{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

hvorfor ride uden ridehjelm?? {{forumTopicSubject}}

Jeg forstår ikke at nogen rider uden ridehjelm,, og at der er mange der glæder siig til de bliver 18, så de kan ride uden. Men sådan er det jo ikke til stævner , så skal du have ridehjelm på,, hvorfor så ikke os i hverdagen?! ens hoved bliver jo ikke mere sikkert efter man er blevet 18!


rider altid selv med ridehjelm,, hvad med jer??!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor ride uden ridehjelm??
  • #1   29. mar 2007 Rider altid med ridehjelm. Bortset fra hvis jeg skal skridte shetlandsponyerne ind fra marken..

  • #3   29. mar 2007 Rider altid med hjelm. Synes det er totalt tomhjernet uden! Min mening.

  • #4   29. mar 2007 Rider også med ridehjelm.
    Bortset fra når jeg rider fram og tilbage mellem indhegningerne og stalden.


    Men glæder mig til at jeg må smide min springvest, syns den er træls at ride med. Rider også kun med den til træning, da det ikke er obligatorisk til stævner når man er hesterytter.
    på rideskolen skal man ride med vest til springundervisning hvis man er under 18,.
    Måske køber jeg mig også bare en vest som er mere behagelig xD Det er jo alligevel en god ting.


    Når jeg rider på heste jeg kender der ikk er skøre i hovedet kan jeg godt finde på at ride uden hjelm hvis det er skidevarmt. Dog kun på ridebanen. ved godt det ikk er specielt smart, -uheldet kan stadig være ude.




  • #5   29. mar 2007 jeg rider også altid med hjelm.
    jeg har oss prøvet og ligge under en hest der var jeg glad for at jeg havde den på. det er oss det dårligste eksempel for børneryttere hvis man ikke vil tage den på. efter min mening.


  • #6   29. mar 2007 På Ølle rider jeg ikke med hjelm, det stoppede jeg med for en måned siden. Det gjorde jeg fordi jeg stoler på hende og ved sån' så nogenlunde hvordan hun reagere på forskellige/nye ting..
    Jeg ved godt det er en stor change at ta', men det er mindst ligeså farlig at cykle uden cykelhjelm i trafikken !
    <i>Malene


  • #9   29. mar 2007 Jeg rider altid med hjelm. Min mening: Jeg synes det er ligemeget om du kender hesten eller hvad? Den kan jo stadig blive bange og løbe, om du kender hesten eller ej. Tænk over det tøser.

  • #10   29. mar 2007 Jeg rider altid med ridehjelm og styrtede en gang hvor den reddet mit liv så lige meget om jeg stoler på mine heste eller bare skal skridte en tur har jeg den altid på.
    Folk må selvfølgelig selv bestemme hvad de går men synes at de skal tænke på dem de rider med hvis man er flere afsted.


  • #11   29. mar 2007 Hvorfor kommer man til skade hvis man skridter nogle ponyer ind fra marken uden hjem? smiley

  • #12   29. mar 2007 Nå.. ja, det er osse pænest med pænt hår og åbent kraniebrud..

    Jeg havde slet ikke set det på den måde..


  • #13   29. mar 2007 *hjelm

  • #14   29. mar 2007 Jeg rider selv med ridehjelm, men jeg forstår godt dem der ikke gør smiley - Det må være en dejlig fornemmelse, specielt når man galloperer..


  • #18   29. mar 2007 Selvfølgeligt nupper jeg ikke lige den mest nervøse af dem d: Jeg kender jo ponyen, og i den tid jeg har kendt den er den aldrig blevet bange når man har redet på den..

    Og så ved jeg godt at du siger: Det kan jo ske!

    Men ja, så må jeg jo hoppe de 25 cm der er fra mine fødder til jorden.


  • #19   29. mar 2007 Jeg rider altid selv med hjelm, men hører ofgså til dem der cykler med. Alle jer der er helt vildt forarvede over at nogen vælge ikke at bruge hjelmen tænker vel ikke over det når i ser en cyklist uden hjelm. Kan ikke helt se forskellen, da rigtig mange kommer galt afsted på cykel også?? Bare lidt undren:-)

  • #20   29. mar 2007 Ja, jeg ved godt jeg aldrig kan stole på min hest 100%!
    Men jeg har fået lov af mine forældre, når jeg rider dressur omme på banen - den er lukket når jeg rider.
    Men med det samme jeg skal springe eller på tur så tager jeg hjelmen på!
    <b>Hvor mange af jer cykler med cykelhjelm ?


  • #21   29. mar 2007 Jeg har en veninde som bare lige skulle op og sidde på hendes hest (uden hjelm) og pludselig blev den bange og hoppede og hun faldte af og fik hjernerystelse.

  • #22   29. mar 2007 Hmm kan så nævne at de gange jeg er faldet af, er jeg lykkelig for at jeg har haft hjelmen på..

    Min sidste hjelm flækkede ved et styrt, så at den ikke er nødvendig, er dog alligevel den dårligste grund jeg nogensinde har hørt..


  • #23   29. mar 2007 C&M
    En cykel er ikke et levende dyr og reagere ikke på samme måde


  • #25   29. mar 2007 Og ja, jeg ser måske ikke smart ud, hverken med ridehjelm eller cykelhjelm.

    Men jeg vil dog vove at påstå, at det ser endnu mere tåbeligt ud, uden!


  • #26   29. mar 2007 Lisa
    Hjælpe-Administrator
    haaaaaaaaaaaaah den var ggoooooo


  • #27   29. mar 2007 Som barn faldt min søster af en shetlænder på 90 cm og fik hjernerystelse. Hun havde hjelm på.. Vil ikke tænke på hvad der kunne være sket hvis hun ikke havde haft den på... Og det var altså en lille shetlænder på 90 cm, som altdi var sød, nem og rolig. hun blev bare forskrækket og løb... Jeg rider selv ALTID med hjelm. Også selvom jeg bare skal tulle en tur på en af shetlænderene.

  • #29   29. mar 2007 Har aldrig redet uden hjelm, og det vil jeg heller ikke gøre.. Men cykler så til gengæld heller ikke med hjelm, og det er jo faktisk også rigtig dumt!

  • #30   29. mar 2007 Jeg rider også altid med hjelm.

    Lisa - ja, hvis du ikke havde haft hjelmen på var det dit hoved der havde set sådan ud istedet, og det kunne ikke være et kønt syn...

    Jeg synes også det er den mest latterlige grund jeg nogensinde har hørt.


  • #32   29. mar 2007 Syns det er dumt at ride uden.. Dette er en god grind:

    En da sidste år red en af mine veninder på en stor hest.. Det gik fint men så pludselig skerder et eller andet i hestens hoved.. Så siger det bare "Wruuumm" og så drøner den af sted me hende (det var indenfor)..
    Hun kan ikke styre den (og hun har redet i over 10 år).. Den fuser bare afsted uden af høre NOGET somhelst efter.. Så rider den mod barriæren (staves) og så stopper den, så min veninde flyder lige ind i barriæren, og hendes ridehjelm flækker i to..

    Hun slap med an lættere hjernerystelse..

    <b>PRØV LIGE AT TÆNK HVAD DER VILLE VÆRE SKET HVIS HUN IKKE HAVDE HAFT RIDEHJELM PÅ??</b>


  • #34   29. mar 2007 Jeg vil stadig hellere have hjernerystelse, end åbent kraniebrud..

    Desuden mener jeg at man har et ansvar over for sine nærmeste, og det hedder vel at passe på sig selv.


  • #35   29. mar 2007 Rider også stortset altid med hjelm, men har da redet uden. Specielt når det er varmt. Og kunne jeg slippe for det, så gjorde jeg det gerne. Hader at have hjelm på. -Og ja, ved godt at det er endnu mere ubehagelig at smadre kraniet, men det er nu mit eget hovede det går ud over, så er ret ligeglad med folks meninger.

  • #37   29. mar 2007 Nete:
    Vil faktisk give dig ret.
    Skal siges at jeg er røget af ret mange gange -specielt i spring, og har aldrig slået hovedet. Det har altid været skulderen, armen eller r*ven det er gået ud over smiley


  • #38   29. mar 2007 Nete G - selfølgelig er der fare for at dø hver dag, men derfor behøver man jo ikke at forstørre chancerne for det selv. Men er jo dit liv, såå smiley

  • #39   29. mar 2007 Jeg rider altid med hjelm.. Eller dvs. det er faktisk sket at jeg har glemt den, især hvis jeg har haft kasket eller hue på.. Men jeg ved ikke hvorfor folk finder på at gøre det, selvom jeg godt nok tit kunne være fristet til at ride uden sådan en varm sommerdag, så tager jeg den altså stadig på, for ingen hest er jo 100 % sikker. Selv den roligste hest kan blive bange, eller bare snuble over noget..

  • #40   29. mar 2007 Nete G

    Der er da heller ikke nogen der har sagt, at man er sikker på en hest fordi man har hjelm på. Men der er vel ingen skade i, bare at tænke en smule fornuftigt. Det er jo trods alt store tunge dyr, som man har med at gøre..


  • #42   29. mar 2007 Jeg kan stadig ikke forstå folk der rider under hjelm. Men ja, det er farligt og gå ud for en dør osv.. men man kan jo formindske antallet af døde osv. ved foreksempel og tage en ridehjelm på..

  • #43   29. mar 2007 Der er maks 10 m ind til stalden fra folden, jeg tror at jeg overlever..


  • #44   29. mar 2007 Men, men, men, det er noget som man kan blive ved, at diskutere i evigheder og aldrig blive enig!

    Det er nøjagtigt, som de folk der kører uden sikkerhedssele, eller snakker i mobil/ryger under kørsel. Det er efter min mening osse totalt hjernedødt.. Men igen, noget der ikke er til at blive enige om.


  • #46   29. mar 2007 Jeg har heller aldrig slået hovedet, det er også kun fra skulderen og ned af xD
    <b>Det skal lige siges at jeg ikke rider uden hjelm for at det skal se smart ud, jeg synes bare det er langt mere behageligt!


  • #47   29. mar 2007 Nete G - Det handler jo om at opveje risikoen.. Med en hest VED du at den er et levende dyr hvis instinkt hvis bliver bange fortæller den at den skal løbe/hoppe til siden, og man så er i risiko for at falde af.
    Mht til trafikken. Jamen self kan du blive kørt over. Men du ved at der kører biler på vejbanen. Så du går vel ikke over vejen uden at se dig for? Det handler om de forholdsregler man vælger at tage.
    Self. kan man ikke beskytte sig mod alt i livet, hvilke man så vil tage er jo op til en selv.
    Mht til at ridehjelmen beskytter hovedet og det ofte går ud over ens arme, ben, etc., så handler det jo om at et brækket ben altså er nemmere at overleve og klare uden mén end et åbnet kraniebrud, hjerneskade, koma og hvad man ellers kan risikere når det er hovedet man slår frem for en anden del af kroppen.

    Og jeg vil sige at jeg er ikke røget af en hest de sidste mange, mange år udover én gang for et år siden. Og der var det lige præcis også ryggen og hovedet jeg slog.
    Min fod gled i stigebøjlen netop som Frits lavede et ordentligt bukspring, så jeg strøg direkte ud over hovedet på ham, og her var det slet ikke noget med at tage fra eller noget som helst, nåede det ganske enkelt ikke med den kraft og hestighed der var på styrtet, så tog den direkte på ryg, skuldre og hovede. Jeg var da super glad for min ridehjelm der, og ønskede bare jeg havde haft en springvest på også, lå i sengen resten af weekenden fordi hele ryggen bare gjorde ondt hvis jeg ikke lå ned. Og kunne ikke andet end at skridte på hesten de næste 3-4 uger eller mere..


  • #49   29. mar 2007
    Nete G :
    Nemlig, det ender sku med at vi skal gå i jerndragter for ikke at dø xD hihi


  • #50   29. mar 2007 Nete:

    Nej, det er jo det smiley
    Det er da ligeså farligt at brække ryg eller nakke -så kan man selvfølgelig tage en sikkerhedsvest på. Meen, det er mindst ligeså træls.

    Har ingenting imod at ride med hjelmen om vinteren, den varmer jo. Og istedet for bare at tage en hue på, så kan man ligeså godt beskytte hovedet samtidig. Men om sommeren er den altså træls !


  • #51   29. mar 2007 Merle Og Spunk Team HoppeLop ,:
    Du skal ikke begynde og belære mig om fornuft.
    Det har jeg skam masser af, rider med ridehjelm hver eneste dag, har oftest sikkerhedsvest på, på tur osv osv.
    Det er de få gange i måneden jeg skridter den ind, jeg ikke har hjelm på.

    Har du måske aldrig nogensinde i dit liv sat dig op på en hest/pony uden hjelm?


  • #53   29. mar 2007 XD Sjov at følge med i.. Denne tråd er lige oficelt (staves) blevet uendelig XD XD XD XD

  • #54   29. mar 2007 Ej, men hallo vi kan dø af alt i den her verden, bare gå i skole kan man da dø af, falde ned af trappen, snuble og brække nakken. Hvis jeg skulle spekulere på det hele tiden, så tror jeg bare at jeg ville ligge mig i min seng og vente på loftet falder ned smiley
    Jeg ved godt det måske ikke helt handler om ridehjelmen, men jeg tager den på hvis jeg skal på en anden hest eller hvis jeg skal springe/ på tur smiley


  • #55   29. mar 2007 man bør da også huske at det er dyr vi har med og gøre. når man cykler styrer du selv ofg cyklen har ikk rigtig nogen mening om noget. men en hest har meninger, og hvis hesten ser noget komme ud af det blå den ,åske aldrig har set før så kan der ske ting og sager.

  • #57   29. mar 2007 Jeg har før selv set efter noget da jeg cyklede, og BANG så lagde jeg sku på vejen xD

  • #58   29. mar 2007 Jeg synes det er helt ok hvis folk der vælger at ride uden hjelm bliver slået ihjel af det.. Deres gener er nok alligevel ikke så gode at avle på... smiley

  • #59   29. mar 2007 Merle Og Spunk Team HoppeLop ,:
    Hehe, det gør skam ikke noget. Det lød bare som om at du troede at jeg aldrig nogensinde havde min ridehjelm på.


  • #60   29. mar 2007 <b>KAN VI IKKE BARE INDSE AT ALLE HAR (OG BLIVER SIKKERT OGSÅ VED MED AT HAVE) DERES EGNE MENINGER OM DETTE OG SÅ ER DEN IKKE LÆNGERE XD</b>

  • #61   29. mar 2007 fordi det er mere rart (:

    da jeg havde aslan red jeg tit uden hjem når vi red dressur. vi to stolede 100 % på hinanden.
    men rider altid med hjelm på andre heste


  • #65   29. mar 2007 Nina H - LOL, ja..

    Nete G - Jamen det er jo netop min pointe. :o) At alt i livet er farligt, og det så er op til en hvilke forholdsregler man vælger at tage. ;o) At vi så ender hvert sit slutsted/mening med det samme udgangspunkt er jo så sin ting. ;o) Og det er jo i bund og grund op til en selv hvor mange forholdsregler man vil tage for at beskytte sit liv, om det så er imod sygdoim, ulykke eller andet :o)


    Men jeg har egentlig ikke hørt andre grunde til at folk vælger at ride uden ridehjelm end at den er for ubehagelig og varm om sommeren? Er der virkelig ikke andre grunde? :o) Altså, vi har jo hørt masser af grunde til at ride med hjelm, hvad er grunden til at man ikke vælger at beskytte sit hoved på den måde? :o)



  • #67   29. mar 2007 Husk så bare at melde jer som organdonor inden i får smadret hovedet. Der er altid brug for et friskt hjerte eller en lever her og der...


  • #70   29. mar 2007 Nina A :
    Det skal jeg nok huske smiley


  • #71   29. mar 2007 jeg synes faktisk, at alle skal ride med hjelm, indtil de fylder 18.
    Jeg ved godt at man ikke slår sig mindre, hvis man falder af og er 18 år end hvis du falder af og er 16. Men når du er 18 er du ældre, også rent ansvarsmæssigt.

    Selv rider jeg uden ridehjelm på mine egne når jeg rider dressur. Men det er af flere grunde: startede da det var sommer sidst fordi det var så vaaaaaaaaamrt. Men jeg har også det vildeste garn som bliver helt smadret af ridehjelm (dårlig undskyldning, men det passer:D )


    --- Og så får jeg tit en frygtelig hovedpine når jeg rider, og det forværrer ridehjelmen.


  • #72   29. mar 2007 xD men hovedpinen er på grund af, at jeg rider med åben mund når jeg koncentrerer mig + at jeg glemmer at trække vejret :S


  • #73   29. mar 2007 Tja så er jeg en af dem som har nogen billeder jeg ik har hjelm på :s
    Ehm, jeg rider stortset altid med hjelm. Bryder mig ikke om at ride uden. Men der sker jeg glemmer den :s


  • #74   29. mar 2007 Og fordi jeg synes det er så vigtigt med ridehjelm, er fordi da jeg styrtede flækkede min ridehjelm midt over Ö !

  • #75   29. mar 2007 Altid smiley

  • #76   29. mar 2007 Apropos det med organdonor så synes jeg faktisk at I alle herinde burde gå ind på sundhed.dk og tage stilling til OM I vil donorer jeres organer ( og hvis ja, visse organer det så er) hvis I skulle dø/blive hjernedøde. Det er selfv også ok at have læst om det og besluttet at man IKKE vil være organdonoer, det er også en valgmulighed derunde. Jeg er det selv, undtagen mine hornhinder og min hud, det har de bare at holde sig fra selv hvis jeg er død (spørg mig ikke hvorfor, men kan bare ikke have tanken)

    Om det så er fordi I rider uden hjelm eller bliver kørt over i trafikken, pyt med det! Hehe.. Friske organer til folket :oP

    Nete G - Jo, det er self det, men hvor mange har du så hørt om som slap med hjernerystelse eller mindre fordi de havde hjelm på? :o) En af mine venner slap da også levende fra et biluheld hvor bilen rulle rundt og endte på hovedet netop fordi han IKKE havde sele på, men det betyder bestemt ikke at jeg kører uden sele. Har været ude for to biluheld i mit liv., et som passager og et som fører af bilen, og begge gange er jeg helt bestemt sluppet fra det i bedre behold fordi jeg havde sele på end hvis jeg ikke havde. :o)


  • #77   29. mar 2007 jeg havde været død nu uden min hjelm.

  • #78   29. mar 2007 Nete G - ja, men det er et dårligt argument, hvis du stiller op mod hinanden hvor ofte hjelmen gavner, når nogen falder af, og hvor ofte hjelmen skader, når man falder af.

  • #79   29. mar 2007 Jeg rider altid med smiley



  • #80   29. mar 2007 NEte G - det er jo ikke kun bilistens ansvar, ikke at køre dig ned. Du skal da bare kikke dig over for vejen før du går ud, og lade være med at cykle over for rødt, og selfølgelig altid passe på. På den måde forminsker du jo chancen for at blive kørt ned. Det samme med ridehjelm. Du forminsker chancerne ved selv at være fornuftig at ride med ridehjelm.

    Nina - ja, haha. Min storesøster kom også engang til at køre en due ned, og så sagde hun bare " den har sku heller ikke fortjent at give sine gener videre vis den er for dum til at flytte sig når der kommer en bil " ...


  • #81   29. mar 2007 Hvis man gerne vil se smart ud, så er ridning da nok en af de dårligste sport man kan vælge.

  • #82   29. mar 2007 hejsa jeg rider altid med ridehjelm, den har også redet mig nogle gange..
    men ja er mega belastende at have på især om sommeren:-)


  • #83   29. mar 2007 Jeg rider med min ridehjelm altid! jeg er faldet af hvor ridehjelmen ´var til stor gavn. jeg knaldet hovedet mod en sten og kunne goddt mærke det i ridehjelmen og den fik nogle store skrammer men stenen var spids og den vil jeg helst ikke have hovedet i.

  • #84   29. mar 2007 HVORFOR oprette det her emne som har været mindst 100 gange før?
    Så savner man da oss opmærksomhed!


  • #85   29. mar 2007 Nete : jeg må ærligt indrømme at jeg heller ikk er enig i det du siger.

    jeg har haft brug for min hjelm MANGE gange.
    en jeg red sammen med har fået en lille hjerneskade, og har derfor korttids hukkomelse, fordi hun red på en hest hun kendte og røg af. Hun red uden ridehjelm og havde også den der sætning ; " Jeg kender hesten og ved hvad den kan finde på, osv" hun fortruyder nu resten af livet at hun ikke red med hjelm.

    En af mine andre veninder har haft brug for den MANGE gange også. Hun er blevet slået bevidstløs flere gange og er hentet i ambulance også op til flere gange, hun har altid redet med ridehjelm, men havde hun ikke den på , var hun død flere gange. Det vuderer lægerne også.

    At man ikke har brug for ridehjelmen er noget pjat!





  • #86   29. mar 2007 Karina : Altså der er stadig nogle der gider diskutere ? Slap da lige af. smiley

    Debat'er om hjælpetøjler er tilgengæld total uddød. Der er ikk ret mange der gider at diskutere det længere.


  • #87   29. mar 2007 Nete G: Til det med reflekser: Ja, men du har ABSOLUT INGEN chance for at tage for med arme og ben, hvis du blkiver smidt af så du rammer med hovedet!!!!!! Jeg har KUN prøvet at falde af så mit hovede ramte jorden hårdt - ALLE gange har jeg prist mig lykkelig over at jeg havde den på!!!

  • #88   29. mar 2007 det med cyklen : Ja det er das ogs forkert. men man ved hvor man har sin cykel henne, den gør kun det den bliver bedt om! Det gør en hest ikk, den kan godt pludselig springe til siden osv. Det gør en cykel ikke ligefrem.

  • #89   29. mar 2007 Jeg bruger cykelhjelm xD

  • #90   29. mar 2007 Til stævne må du gerne ride med en der ikke bestykker altså du må ride med hat og "dressur hjelm" som ikke beskytter hvis man falder af.
    Og det med at ride uden hjelm er nok fordi om sommeren sveder man og man bliver klam osv.


  • #91   29. mar 2007 Karina B

    jeg har ik set det her emne oppe før ,, derfor oprettede jeg det.
    Ikke for at få opmærksomhed


  • #92   30. mar 2007 Jeg har redet uden hjelm i mange år. Jeg er 7-9-13 aldrig kommet til skade ved et fald i mine 20 år som rytter. Det værste der er sket er en lille bitte rift på min ene finger da min pony gled og styrtede med mig på ryggen for mange år siden. Ellers er de hesterelaterede skader jeg har fået været på jorden, og et par enkelte på hesteryg hvor jeg feks er blevet ramt på benet af en sparkende hest etc.
    Jeg rider uden hjelm fordi det er behageligt, og ikke fordi jeg tror jeg er usårlig. Jeg synes ærlig talt det er meget irriterende når folk der rider med hjelm skal spille "hellige" overfor dem der rider uden. Det er folks eget valg. Og jeg tager mine valg ud fra hvad jeg helst vil, og ikke hvad andre folk vil have jeg skal. Hvis jeg skulle se alle ting fra min families side af, og passe mere på mig selv, så skulle jeg vist lave 90% af mit liv om.


Kommentér på:
hvorfor ride uden ridehjelm??

Annonce