{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Hjælp til lovgivning ang hestehold? {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Jeg har brug for lidt hjælp ang lovgivningen med hestehold. Har lidt spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe mig med.
Sagen er den at mine forældre har fået en gård hvor der er en lille stald, græsridebane og stor fold med læskur.
Min far vil gerne have 2 kalve gående. Så blev vi i tvivl:

- må man have 1 hest gående "alene" med de to kalve eller skal det være en anden hest?

- hvordan er det med om de må gå ude hele året hvis der er læskur? Er det kun shet og islænder eller må andre racer også?

- hvilke regler er der for boks størrelser? Og højde til loftet?

- hvad er den billigste men stadig sikre måde at hegne folden ind? Det er ca 650 m hegn der skal bruges.

Håber i vil bruge lidt tid og hjælpe mig med mine spørgsmål. Jeg kan nemlig ikke rigtig finde rundt i lovgivningen selv.

Hilsen lene ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til lovgivning ang hestehold?
  • #1   21. nov 2016 Jeg ved at alle racer må gå udenfor året rundt hvis der er læskur.
    Islændere, shettere (og vidst også fjordheste) må gå udenfor året rundt uden læskur hvis bare der er læ fra træer eller lign om sommeren smiley


  • #2   21. nov 2016 Spg 1) Når føl og plage er på fold, jf. stk. 1, skal de, indtil de er 2 år gamle, på fold sammen med artsfæller, medmindre veterinære forhold taler afgørende herimod - dvs. hvis hesten er over 2 år, skal den ikke nødvendigvis gå med andre heste.

    Spg 2) Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.
    Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.
    Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding.
    - Dvs., der ikke er begrænsning til hvilke racer der må gå ude, bare de har læskur, og ellers har det fint.

    Spg 3) Ved opstaldning enkeltvis i boks skal gulvarealet være mindst (2,0 x hestens stangmål)², og den korteste side af boksen skal være mindst 1,7 x hestens stangmål. Loftshøjden i stalden skal være mindst 2,60 m i frihøjde over eventuel strøelse.

    4) Det kommer an på kravene til køerne. Det eneste krav ift. heste er at der ikke må bruges pigtråd.


  • #3   21. nov 2016 Hippie - de må ikke gå ude om vinteren uden læskur. Hvis man læser lovgivningen står der OG læskur.

  • #4   21. nov 2016 Tak ??

  • #5   21. nov 2016 Det meste er nu bare kopieret fra loven af smiley

  • #6   21. nov 2016 Okay smiley

  • #7   21. nov 2016 OBS : lov om hesthold er ved at blive revideret/ændret mht. boksstørrelse mm

  • #8   21. nov 2016 prøv at læs på hesteloven smiley du kan google den smiley

  • #9   21. nov 2016 Jeg har prøvet at google men kunne ikke finde rundt i det. Derfor spurgte jeg her da jeg tænkte at nogen herinde måtte vide det

  • #10   21. nov 2016 tjek på lanbrugsinfo.dk
    der er et uddrag af hesteloven 2015
    om hestehold. Følg med, da den er ved at blive lavet lidt om på nogle af punkterne smiley


  • #11   21. nov 2016 Hvor meget jord er der, hvis hegnet kun er 650 m så kan jeg da blive i tvivl om der er plads nok til at der vil komme nævneværdig græs og om vinteren om det ikke blot vil være en mudder fold.

  • #12   21. nov 2016 Der er vidst 24000kvm
    Der er rigeligt plads. Har haft heste før og der er mere plads her.
    Altså ved ikke helt præcist med målet. Vi har regnet det ud på et kort på krak. Men synes selv det virker meget størrere.


  • #13   21. nov 2016 Heste må godt gå alene, så længe de er over 2 år.
    Sæ kan man jo diskutere om det er optimalt eller ej. Personligt ville jeg aldrig lade en hest stå uden selskab af en anden hest, eftersom det er et flok dyr.


  • #14   21. nov 2016 Hvordan vil du få 650m hegn til at nå så langt rundt - i hvert fald hvis du vil have minimum to tråde? En firkantet fold vil eks. være 160m x 150m, så vil der være 620m hegn, men også kun én tråd hele vejen.

  • #15   21. nov 2016 Jeg ved det ikke. Måske krak taget fejl af målene? Vi har ikke haft tid endnu til at måle det op. De flytter først ind i morgen. Men vi har bare snakket om det. Jeg tror selv at der er længere rundt om folden.

  • #16   21. nov 2016 Der skal være 3 tråde. Hvor meget hegn der skal bruges ved jeg ikke. Men der hvor hegnet skal stå er der i følge krak 650 m rundt. On det passer ved jeg desværre ikke men tror det ikke

  • #17   21. nov 2016 Okay, tror vi er flere der har misforstået dig, som i at du kun havde 650m hegnstråd til rådighed.

  • #18   21. nov 2016 Nåår hehe nej vi har slet ikke købt hegn endnu. Så langt er vi slet ikke. Nej det er der hvor hegnet skal stå at der er 650 m i følge krak.

  • #19   22. nov 2016 Det er utroligt lidt hegn du skriver du har brug for, for at hegne så mange kvadratmeter, er de m2 hvad der står i BBR?
    Det er ikke for at snage, men for at gøre opmærksom på det problem at dyr har brug for plads.
    Jeg har 2 kreaturer og 5 ponyer og har 70.000 m2.
    Hvis du får str fra BBR eller salgsopstillingen, så er det måske str på hele grunden, så skal du trække fra til indkørsel, have, gårdsplads og bygninger mv.
    2,4 ha er en ok str, men det kniber lidt hvis du har mindre, alt efter hvilken hest og kalve i skal have.
    En hest må gerne gå alene, men det bør den bestemt ikke gøre, da heste er et flokdyr.
    Du bør mindst have to, og hvis det er en stor hest du vil have, så er det for mig ubegribeligt at dens ven skal være en shetter, de kan ikke gnubbe hinanden på ryggen, noget heste faktisk gør for at pleje venskaber, berolige hinanden og det bør mennesker ikke tage fra dem.

    Hvorfor er det at du kun ønsker en hest?


  • #20   22. nov 2016 Dette læste jeg i går smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #21   22. nov 2016 Det er ikke okay imod hesten at kun holde en hest.. Der sker også en lille smule forbedring på dette punkt..

    Mvh TT


    profilbillede
  • #22   22. nov 2016 Hvis du køber hesten af hestehandler, så er det jo bare at købe to, så er du ude over det problem med at een ikke kan gå alene. Heste er jo forskellige.
    Men ellers må du håbe på den kan gå alene indtil du evt. finder en anden eller holde dens klagen ud indtil da og prøve at give den så meget tryghed som muligt.


  • #23   22. nov 2016 Jeg skriver ikke at jeg skal bruge 650 m hegn!!! Jeg skriver at det er det som der ifølge krak er RUNDT om folden. Hvor meget hegn jeg skal bruge er jeg slet slet ikke nået til.
    Og jeg har heller ikke sagt at jeg kun vil have en hest. Har bare spurgt om det var muligt.
    Alt det her er kun ideer som vi er ved at se hvad der kan lykkes.


  • #24   22. nov 2016 Hvis du ikke har tænkt dig kun at have een hest, hvorfor så overhovedet spørge om det?!

  • #25   22. nov 2016 Fordi vi havde snakket om det. Jeg har ikke besluttet noget endnu.
    Vi havde snakket om kun at have en sammen med kalvene. Men kan godt høre at det bør man ikke. Så nu tænker jeg to.

    IGEN der er ikke beskuttet noget overhovedet! Vi spørg om det vi er i tvivl om mht vores ideer


  • #26   22. nov 2016 Jeg tænker bestemt at folk svare dig af bedste evne, og det bør du da være glad for, det virker mere som om du er generet af de svar du for.
    Derfor trækker jeg mig nu.
    Gør hvad du vil og når du vil, du bor så langt væk at det ikke kan genere mig sønderligt

    Held og lykke


  • #27   22. nov 2016 Hvis krak siger der er 630 (eller whatever) rundt om det, i vil lave til fold, og du vil have tre tråde, så ganger du jo bare med 3 og får minimum længden på hegn, så skal man bare huske lidt ekstra til at føre rundt om klokker, og fra strømboksen til hegnet smiley

Kommentér på:
Hjælp til lovgivning ang hestehold?

Annonce