{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.318 visninger | Oprettet:

Tøjler - glider ud af hånden {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Jeg har et problem med at holde fast i tøjlerne da de glider ud af hænderne på mig smiley Jeg rider med nogle rimelig standard tøjler hvor de har de der knubber flere steder (tror det kaldes grip), men selv med læderhandsker så taber jeg dem.

Kender i nogle gode tøjler?
Jeg har en anelse svage fingre så har brug for nogle med riiiiiigtig godt greb i dem smiley

Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tøjler - glider ud af hånden
  • #1   5. okt 2017 Jeg tænker du skal se på måden du holder på tøjlerne - om du får "låst" dem rigtigt med tøjlerne. Der skal ikke holdes hårdt fast i tøjlerne, så det kræver ikke super styrke medmindre hesten tager voldsomt fat (og så er det nok der, du skal starte. Med træning altså).

    Personligt er jeg (næsten) ligeglad med, hvad tøjlerne er lavet af, være de er smalle, så det er til at lukke hænderne om dem.

    Hilsen en der har leddegigt og derfor heller ikke stærke fingre smiley


  • #2   5. okt 2017 Jeg holder dem sådan at mine hænder er 'oprejst' smiley Min hest hiver ikke specielt meget men vi er i basis træning efter 4-5 måneder i genoptræning så han skal have en del støtte fortil - men jeg har bare super svært ved at holde i tøjlerne uden at de glider fra 'knub' til 'knub'...

  • #3   5. okt 2017 Mindes der er nogle tøjler med grip.

  • #4   5. okt 2017 Du kan få nogle tøjler med grip, som har sådan nogle små dutter/ujævn overflade. De er rigtig gode.

  • #5   5. okt 2017 Jeg har allerede tøjler med grip


  • #6   5. okt 2017 Dem jeg taler om er ikke som dem du beskriver - skal se om jeg kan finde dem på nettet til dig senere smiley

  • #7   5. okt 2017 En gummitøjle, eller en web tøjle hvor der er "flettet" gummi ind i.

    Læder handsker kan være glatte, jeg kan anbefale et par Roeckl handsker, de har et godt greb og er ikke glatte.


  • #8   5. okt 2017 Jeg rider med biothane tøjler med dupper, og dem glider mine hænder ikke ud af. Bortset fra når de bliver våde, så er de lidt svære at holde på smiley

  • #9   5. okt 2017 Er rigtig glad for mine gummi tøjler

  • #10   5. okt 2017 hvad er forskellen på gummi tøjler og biothane tøjler? smiley

  • #11   5. okt 2017 Jeg binder en knude på tøjlen og holder på den for jeg er rigtig dårlig til at huske at holde fast og der hjælper det at der er mere at holde på smiley

  • #12   5. okt 2017 det er også noget jeg plejer at gøre, men mine nuværende tøjler går op hvis jeg binder en knude + de er liiiiige korte nok til at kunne binde en knude :))


  • #14   5. okt 2017 Der behøver nu ikke være noget galt med ridningen fordi tøjlerne glider... glider de fordi man har så hårdt fat i hesten er det naturligvis en anden sag. Men umiddelbart tænker jeg at der blot skal rettes på måden der holdes på tøjlen - tommelfingeren skal fungere som stop så tøjlen ikke glider. Gør den ikke det er det bare at rette det, problem solved...



  • #15   5. okt 2017 Jamen nu siger jeg jo at jeg sidder som jeg skal - får undervisning ugenligt og er blevet rettet i at sidde med hænderne og kroppen ordenligt

    Og jeg bruger det skam heller ikke som en undskyldning - men som en kommentar smiley


  • #18   5. okt 2017 at jeg giver en del støtte er ikke ensbetydig med at jeg sidder ukorrekt - eller holder for stramt i tøjlerne smiley Og en del støtte er heller ikke nødvendigvis i munden, men i hele kroppen da min hests balance har været fuldstændig forsvundet. I "en del støtte" taler jeg om hele min position på hesten for at støtte den best mulig igennem hele ridningen.

    og tillykke til dig Sanne at du kan ride med helt glatte tøjler uden at de glider, det kan jeg ikke og det er derfor jeg skriver herinde for at søge HJÆLP TIL TØJLER og ikke til at blive raget ned på fordi du har en speciel holdning.


  • #19   5. okt 2017 Uden at vide det helt 100, gætter jeg på at gummi tøjler er mere bløde/glatte end biothane tøjler smiley

  • #20   5. okt 2017 De tøjler som jeg har aller aller bedst greb i er faktisk smalle lædertøjler uden noget på! smiley
    Almindelige med gummi og "dutter for hver 10 cm glider også rigtig meget i mine hænder.
    Oplever at tynde lædertøjler ligesom "ligger sig til hånden" når man har brugt dem nogle gang smiley
    Man kan få en god billig en i hooks fx til 129 eller 149,- som er rigtig fin, og det er jo ikke alverden at give for forsøget smiley


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #22   5. okt 2017 Jeg har også gode erfaringer med at ride med smalle lædertøjler og uden handsker. Hvis jeg har handsker på, så kan jeg heller ikke holde fast.

  • #23   5. okt 2017 Husk tommelfinger oven på tøjlen og lukke hånden om tøjlen - det burde gøre det nemmere at fastholde tøjlen - har selv været lidt tilbøjelig til ikke at lukke hånden
    Og ja en læderhandske behøver ikke være god og har tit tendens til at være for tyk - når jeg køber handsker, prøver jeg altid af i butikken hvordan handskens grip er på en tøjle - dem der sælger handsker har jo normalt også trenser smiley

    mvh Ponymor


  • #24   5. okt 2017 Jeg har samme problem. og det har hjulpen, at jeg fik nogle tykkere tøjler, så der var mere at holde fast i.

    Dem jeg har nu, er nogle hvor der er læder på den ene side og gummigrib på den anden, også der er de "lædderdubber" heller hvad de nu hedder, som der er på de fleste tøjler.


  • #25   5. okt 2017 Jeg har gigt i fingrene og kan derfor ikkehold e fast i tøjlerne, så jeg rider med med jagt/montetøjler.

  • #26   5. okt 2017 Jeg havde set på handskerne.
    Købt et par med grib. Jeg holder af rockl. De er tynde, behagelige og gode til at holde om tøjler og hundesnoren.

    Tøjler med grib er mange ting. Nogle af dem lige til at smide ud.
    Jeg havde gået ud i en hesteudstyr butik, pillet ved varerne og prøvet mig frem.

    Jeg har haft biothane hundesnor og det bliver ekstremt glat hvis vådt.

    Prøv dig frem


  • #27   5. okt 2017 Sanne: Hej Sanne. Nu er det jo altid svært at skrive online uden at blive svinet til af folk som dig, så nu skriver jeg det her så du forstår det. Jeg lider IKKE af nogen sygdom, jeg sidder IKKE forkert i sadlen og mine hænder sidder IKKE forkert da jeg har været rettet på dette og jeg er lærenem så jeg sidder hvor jeg skal smiley .
    At give en del støtte kan altid diskuteres hvordan den skal ligge, men jeg har fundet mig en underviser som har været ved nogle af danmarks bedste og som jeg er enig med i hvordan man skal ride MIN hest.
    Og ja Sanne, det er symptombehandling, det var flot set af dig, men da jeg ikke har specielt stærke fingrer så er jeg nødsaget til at behandle dette "symptom" som du så yndigt kalder det.

    Til alle jer andre: Tak for svar -jeg tror måske jeg vil prøve enten gummitøjler eller nogle tykkere nogen som i nævner smiley Jeg tror jeg lader være med at prøve de der biothane tøjler da jeg kun rider udendørs og derfor kan de nemt blive våde smiley


  • #28   5. okt 2017 Får du lukket hånden om tøjlen? Jeg har undervist flere, hvor tøjlen også stille og roligt glider fra knob til knob. De sidder egentlig korrekt ift. håndstilling, men de har ikke selv lagt mærke til at fingrene faktisk ikke er lukket helt om tøjlen, så fingrene står "åbne", hvis du forstår? smiley

  • #29   5. okt 2017 gummi tøjler er tykke. Prøv at søge på hooks

  • #30   5. okt 2017 De her virker hjemme hos os - også i regnvejr. Og de trækker eller 'støtter' heldigvis ikke mere end hånden, der holder dem... smiley
    https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/hjaelpetojler-tojler/gummitojle-claridge-house-3


  • #32   5. okt 2017 Det der med at lukke hånden om tøjlen er jeg selv en klovn til.

    Det kommer af at jeg i LANG tid red rundt med minimal kontakt, fordi hesten havde lært at bukke nakken for tøjlen, og det skulle vi have pillet af igen.

    Da vi så nåede til at have kontakt igen, så var der nærmest umuligt. Jeg kunne simpelthen ikke finde ud af at lukke fingrene og tøjlerne gled lige så stille ud. Efter masser af opmærksomhed på netop det, er det blevet meget bedre og jeg kan nu sagtens ride med helt alm smalle lædertøjler.



  • #33   5. okt 2017 "Glidetøjler" er du jo langt fra den eneste der bøvler med smiley

    Jeg havde en elev på et tidspunkt som også sad korrekt, indvirkede korrekt og hesten gik for meget lette hjælpere - og alligevel smuttede tøjlen stille og roligt ud af hånden på hende smiley

    Hendes far tog sådan en skumbold - halverede den og limede den rundt om tøjlen der hvor hun skulle holde - det hjalp! Ingen problemer derefter smiley


  • #34   6. okt 2017 Jeg har også døjet rigtig meget med ikke at kunne holde fast om tøjlerne. Selv med helt løse tøjler har jeg haft tendens til at de har gledet ud af hænderne på mig. Holder jeg mere fast omkring dem, får jeg kramper og ondt i fingrene, og det dur altså ikke smiley

    Det er blevet bedre efter jeg er skiftet til tynde lædertøjler. Næste skridt for mig er smalle lædertøjler uden dutter, for dutter gør ikke noget godt for mig. Jeg har ret små hænder og kan ikke lukke sammen ordentligt om tøjler af gennemsnitlig bredde, så jeg SKAL have smalle tøjler for at kunne holde bare nogenlunde på dem smiley


  • #35   6. okt 2017 Jeg har haft samme problem. Jeg red med de almindelige standard tøjler, som følger med til de fleste hovedtøjer. Længden mellem knopperne passer bare ikke. Hvis jeg holdt ved en knop, så vupti så gled den op til næste knop (og der var tøjlerne for løse). Jeg manglede en knop i midten. Jeg købte derfor et par lædertøjler med mindre afstand med knopperne - det jeg hjulpet hos mig.

  • #36   6. okt 2017 Hvis min hest manglede balance (hvilket han gør) ville jeg ikke støtte *mere* med derimod *mindre*. Så kan hesten selv finde balancen. Hvis hesten stadig mangler balance når man giver den *mindre* støtte, ville jeg starte fra jorden.

  • Thomas T
    Thomas T Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 2 Svar: 1
    #37   7. okt 2017 Hej
    Jeg red en gang på en hest, som havde det med at "slå" med nakken. Så gled tøjlerne ud af hånden, hvis jeg ikke var opmærksom hurtigt nok. Købte noget "harpiksspray" i en udstyrsbutik. Som sprayede det på mine handsker, Jeg tror man bruger det til glatte sadler. Og da den i forvejen gik med Martin-gale. Så var det slut med at hive tøjlerne ud af hænderne!


  • #38   7. okt 2017 jeg har et par tøjler der er magen til disse, og jeg har aldrig haft problemer med de glider,

    profilbillede
  • #39   7. okt 2017 bind knude på tøjlen der hvor du holder fast, så burde de ikke kunne glide smiley

Kommentér på:
Tøjler - glider ud af hånden

Annonce