{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.629 visninger | Oprettet:

WORLD CUP OG DRESSUR eller MUDDERKASTNING {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder her i Harme og vrede over hvordan folk taler om det ridning vi har set i Herning i år.

er jeg den eneste der er røv træt af at høre på en barriere rytter slynge lort ud som de bare virkelig ikke ved nok om? måske endda bare for at gøre Det?

at høre på folk som snakker om Biomekanik og fysiologi, men som ikke selv formår at fremvise et reelt videomateriale om det selvsamme???

Jeg er TRÆT af at folk på hobbyplan udtaler sig om en topsport som de egentlig ikke ved noget om?

Hvorfor skal det hele være så dramatisk og løgnagtigt??

Jeg spørger fordi jeg selv er meget ivrig debbatør FOR korrekt træning og uddannelse af hesten fra start til slut, men for første gang i mange år har jeg set ridning på topplan og det var sgu helt Humant?? det var pæn ridning og nydeligt at sidde og se på.
Jeg har selv fået den ære at prøve at lege med GP øvelser og heste... Og det er sgu SVÆRT!! en lille forkert vinkel i håndleddet og dyret dykker bag lod i piroutten, en lille forskydelse af skulderen i travers og hesten laver passage.

de heste og ryttere vi har set denne weekend VED hvor svært det er men de formår alligevel at få det hele til at se SÅ legende let ud...

Hvorfor tror folk der kan ride skridt, trav og galop at det skal være Perfekt? og endnu mere hvad for dem til at tro de egentlig kan se når det sidder lige i skabet???

eller er jeg bare en Hater som virkelig synes vores dressursport har taget en smuk drejning til det bedre og ynder at sætte pris på Det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  WORLD CUP OG DRESSUR eller MUDDERKASTNING
  • #2   23. okt 2017 Amen! Du har så ret TS smiley

  • #3   23. okt 2017 Jeg vil give dig fuldstændigt ret. Jeg er som du lige selv skriver, vel også en barriere rytter for jeg er nemlig hende der ikke kan holde sin kæft uanset hvad navnet på rytteren er.
    Jeg rider heller ikke gp, Ja faktisk rider jeg slet ikke lige nu. Men jeg kan mit hest og endnu mere mit dressur.. Men jeg bliver sgu muggen når man skal forklare over for unge mennesker hvorfor man kan SE det enten er korrekt eller ikke korrekt.
    Og det er også meget bevidst jeg vælger min måde at skrive på som jeg Gør, for jeg ønsker netop en debat og en reaktion.
    Men jeg gider ikke spilde tid på at lytte til dem som klager over smidt ryg, manglende samling og øvelser som ikke er vist, når deres egen præstation bærer præg af præcis Dette, men på LC niveau...

    Jeg har været i sporten i mange år og uddannet mange heste, og jeg ved derfor også hvad det kræver at lave en sådan hest. Men desværre er det ikke min mening folk vil høre, kun deres egen.
    Og at blive spist af med at man ikke skal diskutere fakta, fordi man løber tør for argumenter, det er sgu træls...


  • #4   23. okt 2017
    Jeg er mest af alt træt af folk der skal kommentere på andres ridning, som ikke selv er nået nogen som helst steder med deres ridning. De behøver ikke starte stævner og ride Grand Prix selv. Men for pokker da bare udvikle sig, komme videre i dressuren selv istedet for at padle rundt i det samme konstant.

    Det uanset om de kommentere på er grand prix, LA på klubplan eller PSG på distriktsplan.


  • #5   23. okt 2017 Det må du gerne uddybe krikken?
    I hvad og hvor padles Der?


  • #6   23. okt 2017
    Folk der ikke udvikler sig i deres dressur og padler rundt i samme problemer, aldrig udvikler sig - der aldrig sker noget, der er måske redet frem og ned i flere år. Der kommer aldrig mere niveau på ( igen, jeg snakker ikke om stævner nødvendigvis ).

    Jeg er bare lidt træt af at det ( ofte ) er de samme, med den samme ridning og manglende udvikling der evig og altid skal kommentere andre folks ridning - uanset om det er en hobby rytter eller grand prix rytter.


  • #7   23. okt 2017 Det kan bare hurtigt blive lidt sådan noget “jeg skal finde på et eller andet dårligt at sige”. Så fx en der skrev idag eller igår, at Cathrine Dufour momentvis havde en hård hånd i sit ridt lørdag. Armen please... så vil man da også bare have de negative og kritiske briller på. Jeg kan forstå hvis det er virkelig tydeligt at noget er galt eller grimt at se på, men ellers så værdsæt da det gode ved det, i stedet for at sidde og lede efter noget dårligt.

    Synes tit det er dem der ikke har prøvet det, som har en negativ mening til det, i stedet for dem der virkelig ved hvad det vil sige. Og nej man behøver jo ikke have redet gp for at have en mening om det, men jeg tror for mange at det ville ændre deres syn en smule smiley


  • #8   23. okt 2017 Jeg er helt enig Krikken.

    Jeg ser netop den samme tendens. Og her er det rene ord for pengene.

    Jeg læser mange opslag på en dag fra folk som elsker bidløs og bomløs, men som taler meget hårdt ned om klassisk dressur og her taler vi ikke akademisk men klassisk.
    Men jeg ser dem aldrig udføre eller rykke sig i niveau. deres heste bevæger sig stift og ukontrolleret men det er "Sund dressur" ??? de er umuskulerede eller direkte overmuskulerede i de "forkerte" muskelgrupper.

    SÅ kommer de rene ord!
    NEJ!!! søde dejlige Du, du ANER ikke hvad du taler om, og har ingen belæg for hvad korrekt ridning er eller hvordan det ser ud. Det basere jeg på det faktum at din hest efter 4 års ridning , stadig ligner en 3 års i volumen og muskulatur!


  • #9   23. okt 2017 Det sker alle steder, både til små og store stævner, du ka sikkert ikke lav om på det.
    Så gider du ikke høre på det, er det nok bedre at blive væk.
    Hesteverdenen er bare fyldt med kællinger, uanset hvor du er.


  • #10   23. okt 2017
    Nogle gange virker det også som om folk tror at man bare kan tage en hest i nogenlunde kondi og hive igennem alle mulige slags øvelser, uden den har musklerne til det og bæringen til det.

    Det kan man bare ikke. Du kan ikke mase en hest igennem en travers, piaffe, passage, versader eller hvad pokker man vil uanset hvor meget man vil hvis hesten ikke har styrken.

    Selvfølgelig har nogle heste lettere ved noget end andet, men man kan altså ikke bare hive en hest ind og pløje den igennem et dressur program uden den kan bære det.


  • #11   23. okt 2017 Sorte Slyngel.

    det var en meget vag og flad udtalelse.. og høre egentlig ikke hjemme under mit emne.

    det er jo lige præcis det jeg gerne vil ind og have en saglig debat om.



  • #12   23. okt 2017 Krikken

    nej lige præcis. og du kan altså ikke opnå samling og sug på bidet uden bid eller forstand på hvad der skal ligge bag øvelserne..

    jeg er tit blevet kaldt for en negativ observatør pga mine mange negative kommentarer på de helt store og kendte ryttere.. og ja jeg er negativ.. for jeg har i tidens løb ikke set ret meget dressur, men jeg er også nødt til ærligt at erkende når jeg så FAKTISK ser noget rigtig fed ridning med velfærd i top og villige dyr..

    jeg var en af dem der var meget forarget og højtråbende over Andreas , fordi han netop var et meget offentligt billede og dermed en kæmpe inspirationskilde for mange. og hans ridning var direkte hæslig og skadelig, samt han var DYBT modsigende i hans clinics. jeg er stadig ikke fan, men jeg synes han har oppet sig gevaldigt, og er vendt tilbage til den egentlige fantastiske dygtige rytter han er. det skal også ud.. og det kommer det.


  • #13   23. okt 2017
    Selvom jeg ikke er enig i folks måde og ride dressur på altid - så er man nød til at erkende, at det kræver noget arbejde og noget bæring af hesten uanset om man er enig i hvordan det er udført eller ej. Jeg er heller ikke altid fan af Andreas eller Isabell Werth, men jeg er nød til at æde at selvom jeg ikke er enig i ridningen og udførelsen altid så kræver det noget af hesten og rytteren at udføre det, de kan ikke tage en 4 års og hive igennem det bare lige.

    En anden ting er at det i programmerne også er meget tydeligt at hestene har forskellige styrker, det lader også til at folk glemmer det. Nogle har styrker i piouetterne, andre har det i fri trav, nogen i passage osv. - de er ikke lige stærke alle steder.


  • #14   23. okt 2017 LM og C

    lige netop.

    jeg havde en diskussion med en som gik voldsomt i forsvar over hendes ridt.
    den var smidt i ryggen, og lavede ikke passage eller piaffe for det hesten lavede havde intet med de øvelser at gøre.

    jeg så en hest og en rytter som Lørdag havde et voldsomt stort pres på skuldrende og det kom til udtryk i at der indimellem blev tryket en smule mere på knapperne og det gav en let spændt hest, som trykkede sig en kende mere end ønsket ned i forparten og blev lidt bagudstående i bagparten, men jeg så også en meget fin sammenlukning i bagbenet, en flot front med næsen pænt foran lod, og en blød og smidig ryg i trav øgninger såvel som samlet. i dag var hendes ridt bare lige SÅ meget bedre og langt mere i harmoni, og dat gav fandme pote..
    jeg blev her spist af med et billede taget skråt forfra fra hendes træning der hjemme hvor næsen er bag lod.
    og en video af vedkommenes svar på korrekt piaffe. hm en spansk hest hvor halen pisker fra side til side, munden er åben og næsefløjen krænget bagover samt flade øre ned ad nakken. påtaler dette over for vedkommende og får til svar at det er et udtryk for høj koncentration, for tøjlen er løs, og nogle heste er mere senistve end andre og pisker derfor med halen mere end andre. det var kropssprog..

    hvortil jeg jo svarede at ja. det er kropssprog, et tegn for tydelig ubehag og angst for biddet. så kom den med at man ikke kulle diskutere fakta. og at jeg jo var blevet orsøgt at lære noget om biomekanik og kropssprog... bum. så lærte jeg lige noget nyt smiley


  • #15   23. okt 2017 krikken.

    LIGE NETOP...

    derfor jeg er så glad for küren. her ses det nemlig tydeligt. men endnu mere glad på GP da man virkelig får set hele hestens repitoire og svagheder.

    alle heste er jo forskellige men det er jo ikke ensbetydende med at en hest der har en ringe piaffe er en dårlig hest. og i bund og grund kan alle heste lære de øvelser, men der er jo væsentlig forskel på kvaliteten i dem fra hest til hest.

    og så er der jo det her med NERVE
    folk aner simpelthen ikke hvordan man ser forskellen på en varm hest med meget nerve og en hest med ringe uddannelse eller en ringe rytter...


  • #16   23. okt 2017 jeg kunne faktisk godt tænke mig at prøve og teste folks viden omkring de forkellige øvelser.

    sådan rigtig nørdesnak.

    hvad skal der til, hvad er fremgangsmåden, hvad er resultatet og hvordan opnår man det i mellem liggende stadie fra indlæring til indlært.?
    nogle der er frisk på det?


  • #17   23. okt 2017
    En anden ting jeg tænker på imens jeg ser på ridtetene.

    Hestene er SÅ forskellige. Man er nød til og have en hest med noget go i for at være på det niveau, men hvis man får en hest med for meget go og tænding så får man nogle af de fejl der ses fx ved den australske rytter. Men har man for lidt go, så ser fx den fri trav eller andre øvelser ikke skide godt ud og får ikke nok kvaliteter, så det er en svær balance gang.

    Der udover, så bliver nogle af hestene ekstra vågne - og ja, nogle af dem har mere fat i dem end andre. Men hvis jeg red sådan et sted eller et andet jeg havde set frem til, så skal jeg være den første til at indrømme at ballerne var blevet klemt sammen og jeg havde redet røven ud af bukserne for at komme igennem så man kunne få oplevelsen med sig. Så kunne det godt være jeg måtte have mere fat i hesten ind imellem for at den fx ikke ilede for meget i en øvelse, men der er jeg altså ikke så hellig at jeg ville droppe en start, fordi jeg fornemmer en hest der er lidt ekstra fremme.


  • #18   23. okt 2017 Krikken

    nej netop.

    jeg husker desværre ikke så godt på navne, men jeg må indrømme den sidste rytter fra Tyskland. åh det er sådan en dejlig hest og rytter, og så var jeg meget imponeret over ham der red på den svedfukse vallak. måske var det ham fra australien? nej jeg husker det ikke. men sikke en hest. sikke en POWER og endnu mere nerve. vanvittig flot præstation af ham at han formåede at holde lidt sammen på det hele uden at tabe gejsten.


  • #19   23. okt 2017 Jamen hvad vil du så gøre for, at lave det om?
    For at skrive en tråd på HG, er nok ikke vejen frem.
    Man ka jo gå sin vej, hvis man ikke gider høre på folks lort.

    Jeg siger bare, du kommer ikke uden om det, folk har forskellige meninger.
    Og ligesom du er træt af, at høre på dem, ka de være træt af, at høre på dig.

    Din trådstart lyder ikke som debat, men mere som brok over andre der har irriteret dig en hel dag.


  • #20   23. okt 2017 Jeg har intet imod folks meninger.. tværtimod.

    Men jeg har noget i mod når folk udtaler sig om noget de ikke forstår eller ved nok om.

    Og jeg vil ikke bare gå min vej, Jeg vil LÆRE.
    Jeg vil vide hvorfor folk mener som de gør men ingen kan hive mig en konkret og saglig forklaring, deraf lort.

    Det er jo netop. en debat?
    Jeg spørger jo netop indtil om jeg er helt galt afmarcheret eller om andre tænker som Jeg?


  • #21   23. okt 2017 Ja jeg må sige at jeg var meget positivt overrasket over hvor mange flotte ekvipager der var at se, samt det fantastiske ridt Catherine gav i går. Vi skal huske at vi skal lade være med at dømme andre sine heste uden at kende baggrunden, ryttere der ikke er professionelle og måske ikke rider hesten hver dag, måske har der været pauser pga skader e.l. Feks vi har haft et lorteår.. Og Tindur stod de første par måneder af året.. Så taber hesten muskler og det tager tid at sætte de igen. Hvilken disciplin man rider har også noget at sige. En veddeløbshest skal have andre muskler end en dressur hest. Men ikke dermed sagt at man overhovedet ikke skal træne lidt dressur. Man skal bare ikke forsøge sig på øvelser hesten ikke er klar til eller man som rytter ikke har forstand på. Gud bevares.. Jeg har ingen ambitioner mht Tindur og dressur. Dressur er ikke mig. Men han skal kunne det grundlæggende. Rocky skal kunne mere, men det må jeg tage til den tid.
    Men selvom man ikke selv er professionel så kan man som heste menneske med flere år på bagen se hvad der er korrekt og pæn ridning og ikke. Man ser taktfejl og fejl på øvelser. Ja heste er forskellige med forskellige styrker, en dygtig rytter formår at træne de svage sider også, således at det bliver en god øvelse. Ikke fantastisk måske, men god og acceptabel. Bare tage galoppiroiettene, der var ikke mange der lavede de fantastisk.. Jeg husker den mandlige brasilianske rytter for nogle år siden. Nøj hvor kunne den ekvipage lave en galoppiroiettene smiley det var et syn for guderne.
    Når man vælger at være professionel, så vælger man også at verden skal se og tale om en. En almindelig rytter har ikke taget det valg medmindre man stiller op til konkurrence eller eksponerer sig på andet vis via YouTube e.l.. Og det skal vi alle huske. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   23. okt 2017 krikken og A S i er guder med de ord!!!

    de folk der plapre løs om biomekanik, og dyremishandling er ryttere der sjovt nok aldrig kommer til at kunne ride en LC til mere end 65%.
    de har så travlt, alligevel glemmer de at der faktisk skal en mere end sund og rask hest til for at kunne udfører hvad der skal udføres på det niveau.

    (og endnu sjovere, så glemmer de altid at heste på det niveau er heste, og st rytterne er mennesker som faktisk kan fejle)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   23. okt 2017 Men er det ikke direkte ironisk, at dem der oftes kommentere negativt på Dressur, er de ryttere der ikke engang har forstand på basale ting?

    Jeg tror ikke på "de er bare misundelige", men der må være en grund til at man kun har negativt at sig når det gælder profesionelle ryttere, og når det så faktisk er rigtig godt, så vil man alligevel smide en negativ-bombe, på noget så ligegyldigt - bare for at gøre det.


  • #25   23. okt 2017 AMT - men hvem her inde er KUN negative ift professionelle ryttere. Det er jo INGEN der ens. Der er professionelle der ikke fik røre mine heste med en ildtang, og der er professionelle jeg ville ønske jeg havde råd til at sende min hest til for at se hvad de kunne udrette med de. smiley ville være skide sjovt at sende Tindur til Isabell og se hvad han formåede at lære.. Om han overhovedet kunne lære noget smiley

    Mvh TT


  • #26   23. okt 2017 Se der kunne fjernsynet lave en ny serie.. Fem professionelle ryttere fik hver sin tilfældig hest der var lige langt i sin uddannelse. De fik ikke noget at vide om hesten og så havde de 3mnd til at uddanne den længst muligt og skulle stille op til en konkurrence imod hinanden smiley bagefter fik de alt at vide. smiley
    Det ville jeg personligt synes var sjovt at se. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   23. okt 2017 Team Tindur: der er altså også en verden uden for hestegalleri..

    Men bare se dig, jeg kan mindes at du har udtalt at du ikke vil starte dressur stævner, fordi at du ikke vil sættes i forbindelse med sådan en dressur.

    Du skulle lige smide "hård hånd"-kortet ved Catrine Dufour, selvom at det KUN var MOMENTER.
    hvorfor, bare hvorfor?


  • #28   23. okt 2017 Har ikke lige læst alle svarerne, men sad og så det i tv i går og var importeret.
    Jeg tror det var fifty fifty om jeg lagde mærke til noget "negativt" eller noget positivt. Men jeg tænker da mere, ej hvor er det ærgerligt at den ikke lige får trådt det sidste igennem i fri trav, går baglæns i piaffe, træder forkert i overgange mv. Synes mere at jeg er ærgerlig på deres vegne end decideret kritisk. Bevares, jeg kan da godt sidde og tænke, at hvis de lige åbnede hånden lidt mere, så tøjlen blev lidt mere eftergivende, ville der komme endnu mere afskub bagfra. Men det er jo kun gisninger, for jeg kender ikke hesten og ved ikke om reaktionen af det ville være mest positivt eller negativt smiley
    Da jeg var ung teenager kunne jeg finde alverdens kritik, men det kan man jo om alt i den alder smiley
    Men som jeg lige sagde til min mor i går, så er det jo også fordi at det netop er så veludført/velredet, at en lille bitte upser kommer til at stå meget tydeligt i kontrast til resten og bliver meget nem at spotte.


  • #29   23. okt 2017 AMT - Fordi der var momenter der gjorde at Cassidy åbnede munden i lørdags. I går var der intet. Jeg beskriver (ligesom dig) kun hvad jeg ser.. Og hvorfor skal jeg ikke have lov til det når du gør?

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   23. okt 2017 team tindur: og hvorfor tror du at hun har det ekstra fat i tøjlen??

    tror du at man kan ride rundt på det niveau, frem og ned, med løse tøjler, og uden at hesten i MOMENTER vil ryge bag lod?


  • #31   23. okt 2017 Selvfølgelig må man udtale sig og have en mening selvom man ikke selv rider på det niveau. Det var da skrækkeligt hvis man ikke måtte dømme uden selv at have redet GP. - Så havde vi jo nærmest ingen dommere!!!
    Jeg ved at der sidder dommere og dømmer landsstævner som kun lige selv har redet LA2 til omkring 60%! Hvad skulle vi gøre uden dem?
    Det handler ikke om at kunne ride. Det handler om at kunne SE og vægte hvad som er vigtigt. Mange beridere og dem som træner GP ryttere har heller aldrig selv været så dygtige eller haft så gode heste. Men de ved hvad der skal til og kan se tingene udefra, hvad man jo ikke kan, når man selv sidder der. Og derfor kan de hjælpe med træningen!

    Desværre synes jeg at janteloven rammer bedømmelserne nogle gange, for: "hvis man ikke selv kan ride på det niveau, må man ikke forholde sig kritisk" og så er det at jeg tænker, om det er derfor der smides så høje point efter nogle præstationer som har tydelige mangler?

    Så lige Cathrine Dufours ridt og det var virkelig flot. Synes at Cassidy bliver endnu bedre i sidste del af programmet hvor bagparten bliver mere engageret. Men stort set rentaktede gangarter, som tyder på god grundridning og en flot front fortil. Og dertil et næsten fejlfrit program af stor sværhedsgrad. Det bliver svært at gøre bedre. Pointene var fuldt fortjent her smiley

    I dressurfordringerne står der at dommeren skal skelne mellem grundfejl og almindelige fejl. Grundfejl skal sænke karakteren med 2-4 point i den enkelte øvelse og også have indflydelse på det samlede indtryk. Grundfejl kan for eksempel være: utaktede gangarter, spændinger, manglende accept af biddet (her tæller f.eks. bag lod!, underhals, åben mund og tungerækning) hvis de er gennemgående i programmet.

    Alle kan lave fejl i et program og det er svært at udføre et program uden. Så man kan ikke konkludere at folk rider dårligt på en enkeltstående utakt, et enkelt moment over/bag lod eller et enkelt slag med halen. Men det skal da trække ned i den enkelte øvelse uanset hvad man hedder.
    Der kan også indtræffe nogle uforudsete ting som gør at man et kort øjeblik må have mere fat i tøjlen end normalt eller at der kommer spændinger. Alt sammen fordi man er på udebane og under et vist pres. - Men det skal bare ikke være undskyldning for utallige momenter vist af topryttere under opvarmning på forskellige heste eller på lange billedserier. For så er det ikke længere enkeltstående momenter, men snarere den almene ridning for den rytter.

    Derfor er jeg ved at brække mig når bliver smidt mega høje point efter programmer hvor hesten ikke kan trave totaktet eller galoppere tretaktet samt går langt bag lod med åben mund og blå tunge og spjætter unaturligt med forbenene mens bagbenene hænger hjemme i stalden. Alt imens rytteren sidder og smilende modtager publikums ukritiske hyldest.
    Disse fejl er alle tegn på en fejlagtig (og skadelig?) træning hjemmefra og burde dømmes "ej godkendt"! som i gamle dage


  • #32   23. okt 2017 AMT- Jeg har da overhovedet ikke talt om bag lod! Jeg sagde at om lørdagen IKKE søndagen, så jeg nogle momenter hvor Cassidy havde åben mund og hun havde der lidt for godt fat i tøjlen. Søndagens ridt var fantastisk. Og så skal der jo lige siges at når man er på det niveau burde hestene netop være stærke nok til ikke at ryge bag lod.. Men det var der ej heller ret meget af. Så jeg er SÅ positivt overrasket over hvor flot der blev redet kontra tidligere. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #33   23. okt 2017 team tindur: Det ved jeg godt at du ikke har snakket om, det er sådan set bare et spørgsmål. smiley

    tror du at baglod skyldes mangel på styrke?

    dy tror ikke at momenterne kommer fordi at det er et samspil mellem to levende væsner?


  • #34   23. okt 2017 Ja mangel på styrke eller aktivering af bagpart smiley jo hvis hesten ønsker at slå fra så holder rytteren tilbage og beder hesten om at blive, her sker ofte momenter af åben mund, bag lod eller tab af bagpart/ryg. Men igen.. I disse klasser så burde hesten have en så stor samarbejdsvilje og være så stærk at intet af ovenstående sker. Men de er selvfølgelig dyr og har sine egne meninger til tider smiley derfor ikke alle egner sig som dressur heste også smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #35   23. okt 2017 har du selv redet på et højere plan, hvor der virkelig kræves mere end hvad der kræves svarende til LA?? (ikke nødvendigvis stævner)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   23. okt 2017 og det er intet ondt, prøver bare at forstå din tilgang af hvad man forventer af en hest og rytter

  • #37   23. okt 2017 Jeg er HELT enig med dig og Jeg er selv meget imponeret af ridningen i år. Stort set alle hestene var temmeligt afslappede, gik fint frem til tøjlen, brugte sig pænt og virkede faktisk godt tilpasse. Der var kun en rytter jeg ikke brød mig om, mener det var Katja (er ikke sikker på det var hendes navn). Jeg synes hun havde taget mere mel i munden end hvad hun kunne blæse. Høj sværhedsgrad, men hun formåede hun at udføre øvelserne middelt. Det hele virkede meget kaotisk og stressende. Hesten piskede løs med halen, skummede og er temmelig sikker på, at den havde tungen hængende ud af munden på et tidspunkt. Men udover det.. De danske ryttere har bare rykket sig nu og er endelig kommet forbi de gamle, gyldne 70%, som før var klassisk at de fik. De er for alvor oppe og blande sig. Cathrine er dk's svar på Charlotte Dujardin og den guld medalje var sgu fortjent! ?? 4 danskere på top 7, det er imponerende! smiley og ja, gu er der fejl - det er 2 levende væsener i samspil med hinanden, og ingen ting er forudsigeligt. Jeg tager altså hatten af! Om den enkelte rytter har lidt for meget fat i tøjlen eller hesten går lidt bag lod momentvis, det vil jeg slet ikke blande mig i - for det er IKKE mig der sidder på hesten og jeg er sikker på at rytteren forsøger at ride hesten så godt gennem programmet som muligt.

  • #38   23. okt 2017
    Hvis kræet til et stævne stivner sig, vil slå fra, vil glo e.l så korrigere jeg den på tøjlen - jeg vil altså ikke lade det ødelægge programmet/en karakter at hesten skal have lov og slå fra fordi den stivner sig over en blomst.

    Så skal man have den sløveste fjordhest, hvis man aldrig nogensinde skal have en reaktion på noget som helst i et program.


  • #39   23. okt 2017 Krikken - jeg har altså været den lykkelige ejer at verdens mest sløveste fjordhest - han fik ponyerne i Fårup til at fremstå som utilredne vildheste.

    Hvis han så et æsel, tændte han total af, og ja, der var faktisk nogle som havde taget et æsel, med til et stævne engang. - med andre ord, tvivler på at der findes en hest, som ikke kan finde på at kommer med en reaktion på noget uventet.


  • #40   23. okt 2017
    ......... Det var et eksempel, en måde og sige noget på - det skulle ikke tages personligt eller siges som at heste aldrig nogensinde reagere, men jeg tænkte folk ved hvad man mener når man siger en sløv fjordhest.


  • #41   23. okt 2017 Er helt enig, TS smiley Folk har sgu så tralt, og 9 ud af 10 kan ikke en skid selv! smiley

  • #42   23. okt 2017 Team Tindur.

    Nu blev jeg igen lidt stødt af dine ord.

    "heste på det her niveau, skal ikke slå fra, eller have manglende styrke" (Læs: ikke ordret)

    sikke noget fis at sige. mange af disse heste er ikke mere end 12-15 år. Cassidy er 12. Det er en utrolig ung alder at være SÅ gennemgribende stærk og velredet i. Og alle disse heste har netop også en hverdag hvor de måske får småskader som alle andre heste på lavere niveau også får. MEN det kan man ikke se på banen. man ser kun den ene lille taktfejl, som måske skyldes at den trådte en lille smule skævt ud af boksen,traileren, folden eller andet, mere skal der ikke til før det slår igennem under et program. og i de 7-9 min hvor programmet står på får du kun det ene indblik men kender ikke resten af træningen der ligger bag.

    Det er en udtalt fejl at tro at fordi niveauet siger GP så skal de være fejlfri. Det er stadig en udvikling . Måske ikke som i at gå fra LA til M men små ting som skal blive bedre, små ting som mangler lidt styrke eller lidt eftergivenhed. Og et utal af de heste der faktisk NÅR det her niveau er jo heste med en meget høj andel fuldblod og dermed meget nerve. de kan være en drøm at ride fordi de netop har det ekstra gear men det gør også at der er UTROLIG mange knapper på sådan en og man skal kun trykke forkert en gang før hesten reagere kraftigt.

    Jeg plejer at sige til mine elever at alm mennesker som jeg og dem, rider på en Skoda, en Audi og nogle gange en Mercedes.
    Men for at nå toppen skal man have en Ferrari, en Porsche, eller en baghjulstrukket BMW . de heste vi ser med meget nerve som eksempelvis Cassidy. Det er rumraketter. alle de små bitte knapper i instrumentbrættet sidder meget tæt og man kan let komme til at trykke forkert på en men i rumraketten kan det have fatale følger. og det er der man skelner de bedste fra de dygtige.


  • #43   23. okt 2017 et eksempel på dette er også at der jo også skal tages højde for om hesten i sig selv har naturlig bæring, flow og ikke mindst kvalitet.

    Min anden hest var en sød lille brun hoppe efter Dolomit. 160 og lidt rund. Jeg købte hende som beset med en gaffelbåndsskade. den skulle genoptrænes men var før skaden på LA niveau. Jeg skridtede ture de første 6 måneder og da vi fik OK fra dyrlægen om at gå i fuld træning. Ja så gik det fandme stærkt. jun var 8 da jeg købte hende.
    da vi begyndte at ride mere dressur og flere øvelser gik det op for mig at denne lille hest uden så meget som én god gangart, kunne gå hele vejen i øvelsesstyrke og stabilitet.
    på kun halvandet år gik hun fra en LA 1 til MA.
    alt hvad jeg lærte hende sad fast første gang. travers, changementer, piroutter, passage og serier.. den ville aldrig kunne få mere end 60% på en stævneplads men den var slide sjov at ride fordi alt var 100% stabilt på hende.

    Min næste hest var en Hollandsk varmblod på M niveau, med Masser af nerve og kæmpe gangarter. ham kunne jeg på 2 år ikke lære at trave med ryggen oppe under rytter fordi han havde lært at lave passage og piaffe i en ung alder og var blevet tæsket ind i det. Han kunne alt det "sjove" men intet af det som skulle give ham styrken til at udføre det.. Og han panikkede fuldstændigt hvis du slap tøjlen så gik han rodeo.

    SÅ fik jeg min lånehest.
    en stor og smuk SPRING hest.
    efter Carano og Lanthan til Morfar. lang på alle måder, 176 cm og 80% af højden var ben.
    travede som en 3er pony og havde galop som en fuldblod. flad og DØDkedelig.
    Hun gik fra nytilredet med en 3 måneders pause, til på 4 år at score et 9 tal i trav på distrektsplan i LA. Hun kunne flyttes helt urimeligt meget i sine bevægelser, elskede sit job som dressurhest og havde tænding som du selv kunne administrere over. den blev vurderet af min dyrlæge som 5 års (1 år hos mig) til 240.000 som den stod og var, og han havde aldrig oplevet så ung en hest med så perfekt en ryg og bevægelse.
    Jeg fik ros til skyerne for den hest og mit arbejde.

    hvilken hest tror du jeg kunne være nået længst med?


  • #44   23. okt 2017 Ingen heste kan prestere 100% hele tiden. Og det vil være dage hvor selv den bedste hest falder fra hinanden. Men det er her rytterens formåen og kendskab til den enkelte hest kommer på banen. For så skal man på en dårlig da måske varme op det mindre således at når det virkelig gælder så kan hesten formå at fuldføre ridtet med et godt resultat. Men ingen er perfekte. smiley

    Mvh TT


  • #45   23. okt 2017 En god opvarmning kan ikke ændre på hvis hesten på banen skulle kigge lidt, spænde lidt op, fejltakte/snuble, misforståelse af signaler, over frisk hest eller andet - man kan ikke forberede alt på opvarmningen.

    Man kan have en nok så fin hest og god ridning på opvarmnigen, så kommer man på banen så ændres alt. Og omvendt kan opvarmningen være elendig, så kommer man på banen og hesten går som en drøm.


  • #46   23. okt 2017 Krikken - men det handler igen om at kende sin hest! Jeg ved da at til springningen skal jeg da ikke varme Tindur op så meget mere end turen til rideskolen, for så bliver Han for hurtigt træt smiley (bare som et eksempel)

    Mvh TT


  • #47   23. okt 2017
    Det ændre stadig ikke på alt det der kan ske inde på banen som man ikke kan gøre en dyt ved i opvarmningen :o). En god opvarmning, kan ikke ændre på at tingene kan gå galt på banen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #48   23. okt 2017 opvarmning kan ikke ændre på at der kommer en taktfejl, at hesten spænder op.

    og man kan være 110% sikker på at opvarmningen er nøje planlagt til mindste detalje.
    det er ikke for sjov at starttider til sådanne stævner bliver overholdt til punkt og prikke


  • #49   23. okt 2017 TT
    At vide hvor lang tid man skal varme hesten op så den ikke bliver træt, er altså ikke en kundskab eller noget man skal kende hesten vildt godt for. Det ved de fleste da, og det er nu sjældent derfor der sker fejl på banen for toprytterne (ud fra min umiddelbare tanke). Det kan være alt muligt andet som Bl.a krikken nævner smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #50   23. okt 2017 med tanke på at selv en fodbold spiller/håndboldspiller kan fejle når de har helt åbne mål, så giver det i mit hoved slet ingen mening at små monter med fejl er så "bandlyst" og forkert når man både skal holde styr på sig selv, ekstremt små signaler og en hest. fodboldspilleren/håndboldspilleren har trods alt ikke et levende væsen som de skal håndtere samtidig.

  • #51   23. okt 2017 Jeg har da ALDRIG skrevet at de ikke må lave fejl! Jeg har da netop skrevet at ingen kan prestere 100 % hele tiden..

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #52   23. okt 2017 Team Tindur: nu var den ikke skrevet til dig.

    MEN... "jo hvis hesten ønsker at slå fra så holder rytteren tilbage og beder hesten om at blive, her sker ofte momenter af åben mund, bag lod eller tab af bagpart/ryg. Men igen.. I disse klasser så burde hesten have en så stor samarbejdsvilje og være så stærk at intet af ovenstående sker. Men de er selvfølgelig dyr og har sine egne meninger til tider derfor ikke alle egner sig som dressur heste også"

    - hvad skal det så betyde?? smiley smiley

    Det er direkte modsigende. Jeg ved at der står "Burde ikke ske", Men hvis man bare har en smule kendskab til ridning - selv på det niveau, hvor vi taler verdens bedste ryttere - så ved en hver at når det kommer til omgang med heste, så sker det forudsigelige engang i mellem, og det forudsigelige kan sagtens være at hesten lige spænder op, at man lige for lagt benet 10 cm for langt tilbage, og at der derfor kommer en taktfejl, eller at bagparten ryger - det er en del af det at tide, at fejl sker - HVER GANG. nogle fejl er bare mindre end andre.

    Lige meget hvordan du rider, når man kommer op på et plan hvor der er øvelse efter øvelse, uden videre tænkepause, så kan momenter med små fejl ikke undgåes.

    Hvis det ikke sker, så ville der forlængst være givet rene 10-taller, og 100% i div. klasser.


  • #53   23. okt 2017 Nu er der stor forskel på taktfejl og at fuldstændig tabe ryggen. smiley og sidstnævnte er ikke okay i de høje klasser smiley og som tidligere skrevet.. (nøj hvor skal man da gentage sig..) så er der ingen der kan være på 100% hele tiden! Og ja man bliver da bedømt efter ridtets udførelse (som regel) og det er da også sådan det skal være.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #54   23. okt 2017 team tindur: nu spørger jeg igen.

    hvilket niveau har du selv redet på?


  • #55   23. okt 2017 AMT - LC hvad har det med sagen at gøre? Dressur reglementet og hvad der skal kunnes er ikke anderledes om jeg så havde været proff smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #56   23. okt 2017 Team Tindur: tænker mere i forhold til træning. stævner er kun få minuter ud af mange timers arbejde.

    men hvorfor at jeg spørger? fordi at det kan gove en forståelse for din tanker omkring hvad en hest på det niveau skal kunne, og hvordan det bør foregå.


  • #57   23. okt 2017 TT - du får dressur til at lyde utrolig simpelt og nemt smiley Der er bare så meget mere i det.. Tænk hvor mange timer disse ryttere træner hver eneste dag - og hvor meget der er timet og tilrettelagt - og hvor meget der skal spille sammen på dagen. Som en anden nævner - vi ser jo kun de 7-8 min på banen - ikke alt det andet. Og selvfølgelig kan der være momenter, der ikke er perfekte - men stævner er også en del af uddannelsen. Og den der med at man "bør kende sin hest" - hold nu.. deres opvarmning er fuldstændig planlagt ned til mindste øvelse - og er der er helt sikkert både en plan b og c, hvis noget ikke spiller. Men der er dyr - og selvfølgelig kan de reagere på omgivelserne - også på det niveau! smiley

    Er ret enig med dig, TS. Og stor ros til dansk dressurs fremgang - wauw! smiley


  • #58   23. okt 2017
    Jeg ved godt nogen tænker "årh hende der den irriterende krampe der tror hun er noget, fordi hun rider noget LA på klubplan og har ændret mening om tingene ".

    Men, der er altså bare foreskel på at lulle rundt for lange tøjler hjemme på banen og lade hesten selv bestemme hvor hovedet er, fordi tingene skal være ih så åh så biomekaniske korrekte og åh dog, hvis man kom til at kræve lidt af hesten og det tog mere end tre år og få hesten til at samle sig lidt.

    Nu har jeg lige redet en omgang dressur på damen her til aften og hun satte både i galop da jeg bad om temposkift i trav, tabte bagparten, spændte op og slog fra og alt muligt andet - fordi det er det der sker. Men til træning gælder det ikke nogen steder og man kan rette tingene. Det tæller ikke ned i nogen procent til træning at hesten taber bagparten fordi den takter forkert eller glider, det tæller ikke ned at hesten glor på jakken på langsiden og slår fra eller spænder.
    Det gør det på banen. Man har få minutter ud af de mange timer man har brugt til træning, til at gøre alting perfekt - men når man har med et levende væsen og gøre så er det sjældent perfekt.

    Hvis man ikke selv har startet stævner og på et niveau end mere en LD hvor de fleste kan komme afsted med og få en nogenlunde procent, hvis bare hesten ikke går baglæns, så er det altså svært og udtale sig om stævner og ridningen dertil. Når man ikke har nogen anelse om hvordan det er og for det første ride øvelserne og for det andet i det hele taget ride stævner.


  • #59   23. okt 2017 Lige så meget som dem på topplan ikke bør lave fejl, kan man jo også sige at dem på alle andre niveauer heller ikke bør lave fejl. Er man på LC niveau “bør” man jo kunne ride det lige så godt som toprytterne rider GP som er på deres niveau. Og undskyld mig men der bliver da lavet mindst lige så mange fejl af dem der rider LC som af dem der rider GP, og hestene på LC niveau bør da også have ryggen med og ikke åbne munden, men det sker da alligevel.
    Så kan nogle måske sige “jamen dem på topplan burde være bedre” - men det er de jo så faktisk også ret tit ift procenter, der er da sjældent nogle i en LC der rider til 82 %, og ja det kan da godt være at man kan score flere point i en GP (det ved jeg faktisk ikke), men procenterne kan jo sammenlignes mange andre gange, fx i procentklasser smiley

    Så vend den lige lidt ind af.... Det skal godt nok ikke være sådan at bare fordi man ikke selv kunne gøre det, så må man ikke have en mening. Men så alligevel, for du ved vel selv hvor svært det kan være at få din egen hest til at brilliere på jeres niveau, og det er jo det samme for dem smiley Så selvfølgelige indtræder der fejl i ny og næ.


  • #60   24. okt 2017 Hvert niveau sin sværhedsgrad smiley

    I lc-klasser sker det ofte at de nye og urutinerede heste fx ikke springer korrekt an i galop - selvom de gør det derhjemme under træning. Her giver manglende koncentration samt spændinger udslag i en “tydelig fejl” på det niveau.
    Men her vil dommeren så ikke give 1 point, for hvis rytteren korrigerer, og hesten springer korrekt an og galopperer resten af volten fint, så kan man måske få 5 eller 6 point for øvelsen, trods fejlen.

    Når vi når op i svær dressur, så koster det point hvis hesten ikke er helt med over ryggen i anspringet, hvis ikke det svare maksimalt tilbage efter øgningen ect.
    Jeg er da der i træningen med Pinot, at fx galopanspring skal der både være total eftergivenhed, spring henover ryggen, ingen svingen ind/ud med bagpart - og så skal jeg også lige sidde korrekt, signalet skal være minimalt, og jeg skal ikke komme til at hænge i tøjlen/sidde skævt, træde for meget ned i indvendig ect ect ect.

    Jeg kan godt huske da galopanspringene skulle indlæres - og hvor lykkelig man var, når man fik et pænt velbalanceret galopspring med god fremadsøgning, fremfor de 9 tidligere som blev forkerte, ilende, løbet i gang ect.
    Og det er lidt det samme vi er i nu, det er hverken hver 3 eller 4 galopanspring som er godt, men måske hver 10.ende hvor jeg kan mærke DER der er det rigtig godt. Selvom set fra sidelinien, så kunne han jo ikke drømme om at spring forkert an, ile eller løbe, men nu er det bare andre detailer som skal finpudses.

    Og det er der jeg må indrømme jeg får respekt overfor dem, som rider på højt plan - både de mindre gode og de rigtig gode. For det er sgu svært, og knapperne ligger så tæt på de her heste mht hvilke øvelser ect de skal gå ind i, så bare en lille skævhed kan ødelægge en hel øvelse. Og de bliver straffet for at hesten går for dyb i piaffe, svinger i ch’erne ect

    Så kan jeg så gå ind og sige, at jeg har da dyb respekt for sådan en som isabell werth, som rider D.Johnson - for den hest er ikke skabt til dette niveau, det den kan er den trænet til og støttes i at gøres bedst muligt. Det rides maksimalt, og hver lille fejl straffes tydeligt, hver gang den hest spænder lidt, så er fejlen tydeligere, fordi den er redet til kanten af hvad den kan præsterer.

    Mvh Charlotte


  • #61   28. okt 2017 Jeg kom lige til at tænke på det her emne, i dag efter jeg havde redet stævne.

    Pony og jeg skulle ride LA1 imod heste. Det har vi gjort før.

    Pony havde usandsynligt meget energi og var meget spændt. Så hun brugte masser af energi på at gå og spænde op, var derfor ikke igennem fortil og med i øvelserne. Det resulterede i at hun changerede i en volte tilbage/kontra, trippede og satte i galop i noget trav, lavede en skæv tilbagetrædning og andre ting.

    Fordi hun var så spændt, så havde jeg også mere fat i hende og hun gik sikkert mere dybt - det var ikke fokus i det her program, jeg fokuserede bare på at ride så godt som muligt, i den situation vi nu var i.

    Vi kan sagtens ride programmet her hjemme uden problemer - men i dag gav det 57%. Så er der muligvis nogen til stævnet der har tænkt hvad pokker jeg lavede i en LA, når kræet gjorde alt det - men de ved jo ikke hvordan tingene ser ud hjemme og hvordan hesten går normalt.
    Så hvis nogen tænker sit, så fred være med det.

    Det er bare noget anderledes og komme ud og man ved aldrig hvad der sker.

    Pony har fået en masse energi efter foderskift, det er super fedt og giver noget ekstra i traven men har så andre ulemper så vi skal nu ha' lært og bruge den energi konstruktivt.

    Også kan jeg måske ride til 65% næste gang, som jeg har gjort før - det er ikke til og sige før man kommer ud.


  • #62   29. okt 2017 Mit "problem" er ikke hvordan der rides til stævnene, for selvfølgelig kan der ske uforudsete ting, der udmønter sig i diverse fejl.

    Mit problem er hvordan man kommer frem til den ridning hjemme på banerne. Jeg har set det man kan kalde "mellemtrinnet" af dygtige ryttere, altså nogle hvor hestene koster 100.000 og over, samt de er dygtige nok til store stævner og har sponsorer, men ikke ryttere i de helt høje klasser og derfor er det efterfølgende baseret på dette.

    For hvad jeg så i forskel på disse heste og de "alm stabile hesten uden takfejl og som gik korrekt, men ikke svære øvelser" gør at jeg er i tvivl om vi er på den rette vej.

    Hvis man, for at opnå resultater, skal fremavle heste med så meget tændning og gangart, at de skal rides hårdt, bag lod, vold-piskes (ikke alle voldsomt heldigvis, men pisken var meget aktiv som straf og ikke blot tjat tjat) så de bløder ud af munden og har striber på røven efter hvert ridt. Eller springhesten stilles foran et spring og piskes på bagbenene, mens den holdes fast, så den lærer at det er ubehageligt at være der, så de er sikre på den springer, så står jeg af.

    Det er IKKE rimeligt at de dyr vi træner, trænes uhensigtsmæssigt grænsende til dyrplageri uanset hvor meget nerve de så har! Det er os selv der har bragt hesten derhen, og kan man ikke styre den uden vold og magt til dagligt, så skal man ikke ride den!

    Så ser jeg herinde feks. Charlotte med Pinot og Caspian, hvor ridningen heldigvis ser ud til at foregå anderledes og hestene trænes, og selvfølgelig presses, men ud fra det jeg ser ikke mere end de kan kapere og magter. Her giver dressur mening også de sværere øvelser, men jeg synes der umiddelbart er langt flere, der vælger den "hårde, men nemme vej frem" istedet for at RIDE hesten. Og igen, hvis undskyldningen er tænding og nerve, så man er nødt til, til dagligt, at være voldsom hård grænsende til dyremishandler, så skal man ikke ride. Det er desværre ofte de sidstnævnte, der vinder og det gør mig ked af det.

    Og kan jeg ride? Nej gu kan jeg ej smiley jeg kan få ryggen på hesten op og kan mærke om den er taktfast, det er det niveau jeg er på. Men jeg kan sige at kræver dressurhest den voldsomhed, jeg har set lagt for dagen af disse "dygtige" ryttere og deres anerkendte undervisere, så vil jeg ikke ride dressur eller spring for den sags skyld. Og det er ikke fordi jeg kun lige har været på den lokale rideskole smiley

    For mig er dressur til at styrke hesten også mentalt, så den ikke har den vilde tændning, så man netop IKKE skal hænge i tøjlen og snøre næsebåndet ind, så den ikke åbner munden når man så gør det og det kan jeg se ikke giver de gode points desværre, så for mig er det en lukket dør.

    Så måske jeg ikke må udtale mig fordi jeg ikke har reder grand prix på en hest med meget tændning og nerve, men hvis jeg for at kunne det, skal give køb på mine etiske værdier i forhold til dyrevelfærd, så vil jeg hellere være barriere-rytter, eller helt reelt, så ser jeg ikke stævner mere, gider ikke smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #63   29. okt 2017 karen: er den lange smørre en generalisering, vare noget du har set på nettet, og derfor mener at det sker over det hele, eller reel fakta som DU har set i MANGE tilfælde???

  • #64   29. okt 2017 Karen
    Gad også godt vide hvordan og hvor du har set alt den dyremishandling, for siden du kan udtale dig om at dressuren og springningen generelt er sådan, så må du jo have været hjemme ved alle dressur- og springrytterne. Ellers er det jo bare fejt at generalisere sådan fordi du har set enkelte tilfælde.


  • #65   29. okt 2017 Karen.
    Jeg må desværre indrømme at jeg er meget enig med dig.

    Jeg ser desværre det samme. Og jeg er skuffet.

    Men at fravælge sporten fordi nogle få er nogle svin, er for mig det samme som at acceptere og bare se til.

    Dressur handler ikke udelukkende om GP eller procenter eller nerve...

    dressuren er et samarbejde mellem hest og menneske, et samarbejde som gennem erfaring, træning, indsigt og talent, i sidste og højeste ende kan give en chancen for GP.

    Jeg møder desværre selv alt for mange på lige præcis det niveau og i prisklassen du nævner hvor resultater går forud for alt andet..

    en af dem er en pige som har en ældre hoppe som er uddannet til GP men har en hulens masse skader og skavanker. Den er blevet halt igen. Hun køre på dyrehospital med Den,får konstateret gaffelbåndsskade. Den skal så have laserterapi i 3 måneder og så skal den scannes igen. bliver den scannet i orden og er rengående, er planen at hun skal ud og starte GP på den og derefter skal den bare aflives.
    Dette er en true story og jeg overhørte vedkommende sige dette til behandleren.
    Dette går så langt ud over min forstand at jeg måtte sætte mig og hyle af arrigskab.

    så jeg VED det er sandt hvad du siger Karen. For jeg ser det selv.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #67   29. okt 2017 Hayley: der er ingen der siger at hun ikke har ret.

    Men der er endnu ingen kan lægge beviserne for denne påstand. og derfor bliver jeg personligt nysgerrig, om påstanden kommer af den ene eller anden grund.

    nu er der så ikke tale om tophestene, men dem i midten af skalaen, dem der hverken er dårlige eller helt vildt gode. Det giver en kæmpe forskel, eftersom at der er tale om en helt anden kvalitet at hest, og en helt anden evne ved rytteren.


    det er naivt og tro at man kun kan nå toppen ved piskeslag og tæsk. du kan imo ikke tæske en hest til styrke og fuld kropsbevisthed, som det kræves på World Cup niveau - men selvfølgelig er der brådne kar, men lad nu være med at gøre det til en selvfølge at man er dyremishabdler pisker sin hest mm. bare fordi at man rider på toppen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #69   29. okt 2017 hayley: hvorfor har du beviserne fra din påstand om måden hestene behandles på fra??

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #71   29. okt 2017 hayley: er det ikke et lidt tyndt grundlag at bruge, og tage udgangs fra?

    Ingen tvivl om at nogle er for hårde ved deres heste, og at nogen har en forkert tilgang til ridningen og håndteringen generelt, men du mener at disse NOGEN, er stort set alle, fordi du har set nogle videoer, og så ellers fantasere dig til resten??

    det sgu lidt tamt.


  • #72   29. okt 2017 Tjaaa nu skriver jeg netop at jeg har været rundt mange steder og set dette, samt har jeg set anerkendte trænere, som bruges af rigtig mange, benytte de metoder og ligefrem anbefale det, og derfor kan jeg regne ud at det sker flere steder end jeg så ser.

    Samtidig skriver jeg netop at min udtalelse er på baggrund af min erfaring, så Amt og Lm så bør i læse det hele og se at jeg netop ikke generaliserer, men lægger erfaring til grund og fortæller at jeg har valgt dressuren fra af samme årsag, men samtidig erkender at der findes ryttere derude, der ikke kommer til tops med vold.

    Men har så også set 2-3 heste helt i top million kr klassen, på dyrt sted, blive redet som jeg aldrig nogensinde ville kunne få mig selv til. Det betyder ikke at jeg mener det sker overalt, men det betyder at den underviser mener det er ok og derved nok underviser flere på den måde.

    Ligesom jeg har været til flere spring stævner hvor hesten piskes på som straf for ikke at springe, eller rykkes vildt i munden, så igen jeg ser det ske og hører tilråb som "giv den bare slag" "den skal ikke bestemme" osv. og kun en gang har jeg hørt en dommer påtale det, her slog rytteren hesten i hovedet flere gange med pisken efter den havde stoppet flere gange.

    Så læs mit skriv igennem og så spørg igen, generaliserer jeg eller understreger jeg netop at jeg udtaler mig på baggrund af hvad jeg har set flere steder (at jeg hører en masse også er en anden sag, men andenhånds viden er ikke nok imo. Generalisering er hvis jeg skriver det foregår sådan alle steder smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #73   29. okt 2017 karen: jeg kan faktisk ikke se at du beskriver hvor du har dannet dine erfaringer, ud over "jeg har set". men det er nu engang et ret vidst begreb.

  • #74   29. okt 2017 Har stået opstaldet på stort stævne sted og været rundt på mange for at se om jeg kunne forliges med den ridning jeg så og ville flytte derhen, netop fordi jeg synes der var for meget grim ridning der hvor jeg stod.

    Og når man ser den samme grimme ridning 5-6 steder + på opvarming ved stævner (og til stævner), så er det jeg vælger fra, for folk synes så det er ok og det gør jeg ikke smiley

    Jeg vidste godt mit skriv tages ilde op, men helt ærligt når du som ungdomsryttere der udtages til landshold lærer det er ok at hesten bankes med pisk for at blive sat på plads, så synes man nok også senere hen at voldsom ridning er ok, ellers er der vel nogen der har stoppet det smiley


  • #75   29. okt 2017 Amt kan godt se det manglede, derfor den efterfølgende forklaring smiley

  • #76   29. okt 2017 Og lige for at understrege, så er der jo absolut også pæn ridning jeg har set, det underkender jeg så absolut ikke. Og synes også jeg skrev det i første skriv smiley

    Men synes desværre at se at er ambitionerne høje, gives ofte køb på hestevelfærden.

    Så det er blot for at fortælle hvad jeg reelt synes og mener ud fra min personlige oplevelser. Og der holder jeg fast i at der er langt mellem pæn ridning og "pres under hensyntagen til hesten" de steder jeg har set og når grim ridning bliver nødvendigt, synes jeg at så bør man bare ikke have en hest med så meget nerve, hvis det er undskyldningen smiley

    Det er MIN mening og derfor JEG ikke er at finde på dressur banerne som jeg skrev, tilgenfæld finder i mig så heller ikke råbende efter ryttere, eller siddende på tilskuerrækkerne og svine til eller for den sags skyld droppe navne på steder eller ryttere, for jeg skal ikke bestemme hvad andre gør, men jeg forbeholder mig retten til at have min mening om at det er grim ridning eller ikke i en tråd på nettet smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #77   29. okt 2017 karen: tag for din uddybning smiley

  • #79   29. okt 2017 Amt velbekomme smiley Var sikker på jeg havde uddybet det i mit skriv, så derfor min "undren" i #72

    Er helt enig i at man skal passe på ikke at generalisere, eller blot "have hørt noget om nogen", så dit skriv var helt klart på sin plads smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #80   29. okt 2017 jaren: jeg har stor forståelse for din holdning, især når du faktisk har set og oplevet det du frastøder. smiley

  • #81   29. okt 2017 må også sige at selvom dette ikke er topheste, dog var der flere fra steder som ask og andre anerkendte steder, så når man kommer ud til stævne og ser folk der i mens de venter på banen stiller hesten op foran springer og pisker den 3 gange for så at ride videre er en forfærdelig mærkelig måde at give ens hest lyst til at tage springene.
    Så der er bestemt både positive og negative aspekter i rideverden, men ting som overnævnte, det er metoder jeg tager afstand fra.


  • #82   29. okt 2017 Jeg kan desværre ikke skrive mit egentlige dilemma herinde, men jeg kan måske beskrive det.

    som sagt før har jeg været i sporten i mange år, har arbejdet professionelt med heste og uddannet utallige.
    De steder jeg har arbejdet har det været os, rytterne der sætte standarden af det arbejde vi lavede og vi fik ros og var dybt respekterede for det.

    Der hvor min film knækker, er når personer jeg følger tæt, beder om mit synspunkt men ikke lytter. Og 3 uger efter har vedkommendes underviser så sagt det samme og så er det pludseligt rigtigt.

    Jeg er TRÆT af de undervisere som er enten beridere eller trænere, stå som en helgen på midten og klappe i deres hænder når hesten presses ud over sine grænser, med pisk, hjulsporer og stramme næsebånd. Jeg er TRÆT af at høre på den ene syge bortforklaring og undskyldning for de Utallige overspringshandlinger der sker.

    når jeg selv underviser, sætter jeg mine elever et klart billede på hvem jeg er og hvad jeg står for. tingene tages i HESTENS tempo... ikke mit.. ikke rytterens. Og jeg går ikke på kompromis med ønsket om stævner før alt er parat.

    Jeg bliver så SKUFFET og såret når jeg ser på dette menneske som proklamerer at være glad for sine dyr, men sælger dem når de ikke rammer paletten indenfor hendes ønsker. og ked af det når jeg høre undskyldninger som jeg kan jo ikke blande mig i toppen hvis hesten går og åbner munden konstant eller brøler direkte igennem mine hjælpere...

    Jeg har kun et svar...
    SÅ LAD VÆR!
    hesten viser gentagende gange alle tegn på at den ikke kan være med at den ikke er stærk nok, ikke forstår, men bliver kun mødt af straf, svarer ikke nok frem, hjulsporer, svare ikke nok tilbage, strammere næsebånd så den ikke kan løbe, sætter sig ikke nok, får så mange og hårde slag med pisken at den har tydelige hævelser bagefter, skubber ikke nok af, Ja samme resultat med pisken.
    Jeg føler mig magtesløs når jeg skal kigge på, skal være der for vedkommende og jeg bliver spurgt "hvad synes du" ????
    .....
    .....
    ....
    .....
    Jeg synes din hest Lider, jeg synes du er en egoistisk rytter, jeg synes du er inkompetent, jeg synes du har ødelagt din hest og værst af alt jeg synes du er en komplet ignorant og arrogant idiot!!
    så jeg bakkede ud ... Jeg er normalt ikke typen der nogensinde holder min kæft.. Men det her kan jeg ikke...
    I mange år har vi delt tænker og ideer om det at ride og uddanne. Men fordi jeg ikke rider stævner hver weekend og ikke giver en skid for procenter da de kun afspejler et resultat af frygtelig ridning, er jeg ikke "nogen " eller god nok mere. vedkommende mener at have overgået mig i niveau og dermed er DYGTIGERE end jeg...

    jamen okay.. så vær DYGTIGERE end mig.. Men det bliver UDEN mig i den ligning.. For jeg kan og vil ikke acceptere det jeg ser...

    Hvad sker der for folk? hesten er en fantastisk hest, med gode grund gangarter, et super fornuftigt hoved, det rette eksteriør og talent for det svære... Men den er SÅ trist og ked af det...

    Jeg kan sgu ikke klare det... og den knokler weekend efter weekend og yde sit bedste men får bare aldrig den ros den har brug for NÅR den har brug for det... Og vedkommende læser den som var det russisk raketforskning på 9000 sider!!


  • #83   29. okt 2017
    Nu rider jeg "kun" LA på klubplan og jeg synes der er gevaldigt langt imellem dem der rider grimt. Hvis man kun er til lange løse tøjler og mener bag lod er et bande ord, så er der sikkert ganske meget forfærdenlig ridning.

    Men jeg ser ikke meget "krølle mulen ind til bringen " og bøje til højre og venstre rundt. Jeg ser ganske fornuftig ridning og forstår ofte fint hvorfor den der vandt, vandt.


  • #84   29. okt 2017 Krikkken jeg er absolut ikke kun til lange tøjler og er bange for bag lod. Jeg er heller ikke bleg for at korrigere en hest, hvis den udviser uønsket/farlig adfærd, omend jeg hellere forsøger at indlære den ønskede adfærd, end straffe for den uønskede, så erkender jeg at man helt sikkert kan blive nødt til at markere.

    Men jeg er ikke tilhænger af at ride hesten rundt bag lod med vilje, ikke kun lige i momenter, for det forekommer for alle undertegnede inklusiv smiley men den del af dressurverdenen og springverdenen jeg har oplevet, der var bag lod daglig forteelse, nogle mere voldsomt, ligesom piskeslag kunne høres i hele ridehallen, hvis hesten ikke udførte øvelsen korrekt. Og dette altså også under diverse undervisere.

    Til stævner kunne det se helt anderledes ud, men det ændrer for mig intet, hvis den daglige træning er for hård.

    Så ok måske det var 10-25 ud af hvad 30-40 opstaldede, der red på den måde de forskellige steder jeg var ude at se på (flere gange) ligeså det sted jeg stod, så ændrer det ikke på at det praktisk talt var 80% af dem der havde ambitioner om stævneridning, der red sådan.

    Resten red måske skovtur eller tullede bare rundt, og helt sikkert de også lavede fejl, ligesom jeg selv helt sikkert laver fejl, men jeg synes bare at det billede jeg følte så, var at skulle man "op" af ranglisten, så var det på kompromis med hestevelfærden dagligt, for jeg kunne jo se dem øve med mulen rettet mod bringen (nogle mere end andre) og det jeg kalder frustreret afstraffelse hver dag.

    Så jeg bifalder god dressur, hvor man rider hesten og jeg har skam set det et sted vi nåede at stå, faktisk på en fjordhest, hvor det foregik for sæde og ben og holdningen fra underviser var at det var rytterens skyld hvis der blev begået fejl, så der var sjældent behov for voldsom korrigering og aldrig frustrations slag. Den underviser har jeg stor respekt for og jeg ved at rytteren er meget langt også i "ikke-fjordheste-regi" så jeg VED det kan lade sig gøre.

    Men oplevelsen er desværre at det er sjældent, hvertfald her i omegnen, og igen derfor har jeg valgt det fra, andet end jeg selvfølgelig har fokus på smidighed, korrekt bæring osv selv. Men jeg vil simpelthen ikke ride hver dag med ondt i maven, fordi hesten er frustreret under mig, og det ville den helt sikkert blive med størstedelen af de undervisere og den ridning jeg personligt har set, hvor målet er konkurrencer smiley


  • #85   29. okt 2017
    Men du kan vel bare ride som du vil? Og ride stævner på en måde så du ikke får ondt i maven? Der er jo ingen der tvinger dig til at ride på en bestemt måde.

    Jeg tror også ofte at tingene opleves forskelligt, fordi vi har forskellige grænser for tingene. Jeg undlader mig og udtale mig om heste der går konsekvent bag lod fordi jeg ikke aner en dyt om hvad rytteren har af tanker om tingene, ligesom folk ikke aner en dyt om mine tanker når jeg rider rundt.

    For nogen, så er de ved at sætte sig på bagdelen og råbe mishandling hvis hesten går sådan her:
    http://www.gettyimages.dk/detail/photo/female-horse-rider-practising-dressage-high-res-stock-photography/88464203?esource=SEO_GIS_CDN_Redirect

    http://australian3de.com.au/wp-content/uploads/2016/11/Gemma-Tinney-Dressage-Day-One.jpg

    http://www.globaldressageforum.com/images/website/paginas-website/Wittig_rechthoek.jpg

    For andre er det sådan her før vi er ovre i noget, hvor de har nået grænsen.
    http://www.gettyimages.dk/detail/photo/dressage-scene-royalty-free-image/173891090?esource=SEO_GIS_CDN_Redirect

    http://www.dressageisnotasport.com/wp-content/uploads/2012/08/dressage.jpeg

    https://i.ytimg.com/vi/F7zZu71ckgw/maxresdefault.jpg

    Også kan jeg godt forstå folk går forkert af hinanden, hvis man ikke er enige om udgangspunktet.


  • #86   29. okt 2017 Men du viser netop billeder i en stævnesituation hvor der netop kan opstå momenter (og i øvrigt også kun billeder af momenter) hvis hestene i den øverste serie billeder rides sådan konsekvent helt tiden, ja så synes jeg det er voldsom ridning.

    Og ja jeg kan ride stævner som jeg vil, men det vil jeg ikke for jeg mangler en underviser, der kan undervise mig til at kunne ride på så højt niveau, uden jeg skal gå på kompromis med mine etiske holdninger. Jeg har set det kan lade sig gøre, det er jeg ikke blind for, men målet for mig er ikke en placering, men en holdbar hest der trives og ikke mere smiley

    Men jeg er ikke enig i at man til dagligt skal lukke øjenene for dårlig ridning, når den er påvist skadelig for hesten. Derfor valgte jeg at flytte min hest, jeg ville ikke støtte steder, hvor voldsom ridning blev accepteret og ligefrem opmuntret, ligesom jeg åbent meldte ud hvordan jeg havde det, hvis nogen spurgte. Ikke sådan hviske tiske underligt bag ryggen, men åbent fortælle at JEG ikke ville kunne ride sådan, fordi det stred imod hvad jeg havde lært om hestens trivsel og biomekanik. Altså på en ordentlig måde, hvor bolden blev på min banehalvdel, så at sige.

    Jeg har ingen ønske om at støtte det jeg synes er overvejende dårlig ridning som middel for at opnå succes, derfor vil jeg bare ikke den del af branchen, det er min stille protest.

    Så nej jeg kommer ikke til at forstå at målet helliger midlet og at man kan synes grim ridning i det daglige er ok fordi hesten har nerve osv. Der mener jeg personligt man fejler det ansvar man har som tænkende menneske.

    At andre har en anden holdning respekterer jeg sådan set, men holder mig så netop væk fra steder hvor sådan noget kan forekomme, og støtter det ikke smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #87   29. okt 2017 karen: jeg tror at billederne bare illustere at folk har forskellige grænser for hvad der er ok smiley

    tror ikke at det er bevidst at alle er i stævnesituationer.


  • #88   29. okt 2017
    Så kan jeg godt forstå folk går forkert af hinanden, for jeg vil på ingen måde dømme folk der rider som den øverste serie billeder jeg sætter ind. Jeg aner intet om deres ridning, hestens baggrund eller noget som helst.

    Jeg har ledt efter en underviser, da jeg var "anti bag lod og løse tøjler er skide godt " og der er absolut ingen, ingen underviser af hvad jeg kunne finde der red sådan der er kommet videre end og ride rundt frem og ned og max til noget jeg vil kalde LC form. Også synes jeg det taler fint for selv selv. Det er da helt fint, hvis man har målet om at ride frem og ned på en afslappet hest.


  • #89   29. okt 2017 Amt: Jeg tænker jeg er enig, men en del af min pointe er jo at selvfølgelig sker de her ting, der er bare for mig personligt en enorm forskel på, som jeg skriver, om den første serie billeder er sådan man rider hele tiden, eller blot uheldigt fordi hesten lige dykker af en eller anden grund smiley

    Så derfor giver det ikke mening for mig at se de billeder, for nej er det momenter så er det ikke hård ridning (nægter at kalde det dyremishandling, før jeg kan se om det efterfølges af blødende mundvige og sår af pisken osv eller en hest der forskrækket rykker med hovedet ved tag i tøjlen fordi den er vant til at straffen kommer som ryk i tøjlen) men er det sådan der trænes hver dag, så synes jeg det er hård ridning.

    Og det er derfor jeg overhovedet begyndte at skrive på denne tråd, for NEJ det er IKKE ok at svine folk til uden at kende baggrunden for billeder eller uden at tage hensyn til at hesten er til stort/lille stævne, hvor hverdagen ikke er som den plejer. Her vil der være trælse momenter, som ser meget uheldige ud.

    Men derfor giver det ikke i mine øjne carte blanche til at ride i et konstant dårligt moment dagligt, eller for den sags skyld acceptere sår, piskestriber osv som noget der er en del af træningen af hesten.

    Jeg ville blive lykkelig hvis det viste sig at toppen ikke gør det samme, og klart en del gør sikkert ikke, men jeg tror simpelthen ikke på at når vejen frem til toppen er så hård, som de steder jeg har set, at toppen så pludselig er helt anderledes. Undervisere underviser og lærer vel af andre?

    Krikken: super du synes det er fint, hvis det foregår sådan hele tiden, men det kan jeg så ikke se det opbyggelige i og netop her mener jeg at hvis man bliver nødt til at ride skadeligt for at opnå placering, tjaaa så vil jeg helst ikke ride til placering smiley


  • #90   29. okt 2017
    Jeg tror det er fåtallet af mennesker der acceptere piskestriber, sår og andet kreativt på hesten - og det er heller ikke noget jeg ser.

    Billeder kan være uheldige ja, men som AMT nævner, var det ment som illustration af noget der ikke var uheldigt.

    Uanset eller ej, så gider jeg ikke dømme folks ridninger hverken til stævner eller træning, da jeg ikke aner noget om deres bevægegrunde for den, ligesom de heller ikke kender mine.


  • #91   29. okt 2017 Karen H:

    Synes du da ikke at det vil være så meget mere en sejr at komme afsted og få placering eller vinde, når du VED at din egen ridning er etisk i orden hjemmefra?

    Jeg tænker at netop sådan kan vi være med til at ændre tingene i den rigtige retning. Og det kan godt lade sig gøre smiley


  • #92   30. okt 2017 Gitte jo helt sikkert, men 2. ting: 1. Jeg ønsker ikke at støtte op økonomisk omkring den branche (baseret på egen erfaring) 2. Jeg kan ikke tage til stævner, for så længe jeg ikke har mulighed for at finde en underviser, der kan tage mig "dertil" uden jeg går på kompromis med mig selv, så nå jeg jo knap til lc'erne, før jeg kommer til kort smiley

    Bemærk at jeg understreger at jeg ikke selv er en dygtig rytter, når dygtig er at vinde stævner og det ØNSKER jeg heller ikke, hvis midlet er hårdere ridning end jeg ønsker at udføre.

    Krikken, vi må nok blive enige om at være uenige om hvad der er for hård ridning og om det er ok at ride anatomisk/biomekanisk forkert smiley Jeg kommer ikke til at synes det er ok at ride hårdt til dagligt og hårdt er ikke kun piske-slag og blødende mundviger, men også ridning der er bevist skadeligt for hesten. Så er jeg faktisk ligeglad med hvad rytteren har af bevæggrunde, det er og bliver ikke ok i min verden at gå på kompromis med et dyrs velfærd, for at jeg kan få en sløjfe smiley

    Jeg synes så heller ikke jeg "dømmer" nogen, at dømme nogen ville være at se på billeder, video eller et enkelt stævneridt og så sige "de rider hårdt".

    Jeg synes tilgengæld det er helt ok at synes ridningen er hård, når man har set det i daglig træning gentagne gange, om rytteren er enig er jo op til dem. Jeg står jo ikke med popcorn på barrieren og råber grimme ord, men har min helt egen mening, som jeg gerne deler hvis adspurgt, men ellers holdes for mig selv.

    Det er ikke mere enkelt end at det blot har fået mig til at vælge en anden del af ridningen smiley Jeg kører ikke hadekampagner, eller står forrest i hetz, men giver gerne mit besyv med i tråde som disse smiley

    Og nej jeg synes ikke bid, kandar, sporer osv er synd, eller at det er synd at ride.

    Og ja jeg synes også at man som hyggerytter, bør stræbe efter at hesten går korrekt og taktfast, simpelthen for holdbarhed, ligesom jeg bruger dressuren som gymnastik og synes faktisk at dressuren giver mening i forhold til at styrke hesten. Og har givet eksempler herpå, omend der i min tidligere hestehverdag var langt mellem hvad jeg synes er pæn ridning smiley

    Det er blot midlet til at komme derhen, hvor der gives placeringer, jeg ikke er enig i, i rigtig meget af den daglige træning jeg har oplevet smiley


Kommentér på:
WORLD CUP OG DRESSUR eller MUDDERKASTNING

Annonce