{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.104 visninger | Oprettet:

Køb af hest {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg går og leger lidt med tanken om at jeg vil købe en hest på et tidspunkt. Jeg er faldt helt vil for frieser, og drømmer om at min hest skal være af denne race. Jeg har nogle spørgsmål andgående køb af hest.

Jeg har redet i mange år og har været inde ved hesteskadronen. Hesten vil primært skulle bruge til dressur da jeg ikke er så stor fan af spring.

Hvad ville prisen ligge på en frieser?

Hvad skal man være opmærksom på ved af hest?

Hvilken alder vil i andbefale heste at have for en første gangs ejer?

Håber der nogle der vil svare på dette så jeg kan komme videre med mine tanker eller opgive det lige forløbigt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hest
  • #1   2. dec 2017 Hvis du ønsker en dressurhest, så skal du være opmærksom på, at mange friesere har det svært med galoppen..

    Men skal du have en der har gangarterne i orden, så skal du regne med omkring 50.000 for sådan en frieser...


  • #2   2. dec 2017 Det skal bruge som hygge hest og lige nu er det kun klubstævner at jeg har i tankerne ikke at skulle rejse landet rundt for konkurrence

  • #3   2. dec 2017 Prisen på en frieser ligger fra de 25-30.000 kr for plage/ungheste og opefter, prisen stiger i takt med uddannelse. Hvis du finder dem billigere fejler de som regel noget eller har ikke KFPS stamtavle - det skal de have, det er den eneste måde du kan vide at den er renracet og at du får en kvalitetshest.

    Det er en helt fantastisk hest, men hver hest er forskellig fra de andre ligesom ved andre racer, så gør op med dig selv hvad temperament og lignende du ønsker dig. Når det er en førstegangshest vil jeg anbefale en det har sin grunddressur i orden og lidt mere til, så du stadigvæk selv har mulighed for at forme og lære. Men samtidig har hesten lidt erfaring, den er ikke helt rå. Men det kommer også an på hvad du selv kan.

    Kan anbefale dig at kontakte stutterier tæt på dig og høre om du må komme og kigge, møde hestene og høre om racen. Den er helt fantastisk! Har selv en vidunderlig hoppe og har ellers redet en del frieser før også.

    Du skal dog være opmærksom på at bygningen kan give besværlighed ift dressur og at få den til at bruge sig korrekt. De har også tendens til muk, så sørg for at finde et sted med så tørre folde som muligt når det er.

    Once you go black you never go back!


  • #4   2. dec 2017 Er dog ikke enig med Sanne i udsagnet om at de har svært ved galoppen, den ligger ikke unaturlig for dem som sådan. Nej, de er ikke udstyret med den bedste galop i verden, det er heller ikke der avlsfokus ligger, men jeg har aldrig mødt en frieser med det problem smiley

  • #5   2. dec 2017 Og så skal du være meget OBS på at racen ikke har en dyt med SEGES at gøre. Den skal omregistreres i Holland, så papirerne sendes dertil, så skal du betale noget medlemskab og sådan lidt, når det er gjort, så får du papirerne med dit navn og en bruger til KFPS. Vil du deltage i noget indenfor forbundet som kåringer med din hest, skal du være medlem af DFF og KFPS.

  • #6   2. dec 2017 Jeg har redet siden jeg var 4 og lige nu kan jeg ride øvelser på LB niveau på en god elev hest, har redet nogle af de frieser der var ved hesteskadronen, og der var det kun den ene der havde problemer med venstre galop ellers var der ikke noget.

    Siden jeg har redet han som eter hest og er stoppet der over savner jeg ham helt vildt og ikke mindst at ride på ham, for det var bare noget specielt i for hold til dansk varmbold som de også har der over.


  • #7   2. dec 2017 En frieser er bare noget helt specielt og det kommer man ikke udenom. Hvis det er det du virkelig føler for, så synes jeg du skal gøre det, hvis det selvfølglig hænger sammen økonomisk og alt det der. Men lad være med at gå på kompromis med kvaliteten af hesten, så heller spare lidt ekstra op og vente lidt længere smiley tænker du skal ud i en på 8+ år smiley

  • #8   2. dec 2017 Men jeg vil råde dig til at læse rigtig meget om hestens anatomi, hvordan du får den til at søge korrekt frem og ned, bruger sig korrekt uden at krølle sammen og lign. Og så en god underviser med forstand på dette smiley

  • #9   2. dec 2017 Kan nok også se at lige nu har jeg nok ikke råd, men var bare nysgerrig på det og høre fra nogle der kendte til race om hvad der er godt og vide for en første gangs ejer. Har hund og træner med den også, så det skal der også være tid og penge til.

    Kender lidt til det med at få dem til at gå korrekt for det arbejdet vi med der over, og ham jeg red på havde til dens til kun at bøje lige bag ørene, men ville helt sikker få undervisning på den for at gøre det så godt for den som muligt.


  • #10   2. dec 2017 Nej det er desværre en pokkers dyr hest i indkøb.. smiley det hele skal jo kunne gå op, men godt du er realistisk.

  • #11   2. dec 2017 Det er jeg for dyrene skal have det godt og jeg skal have tid og penge til dem, men rart at få hørt lidt om hvad man skal være opmærksom på ved køb af dem

  • #12   2. dec 2017 Det skal de nemlig smiley og sørg for at få den undersøgt rigtig rigtig godt, evt få vurderer eksteriør og få skrevet en kontrakt.

  • #13   2. dec 2017 Det vil jeg gøre, for de skal bare vær i orden når det er til den pris

  • #14   2. dec 2017 Det skal de. Ellers bliver det i hvert fald en dyr fornøjelse smiley eller det kan det blive.

  • #15   2. dec 2017 Ja det kan det og så er det ikke en fornøjelse at have dem hvis det er.

  • #16   2. dec 2017 Stemmer i med sandra- besøg gerne stutterier af racen for at få et indblik.
    Jeg selv har haft en frieser hoppe og de er ik helt som andre racer.
    Personligt synes jeg at de kan være meget intelligente på mange områder, de kender ik til ens personlige "rum" de træder gerne helt op i fjæset på én, de kan være meget udspekuleret under rytter og tester gerne rytteren af..
    De er lang tid om at udvikle sig psykisk til en voksen hest, som mange glemmer.
    Når det er sagt så er de nemme at arbejde med i horsemanship og når de stole på dig, SÅ STOLER DE PÅ DIG og er en pleaser ( dog for øje at de stadig kan teste en af) men det er jo ik ment som noget negativt smiley man skal bare vide det og synes da det er fedt med en hest med personlighed smiley
    Min egen var en ren fornøjelse at træne i horsemanship, hun lærte trailerlæsning af en omgang og havde hun oplevet en succes, så huskede hun det til næste gang.
    Du kunne jo måske også være part for en tid på en frieser for at se, om racen er dig og om du kan med deres gangarter i forhold til dressur.
    Vil sige med det rette stykke arbejde uden at haste hesten igennem til at gå højt niveau så får du en hest som sagtens kan begå sig super godt på en dressur bane smiley

    Vær obs på at frieser har tendens til sommereksem ligesom islændere osv...


    Kan være jeg tager fejl, men det er min erfaring smiley


  • #17   2. dec 2017 Den Hellige - er tildels enig. Jeg mener så ikke at en hest tester og prøver af, men det er jo en helt anden snak smiley men de er meget pågående og der skal man sætte en grænse og være konsekvent smiley

  • #18   2. dec 2017 Du skal også være opmærksom på om "historien" om hesten som sælger siger giver mening, for det er ikke alle der har rent mel i posen.

  • #19   2. dec 2017 Sara- helt enig men vil sige at det gælder generelt ved køb af hest, hund osv.... der er mange der ik taler sandt smiley desværre

  • #21   2. dec 2017 Lige nu skal det ikke være en der skulle kunne gå den helt store dressur, da det ikke lige pt er det jeg vil med ridningen. Det er kun på hyggepland, men er begyndt at savner at ride hver dag, og kender også til det med at de ser synder for det gjorde ham jeg red på, selv om han var en eskorte hest så han nogle ting der var farlige.

  • #22   2. dec 2017 Af erfaring, sørg for at skrive ALT ned i en god kontrakt, og undersøg alt det du kan, som køber har du undersøgelsespligt.. og så få lavet en handelsundersøgelse, da du ellers står dårligere som køber, hvis noget skulle gå galt.
    Frieser heste kan være meget forskellige, lige som så mange andre racer, der er kørehest/ gammeldags typen og dressur typen, eller den mere sportige.. det er måske ikke korrekt beskrevet, set med rigtige frieserøjne, men forskel er der.. jeg kan anbefale dig at kigge nærmere på Frieserstalden Ripa( det er familie), de har de smukkeste friesere, særligt deres hingste... Det er den sportige type de har, og absolut dressurtyper.. deres hingste går høje dressurklasser, middelsvær hvis ikke svær dressur efterhånden. Og er nok nogle af landets højest gående friesere dressurmæssigt.. Jeg tænker, for at du kan se typen.. de er SÅ fantastisk smukke..


  • #23   2. dec 2017 Fandt dem kun på facebook men de er flotte, men er også faldt for racen især med deres lage man og pandelok.

    Det er denne type jeg har redet på.


    profilbillede
  • #24   2. dec 2017 Det er faktisk en ret slank type, sådan lige som man ser den der.. de fleste friesere er lidt bredere.. Men kan kun give dig ret, de har et dejligt sind og er generelt meget omgængelige:)

  • #25   2. dec 2017 Han var også slank i forhold til de andre de har.

    Tydeliger her at han er tynd/slank


    profilbillede
  • #26   3. dec 2017 Hvad ville prisen ligge på en frieser?
    Det afhænger jo helt af, hvad du vil have smiley En unghest utilredet er billigere. En voksen uddannet er måske lidt hurtigere "sjov" at være på. En frieser med flot krop og kæmpe gang er dyrere smiley

    Hvad skal man være opmærksom på ved ?køb? af hest?
    Hestens sundhed - få den tjekket efter af dyrlæge, handelsundersøgelse og evt. røntgen. Om den stemmer overens med egne krav. Er den for gammel - for ung. Passer temperamentet til dig. Lad være med at købe noget, du er usikker på eller i tvivl, om du kan magte smiley

    Hvilken alder vil i andbefale heste at have for en første gangs ejer?
    Afhængig af din erfaring! smiley Har du redet i mange år på andres heste, så kan man købe det, man føler man kan klare. Har du redet elevridning skal du have en mere solid hest. Jeg købte selv som 15 årig en utilredet DV/Oldenborger-blanding og red selv til... men ikke alle har mod og mulighed for det smiley Mener dog man kan det meste, bare man har en underviser med og mod på det og på at blive bedre smiley Men har set MANGE, der køber for svære/for temperamentsfulde heste = de ryger videre og rytterne bliver utrygge... og det er da synd! smiley

    Lav en liste - hvad vil du have? Hvad er dine krav? Hvad er dine ønsker til en hest? smiley

    Jeg købte en 2 års pinto ved et "uheld" - skulle have ventet, men så var han der! Så kun 14 dage efter, jeg mistede min anden hest, stod min nye i stalden. Kiggede kun på den ene - og han var helt rigtigt til mig. En meget rar hest med et kæmpe hjerte, men også varm og med tænding. Han er alt det, jeg kunne drømme om - og mere til. Så mærk efter, hvad vil du? smiley HUSK eks. at en frieser ikke altid er super egnet til dressur - jeg ville ikke selv lave det valg, hvis jeg reelt ville ride dressurklasser smiley

    Jeg faldt for min smukke pintovallak. Og har ikke fortrudt det et sekund. Han ligner en alm. varmblodshest - MEN med pletter og ekstra charme (hvis du spørger mig, selvfølgelig smiley ) smiley Han kostede den nette sum af 16.000 kr som unghest smiley Og har fået den vurderet til omkring de 75-100 for nyligt - ikke at han nogensinde skal sælges. Så man kan godt få en god hest til billige penge, hvis man er indstillet på at arbejde for det smiley


    profilbillede
  • #27   3. dec 2017 Friesere er smukke heste, men min oplevelse er at de er vågne heste med et eksteriør, som oftest arbejder imod fremfor med dem.
    De er ikke nemme, kræver rutinerede ryttere, og selv dem som går på højere plan får ikke deres ryttere til at bryde ud i sang over deres evner.

    Når det er sagt, så er det halve af et godt samarbejde med en hest, at man synes den er fantastisk og HESTEN for en selv.
    Og hvem ville dog købe en hest, hvis man ikke syntes den var lækker smiley

    Som med alle heste, som skal være førstegangs hest, så vil jeg som andre anbefale en ældre veluddannet hest på 8-12 år, som giver en god tur hver gang, og som er trænet til lidt af hvert.
    Og som med alle andre racer får man ikke sådanne “guttermænd” for meget under 50.000 kr.

    Man kan godt forsøge sig ud i at købe en unghest med et godt eksteriør og godt sind, men så skal man være opmærksom på, at der skal ligges meget arbejde i, meget træning og fx opstaldning sted hvor folk kan hjælpe, og hvor du har nem adgang til super god undervisning.
    Nogen trives med at uddanne heste, andre synes det er sjovere at få en hest som kan lærer fra sig smiley

    Det jeg har lært som amatørrytter er, at du skal finde en rar hest, som gerne vil samarbejde og som har tillid til mennesker - så giver det oftest et godt match.

    Held og lykke med hestekiggeriet smiley

    Mvh Charlotte


  • #28   3. dec 2017 I skriver det kraver meget tid med en unghest, men gøre det ikke også det med en ældre og mere erfaren hest, du skal jo bruge den samme tid til de samme ting?
    Men hvad er det i tænker der tager længere tid i hverdagen end med den ældre hest?


  • #29   3. dec 2017 Opsadling kan sagtens tage længere tid, og en unghest kan ofte ikke lige så godt tåle at stå stille et par dage, som en ældre hest kan..

  • #30   3. dec 2017 Når jeg end dag skal have en hest var det ikke at det kun var få gang om ugen jeg skulle afsted men næsten hver dag, da den skal passes og motioneres.

  • #31   3. dec 2017 Det folk generelt glemmer med ungheste, er at de jo intet kender til/er vant til.

    De skal lærer ALT - både i stald, på ridebanen, på skovtur, gå i trailer, springe ect.
    Man kan ikke bare regne med at kunne ride en tur i skoven, når de er nye og urutinerede - så skal man for en sikkerheds skyld have en rutineret hest med.
    Måske har de ikke lært at stå stille, når man skal sætte sig op - så det skal de trænes i, og i starten er det derfor smart at have en hjælper med fra jorden af.
    De aner ikke hvad det betyder, at du ligger benene til dem - det skal DU lærer dem hvad betyder. De aner ikke hvad du mener, hvis du tager tøjlen. En halv parade - de har ingen ide om hvad du mener. Schenkelvigning, tilbagetrædning, galopanspring osv - de ANER ikke hvad det er.
    Du skal lærer dem alt - det er som at lærer et børnehaveklassebarn at snakke engelsk på højt niveau.

    Og så kommer det sjove - de skal endelig ikke rides for meget - en god tommelfingerregel er 3 år = 3 gange om ugen, 4 års 4 gange om ugen ect.
    Min erfaring er at en ridetur i ridehallen med dressur, der er 30 min rigeligt for en unghest. Så bliver de trætte både fysisk og psykisk.

    Og så kan man jo bruge en masse tid på, at lærer dem at stå stille ved smed, når de skal have deres første sko på. Lærer dem at få dækken på. Lærer dem at gå i trailer, lærer dem at blive vasket, trukket med osv osv - tiden løber med alt det”almindelig håndtering” de skal lærer.

    Jeg har selv ved hjælp af min berider uddannet mine to ungheste fra nytilredet til S-dressur. De er nu 9 og 10 år og er veluddannede velopdragne heste - da jeg fik dem som 1 års skulle de lærer at have grime på og gå i snor ud til folden smiley
    Så der ligger masser af arbejde i at uddanne en hest til at blive en veluddannet velopdragen hest.

    Og ja nogle gange er det da ikke specielt sjovt, at man ikke kan ride et korrekt galopanspring, eller man kun kan ride i 20 min før hesten taber koncentrationen af træthed, og begynder at “opfører sig uartigt”. Man må endelig ikke fejle i sin signalgivning - du skal have om ikke andet en overordnet ide om, hvad det er for signaler du vil lærer hesten, og du skal give de samme ens signaler gang på gang for at hesten forstår hvad det er du mener.

    Det er SÅ meget nemmere med en voksen veluddannet velopdragen hest, som giver en god tur hver gang, og hvor du kan lærer øvelser af den, i stedet for at den skal lærer af dig smiley

    Jeg vil absolut ikke fraråde ungheste - men jeg har set at det tit går galt, fordi folk reelt ikke har sat sig ind i hvad en unghest kræver, og tror det bare er en billigere udgave af en veluddannet hest.
    Men er man villig til at gå ind i det at have unghest, synes det er sjovt at træne alt fra bunden af, er super ydmyg overfor hesten, og forstår at det ikke er hesten der fejler, mens ens egen fejlslagen træning hesten viser - så kan det blive verdens mest lærerige og udviklende tur over årene.

    Mvh Charlotte


  • #32   3. dec 2017 Lige mine ord Charlotte. Det ligger meget arbejde i føl, plage, ungheste.. Og det er vigtigt at man har styr på hvad man laver og er klar over at alt skal læres og at det er vores ansvar og evt fejlindlæring der gør at det går galt eller at hesten ikke forstår smiley

    Mvh TT


  • #34   4. dec 2017 Stald Pheonix: det er ikke korrekt. Jo hvis man ser på ældre heste indenfor racen, men i dag er avlsmålet en alsidig hest, der kan bruges til lige det ejer har lyst til. At en frieser ikke er egnet til ridning er heller ikke korrekt. Nogle er vågne ja - men ikke alle. Sådan er det også med andre racer. Alle heste er forskellige, så jeg synes det er forkert at skære hele racen over en kam på den måde.

  • #35   4. dec 2017 Det er en højtstillet hest, ja - men det er også dét. Alle heste skal lære at søge korrekt frem fortil og søge ned, bruge sig korrekt og lign. Men når den kan det, så er de en drøm at ride på. Alle heste er forskellige, men jeg har efterhånden redet på mange friesere - alle samarbejdsvillige og utroligt arbejdsglade. En hest der gerne vil frem, gerne vil vise sig og please sin rytter.

  • #36   4. dec 2017 Sandra: der er jeg så ikke enig.. har også redet friesere og af forskellige typer. Jeg synes heller ikke de er en fornøjelse at ride. Det har bygningen meget imod sig, nye avlsmål eller ej.
    Har endnu til gode at møde en der ikke er liiiidt høj i tændingen og spooker.

    Jovist er det en lækker hest, men lækre at se på end at sidde på..


  • #37   4. dec 2017 Nu har jeg redet en frieser og jo han kiggede meget, men han var ikke en der nem at få igang når det kom til dressuren, så der skulle vi so m rytter arbejde meget. Men han var nu på lækker at se på og jeg syntes han var nem at sidde på. Dette er også en af grundene til at det er sådan en jeg godt kunne tænke mig i stedet for en god dressur hest inden for dansk varmblod.

  • #38   4. dec 2017 Nu kan jeg se du kommer fra Fyn- jeg kan anbefale dig at kontakte Stutteri Sortemosegaard v/ Henrik Find.
    Han avler friesere og har en del forskelligt. Men jeg ved at han er altid klar på en snak og svare på spørgsmål. Og viser gerne sine heste og stutteri frem (Han skjuler nemlig ikke noget) Jeg har arbejdet der i 1 1/2 år og det er skønne og kærlige heste som bliver passet og plejet. Der kommer flere føl hvert år. Og alle heste er registreret og bliver kåret. Selvom det måske ikke er lige nu du skal købe en hest så ved jeg at Henrik stadig vil hjælpe med spørgsmål osv.
    Held og lykke.


  • #39   4. dec 2017 Vil da være noget jeg kigger på, tak for tippet smiley

  • #40   4. dec 2017 Nu findes der andre flotte og ridbare racer end Dv smiley man kan jo vælge en af de traditionelle. Danske kongelige heste smiley

    Mvh TT der elsker de fantastiske Freder.


    profilbillede
  • #41   4. dec 2017 Nu er det frieser jeg er faldt for og sådan en jeg vil købe. Dette var ikke et opslag om at finde et alternativ til denne race...

Kommentér på:
Køb af hest

Annonce