen - jeg synes faktisk det er mest behageligt at ride mod trafikken.
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 431
Men nu er det heller ikke møntet på dem der en gang imellem gør det, pga køer eksempelvis, eller hvis de rider på en cykelsti osv.
Mere dem der konsekvent altid rider imod trafikken og gerne på store trafikerede landeveje. Der er jo en grund til at der står i loven at de skal gå i højre side af vejen. Jeg kan jo heller ikke bare ignorere færdselsloven og så cykle i den forkerte side fordi jeg bedst kan lide det.
Håber det er forståeligt det jeg har skrevet.
jul 2015
Min erfaring er, at et køretøj der kommer bag fra er meget mere farligt, end et der kommer forfra. Hvis jeg rider en usikkerhed hest, vil jeg altid, vende hesten så den har front mod køretøjet, så kan den se hvad der kommer, derved har jeg afvæbnet mange situationer, på min gamle fjoller. Og er det jo lige fedt i hvilken side jeg rider, når hesten altid vil have front mod de køretøjer, som der er problemer med.
Så ved at ride med front mod trafikken, vil de køretøjer som er tætteste på hesten komme forfra, hvorved hesten kan se de kommer. De køretøjer som er farligst, altså dem bagfra, vil være længst væk fra hesten.
Tager vi de farlige cykelister, som er meget farlige trafikanter i forbindelse med heste, da de kommer lydløst bagfra, også pludselig er de på siden af hesten og hesten bliver forskrækket (det har jeg prøvet tit), hvis vi rider mod dem, vil de ikke være pludselig være på siden af hesten, men over i den anden side af vejen, når de kommer bagfra, og forfra, hvor de er tæt på, så har hesten set dem.
Derved min pointe, at det er en god ide at ride i den forkerte side af vejen.
Men nu har vi jo lovgivning på dette punkt, og den bør vi følge, men altid hensigtsmæssig synes jeg ikke den er.
Og bare rolig, jeg rider for det meste i den rigtige side, da Bassedrengen, er total ligeglad med ALLE køretøjer, forfra og bagfra, det er mest folde med køer, og rabattens beskaffenhed, der for mig til at ride i modsat side. Men jeg har bestemt ikke dårlig samvittighed når jeg gør det
mar 2011
Mvh TT
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Og hvis folk føler behov for at kommentere mine valg, svare jeg altid gerne igen med et billede, der understreger at deres holdning ikke har min interesse.
Jeg er dum og lære først den dag det går galt. Ikke før, og af protest slet ikke fordi fremmede gør sig bedre.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Ellers blander jeg mig ikke, det må folk selv styre. Jeg har altid hjelm på og jeg husker altid selen i bilen. Man får heller ikke lov til at undvære sele hvis man skulle køre med mig og hvis jeg nogensinde skulle finde part til min fremtidige hest, så rider man altså med hjelm. Hvad man ellers laver rager mig faktisk en høstblomst.
Jeg cykler så ikke med hjelm eller rider med vest og skulle nogen blande sig i det, ville de få besked på at lukke skuffen og få noget indhold i deres liv.
jul 2015
Så enig den kan jeg være med på
aug 2007
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 104
jeg holder mig tilgengæld heller ik tilbage overfor at påtale en hest med rytter, der feks trænger meget til smed, er skadet og blir redet alligevel, eller andet i den dur. kommentere også på udstyr der ik passer i str, så som bid eller sadel... men altid med en venlig hjælpende tone.
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
Medmindre en lov eller regel brydes, synes jeg man bør holde kaje.
Kommentere på andres sikkerhed