31. aug 2008 Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Natteblind/nedsat syn? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Hvad har i af erfaringer med heste og natteblindhed?
Kan de blive natteblinde? Har kun læst om hvidfødte knapstrupper, men ikke andre racer..
Hvad med nedsat syn?
Jeg tænker på hvilke sygdomme/lidelser der kan ramme hestens øjne?. Ikke pga. skader såsom rifter mm.
Håber i vil dele jeres erfaringer/viden med mig
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Skrev SRP om hestefarver, og havde dette afsnit om natteblindhed:
Hvor præcis natteblindheden er kommet fra, og om den altid har været forbundet til det plettede gen er uvist. Men den kan meget vel være opstået, da man har avlet specifikt efter den plettede farve i ’tidernes morgen’. Natteblindhed, eller CSNB (Congenital Stationary Night Blindness), er en ressecivt nedarvelig sygdom, der fører til at hesten har ringe- eller intet syn i lav belysning. Natteblindhed kan også føre til nedsat syn i dagtimerne, og generelt skabe problemer for hesten i hverdagene.
Det vides at natteblindhed og det plettede gen er koblede gener, altså er de placeret ganske tæt på hinanden på den samme kromosom, hvilket fører til at de to gener oftest følges ad, når generne nedarves fra forældrene. Man kan stort set altid konkludere at en hest der er homozygot dominant for det plettede gen, vil være natteblind, og derfor undgår man ofte at avle denne farve med bevist, samt at krydse homozygot plettede heste med plettede. Man er dog ikke gået så vidt, som at udelukke natteblinde individer fra avlen, eller individer der er raske, men bærer genet for natteblindhed. Det ville fjerne en for stor del af avlsmaterialet inden for de to racer. Man er dog bevidst om problemet – for natteblinde afkom sælger jo ikke. Man kunne tænke sig til at natteblindheden i kanbstrubber- og appaloosa avlen er fremkommet, idet man ikke har været i stand til at teste hestene for CSNB før i tiden, og sygdommen derfor langsomt har ’inficeret’ den plettede avl.
Håber det kunne hjælpe lidt
Ellers kan du google på det engelske navn - Congenital Stationary Night Blindness, så kan du med garanti finde mere.
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 42 Heste: 11 Svar: 11
ALLE dobbeltgenet plet heste( altså knapstrupper, appaloosa, miniture, ja alt med pletter) ER natteblinde. En hvidfødt knapstrupper er dobbeltgenet og derfor altid natteblind. Jeg vil gætte på at 90% af alle dem der har natteblinde heste ikke ved det. Det er ikke noget man mærker ret meget til og der skal en gen-test til at stille diagnosen. Det eneste hensyn jeg tager til hende af min, er at jeg gør folk opmærksom på at hun ikke kan se i mørket og at de skal være højlydte når de går ind til hende på folden så hun kan høre dem. Ellers så fungere hun nøjagtig som en helt alm hest. Hun går på sommerfold om natten præcis som andre heste. De har en god hukommelse og kan godt huske hvor hegnet er. Du ser tit natteblinde heste tonse rundt på folden selvom det er mørkt. man siger at de bruger de andre hestes øjne.
Hvordan ser man om en hest er dobbeltgenet?
Det kan i nogle tilfølde være nødvendigt med en gen-test, men en tommelfingerregl er at hvis hesten er hvid eller næsten hvid, så er den dobbeltgenet. For knapstrupper hedder det hvidfødt og for appaloosaer hedder det en "few spot". Har hesten en flot leopard mønster med mange pletter over hele kroppen, så er den enkeltgenet og ikke natteblind. Det samme gælder for tæpper. Er der leopard mønstere i tæppet, så er den enkeltgenet Er tæppet helt hvidt eller hvid med enkelte pletter, så er den dobbeltgenet.
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Jeg prøver at få fat i min dyrlæge og høre ad
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 42 Heste: 11 Svar: 11
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 23 Heste: 11 Emner: 18 Svar: 212
han var fuldstændig natteblind, hvis tiden var løbet fra os så vi lukkede ind efter det var blevet mørt måtte vi gå ud og hente ham, medmindre han var gået lige i røven af en anden hest, han ikke turde slet ikke at bevæge sig.
om dagen var der ingen problemer og han elskede også at løsspringe, så hans syn var fint om dagen
Natteblind/nedsat syn?