27. apr 2007 Følger: 147 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 807
Erfaring med at sælge hest på afbetaling {{forumTopicSubject}}
Hej
Er der nogen af jer der har erfaringer med at sælge heste på afbetaling?
Har valgt at sætte min hest til salg, og rigtig mange spørg om hun sælges på afbetaling, men håber på at høre lidt erfaringer med det..
så god/dårlige erfaringer? Hvordan har i gjort det og lavet aftalen om det?:-)
jun 2007
Følger: 117 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 45 Svar: 318
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 13 Emner: 41 Svar: 615
Eller behold hesten og få for opstaldning indtil den er betalt.
Eller vær klar på at hive dem i retten.
Behold altid ejersertifikatet til det fulde beløb er betalt.
Bedste råd lad værre
Har de ikke mulighed for at låne pengene i banken er deres økonomi nok ikke helt på toppen og hvad så hvis hesten bliver syg eller dør, så betaler de nok ikke det sidste, endnu værre har de så råd til at ringe til en dyrlæge? Der er derfor mulighed for at du får en hest hjem som ikke er betalt og skadet og kræver behandling, altså udgifter til dig.
Det er ikke svært at sælge en hest idag, jeg har solgt 5 de sidste 6 mdr og med kontant betaling, uden nogle problemer, alle er rejst fra Nordjylland til Sjælland og Lolland.
3 er solgt ubesete og endnu en har været og kigge der over fra.
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 636
Derudover så er hesten rent juridisk købers efter første afdrag, så har de hesten, og ejercertifikat, kan de droppe de resterende afdrag, og så skal du betale en advokat for at slæbe dem i retten.
Får hesten en skade undervejs risikerer du at de smider den tilbage til dig, og så står du med udgifterne, og måske en hest der ikke kan sælges.
Jeg ville lade være
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
så kan køber komme på stedet alt det de vil, du ved hvor hesten er, og betaler de ikke pengene jamen så er det så simpelt at den stadig står der og du kan rive kontrakten i stykker..
Der er så mange historier med folk der har solgt på afbetaling, så har køber ikke betalt andet end måske første afdrag og så er der kommet en masse undskyldninger, fejl på hesten eller andet som gør de ikke vil betale prisen..
eller de har gemt hesten er også sket nogen gange eller ja der er bar så mange dårlige ting ved at sælge på afbetaling..
så medmindre det er over 2-3 måneder og du så beholder hesten indtil den er betalt ud, så lad vær simpelthen..
sep 2009
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 167
Jeg ville lade vær- især når det drejer sig om mindre beløb.
Off topic: En rigtig smuk tinker mule du har dig
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 264
Har køber ikke råd til at betale hesten, så har de heller ikke råd til at have hesten.
for hvis du lægger de månedlige omkostninger sammen´
( gennemsnitlig for en måned med smed, vac. af dyrlæge foderkøb, strå, grovfoder, opstald, og lidt ekstra til udstyr, vedligeholdelse mm )
det løber nemt op i 2000 og meget mere pr måned
( jeg beregner 1200.- pr 1er pony pr måned, og de står hjemme hos os selv ).
dertil skal du lægge de beløb de skal afdrage med oven i det "månedlige afdrags bbeløb"
feks.
De faste omkostninger ved at have hest (for dem der ønsker at købe) + det beløb i aftaler der skal afdrags med = det beløb dem der ønsker at overtage hesten, har/skal have mulighed for at afdrage til dig hver måneden.
opstil:
Hesten koster 20000.- ( bare et tal )
Dem der ønsker at købe har en månedlig fast udgift på 1500.-(fiktivt tal, men billigt sat)
og aftalen er at de skal afdrage med 2500.- til hesten er betalt.
så ser regnestykket således ud.
Dem der ønsker at købe, ejer først hesten om 8 måneder, og har i denne periode brugt 12000 på faste omkostninger ved siden af = 8 måneder sener kan de kalde sig ejer af hesten og har brugt 32000.- på dette.
Men hvis dem der ønsker at købe spare sammen inden køb. kan hesten købes for 20000.- om 5 måneder.
Men uanset hvad, kontakt en Heste advokat rådgiver. for der skal så lidt til at komme rigtigt meget i klemme, desværre.
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
havde det været via et firma, så havde jeg set anderledes på det..
men man køber heller ikke en bil privat, også spørger om afbetaling. så går man i banken og låner pengene..
realiteten er vel også, at dem som spørger om mulighed for afbetaling, ikke har haft i overvejelserne længe at ville købe hest, og derfor ikke har råd til at lægge pengene - lidt ligesom impulskøb
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Særligt når hesten er så billig, burde det være muligt at finde pengene på anden vis, ellers skal man bare ikke have hest lige nu.
Men gør du det, så husk at fra det sekund hesten overdrages tilhører den køber (uanset om du beholder ejercert). Der er tale om kreditkøb og du kan som udgangspunkt IKKE hente hesten, selvom afdragene ikke betales. Du kan gå rettens vej og kræve dine penge, men det er en længere proces at få lov at gøre udlæg i hesten.
Så ja, mit råd er at du lader være
apr 2009
Vi beholdte både pas og ejercertifikat, da vi "solgte" vores på afbetaling, som ny ejer først skulle have, når alle afdragene var betalt. Da vi så fandt hesten tilsalg under andet navn og race, henvendte vi os som købere, og fik derfor adressen. Vi tog af sted i nattens mørke for at hente vores hest.
Vi mente jo egentlig ikke at der var noget ulovligt i det, eftersom de ikke havde betalt hesten, vi havde pas og ejer certifikat, og derved var det jo stadig vores hest? Men nu kan jeg forstå at vi faktisk har gjort noget ulovligt, eller hvad?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
De der ønsker at købe hesten kan lægge et mindre beløb (5000kr) i straksudbetaling for hesten så de er sikret at du ikke sælger den til andre, du er sikker på at de virkelig ønsker hesten, og så kan de hente hesten osv. Når de har de resterende penge
Jeg gav et mindre beløb for min nyeste hest da jeg virkelig ville have ham, men kunne ikke hente ham før stalden var lavet. Så for at sikre mig at han ikke blev solgt fik jeg lavet den aftale
Mvh TT
nov 2007
Hvis du køber et tv på afbetaling i bilka må bilka heller ikke komme og tage det selvom du ikke har overholdt betalingerne. De kan sende rykkere, sende det videre til inkasso og i sidste ende i fogedretten. De kan så, hvis du ikke kan betale, få lov at gøre udlæg i dine ting. Men tv'et er dit og de kan altså ikke bare tage det, det ville være tyveri.
Det er samme regler der gælder for hestekøb.
Så i er heldige ikke at være blevet anmeldt.
nov 2007
apr 2009
mar 2011
Mvh TT
nov 2007
nov 2007
mar 2011
Mvh TT
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
http://www.michaelthiesen.dk/5603/
https://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Handelsforhold/Sider/Vejledning_kobogsalg.pdf
http://www.pernilleskinnerup.dk/files/artikel%20tølt%20hjemmeside%20dec%202014.pdf
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Aftalen lyder, at hesten (inkl pas og ejercertifikat) bliver hos sælger, indtil han er afbetalt. Og da han kun er 4 måneder, er det nemt nok, for han må slet ikke flytte endnu anyways. Og når han så er betalt af, passer det med at han er fyldt 6 måneder, i værste tilfælde 7 måneder hvis der nu kommer noget i vejen, og kan flytte.
I alt den tid han står hos sælger, står sælger for dyrelæge og smed. Jeg får først udgifterne på ham, den dag han hentes hjem.
Vi har kontrakt på det hele, og jeg ville til en hver tid turde sælge på afbetaling, nu jeg ved hvor godt det kan fungere
Set i bagspejlet, havde jeg ikke haft en falsk veninde, der tilbød mig et lån for så aldrig at gøre et alligevel, jamen så havde jeg slet ikke set på hesten og havde bare sparet sammen ved siden af. Men situationen var en anden, og jeg glæder mig nu alligevel
Alt det pjat med 'hvis køber ikke har råd til hesten på engang, så har de ikke råd til hesten generelt' er for mig at se humbuk. Jeg har nu 11, og betaler stadig ikke i nærheden af 15+k om måneden for dem, hverken inkl smed eller dyrelæge (7-9-13). Der er sku forskel på en stor sum på én gang, eller en masse små summe på flere gange, som det koster at underholde hesten.
maj 2006
Følger: 180 Følgere: 198 Heste: 5 Emner: 94 Svar: 558
Erfaring med at sælge hest på afbetaling