{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.285 visninger | Oprettet:

Lymfangitis {{forumTopicSubject}}

hvor længe kan det tage at få bugt med Lymfangitis ?

Min stakkels basse har haft det i en måned.
Den anden dag troede jeg det var væk benet var tyndt fra morgen af ( plejer at være mega hævet), men så dagen efter stod han med 39,1 i feber og mega tykt ben igen..
han har fået pencillin, smertestillende, binyrebarkhormon

puha, det er en hård og dyr omgang, dyrlægen er med inde over hverdag.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lymfangitis
  • #1   3. aug 2017 Lymfangitis kan desværre i nogen tilfælde være fra svært til nærmest umuligt at komme af med igen, når en hest først har det i udbrud.
    Det er vigtigt at få det hurtigt diagnosticeret og behandlet.
    Der kan være gået bakterier i det, hvis der er bare et lille bitte sår et sted på benet. Det kan være en stafylokok, der er svær at slippe af med.

• #2   3. aug 2017 puha, synes det er lidt op ad bakke... det har kostet mig 6000 kr indtil videre smiley

• #3   3. aug 2017 Jeg har et par veninder, hvis heste begge døjede med lymfangitis. Hver eneste gang hesten fik et lille sår på benet, og såret ikke straks var renset hysterisk nærmest konstant, gik det hver gang i udbrud igen. Men deres gik så til gengæld også i sig selv igen efter en antibiotika kur.
    God bedring med din musse!

• #4   3. aug 2017 Tak:)

• #5   4. aug 2017 Hej jeg har os en hest med det og har os brugt mange penge på det. Min Dyrelæge sagde det kunne tage op til et halvt år hvor benet er tykt. Og min har os dage hvor den er meget tykt og andre hvor den ikke er så tyk. Så jeg tager det som det kommer.

• #6   5. aug 2017 okay, synes bare det er svært at bare skal være passiv.. nogen dage er han ikke så frisk og går stile og andre dage meget frisk og går frisk fremad...

• #7   25. okt 2017 update, han er stadig ikke over det.
    vi er gået igang med kur
    dobbelt binyrebarkhormon ( 3 uger)
    nu alm dosic, men efter 5 dage begynder benet at hæve op igen ;(

• #8   25. okt 2017 Hm.
    Prøv at kig på, om der er en (eller flere) udløsende / vedligeholdende faktorer?

Er der noget i hestens hverdag / måden du holder hest, noget i hesten selv eller et helt tredje sted noget som vedligeholder problemet.

Hvis du og dyrlægen er sikre på, at hesteholdet, hestens helbred og din og dyrlægens behandling burde have kureret problemet, er i så sikre på at det er den rigtige diagnose?

Hvis den rigtige behandling slet ikke virker, så angriber man måske det forkerte problem??

• #9   25. okt 2017 jeg har endelig fået noget creme med binyrebarkhormon i for at få såret til at hele da jeg mener det er indgang porten til benet bliver hævet.

det er 2 dyrlæger der har sagt det er lymfangitis

han er ude 7 timer hver dag, står på halm ( jeg muger ud hver dag) og han har masser af strøelse

• #10   25. okt 2017 Hvis i er sikre på at det er lymfangitis, er I så sikre på udløsende årsag?

Fx, hvis du er helt sikker på at det er et sår, hvorfor fik hesten det sår? Hvorfor helede det ikke op på normal tid?
    - Find selv på flere spørgsmål...

• #11   25. okt 2017 jeg kan kun se det er såret ? hvad tænker du det ellers kan være ? smiley

• #12   25. okt 2017 Jeg ved det ikke.
    Jeg kan ikke se din hest.

Men var det et menneske ville jeg tænke på kredsløbet, er der noget med venerne så blod ikke kan dræneres væk?
    Er der noget der blokerer lymfegangene? Fx gamle ar, der har skåret lymfekar over, er der noget som hæmmer passage gennem lymfeknuder, så lymfevæske ikke kan dræneres væk?
    Hvad med arterierne? Hos mennesker er åreforkalkning almindelig og hvis der er problemer med tilførsel af iltet blod hæmmes heling også.

Er der infektion i såret? Skal der justeres i sårpleje? Er man for overfladisk - eller gnubbes der så hårdt at de nye celler på såret skures af?
    Hvis der er rødme, ømhed, varme, pus taler det for infektion - og hvis talrige kure ikke virker kunne man jo pode og se om der er en resistent bakterie?

Er der en hudsygdom? Og i så fald, prednisolon dæmper mange symptomer, men for nogle ting er andre ting bedre.

Dækker foderet hestens behov?
    Står den godt tørt - eller står huden i blød pga fugt?

Hvis benet er hævet, kan man hos mennesker holde en ekstremitet over hjertehøjde, så det lettere kan hæve af.
    Alternativt kan man bede mennesker bevæge sig - uden aktivering af muskler virker "venepumpen" ikke. Hos heste kan du kun lukke på tør fold, som alternativ til at stå stille i en boks. ... Men de er svære at skaffe nu.

Så, der er masser at tænke på, men mine spørgsmål er baseret på menneske logik, for jeg arbejder med mennesker...

• #13   25. okt 2017

profilbillede
  • #14   25. okt 2017 dette er fra igår

profilbillede
  • #15   25. okt 2017 jeg synes jo ikke der er ændre noget, han kommer på fold som han altid har gjort. der har været ændring i fodret, men det har jeg taget fra ham igen, pga der er meget stivelse og sukker i, så han får 15 kg wrap, lucerne, mash, hvidløg, hyben, immunity, omega 3,6 og 9 og 1 æble om dagen smiley

• #16   25. okt 2017 Det på billedet kunne altså godt ligne muk, og det kan være den udløsende faktor til lymfangitis.
    Hver gang du lukker ham på fold, så vil mukken være den åbne port, der kan trække bakterier ind af desværre.

• #17   25. okt 2017 jeg smører det sår ind 2-3 gange om dagen og om morgen inden han kommer ud smiley
    2 dyrelæger siger det ikke er mug

• #18   25. okt 2017 Næ det kan jo måske være raspe så, hvis det sidder i eller omkring kodeleddet. Men udfra dine billeder, så er det svært at se, hvor det sidder.
    Men fælles for mange lidelser der kan udløse lymfangitis hos en hest er nok det faktum, at man skal passe på, at der ikke tilføres fugt og skidt til steder, hvor huden er gennemtrængelig.
    Nogen gange er det skrækkelig op af bakke med den slags - og jeg ved ikke hvad du smører med - men jeg ville nok på nuværende tidspunkt overveje, om jeg skulle stille ? ved behandlingen med påsmøring af medikament.

• #19   25. okt 2017 først smurte jeg med aleo vera men det blev værre så ny mildison lipid 1% creme 2-3 gange dagligt

• #20   28. okt 2017 Hvad med at smøre med zinksalve? smiley det hjælper på healing af huden og hjælper med at holde fugt væk smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Lymfangitis

Annonce