{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.907 visninger | Oprettet:

Kan en hest blive for stor til at springe? {{forumTopicSubject}}

Har overvejet at begynde til spring på min hest (ham på billederne) han er halv oldenborg og DV, han er ca.165 cm høj, og han er robust. Har læst noget om at heste som er kraftige kan have sværere ved at springe, og det overbelaster/slider deres forpart mere end andre heste. Men er det sandt?
(Hvis i har en robust hest som i bruger til spring, vil jeg meget gerne se et billede) smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan en hest blive for stor til at springe?
  • #1   22. okt 2017 Har jeg godt nok aldrig hørt, men min umiddelbare indskydelse ville være, at det ikke var sandt. Nogle heste kan dog have svært ved at komme rundt i hjørnerne osv. smiley

• #2   22. okt 2017 Ville slet ikke være nervøs for at springe en hest på 165. Vi har en på 189 som er utroligt godt sammenhængende men ikke særligt ædel, den springer vi ikke. Den er forstor smiley

• #3   22. okt 2017 Lærke
    Det ikke kun på grund af at han er 165, er også lidt "nervøs" for om han er for kraftig smiley

• #4   22. okt 2017 Synes ikke han ser kraftig ud, han ser fin muskuløs ud. smiley Tror han ville gør sig godt på en springbane.

• #5   22. okt 2017 Ham her er ~185 cm og går som springhest. Han er Pinto/Oldenborg og 7 år i år. Han bliver sprunget op til 100-110 cm. (Rytteren er 179 cm)

profilbillede
  • #6   22. okt 2017 Sprang min mors gamle hest. Han var oldenborger af den gammeldags type. Sprang 110 til stævner på ham

profilbillede
  • #7   22. okt 2017 Har også spurget ham her der er halv oldenborger og 175 cm ca

profilbillede
  • #8   22. okt 2017 Altså min gamle springhest var oldenborg.. 176 cm høj og vejede 650 kg..
    Ham lå jeg og sprang 120 klasser på til stævner og sprang halvanden meter der hjemme på baner.. Han fejlede aldrig noget i forbenene..

Tror vidst det er en røver.. smiley

På billedet er han rimelig overlegen over 155 cm ...

profilbillede
  • #9   22. okt 2017 Ham her er jo ikke ligefrem slank smiley vi har sprunget 90cm.

Mvh TT

profilbillede
  • #10   22. okt 2017 Jeg undrede mig også lidt over det da jeg læste det, så tænkte det var meget godt at læse andres erfaringer med spring af "større" heste smiley

• #11   22. okt 2017 en hurtig tur på google "draft horse jumping" og du ser hurtigt meget tunge heste springe smiley jeg har aldrig hørt om overstående med at de slider mere end alle andre heste. De kan godt være lidt tunge at have på banen, men bestemt ikke umuligt smiley

Jeg kender flere gammeldags oldenborg (har også selv sprunget en), tinker, IC'er, tunge DV'er, frieser, og enkelte jyder og shire. Alle enormt velspringende smiley og de af dem jeg har redet har faktisk sprunget bedre end min lille lette springer smiley

Nu ved jeg ikke hvor stor eller bred Snowman var, men han var da trækhest og endte som en legende inde for spring verden smiley

• #12   22. okt 2017 Lunse...
    Prøver lige at søge på det smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #14   22. okt 2017 jo mere vægt jo mere belastning. jo mere belastning jo mere slid.

men den største belastning kommer når man lader overvægtige hest springe fremfor en jyde, hvor dens knogler mm. er bygget til den vægt hesten nu vejer.

• #15   23. okt 2017 Alt med måde. Hvis du passer på din hest, så kan du sagtens springe (og det er uanset størrelse). Hvis du ligger og rider ham på forparten, i racerfart, så er det næsten lige meget om det er dressur eller spring, så går hesten i stykker. Men så længe du ikke ligger og springer højt til hverdag, så kan du sagtens. Sådan er det med alle heste. Selvfølgelig er der nogle heste som har mere flair for det end andre, men sådan er det. Højden har som regel ikke noget at skulle have sagt, med om hesten kan springe eller ej.
    Det er hvordan du rider den, som gør udsagnet. Min egen er 166 cm, og er også lidt af den robuste/barokke type. Hun kommer til at springe med rytter på i fremtiden. Det er klart at det ikke bliver hver dag, for jeg er nu dressurrytter (og det kan heste nu en gang ikke holde til), men hun synes det er sjovt i løs-springningen, så, og jeg vil gerne lære at springe smiley
    Jeg ville klart give et go for din hest - hvis han synes det er sjovt ^^

• #16   23. okt 2017 Siw P

Vi gør meget ud af dressuren, så han går ikke på forparten. Har heller ikke tænkt mig at springe særlig højt, vil bare være sikker på at jeg ikke udsætter ham for noget som ikke er godt for ham. Så nu må vi se om han syntes det er sjovt smiley

• #17   23. okt 2017 Gymnastikspring og bomme er altid godt, uanset disciplin! så hvis det bare er små cavaletties og krydsspring, så kan I sagtens det! Ingen fare for det, faktisk er det en god opvarmning - også hvis man skal ride dressur! Min hyp går altid bedre når hun har fået lov til at løsspringe. Det optimale man faktisk kan gøre, er at løsspringe sin hest, også mens den stadig er varm, sadle den op. Så har man en hest der går super lækkert - men det var et sidespring xD (pun not intended)

• #18   24. okt 2017 Har haft en jyde/oldenborg bl. Han sprang helt fint og sprang op til 110 med rytter på bane og vi red da også en del jagter, der var aldrig noget med hverken for eller bagben.

Kommentér på:
Kan en hest blive for stor til at springe?

Annonce