{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Foder til føl? {{forumTopicSubject}}

Jeg får snart min skønne basse hjem. Han er omkring et halvt år når han kommer hjem. Han er en blanding af Fjordhest og Nordsvensk Skovhest. Hvad ville I fodre sådan en med og hvorfor? Han skal trænes lidt med og kommer på fold 6 timer om dagen. Det skal ikke være noget der giver for meget energi ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til føl?
  • #1   27. dec 2017 Jeg foder min med duvil Young der er et fuldfoder i pilleform og med lav udfodringsdose. Min fungere så godt på det og ser så fin ud

  • #2   27. dec 2017 Nu skriver du at der ikke skal være for meget energi i?
    Den skal jo netop have lidt, så den har lidt at stå imod på.
    Dit føl vokser og skal bruge en masse energi på at udvikle sin krop. smiley


  • #3   27. dec 2017 Nu er der stor forskel på hvordan det giver energi. I princippet giver det meste jo energi. Men det jeg mente var at det ikke må være noget som gør ham "varm" i hovedet smiley

  • #4   27. dec 2017 Må jeg anbefale at du lader ham komme mere på fold - 6 timer er slet ikke nok til et ungdyr som skal vokse. Der er studier som mener at vise sammenhæng mellem holdbarhed og for kort tid på fold - og kort tid var 5 timer dagligt.
    En følbørnehave ville være optimal, så får han kammerater på sin egen alder at lege med. Og de avlere som kører sådanne følbørnehave kan hjælpe dig med fx valg af foder ect.

    Ellers synes jeg hende her skriver ganske fornuftigt og på dansk, hvad man skal være opmærksom på - så god at læse :
    http://www.foderinfo.com/foderrelateret-sygdomme/ococd/

    Hvad du vælger at fodre med kommer jo også an på, hvad form for grovfoder den lille fyr skal have. Og om han rent genetisk har nemt ved at være i for god huld.
    Så umiddelbart ville jeg kigge på følfoder fra 6 måneders/afvænning, kigge efter noget som ikke skal udfodres i store mængder, og hvor sukker/stivelse ikke er særlig højt. Og så må du jo også kigge på hvad der er nemt for dig at komme til og købe.

    Mvh Charlotte


  • #5   27. dec 2017 Vi har avlet 5 føl, venter det 6.

    Hos mig ser det således ud:

    Sommer: døgnfold
    Vinter: På fold 7-17
    Hele året hø ad libitum på folden
    Wrap ad libitum i boks, dog tørt hø til de, der ikke tåler wrap

    Jeg fodrer med suregrow og lucerne.

    Desværre ingen mulighed for løsdrift hos mig.


  • #6   27. dec 2017 Jeg har fodret Tindur med Suregrow med succes, og fodrer Rocky med Horselux Grow og Equsana Balance med succes. Jeg ville nok i dag anbefale Horselux Grow og Equsana Balance da de indeholder meget lidt stivelse og sukker. Jeg fik rigtig meget ros af en eksteriør dommer da Rocky så meget harmonisk ud og havde fine tørre koder, haser og ben, noget de ikke så tit ser hos heste i vækst. Så han luret på hvad jeg fodret med og hvordan mit management er smiley
    Også selvfølgelig wrap ad libitum smiley

    Mvh TT


  • #7   27. dec 2017 Mine favoritter, efter at have prøvet forskelligt, er equsana super plus/balance, horselux grow, equifirst safegrow eller spillers gro n win. De er alle lavdosis foder som dækker rigtig godt ind.

    Jeg har avlet connemara og ponyracer kan ofte klare sig rigtig fint på strå, lucerne lidt hørfrø og vitaminer. Så hvis du orker at blande selv, så kan det også være en mulighed. Bare vælg et vitamin/mineral tilskud som er til heste i vækst.



  • #8   4. jan 2018 Charlotte: Jeg bad om råd til foder, ikke til hvordan jeg skal passe min hest og hvem han skal gå sammen med. Det har jeg fuldstændig styr på og har de forhold jeg nu engang har.

    Andre: Tak for gode bud smiley


Kommentér på:
Foder til føl?

Annonce