{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.730 visninger | Oprettet:

køb af føl {{forumTopicSubject}}

puha jeg syntes godt nok der er mange lækker føl til salg lige pt, så leget lidt med ideen om at købe et. og her dukker så lidt spørgsmål op som jeg håber i kan hjælpe med smiley

opstaldning, er det nemt at finde og er prisen det samme som en voksen hest?
er der nogle udgifter ved at ha føl som der ikke er ved at ha voksen hest?
ellers noget der er godt at vide får man evt køber et føl

håber i kan hjælpe mig med at blive lidt kloger. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køb af føl
  • #1   7. jan 2017 I bund og grund koster det det samme. Det du dog ikke bruger på føl er jo undervisning, stævner og div udstyr. Måske også en anelse mindre på foder. Men afhængig af racen så skal de have temmelig meget at spise fordi de vokser ( varmblod osv) og smeden skal de også lærer at kende.

  • #2   7. jan 2017 Opstaldning kommer meget an på om det er hoppe/vallak eller en hingst.

    Personligt mener jeg at føl har bedst af jævnaldrende, men min egen gik kun kortvarigt med et andet føl efter jeg havde hentet ham fra "børnehaven" da han var 8 måneder, ellers gik han kun med voksne heste. Jeg har været heldig at jeg har haft billig opstaldning på lokale gårde da min var ung, men tænker at de fleste tager fuld pris hvis den skal have en boks for sig selv.

    Jeg havde ikke ekstra udgifter på min (bortset fra at jeg selv stod for pas da det var lidt nyt den gang)

    Det er lidt (meget) dyre i foder at have en ung hest i vækst, da den skal have specialfoder og min skulle have meget af det.


  • #3   7. jan 2017 foder er en vigtigt og lidt dyr ting at siddet sig ind i - det vi bruger koster 159kr for 15kg og vores (400kg udvokset vægt) skal have 1 kg om dagen.
    opstaldning af føl og plager vil jeg anbefale løsdrift - prisen på dette er helt an på hvilken sted du finder og hvor i landet du bor. på Fyn ved os koster en løsdrift plads incl. alt undtagen foder 1200kr incl. moms
    Den du spare ved et føl/plag er undervisning, stævner og udstyr.
    men til gengæld skal du så vente nogen år på at kunne ride og du skal gør op med dig selv om du selv kan/vil tilride eller om du skal spare op til dette.

    hvis du så kommer frem til at du gerne vil købe et føl/plag så gør op med dig selv en Max pris og hvad du skal bruge den til. Når du så er ude og kigge på den så spørg meget indtil hvor meget den har været i hænderne, hvor tit den har set smeden, om det har fået sine vacc. og ormkur og om den har været syg. om den er opvokset i boks eller løsdrift osv:)
    Vi avler vil med glæde fortælle ALT for en rigtigt og god avler ønsker altid det bedste for sine afkom:) men husk at selvom de er unge så hænger pris og kvalitet rigtigt meget sammen:)

    hilsen en avler??


  • #4   7. jan 2017 Jeg har købt begge mine som føl. smiley så spørg endelig løs hvis du lurer på noget.
    Man skal huske på de tre basis vacciner. Min første (Tindur) havde fået en før afgang så han havde jeg kun to på. Min anden (Rocky) havde ikke fået nogle så han skulle have alle tre. Med en voksen hest er der kun den ene årligt.
    Anden ting er at foderet er lidt dyrere. For mine (en på 6år og en på 1 1/2 år) skiller der en 20kr. Pr.sæk. Også kommer der selvfølgelig lidt mere i grimer da de vokser ud af de og er hårdere ved de.
    Så kommer tilridningen og undervisning. Jeg tilred Tindur selv. Og fik undervisning ifb. Med denne. Når det bliver Rocky sin tur så tager jeg selv det første, og så sendes han i ridning. Planen er at Tindur også skal i ridning for at blive indsprunget og få trænet nogle andre udfordringer som trailer også. Men han er tilredet af mig selv smiley

    Mvh TT


  • #5   7. jan 2017 Tak for de mange brugbar svar. Er blevet meget kloger smiley

Kommentér på:
køb af føl

Annonce